Piata de lacuri si vopsele din Romania a inregistrat anul trecut o scadere cuprinsa intre 7% si 10% fata de nivelul din 2012, fiind evaluata de majoritatea operatorilor din domeniu la circa 300 milioane de euro. Chiar daca estimarile pentru 2014 indica o usoara evolutie a cererii din domeniu, aceasta nu va fi suficienta pentru recuperarea pierderilor suferite de companii in cei aproape sase ani de recesiune. Conform datelor Asociatiei Industriei Vopselelor din Romania (AIVR), care reuneste 18 dintre cei mai importanti producatori specializati, ce au realizat, in 2012, afaceri totale de 212,25 milioane de euro, pe piata locala de profil sunt activi aproximativ 30 de furnizori semnificativi, in timp ce importurile anuale se situeaza la circa 48 milioane de euro. Structura pietei este dominata de vopselele arhitecturale (85,73% din total) si de materialele pentru industria auto (12,19%), ponderea vopselelor industriale urmand declinul din domeniu si ajungand la numai 2,08%. Intrucat datele anului 2013 nu au fost inca centralizate, informatiile sunt calculate la nivelul anului 2012. Schimbarea pe care a adus-o anul precedent in bransa s-a observat in modificarile structurale ce au avut loc in cadrul corporatiilor active pe plan intern, cum ar fi fuziunea Fabryo - Atlas Paints sau vanzarea companiei Deutek Romania de catre Advent International fondului de investitii Axxess Capital. De asemenea, trebuie remarcata, pe plan extern, ralierea la sustenabilitate prin asocierea Akzo Nobel (in calitate de lider european in productia de lacuri si vopsele) cu cei mai mari producatori de materii prime din domeniu: BASF, Bayer, Evonik, Henkel, Lanexss si Solvay. In ansamblu, piata locala de lacuri si vopsele s-a caracterizat, anul trecut, prin orientarea preponderenta a consumatorilor catre pret, ceea ce a determinat o stabilizare a vanzarilor cantitative din domeniu, concomitent cu o scadere valorica usoara a acestora. De asemenea, s-a concretizat tendinta consumatorilor de a se implica personal in proiectele de renovare, operatiunile de bricolaj fiind cele care au sustinut piata, in timp ce consumul din sectorul de constructii s-a mentinut la un nivel moderat. Potrivit managerilor companiilor din domeniu, in 2014 va fi raportata o crestere a vanzarilor doar daca proiectele de investitii in infrastructura sunt implementate, iar companiile private reiau proiectele amanate. In ceea ce priveste preturile, producatorii au declarat ca vor incerca sa le mentina la nivelurile din 2013, in pofida presiunilor ce vor fi generate de noile impozite si accize anuntate de Executiv la finele anului trecut, de posibilele cresteri ale cotatiilor materiilor prime, precum si de fluctuatiile nefavorabile ale cursului de schimb valutar.
Stagnare anuntata de majoritatea producatorilor de gips-carton
Piata de gips-carton a stagnat anul trecut la nivelul din 2012, situatia imbunatatindu-se, insa, dupa scaderile succesive din perioada 2009 - 2011, potrivit opiniilor managerilor principalilor producatori locali de sisteme din gips-carton. Previziunile pentru 2014 sunt optimist-moderate, avand in vedere ca sectorul renovarilor inregistreaza o revigorare usoara. Din punct de vedere valoric, desi nu exista date provenite dintr-o monitorizare oficiala si generalizata a Institutului National de Statistica (INS) sau a unor organisme independente, piata de gips-carton din Romania a atins, la finele lui 2013, o valoare de maximum 80-85 milioane de euro, in timp ce cantitatile comercializate s-au situat intre 37 si 40 de milioane mp. Deprecierea domeniului este mult mai accentuata daca datele disponibile se raporteaza la cele din 2008, cand pe piata s-au comercializat 65-67 milioane mp. Cu toate acestea, evaluarile producatorilor indica faptul ca, pe termen mediu si lung, sectorul de profil are premise foarte bune de dezvoltare. Actualmente, potrivit calculelor publicatiei Agenda Constructiilor, pe piata locala de gips-carton sunt active, in total, 19 companii, dintre care 10 sunt specializate in furnizarea de profile metalice pentru placile din gips-carton utilizate pe piata de constructii, celelalte noua fiind implicate pe segmentul de piata al tavanelor casetate si al livrarilor propriu-zise de panouri din gips-carton. Veniturile cumulate de cei 10 furnizori de profile metalice specializate au insumat, potrivit celor mai recente date publicate pe portalul Ministerului Finantelor Publice (aferente anului 2012), circa 85 milioane de euro.
***
Analiza completa a pietei nationale de lacuri, vopsele si placi din gips-carton poate fi lecturata in editia ianuarie-februarie 2014 a revistei Agenda Constructiilor. Demersului publicatiei au raspuns 12 manageri ai unor companii lider pe piata, printre care se afla: Policolor-Orgachim, Fabryo-Atlas Paints, Deutek, Duraziv, Sarcom, Akzonobel, Cesal, Siniat Romania, Saint-Gobain Rigips etc.