CNIPMMR: Combaterea evaziunii fiscale nu poate fi realizata doar prin digitalizare |
Digitalizarea in Constructii & Industrie Publicat de AG&F 12 Feb 2024 12:06 |
Aproape doua treimi (62,5%) dintre antreprenori au mentionat cresterea costurilor cu noile obligatii de conformare pentru e-factura ca principala problema cu care se confrunta, coroborat cu faptul ca foarte multi nu au cunostinte tehnice, de digitalizare, a anuntat vineri presedintele Consiliului National al IMM din Romania (CNIPMMR), Florin Jianu, citat de Agerpres.
Consiliul National al IMM-urilor din Romania (CNIPMMR) a realizat un sondaj, in perioada 26 ianuarie - 8 februarie, privind impactul masurilor intrate in vigoare la 1 ianuarie 2024 si perceptia antreprenorilor in legatura cu provocarile pe care le intampina.
"Prima intrebare se refera la principalele doua probleme pe care le intampina in legatura cu e-Factura. Pe primul loc, 62,5% dintre respondenti au mentionat cresterea costurilor cu noile obligatii de conformare pentru e-factura, coroborat cu faptul ca foarte multi dintre intreprinzatori nu au cunostinte tehnice, nu au cunostinte de digitalizare. Este greu sa opereze cu aceste noi softuri", a mentionat Florin Jianu, la o conferinta despre impactul masurilor fiscale asupra antreprenorilor.
Totodata, el a mentionat ca Romania nu sta foarte bine la ceea ce inseamna alfabetizare digitala.
"Sigur ca apar aceste costuri. Sunt nevoiti sa apeleze la diverse platforme care costa, fie sa apeleze la serviciile contabililor care iarasi costa in plus", a spus Florin Jianu.
Potrivit acestuia, o alta problema mentionata de 50% dintre intreprinzatori este functionarea defectuoasa a platformei e-Factura gestionata de ANAF.
"In continuare, mesajul nostru este: daca statul solicita ceva din partea cetatenilor, a intreprinzatorilor sau a beneficiarilor de servicii publice, in primul rand ar trebui sa-si faca treaba, sa aiba platforme bine puse la punct", a mai spus presedintele CNIPMMR.
Totodata, el a subliniat ca 65,6% dintre intreprinzatori mentioneaza ca e-Factura nu-si atinge scopul de combatere a evaziunii fiscale.
"De ce? Pentru ca tot cei cinstiti, tot cei onesti folosesc si e-Factura. Cei care inainte foloseau factura clasica sau instrumentele clasice se conformeaza si pentru noile instrumente. Asta nu inseamna ca reusim combaterea evaziunii fiscale prin aceste elemente", a adaugat Florin Jianu.
El considera ca responsabilitatea combaterii evaziunii fiscale nu poate fi transferata in totalitate prin elemente de digitalizare la care se aliniaza tot intreprinzatorii onesti.
"Este de remarcat ca 40,5% dintre respondenti au spus ca operarea dificila a platformei (nu este user-friendly) constituie principala problema in legatura cu e-Factura, mentionandu-se ca exemple frecvente: false erori la incarcarea facturilor in e-Factura; interfata platformei nu este intuitiva si nu ofera suficiente informatii pentru utilizarea si verificarea facila a facturilor", arata rezultatele studiului.
De asemenea, in cadrul raspunsurilor libere se remarca un numar mare de antreprenori care declara ca nu au competente digitale sau nu stiu sa utilizeze o platforma informatica.
La intrebarea daca se considera ca e-Factura isi atinge scopul de combatere a evaziunii fiscale, 65,6% dintre antreprenori au raspuns "nu", 18,7% considera ca scopul principal de combatere a evaziunii fiscale este atins partial, iar 10,2% nu pot aprecia sau nu stiu. Doar 5,5% dintre respondenti considera ca isi atinge scopul de combatere a evaziunii fiscale.
Totodata, fiind intrebati care este in opinia lor masura principala necesara pentru reducerea evaziunii fiscale, 71,3% dintre respondenti au mentionat identificarea si sanctionarea activitatilor economice nefiscalizate, precum si combaterea si sanctionarea muncii la negru.
De asemenea, in cadrul raspunsurilor libere, antreprenorii considera ca pentru reducerea evaziunii fiscale este necesara o diminuare a impozitarii, care conduce la o mai mare conformare voluntara, si controlul societatilor care raporteaza pierderi ani la rand.
Intrebati care ar fi solutiile pentru antreprenori, avand in vedere problemele intampinate cu platforma e-Factura, acestia au mentionat, printre altele: prelungirea termenului de neaplicare a sanctiunilor pana la 31 decembrie 2024 (49,6% dintre respondenti); realizarea si prezentarea in mediul online de tutoriale, de catre ANAF, cu cele mai des intalnite probleme si solutiile la acestea (24,6%); campanii de informare face to face cu antreprenorii, privind utilizarea e-Factura (12,8%).
"Avand in vedere ca in cadrul raspunsurilor libere sunt foarte multe care sustin eliminarea e-Factura, coroborat cu raspunsurile privind campaniile de informare, realizarea de tutoriale despre e-Factura, este clar ca la nivelul unei parti importante a intreprinzatorilor nu s-a inteles utilitatea si scopul acestei platforme si sunt necesare actiuni de explicare a rolului e-Factura", arata cercetarea.
Totodata, 44,5% dintre antreprenori au spus ca sunt afectati de noile dispozitii din Codul Fiscal privind sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor, in situatia detinerii in mod direct sau indirect a peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, la mai multe microintreprinderi.
Intrebati cum este afectata activitatea societatii de cresterea pretului combustibililor de la 1 ianuarie 2024, ca urmare a maririi nivelului accizelor cu rata inflatiei, principalele raspunsuri primite au fost: societatea va transfera costurile suplimentare in costul final pentru fabricarea produselor/prestarea serviciilor; se va diminua profitul; cresterea costurilor duce la scaderea competitivitatii societatii.
Conform cercetarii, doar 6,9% dintre antreprenori declara ca activitatea lor nu este afectata de cresterea pretului la combustibil.
"Se observa ca scaderea competitivitatii companiilor este principalul efect al cresterii pretului la combustibili, avand in vedere ca transferul costurilor suplimentare in costul final si scaderea volumului vanzarilor reprezinta tot scaderea competitivitatii", sustin autorii studiului.
In ceea ce priveste impactul majorarii costului RCA in cadrul activitatii societatii, mai mult de o treime dintre intreprinzatori (33,9%) au raspuns ca are un impact foarte mare, 25,9% au mentionat un impact mare, rezultand ca 59,8% dintre antreprenori sunt afectati de cresterea costului RCA. In acelasi timp, 27,9% au raspuns ca impactul este mic, iar 12,5% ca nu resimt vreun impact.
Totodata, aproape jumatate dintre respondenti considera necesar un control mai mare din partea ASF privind modalitatea de formare a pretului RCA, ca solutie de limitare a cresterii acestui tarif. Aproape un sfert dintre cei chestionati (23,1%) considera ca este necesara o plafonare a pretului RCA, iar 20,7% dintre respondenti vad ca solutie infiintarea unei societati de asigurare de catre stat.
"In cadrul raspunsurilor libere se remarca o cerinta de eficientizare a functionarii ASF si implicarea activa a institutiilor cu atributii de control pe piata RCA pentru evitarea cartelurilor/intelegerilor intre societatile de asigurari", mai arata studiul.
Antreprenorii anticipeaza ca principalele probleme ale pietei pe care actioneaza in urmatoarele 12 luni vor fi reprezentate de: cresterea costurilor cu materiile prime/serviciile utilizate, scaderea volumului vanzarilor, cresterea concurentei neloiale, o criza a fortei de munca calificate si dificultati in aprovizionare (materii prime, utilaje, servicii).
Studiul arata ca doar 2,3% anticipeaza ca nu vor fi probleme pe piata in urmatoarele 12 luni.
Totodata, intrebati care sunt primele 3 masuri pe care doresc sa le implementeze pentru a rezista pe piata principalele raspunsuri au fost: reducerea cheltuielilor, diversificarea produselor/serviciilor vandute, reducerea personalului.
Alte masuri, care au obtinut procente mai mari, au fost: asigurarea finantarii societatii, digitalizarea si pastrarea lucratorilor.
Intrebati cum isi vor asigura, in principal, finantarea societatii in perioada urmatoare, acestia au mentionat: acordarea de imprumuturi pentru societate din resursele proprii ale antreprenorului, prin accesarea creditelor bancare si prin accesarea de fonduri europene.
Potrivit cercetarii, 19% dintre antreprenori declara ca nu au probleme cu finantarea societatii.
"Se constata ca principalul mod de finantare a societatii ramane imprumutul acordat din resurse proprii, metoda care mentine un grad redus de capitalizare a companiilor, avand ca efect greutati in obtinerea unui credit bancar (se observa ca doar 3,2 % din respondenti declara ca vor mari capitalul social din resurse proprii si 1,8% vor mari capitalul social prin atragerea de noi asociati in societate)", sustin reprezentantii CNIPMMR.
La sondaj au participat 2.818 de respondenti. In ceea ce priveste forma de organizare, respondentii au fost 77,6% microintreprinderi, 16,2% intreprinderi mici si 5,7% intreprinderi mijlocii.
Referitor la domeniul de activitate al respondentilor, 50% sunt din servicii, 15,4% din comert, 9,7% constructii, 8,5% productie si 8,3% Horeca, 6,5% transport si 1,75 agricultura.
|