GUVERNUL va controla toate licitatiile de peste 500.000 de euro din IT |
Digitalizarea in Constructii & Industrie Publicat de Elena Icleanu 07 Ian 2020 09:24 |
Agentia pentru Digitalizarea Romaniei (ADR) - institutie aflata direct in subordinea Guvernului si sub coordonarea primului ministru -, a preluat de la fostul MCSI (Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale) Comitetul Tehnico-Economic pentru Societatea Informationala, ce are atributii in avizarea proiectelor IT cu o valoare de peste 500.000 de euro. Astfel, licitatiile majore din IT&C ce vor fi lansate de catre ministere sau agentiile guvernamentale vor putea fi mult mai bine controlate, pentru a se evita fraudele si ilegalitatile din trecut.
Totodata, concomitent cu adoptarea OUG 90/2019, Centrul National de Raspuns la Incidente de Securitate Cibernetica (CERT-RO) a trecut de la MCSI in coordonarea primului ministru.
"In programul de guvernare (al Executivului in exercitiu), ca prima prioritate, era infiintarea, respectiv operationalizarea ADR. Prima etapa a fost adoptarea unei noi Ordonante de Urgenta, prin care de la fostul MCSI s-au preluat doua structuri de o importanta semnificativa, pentru continuarea proiectelor, derularea noilor proiecte propuse, respectiv OIPSI si o unitate de implementare proiecte, ce are acronimul de UIPAT. In aceeasi Ordonanta de Guvern, in sprijinul Autoritatii pentru Digitalizarea Romaniei, s-a preluat de la fostul MCSI Comitetul Tehnico-Economic pentru Societatea Informationala. A fost o asumare la fel de importanta, avand in vedere ca acest comitet are atributii in avizarea proiectelor cu o valoare de peste 500.000 de euro, iar nefunctionarea acestui comitet ducea la blocarea oricarui proiect de anvergura din aria IT&C publica. Tot prin OUG 90 din 2019, CERT-RO a trecut de la Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale in coordonarea primului ministru. Este, iarasi, o asumare foarte importanta, avand in vedere ca securitatea cibernetica este un domeniu strategic si de importanta nationala pentru Romania", a declarat Sabin Sarmas, presedintele ADR, in contextul unei dezbateri publice organizate de Guvern pe tema infiintarii si organizarii ADR.
In prezent, Executivul mai are un proiect de Hotarare de Guvern in consultare publica, prin care isi propune asumarea unei serii de obiective, printre care digitalizarea sectorului public, realizarea interoperabilitatii sistemelor informatice existente sau a celor care vor fi implementate, precum si alfabetizarea digitala a cetatenilor.
"A doua etapa, gratie Hotararii de Guvern pe care o dezbatem, este sa reusim sa-i dam rolul Autoritatii pentru Digitalizarea Romaniei de a realiza implementarea strategiilor si a politicilor publice in domeniul digitalizarii. HG-ul prezinta obiectivele si atributiile pe care si le asuma noua autoritate creata. Cateva dintre ele sunt: digitalizarea sectorului public, realizarea interoperabilitatii sistemelor informatice existente sau a celor care vor fi implementate, reglementarile guvernarii prin mijloace electronice, operarea sistemelor deja dezvoltate sau care vor urma a fi dezvoltate, implementarea de solutii bazate pe tehnologii moderne cum ar fi Big Data sau Inteligenta Artificiala si, nu in ultimul rand, alfabetizarea digitala a cetatenilor", a precizat oficialul ADR, citat de Agerpres.
Cum va functiona ADR?
Conform Notei de fundamentare care insoteste Hotararea de Guvern privind organizarea, functionarea si atributiile Autoritatii pentru Digitalizarea Romaniei, entitatea se organizeaza si functioneaza ca structura cu personalitate juridica in cadrul aparatului de lucru al Guvernului si in coordonarea prim-ministrului, avand rolul de a realiza si asigura implementarea strategiilor si a politicilor publice in domeniul digitalizarii.
Conducerea ADR este asigurata de un presedinte, cu rang de secretar de stat, ajutat in activitatea de conducere de un vicepresedinte, cu rang de subsecretar de stat, numiti si eliberati din functie prin decizie a prim-ministrului. De asemenea, pentru buna functionare a compartimentelor si activitatilor cu caracter functional, Autoritatea are un secretar general, iar numarul maxim de posturi este 35, exclusiv demnitarii si posturile aferente cabinetului presedintelui.
Noua entitate vizeaza atingerea unor obiective, printre care: digitalizarea sectorului public, dezvoltarea si asigurarea interoperabilitatii intre autoritatile si institutiile publice, dezvoltarea sistemelor de autentificare informatica si interconectarea sistemelor informatice publice, dezvoltarea serviciilor publice electronice, implementarea la nivel national de sisteme informatice care furnizeaza servicii de eGuvernare, operarea de sisteme informatice ce furnizeaza servicii de eGuvernare, asigurarea securitatii cibernetice pentru sectorul public, implementarea inteligentei artificiale in sectorul public.
ADR va primi finantare integral de la bugetul de stat, prin Secretariatul General al Guvernului. Incasarile obtinute din tarifele practicate de Autoritate vor fi virate integral la bugetul de stat.
|