Digitalizarea in Constructii & Industrie
Publicat de Ovidiu Stefanescu
13 Mai 2020 05:51
|
Pentru a ajunge o afacere condusa dupa principiile inteligentei artificiale (AI) este necesar aportul intregii echipe din cadrul unei companii. In vreme ce transformarea digitala necesita timp, anumite tehnici specifice pot fi deprinse chiar la momentul actual, considera specialistii McKinsey. Acestia mai subliniaza ca a devenit un loc comun afirmatia conform careia criza reveleaza caracterele, dar asertiunea respectiva are un dram de adevar. Asemenea perturbari obliga organizatiile sa regandeasca modul in care opereaza, deseori ele fiind impulsul de ultim resort care asigura dezvoltarea. Dupa recesiunea finalizata in urma cu doua decenii, de pilda, 15% dintre societatile comerciale care anterior nu se aflau in topul sectoarelor in care activau au schimbat rolul de urmaritori cu cel de veritabili lideri. In mod similar, criza financiara din 2008 s-a soldat cu esecul multor companii, compensat insa de performanta catorva care au reusit sa sporeasca de pana la cinci ori castigurile asigurate actionarilor. Desigur, vor fi unii care vor argumenta ca pandemia actuala are efecte mult mai devastatoare, fiind o criza umanitara aproape fara precedent, cel putin in epoca moderna. Eforturile pe care organizatiile le fac pentru a asigura sanatatea angajatilor sunt uriase. In vreme ce se lucreaza intens la programele de revigorare care sa ajute la depasirea acestui moment dificil atat din punct de vedere economic, cat si uman, se pare ca tot mai multi privesc cu speranta spre instrumentul AI, ce se poate dovedi de un real ajutor. Mai mult decat orice alt eveniment similar, criza Covid-19 a scos in evidenta importanta tehnologiei, determinandu-i chiar si pe cei mai conservatori manageri sa ia cu toata seriozitatea in considerare apelarea la tehnologiile inteligentei artificiale pentru a gestiona cu succes provocarile si a stabili un nou curs al afacerilor, din care sa beneficieze angajatii, clientii si investitorii. Desi intoteauna s-a atras atentia ca in procesul de implementare AI este necesara implicarea tuturor (si nu doar a personalului tehnic), abia acum acest lucru pare a fi inteles, in sfarsit. Prognozele curente indica faptul ca in perioada urmatoare, mai putin de 5% din locurile actuale de munca vor fi pierdute prin automatizare.Insa sistemele AI vor avea capacitatea de a schimba natura rolurilor jucate, de a pune un accent mai mare pe sarcinile ce necesita o gandire tehnologica, creativa si critica in acelasi timp, cu ajutorul carora se obtine nivelul necesar de flexibilitate. Sarcina nu este facila, mai ales pentru companiile traditionale, care trebuie sa-si modifice in mod fundamental reperele culturii organizationale si sa finanteze programe costisitoare de instruire a angajatilor de la toate nivelurile (de exemplu, pentru a-i familiariza cu mediul cloud). Ceea ce trebuie facut pentru a finaliza cu succes misiunea este: demistificarea inteligentei artificiale (prin explicarea comprehensibila a avantajelor asigurate si demontarea prejudecatilor legate de aceasta); angajarea unor sustinatori ai AI pentru scopul promovarii permanente a sistemului; asumarea eforturilor financiare aferente; incurajarea cooperarii si transparenta decizionala; personalizarea beneficiilor etc. Prin parcurgerea etapelor respective, obiectivul armonizarii AI cu operatiunile companiilor ar putea fi atins mai rapid si in conditii de siguranta. *** Articol preluat din analiza McKinsey "How to build AI with (and for) everyone in your organization"
|