CULT: Ghidarea pe parcursul procesului, vitala la implementarea solutiilor digitale |
Digitalizarea in Constructii & Industrie Publicat de AG&F 19 Ian 2024 12:25 |
Teama ca ar putea pierde controlul asupra afacerilor, dificultatea in a identifica realist, corect si concret nevoile de digitalizare ale propriei companii, deficitul de consultanti in designul de proiecte de digitalizare, care sa analizeze business-urile si sa explice solutiile tehnice, dar si bugetul disponibil versus costurile solutiilor tehnice sunt principalele bariere pe care IMM-urile din Romania le-au avut in 2023 fata de digitalizarea propriilor organizatii, arata un studiu realizat de Cult Research pentru compania Life is Hard (LIH), citat de Agerpres.
Potrivit studiului, companiile active in sectoare precum industrie (prelucratoare, alimentara etc.) respectiv transport si depozitare au avut in 2023 un nivel mediu de digitalizare, conform propriilor evaluari, in timp ce pozitiile din topul digital au fost ocupate de firmele din telecomunicatii si tehnologie.
Desi 84% dintre respondenti declarau ca au auzit despre programele nationale de digitalizare derulate in Romania, iar 27% ca au si aplicat la acestea, o buna parte - 26% dintre companiile aplicante - aveau in continuare dificultati in intelegerea nevoilor tehnologice ale propriilor companii si identificarea solutiilor adecvate, blocajul resimtit cel mai puternic fiind in agricultura.
"Obstacolele pe care companiile antreprenoriale le au in fata digitalizarii pot fi depasite cu eforturi cumulate din partea noastra, a industriei de IT, respectiv programe guvernamentale de educare a mediului antreprenorial. Ca sa urcam in topul DESI, unde Romania se afla la coada clasamentului, sunt necesare investitii. Consolidarea echipelor de consultanti tehnici cu competente de comunicare avansate ar fi o contributie pe care o aducem la educarea pietei, deoarece studiul Life is Hard arata limpede ca, in acest moment, majoritatea IMM-urilor nu au reprezentarea concreta a beneficiilor digitalizarii si nici disponibilitatea de a aloca resurse pentru a intelege procesele de transformare. In acelasi timp, programele publice de educatie pentru digitalizarea afacerilor derulate de statul roman si sincronizate cu eforturile noastre, ale industriei, ar fi benefice, iar recuperarea ecartului in digitalizare fata de tari vecine din regiunea CEE ar aduce cu certitudine puncte importante si atat de necesare de crestere a PIB-ului", este de parere Catalin Chis, antreprenor si director general al companiei.
Studiul derulat de Cult Research vine si cu o serie de vesti bune, potrivit LIH, respectiv IMM-urile care au depasit o parte din blocaje si au facut pasi relevanti in a-si automatiza mai multe procese interne (1 din 10, conform studiului) se declara multumite (75%) cu rezultatele obtinute in raport cu investitiile si asteptarile lor initiale, respectiv iau in calcul in bugetele pentru 2024 sume destinate digitalizarii.
De asemenea, studiul mai arata ca aproximativ jumatate dintre IMM-urile din Romania au implementat o solutie de digitalizare in ultimii 3 ani, iar cele mai frecvent utilizate sunt solutiile de contabilitate (57%), pontaj (43%), managementul vanzarilor (40%) si securitate cibernetica (38%).
Desi intr-un ritm mai lent, IMM-urile incep sa perceapa digitalizarea ca pe un proces care aduce crestere si plus valoare, daca depaseste simpla renuntare la hartie si include componente de automatizare, dublate de un nivel crescut de securitate cibernetica.
"Peste 70% dintre companiile intervievate declara ca iau in calcul pentru 2024 bugete destinate transformarii digitale a organizatiilor lor, chiar daca nivelul bugetat nu este cel ideal. Intentia arata ca managerii sunt constienti ca digitalizarea are puterea sa potenteze afacerile, chiar daca nu stiu exact care ar fi beneficiile", spune Chis.
In acest context, Life is Hard puncteaza principalele cinci tendinte pe care piata le are de urmarit in 2024, pentru a creste ritmul digitalizarii IMM-urilor din Romania, prima fiind preferinta pentru modelul de lucru de tip abonament.
Astfel, exista un interes crescut pentru modele de pret bazate pe abonament, care ofera predictibilitate si accesibilitate financiara, in locul platilor unice mari sau a costurilor ascunse. 37% dintre participantii la studiu mentioneaza costurile cu solutiile digitale ca fiind o provocare pentru companiile lor si isi doresc transparenta maxima in relatia cu furnizorul lor.
A doua tendinta este aceea ca industria IT are nevoie de o noua etapa de dezvoltare de competente: soft skills. Creste cererea pentru specialisti IT care nu doar ca au competente tehnice, ci si abilitati de a analiza, intelege si explica nevoile de afaceri ale IMM-urilor. Ghidarea echipelor clientului pe tot parcursul procesului este un aspect vital in implementarea solutiilor digitale, iar investitiile in acest domeniu din partea jucatorilor din IT care furnizeaza solutii de digitalizare si automatizare de procese devin un must-have in 2024.
"Cresterea nivelului de digitalizare al IMM-urilor in Romania depinde de patru factori importanti: imbunatatirea nivelului de literatie digitala a antreprenorilor romani, formarea unor specialisti in domeniul IT cu abilitati de analiza a nevoilor si design de solutii adaptate acestor nevoi, cresterea increderii antreprenorilor fata de companiile de IT pentru a se deschide mai mult, respectiv adaptarea solutiilor la bugetele disponibile din partea IMM-urilor. Practic, mediul antreprenorial romanesc are nevoie de programe ample de educatie digitala, care sa porneasca de la cresterea constientizarii nevoilor de digitalizare din companie", explica Paul Acatrini, Managing Partner Cult Research.
De asemenea, studiul releva faptul ca este in crestere nevoia de personalizare si apetitul pentru securitate si AI. Astfel, rezultatele studiului indica faptul ca, in proportie de 52%, IMM-urile isi doresc solutii tehnologice dezvoltate specific pentru nevoile si particularitatile afacerilor lor. In acelasi timp, interesul pentru solutii de securitate cibernetica si cele bazate pe inteligenta artificiala se afla in curba ascendenta, pe masura ce IMM-urile incep sa recunoasca importanta securitatii datelor si eficientizarea proceselor prin tehnologie avansata.
Perceptia echipelor in cadrul acelor IMM-uri care au deja procese automatizate arata ca majoritatea angajatilor sunt multumiti, iar munca lor este tot mai eficienta pe masura ce nivelul de transformare digitala sporeste.
A patra tendinta: campaniile de educare pot accelera ritmul de transformare digitala a IMM-urilor. Tendintele indica faptul ca managerii intreprinderilor mici si mijlocii vor sa inteleaga mai bine optiunile si tehnologia IT&C pentru a le integra eficient in afacerile lor. Insa pentru a identifica solutiile potrivite pentru specificul business-ului este nevoie de cresterea nivelului de intelegere digitala. Facute corect si cat mai rapid, campaniile de informare si educare a mediului antreprenorial pot avea impact pozitiv direct asupra dezvoltarii companiilor mici si mijlocii, se mai spune in studiu.
Ultima tendinta este puterea exemplului, un element de influenta pentru decizia de start a "valului 2". Acele IMM-uri care se afla intr-o etapa mai avansata de automatizare functioneaza ca influentatori ai deciziei pentru companiile aflate la inceputul drumului lor digital. Acestea au nevoie de confirmari si recomandari, de validarea faptului ca firmele digitalizate in "primul val" au rezultate bune si furnizori pe care se pot baza - conform studiului derulat de Cult Research.
"Digitalizarea incepe sa fie perceputa nu doar ca un posibil avantaj competitiv, ci ca o necesitate de business pentru IMM-uri. Este incurajator sa vedem ca un numar tot mai mare de companii mici si mijlocii recunoaste importanta acestui proces si manifesta interes pentru investitii in solutii tehnologice adaptate nevoilor lor. Cu atat mai mult in contextul in care, la nivel european, unul dintre obiectivele deceniului digital este ca 90 % dintre IMM-uri sa atinga un nivel de baza al integrarii tehnologiilor digitale in activitate, pana in 2030. Ne asteptam la un 2024 in care statutul nostru de partener-cheie pentru digitalizare din industria de asigurari, castigat deja in piata prin toate produsele noastre, sa se extinda treptat si catre alte domenii", concluzioneaza Catalin Chis.
Studiul "Digitalizare IMM" derulat de Cult Research are caracter reprezentativ la nivel national, a inclus atat o componenta cantitativa, cat si una calitativa, si a fost derulat pe un esantion de 400 de intreprinderi mici si mijlocii din Romania din diverse segmente de business: Informatii si comunicatii, Industrie, Consultanta si intermediere, Constructii, Servicii sociale, Transport si depozitare, Marketing, publicitate si media, Agricultura, Silvicultura si pescuit si altele.
Life is Hard este prima companie romaneasca de software listata la BVB, piata AeRo, segmentul Premium, iar din 2021 face parte din indicele BET AeRO. Compania are 19 ani de activitate, iar in 2020 a intrat in proces de dezvoltare accelerata prin achizitii si fuziuni, care i-au crescut semnificativ rezultatele financiare si pozitia pe piata.
Activitatea ecosistemului de business Life is Hard este concentrata pe digitalizare pentru companii si comunitati, cu focus crescut pe industria de asigurari si IMM-uri.
|