ANALIZA: Transformarea digitala afecteaza firmele de constructii |
Digitalizarea in Constructii & Industrie Publicat de Cosmin Dincu 29 Aug 2016 17:11 |
Productivitatea sectorului european de constructii trebuie sa se imbunatateasca prin implementarea sistemelor informatice si a celor mai avansate tehnologii digitale, deoarece, actualmente, indicatorul productivitatii a sporit cu numai 4% fata de nivelul consemnat cu un deceniu in urma, rata respectiva fiind mult inferioara indicatorilor similari din alte sectoare economice. Aceasta este numai una dintre concluziile unei cercetari ample, elaborate de biroul din München - Germania al Roland Berger, in cadrul careia se mai arata ca, in absenta unei implementari consistente a digitalizarii, companiile de constructii isi pun in pericol abilitatea de a fi competitive pe piata. „Desi activeaza intr-un mediu de afaceri «traditional», circa 93% din managerii firmelor de constructii consultati de Roland Berger recunosc importanta procesului de informatizare, dar foarte putini dintre acestia actioneaza in consecinta. Insa, in prezent, sunt disponibile numeroase aplicatii digitale, iar procesul de transformare este continuu si ireversibil”, se precizeaza in cadrul studiului.
„Transformarea digitala reprezinta o realitate a lumii contemporane si afecteaza toate sectoarele industriale, influentand legaturile din lantul valoric si schimband complet modelele de afaceri. In sectorul de constructii, mai mult de 93% din managerii chestionati se asteapta ca digitalizarea sa le afecteze integral procesele corporatiste, dar foarte putini iau masuri concrete de implementare a sistemelor informatice si/ sau de adaptare la noile tehnologii, inclusiv prin utilizarea acestora”, a declarat Claudia Russo, membru al echipei ce a participat la redactarea studiului. Cercetarea - intitulata „Digitalizarea in industria constructiilor - ruta europeana spre conceptul Constructii 4.0” - include opiniile a 40 de manageri ai unor companii importante din domeniu (antreprenori si furnizori de materiale), ce activeaza in Germania, Austria si Elvetia, cu privire la potentialul digitalizarii si la cat de avansat este procesul de implementare a noilor tehnologii informatice in cadrul societatilor pe care le administreaza.
„Astfel, mai putin de 6% din respondenti afirma ca utilizeaza instrumente digitale de planificare la nivelul intregului lant de afaceri, iar 100% dintre acestia recunosc ca nu si-au exploatat la maximum intregul potential de digitalizare. Rata redusa a implementarii este surprinzatoare, daca se ia in considerare modul in care s-a dezvoltat productivitatea in industria constructiilor, in ultimii ani. De exemplu, in Germania (si, prin extrapolare, in toata Europa), productivitatea a crescut, in 2016, cu numai 4% fata de 2006. Prin comparatie, intreaga economie germana a progresat, ca productivitate, cu 11% in ultimul deceniu, in industria producatoare saltul fiind de 34%, iar in sectorul secundar cresterea productivitatii s-a plasat la 27%”, a subliniat Kai Stefan Schober, partener al Roland Berger.
Nimeni nu pune deocamdata in practica digitalizarea, in mod consistent
Studiul Roland Berger se focalizeaza pe elemente-cheie ale transformarii digitale a companiilor din industria de constructii - si anume: folosirea datelor digitale, accesul digital pentru clienti si furnizori, cresterea gradului de automatizare si conectivitatea extinsa. Relevanta acestor factori, pentru companiile cercetate, este diferita, in functie de segmentele pietei de constructii in cadrul carora acestea activeaza. „Cu cat avantajele informatizarii sunt mai evidente, cu atat managerii companiilor percep mai bine potentialul asigurat de tehnologiile digitale”, a adaugat Kai Stefan Schober. Participantii la studiu intrevad, astfel, potentialul major al imbunatatirii activitatii prin folosirea datelor digitale in logistica sau in vanzari si marketing. „Conducerea companiilor trebuie sa invete sa aplice diversele niveluri ale digitalizarii pentru fiecare veriga a lantului valoric, care sa-i ajute sa creasca productivitatea la maximum. Nimic din toate acestea nu s-a intamplat, pana in prezent, astfel incat nicio companie din cele 40 intervievate nu a implementat digitalizarea in mod consistent, la nivelul tuturor ariilor de activitate”, a avertizat Philipp Hoff, unul din autorii studiului.
Gama diversa de aplicatii digitale disponibile
O gama larga de aplicatii si solutii software exista actualmente pe piata si se pot utiliza pentru a stabili noul concept „Constructii 4.0”. In cadrul licitatiilor, ce reprezinta unele dintre cele mai costisitoare proceduri pentru firmele de constructii, platformele digitale pot ajuta firmele respective sa economiseasca aproape 10% din cheltuielile respective. Economii semnificative se pot obtine si in ceea ce priveste logistica santierelor. Software-ul de furnizare asigura precizia si acuratetea livrarilor exact in momentul in care materialele sunt necesare pe santier. Astfel, se diminueaza cerintele de depozitare si se minimizeaza operatiunile ce presupun reconfigurarea operatiunilor ce trebuie realizate de echipa de lucratori, mai ales ca personalul de pe santier aloca aproape 70% din timp pentru a curata amplasamentul, a muta diverse obiecte sau a cauta materiale. In mod similar, echipamentele de constructii „inteligente”, interconectate prin sisteme informatice, pot dobandi functiuni ce asigura optimizarea capacitatii de exploatare. Mai mult, pentru operatorii din domeniul constructiilor, este foarte important sa afle ce doresc clientii si sa ia in considerare exigentele acestora. Aplicatiile pentru telefoanele inteligente si tablete asigura diseminarea informatiei in timp real, intre firmele de constructii, furnizorii de materiale, arhitecti si beneficiari, inainte, in timpul executiei lucrarilor si dupa finalizarea unui proiect. „Managementul relatiei profesionale cu clientii este foarte important in industria constructiilor, dar, cu toate acestea, reprezinta o activitate a carei semnificatie a fost mult subestimata pana in prezent. Pe parcursul diverselor etape de executie a unui proiect, se observa de obicei o lipsa cvasi-totala a contactului cu beneficiarul, chiar si pentru o perioada considerabila de timp. Dar firmele de constructii ar trebui sa-si urmareasca interesul de a stabili relatii de afaceri pe termen lung cu clientii, daca doresc sa fie selectate in cazul in care apar noi proiecte de dezvoltare, iar aplicatiile digitale cu functiuni post-vanzare sunt foarte utile in acest sens”, a mai precizat Philipp Hoff.
Tehnologia BIM - o cerinta ce devine obligatorie pentru proiectele publice
Tehnologia Building Information Modeling (BIM) este deja foarte importanta pentru industria constructiilor, dupa cum se arata in cadrul studiului. Avantajul acesteia rezida in faptul ca asigura simularea digitala a unui proiect inainte ca acesta sa fie edificat, minimalizand astfel erorile de planificare si costurile suplimentare potentiale. In plus, cu ajutorul BIM, se pot identifica inca din etapa initiala (a ideii unui proiect) diverse solutii alternative posibile, ce pot fi aplicate cu acuratete. In unele tari europene, utilizarea BIM pentru proiectele de interes public reprezinta deja o cerinta obligatorie, iar in Germania se va intampla acelasi lucru pana in anul 2020. „Dintr-o alta perspectiva, situatia se schimba mult mai rapid atunci cand se pune problema factorilor reali de decizie in cadrul proiectelor de constructii. In curand, proiectantii si/ sau arhitectii - nu antreprenorii - vor fi cei ce vor decide asupra calitatii materialelor sau produselor de constructii si vor alege furnizorii. Volumul informatiilor despre produse va spori masiv, in acelasi timp, gratie documentatiei digitale, iar firmele de constructii trebuie, pe de-o parte, sa fie capabile sa coordoneze noile fluxuri de date, iar pe de alta parte, sa administreze in mod inteligent informatiile ce asigura oportunitati de a dezvolta noi modele de afaceri si servicii. Nu exista, astfel, o alternativa la procesul digitalizarii, iar ramura de constructii nu face exceptie de la a urma calea progresului. Aceasta industrie are mult de recuperat, in comparatie cu alte domenii economice, iar astfel trebuie sa parcurga rapid traseul implementarii aplicatiilor digitale”, a concluzionat Kai Stefan Schober. Pentru a vizualiza integral noul studiu Roland Berger, click aici!
|