SOFTLEAD: Interesul companiilor pentru digitalizare s-a temperat in 2024 |
Digitalizarea in Constructii & Industrie Publicat de AG&F 03 Feb 2025 13:11 |
Softlead, singura platforma de tip marketplace din Romania care ajuta companiile sa aleaga solutia software potrivita, pe baza ADN-ului Digital, lanseaza graficul anual ce indica apetitul pentru digitalizare al companiilor din Romania. Informatiile reflecta interesul pentru achizitii software pentru anul 2024, masurat prin cererile de oferte software primite pe softlead.ro.
In 2024, platforma Softlead a fost folosita de cateva mii de companii, atat in vederea informarii cu privire la alegerea aplicatiei software potrivite, cat si pentru obtinerea ofertelor de digitalizare personalizate nevoii lor. Astfel, valoarea totala a proiectelor software ofertate a fost de 12.4 milioane de euro, cu 14% mai putin comparativ cu anul anterior.
In contextul dinamicii pietei software, scaderea a fost determinata de incetinirea semnarii proiectelor prin fonduri europene, fapt ce a contribuit la ponderarea interesului pentru digitalitalizare (pentru companiile care nu aveau un buget aprobat), dar si de tendinta companiilor de a alege solutii software SaaS in defavoarelor celor custom (costuri mai mici).
Cu toate acestea, cel mai mare proiect de digitalizare generat prin Softlead a avut in 2024 o valoare de 124.000 de euro, iar cea mai rapida semnare a unui contract de digitalizare s-a efectuat in 24 de ore, aplicatia software contractata de client (companie de constructii, cu o cifra de afaceri de 387.000 de euro) fiind o solutie de semnatura electronica.
Anul 2024 a adus noi perspective ale digitalizarii pentru companiile din Romania, caracterizate prin informare si prudenta. Acest lucru nu a insemnat o scadere generala a numarului companiilor care aleg sa achizitioneze instrumente software, ci indreptarea catre solutii mai accesibile, testarea unor tool-uri gratuite, prelungirea contractelor existente sau orientarea catre tehnologii noi, cum ar fi AI, care pot eficientiza anumite activitati. Aceste trenduri vor fi tot mai prezente si in anul 2025, iar provocarea cea mai mare este, de aceasta data, in sarcina companiilor IT, care trebuie sa isi reconstruiasca strategiile de pozitionare, diferentiere si de vanzari pentru a capta cat mai multe proiecte din piata. Alexandra Roata, Co-Founder Softlead.
Cele mai multe solicitari de oferte pentru digitalizare au fost primite in lunile ianuarie, februarie si martie, inceputul de an fiind unul dedicat bugetarii, dar si demararii actiunilor de aplicare pentru programe de finantare europeana.
Tipurile de aplicatii software cu apetit crescut de achizitie
Aplicatiile software de tip enterprise, cu rol in rezolvarea provocarilor organizationale, sunt si cele care prezinta un interes crescut pentru companiile din Romania. Astfel, solutiile software de tip ERP (Enterprise Resource Planning), CRM (Customer Relationship Management), Semnatura electronica, Managementul documentelor, aplicatiile de gestiune si de Project Management s-au aflat in topul prioritatilor in contextul digitalizarii in 2024.
Din perspectiva modalitatii de licentiere, 51.8% dintre companii au optat pentru solutii SaaS (Software as a Service), in timp ce 65% nu si-au dorit ca solutiile sa poata fi integrate cu alte aplicatii software (implementate deja in companie sau care ar urma sa fie achizitionate. De asemenea, 92% dintre cerintele de digitalizare s-au indreptat catre solutii software deja dezvoltate si doar 8% dintre companii au solicitat oferte pentru aplicatii software dezvoltate de la zero (custom).
Industriile cu apetit ridicat de digitalizare
In 2024, domeniile de activitate care au indicat un interes general pentru digitalizare au fost reprezentate de: Serviciile B2B (19%), Productie (12%), Constructii (10%), Retail (9%), Medical (8%) si Distributie (5%).
Din perspectiva geografica, topul judetelor care au indicat cel mai mare apetit pentru digitalizare este dat de Bucuresti, Ilfov, Cluj, Dolj si Arges.
Profilul companiilor care au inregistrat apetit crescut pentru digitalizare
Urmand datele din anii anteriori, Softlead ramane o platforma utilizata preponderent de reprezentanti ai pozitiilor de Top si Middle Management (85%) din companii de tip IMM, acolo unde provocarile alegerii unei solutii software sunt multiple si limitate de bugete. De asemenea, ponderea mare a companiilor mici si mijlocii in contextul digitalizarii este validata inclusiv de faptul ca acestea reprezinta un procent important din totalul companiilor, fapt regasit la nivel european (conform datelor Eurostat, in 2022, 99% dintre companii sunt de tip IMM, cu un maxim de 49 de angajati).
Cu toate acestea, cea mai mare companie care a folosit in 2024 platforma Softlead in vederea alegerii aplicatiei software potrivite a fost o companie cu o cifra de afaceri de 1.4 miliarde de euro.
Pespectiva companiilor software in contextul digitalizarii
In 2024, numarul companiilor software care s-au alaturat platformei Softlead a crescut cu 13%. De asemenea, in medie, companiile software au alocat bugete de 3.750 de euro pe an pentru a avea acces la proiecte IT.
In 2024, companiile software au inceput sa aloce mai mult interes canalelor care le pot aduce proiecte valide si care le pot ajuta sa isi creasca atat reputatia, cat si numarul clientilor noi din portofolii. Contextul economic si incetinirea achizitiilor software prin proiecte finantate din fonduri europene au condus anul trecut la construirea unor strategii de vanzari integrate, fapt pe care l-am incurajat din plin prin toate parteneriatele semnate si prin deschiderea unor noi canale de vanzari. Andrei Dumitrascu, Co-Founder Softlead.
In 2024, Softlead a incheiat doua parteneriate puternice, cu rolul de a creste volumul de cereri de oferte pentru digitalizare. In acest fel, alaturi de Network One Distribution si BCR, platforma Softlead va initia campanii de informare si educare ce vor putea ajunge la peste 150.000 de companii din Romania interesate de modul in care digitalizarea poate influenta dezvoltarea rapida a fiecarui business.
De asemenea, in 2024, Softlead a lansat primul Centru de Date Software din Romania, care ofera informatii si cifre actualizate trimestrial despre evolutia industriei.
|