SIXENSE: Multe poduri din mediul urban, clasificate in categoriile tehnice IV si V |
Digitalizarea in Constructii & Industrie Publicat de AG&F 04 Nov 2024 10:46 |
Conform unor analize recente, aproape toate podurile si pasajele din Bucuresti expertizate in 2023 sunt in stare tehnica IV, considerate nesatisfacatoare pentru siguranta circulatiei. Iar peste tot in tara exista nenumarate poduri urbane in stare critica.
De ce vorbim inca despre aceasta realitate in 2024 si ce se poate face? Mariana Garstea, Director General al Sixense Romania, explica cu ce probleme si riscuri se confrunta infrastructura rutiera urbana actuala si ce pot face autoritatile publice in acest sens.
Compania pe care o conduce doamna Garstea ofera servicii si expertiza pentru monitorizarea structurala si geotehnica a mediului construit, fiind si certificata ca laborator de analize si incercari in constructii, singurul din tara care acopera absolut toate tipurile de masuratori din spectrul urmaririi comportarii in timp. De peste 13 ani pe piata din Romania, compania are o experienta semnificativa in tot ceea ce presupune urmarirea comportarii in timp a proiectelor de infrastructura, cu precadere a infrastructurii de transport. Iata ce ne-a impartasit expertul.
- De ce are Romania atat de multe poduri in mediul urban clasificate in categoriile tehnice IV si chiar V? Ce inseamna acest lucru, de fapt, si cat de mari sunt problemele cu care se confrunta acest tip de infrastructura de transport?
- Podurile clasificate in categoriile tehnice IV si chiar V se refera la acele poduri cu o stare nesatisfacatoare si foarte nesatisfacatoare, proiecte care necesita lucrari urgente de reabilitare sau inlocuire a unor elemente, fiind considerate periculoase pentru comunitati si pentru trafic. In general, este vorba despre proiecte care necesita o atentie imediata din partea autoritatilor publice, pentru ca riscurile pe care le prezinta sunt mari si foarte mari. Este de neconceput sa avem poduri in starea tehnica V si sa avem trafic normal pe ele, fara niciun fel de restrictii. Chiar sper ca autoritatile publice inteleg aceste riscuri si isi asuma potentialele consecinte.
Clasa tehnica a unui pod este stabilita in baza unor criterii specifice, care evalueaza starea structurala, functionalitatea si siguranta acestuia. Mai exact, criteriile principale de incadrare a podurilor in diferite clase tehnice tin de:
Intorcandu-ma la intrebarea dvs., este evident ca podurile din clasa tehnica IV si V scoreaza extrem de slab tinand cont de criteriile enumerate mai sus, ceea ce le permite autoritatilor sa prioritizeze, in regim de urgenta, lucrari de intretinere si reabilitare, pentru a mentine siguranta utilizatorilor si integritatea infrastructurii rutiere. Este esential sa fie luate masuri corespunzatoare in timp util pentru aceste poduri, unde riscurile sunt cele mai mari, fara indoiala.
- Care sunt masurile imediat necesare in cazul acestor poduri? Ce trebuie sa faca autoritatile publice?
- In mod evident, trebuie actionat cat mai rapid, iar podurile trebuie puse in siguranta. Ca atare, masurile care trebuie luate sunt urmatoarele:
- Ce plan de masuri preventive ar trebui sa ia autoritatile pentru a nu mai ajunge in aceste situatii pe viitor si pentru a nu avea si alte poduri care sa se degradeze, punand in pericol siguranta circulatiei si a comunitatilor?
- Este un fapt binecunoscut ca avem o infrastructura de transport urbana imbatranita, care a ajuns la finalul duratei de viata pentru care a fost proiectata – de aceea multe poduri din mediul urban sunt clasificate in categoriile tehnice IV si V si se confrunta cu din ce in ce mai multe probleme de degradare.
Vechimea structurilor, alaturi de lipsa intretinerii adecvate pana acum, conditiile nefavorabile de mediu, precum si traficul intens, care depaseste cu mult capacitatea pentru care au fost proiectate aceste poduri (care a crescut exponential in ultimii ani) – au dus la un context care impune in mod clar un plan de masuri preventive pana la punerea in siguranta a podurilor si dupa realizarea acestora.
La ce ma refer?
Este regretabil ca, si in 2024, inca discutam despre ceva care ar trebui sa fie o normalitate: podurile nu trebuie lasate sa ajunga pericole publice, trebuie sa li se acorde o atentie speciala, este obligatoriu sa nu fie doar construite si uitate, ci trebuie intretinute an de an (si aici nu ma refer doar la a mai vopsi balustrada), pe termen lung.
Alaturi de echipa pe care o conduc la Sixense Romania, vedem insa si multe autoritati publice care sunt constiente de ceea ce trebuie sa faca sau care apeleaza la specialisti pentru suport. Numai noi am realizat zeci de lucrari de incercare a suprastructurilor cu probe pentru testarea si verificarea sigurantei structurale in ultima perioada, peste tot in tara. Este important insa ca verificarea lor sa fie apoi urmata de un plan adaptat de intretinere si urmarire pe termen lung.
Si, bineinteles, este de dorit sa nu asteptam sa ajungem in situatii dificile, critice, incadrate la pericol public, care sa impuna luarea de masuri urgente, ci sa planificam de la inceput sa avem o infrastructura de transport durabila, sanatoasa structural si rezistenta.
In cele din urma, as vrea sa transmit un mesaj optimist si de sustinere a autoritatilor publice: se poate interveni, solutii exista si sunt la indemana, avem specialisti buni care pot sa ofere suport. Este nevoie doar sa facem primii pasi in acest sens, putem salva modul in care avem grija de infrastructura din Romania de acum inainte.
* Articol preluat de pe hotnews.ro
|