Agenda Constructiilor
Sambata, 26 Iulie 2025
ABONARE REVISTE
PAGINA PERSONALIZATA


PORR CONSTRUCT SRL

PORR CONSTRUCT SRL

Adresa: B-dul Dimitrie Pompeiu nr. 6E, Pipera Business Tower, Bucuresti, S2
Telefon: 021/312.65.00
Fax: 021/312.65.01
E-mail: construct@porr.ro
Web site: www.porr.ro
Domenii: Antreprenori si firme de constructii
Descriere activitate
Constructii subterane si la nivelul terenului, constructii civile si industriale.
Prezentare companie/institutie
PORR România accelerează marile șantiere, de la porturi la autostrăzi
 
 
 
 
Ana Maria Dolgae
Functia/Firma: CFO, PORR România;
Experiență profesională: peste 15 ani în poziții manageriale, în domeniul financiar.
 
PORR România accelerează dezvoltarea infrastructurii de transport, cu proiecte în derulare pe toate segmentele majore - rutier, feroviar și fluvial. De la modernizarea portului Constanța și construcția primului port realizat de la zero la Giurgiu, până la reabilitarea liniilor de tramvai din Capitală și execuția lotului 4 al autostrăzii Sibiu - Pitești, compania este implicată în obiective strategice pentru mobilitatea națională. În ciuda provocărilor economice și a presiunilor bugetare, PORR mizează pe continuitatea investițiilor publice și pe potențialul de transformare al sectorului prin digitalizare, tehnologii verzi și creșterea competențelor interne. Cu o cifră de afaceri de 2,4 miliarde lei în 2024 și estimări moderate pentru 2025, compania se adaptează unui climat instabil, dar rămâne optimistă cu privire la perspectivele pieței și rolul său în construirea infrastructurii de mâine.
 
- Cum a evoluat activitatea companiei în prima jumătate a acestui an și ce estimări aveți pentru următoarele 6 luni și în perspectiva anului 2030?
- În primele șase luni din 2025 și încă din trimestrul 4 al anului 2024, activitatea de construcții a fost influențată de o serie de factori economici, sociali și politici și a crescut moderat, susținută în special de sectorul de infrastructură publică. Instabilitatea geopolitică la nivel global și cea politică la nivel local, dar și nivelul ridicat al deficitului bugetar, împreună cu repercusiunile economice aferente se reflectă în toate domeniile de activitate. În zona construcțiilor, am remarcat o scădere ușoară a volumului de proiecte licitate care sunt de interes pentru compania noastră, dar și întârzierea din partea beneficiarilor publici a începerii unor proiecte deja contractate. Această evoluție se reflectă în activitatea noastră printr-o cifră de afaceri simțitor mai redusă comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Este de urmărit ce se va întâmpla în următoarele șase luni prin prisma provocărilor legate de costuri, creșteri de taxe, disponibilitatea forței de muncă și a modificărilor legislative cu impact major preconizate, și care va fi impactul economic. Investițiile în infrastructură sunt, însă, un important motor al economiei și al redresării economice, iar sectorul construcțiilor a avut creșteri în toată perioada recentă, în ciuda factorilor negativi menționați anterior. De aceea, avem încrederea că piața construcțiilor se va dezvolta susținut în perioada următoare, iar compania noastră va avea în continuare privilegiul de a contribui la această evoluție. Continuăm, de asemenea, să investim în dezvoltarea profesională a colegilor noștri și ne asigurăm că învățăm cât mai mult unii de la ceilalți, având în vedere varietatea de proiecte pe care le executăm. În felul acesta, echipele noastre se pot adapta ușor la orice provocare cu care ne confruntăm.
- Cum vedeți evoluția investițiilor în infrastructură în 2025 și cum credeți că se va dezvolta acest sector pe termen scurt și mediu?
- Investițiile în infrastructură sunt un motor economic important și esențial în redresarea economică. Am observat, din experiența noastră în ultimii 5 ani, că nivelul de implicare a autorităților în desfășurarea și finalizarea proiectelor publice de infrastructură este extrem de ridicat, așadar este evidentă prioritatea majoră pe care o reprezintă aceste proiecte. În plus, România are în continuare o poziție geopolitică strategică în Uniunea Europeană, iar dezvoltarea rutelor logistice din regiunea noastră va rămâne o prioritate pe termen lung. Având în vedere aceste aspecte, suntem încrezători că, pornind de la premisa unei stabilități politice, sectorul construcțiilor va cunoaște și în continuare o dezvoltare susținută. Din experiența proprie, toate proiectele de infrastructură majoră la care am lucrat și lucrăm au fost și sunt finanțate corespunzător, iar facturile noastre au fost și sunt achitate la termen.
- Ce alte provocări întâmpinați în activitate, în prezent, în industria construcțiilor?
- În afara provocărilor menționate deja în răspunsurile anterioare, printre provocările industriei construcțiilor aș menționa, în continuare, forța de muncă insuficientă, volatilitatea prețurilor pentru materialele de construcții și, mai nou, și instabilitatea cursului valutar leu-euro. O altă provocare importantă este reprezentată de tot ce ține de obiectivele de decarbonizare și circularitate a materialelor în construcții. Este imperios necesar ca toate industriile, inclusiv cea a construcțiilor, să devină mult mai prietenoase cu mediul, însă această transformare vine cu niște costuri semnificative. De aceea, e nevoie de o solidaritate susținută în îndeplinirea obiectivelor stabilite la nivel european pe întreg lanțul valoric de producție și, în egală măsură, și din partea autorităților și clienților publici și privați.
- Care sunt direcțiile de acțiune viitoare, în vederea dezvoltării companiei?
- Direcțiile majore care conturează lumea în care trăim definesc societatea contemporană și determină evoluția sectorului european al construcțiilor rămân aceleași, chiar și într-un context național și mondial plin de provocări. Ele sunt cunoscute drept 4D și includ schimbările Demografice, Decarbonizarea, Deglobalizarea și Digitalizarea. Abordarea strategică a PORR, definită prin sintagma "Creștere inteligentă prin Green și LEAN", înglobează angajamentul nostru spre construirea unei lumi mai bune. Astfel, avem un plan ambițios pe care am început deja să îl aplicăm de câțiva ani în vederea decarbonizării și creșterii semnificative a circularității materialelor folosite în proiectele noastre. În plus, suntem dedicați conceptului LEAN, care se aplică deja în toate proiectele noastre mari și nu numai, fapt ce ne ajută să eficientizăm modul de lucru, costurile, dar și să scurtăm durata de execuție a proiectelor.
Digitalizarea e un pilon principal în strategia noastră viitoare. Avem o echipă care lucrează de câțiva ani deja la implementarea unor tehnologii inovatoare în construcții, pe care le-am folosit și le folosim în multe dintre proiectele noastre. Asta a presupus, bineînțeles, și investiția în achiziția de echipamente de ultimă generație (de exemplu, drone și utilaje de construcție dotate cu senzori de măsurare și monitorizare), pe care intenționăm să o continuăm într-un ritm susținut. Prezența noastră pe scena digitalizării mondiale a sectorului construcțiilor a beneficiat de recunoaștere la finalul anului trecut prin obținerea unui prestigios premiu în finala competiției internaționale openBIM Awards. Însă toate acestea ar fi demersuri sterile, dacă nu am investi la fel de mult și în dezvoltarea colegilor noștri. Pentru a atinge obiectivele complexe și ambițioase pe care le avem și pentru a ține pasul cu ritmul fără precedent al inovării și digitalizării, ne concentrăm pe investiția în programe de training și certificare pentru angajați, care să îi pregătească pentru viitorul inovator Green și LEAN pe care l-am planificat.
(articol apărut în revista Agenda Construcțiilor, ediția Iunie-Iulie 2025)
 

 
PORR Romania se extinde pe segmentul proiectelor speciale de constructii
 
 
 
 
 
 
 
Mario Proell
Functia/Firma: CEO, PORR Construct;
Experienta profesionala: 17 ani pe piata constructiilor din Romania.
 
Pe segmentul proiectelor speciale, PORR Romania desfasoara lucrari de intretinere a infrastructurii rutiere si pietonale pe aeroporturile internationale "Henri Coanda" Otopeni (AIHCB) si Baneasa. De asemenea, compania asigura sistematizarea suprafetei de miscare a AIHCB in vederea cresterii capacitatii operationale si asigurarii conformarii cu prevederile Reg. 139/2014-Etapa I. In ceea ce priveste lucrari portuare, compania are in portofoliu doua proiecte. Primul dintre acestea vizeaza modernizarea si dezvoltarea capacitatii portului Constanta - dezvoltarea infrastructurii portuare in zona A, Mol II-S Port Constanta Sud, momentan pe 3 loturi. Cel de-al doilea este proiectul D.A.N.U.B.E - Retea de acces la Dunare - Deblocarea circulatiei in Europa prin dezvoltarea in Romania a unei Infrastructuri de porturi TEN-T de inalta calitate, in conditii economice optime - Port Giurgiu. Referitor la proiectele speciale, provocarile in implementarea acestora, dar si alte teme de actualitate din domeniul constructiilor am solicitat opinia lui Mario Proell, CEO PORR Romania.
 
- Cum ati caracteriza, pe scurt, piata proiectelor speciale de infrastructura de aparare, aeroportuara, portuara (porturi fluviale/maritime)?
- Se observa o crestere a investitiilor indeosebi in infrastructura porturilor fluviale, iar aici vorbim de proiecte precum Portul Giurgiu sau Portul Corabia. In ceea ce priveste porturile maritime, in prezent, in portul Constanta, se desfasoara lucrari pentru extinderea platformelor de preluare si stocare a containerelor. Pe langa acestea, sunt realizate si lucrari de creare a structurilor de consolidare cu palplanse, in adapostul carora se executa umpluturile primare care stau la baza platformelor din beton.
Infrastructura aeroportuara se concentreaza, in principal, pe reabilitarea si extinderea aeroporturilor existente. Ne referim aici la reabilitarea platformelor de parcare aeronavale, la caile de rulare si, in cazuri exceptionale, la reabilitarea pistelor. La fiecare reabilitare se include si sistemul de balizaj si dirijare aeronave, conform regulamentului international.
Cat despre proiectele de infrastructura de aparare, piata este momentan restransa. Vorbim aici de aeroporturi militare cum este Mihail Kogalniceanu, care este executat de un consortiu sau de Baza NATO din Sibiu care va intra in licitatie.
- Care sunt dificultatile si provocarile pe care le intampinati in executia acestor infrastructuri?
- Cea mai mare provocare in executia suprafetelor aeroportuare este aceea ca proiectul trebuie efectuat in plina functionalitate a aeroportului. Astfel, la etapizarea lucrarilor e nevoie sa tinem cont atat de programul de trafic al avioanelor, cat si de cel al traficului suport pentru acestea. De asemenea, pe motiv de siguranta aeroportuara, exista utilitati care nu sunt precizate in planul de coordonare, ceea ce poate ingreuna procesul de executie.
Lucrarile portuare vin la pachet cu alte provocari specifice. Aici amintim fluctuatiile cotelor de apa, adesea intalnite la Dunare, obstacolele de pe talvegul raului, care nu sunt vizibile la investigatii si se intercepteaza in timpul executiei sau realizarea platformelor de lucru in rau, cu ajutorul pietrelor de dimensiuni mari, pozitionate direct in apa. Provocatoare este si alegerea celei mai avantajoase solutii pentru executia lucrarilor. De exemplu, introducerea palplanselor de pe platformele flotante, asa cum se intampla in prezent in cadrul proiectului nostru de la Giurgiu. Foarte importanta este si alegerea materialelor potrivite pentru umpluturi si logistica de punere in opera. In multe cazuri, acest lucru se realizeaza prin transport cu barja si descarcare prin excavatoare.
In cazul infrastructurii de aparare, provocari exista in privinta achizitionarii materialelor solicitate de clienti, care sunt uneori dificil de gasit in piata, a standardelor extrem de ridicate atunci cand vine vorba despre proceduri si executie, precum si a standardului de securitate si a lucrarilor desfasurate sub confidentialitate militara. In incinta unor astfel de proiecte, accesul este restrictionat si sunt necesare mai multe verificari si aprobari ce trebuie obtinute de companie inainte de inceperea lucrarilor.
- Cum vedeti evolutia activitatii din sectorul de constructii in primele 6 luni din 2024 si cum credeti ca se va dezvolta aceasta in viitor?
- In primele sase luni din 2024 activitatea de constructii a fost influentata de o serie de factori economici, sociali si politici si a crescut moderat, sustinuta in special de sectorul de infrastructura publica. Proiectele guvernamentale, multe dintre ele finantate prin fonduri europene, sunt motorul acestei cresteri. De cealalta parte, costurile tot mai ridicate necesare fortei de munca sau achizitionarii materialelor reprezinta un factor limitativ important. Desi inflatia s-a stabilizat in ultima perioada, preturile materialelor precum otelul sau cimentul raman ridicate. Guvernul sprijina sectorul prin diverse programe de stimulare, dar implementarea acestora este provocatoare din punct de vedere birocratic.
Pana la sfarsitul anului ne asteptam ca sectorul constructiilor sa continue sa se dezvolte in acelasi ritm moderat care se datoreaza, in principal, proiectelor de infrastructura, investitiile publice reprezentand un factor esential. Cu toate acestea, orice socuri externe (conflicte geopolitice sau crize de aprovizionare) ar putea avea un impact negativ asupra acestor perspective. Mai mult decat atat, evolutia economica a Romaniei, inclusiv cresterea PIB-ului, a inflatiei, gradul de ocupare a fortei de munca, vor juca un rol crucial in determinarea cererii pentru constructii. Implicit, cresterea sustinuta a economiei va avea un efect pozitiv asupra sectorului.
In 2025 ne-am putea confrunta cu o crestere mai lenta in domeniul constructiilor, prin prisma provocarilor legate de costuri, de disponibilitatea fortei de munca si a eventualelor ajustari legislative. Din ce in ce mai multe companii de constructii vor incepe sa se concentreze pe solutii mai eficiente si mai sustenabile, inclusiv adoptarea de tehnologii verzi si de metode de constructii moderne. Acest lucru ar putea ajuta la compensarea unor costuri mai mari si la imbunatatirea competitivitatii pe termen lung.
- Care sunt directiile de actiune viitoare, in vederea dezvoltarii companiei?
- In prezent se remarca patru tendinte majore care contureaza lumea in care traim: schimbarile Demografice, Decarbonizarea, Deglobalizarea si Digitalizarea. Acesti 4D nu numai ca definesc societatea de azi, ci si determina evolutia sectorului european al constructiilor. Pe linia acestor tendinte, abordarea strategica PORR, definita de sintagma "Crestere inteligenta prin Green si Lean", vizeaza sa modeleze viitorul constructiilor in mod sustenabil si inglobeaza angajamentul nostru spre construirea unei lumi mai bune. Pentru a ne asigura succesul intr-un mediu economic dinamic si a ne dezvolta compania pe termen lung, strategia noastra cuprinde mai multe directii de actiune, cu accent pe digitalizare si tehnologii inovatoare, investitii in echipamente noi si performante si, in aceeasi masura, pe dezvoltarea resurselor umane. PORR Romania se afla, astfel, intr-un proces de transformare digitala si LEAN, implementand solutii care eficientizeaza procesele de lucru si ofera o mai buna vizibilitate asupra performantelor companiei. In ceea ce priveste personalul, ne concentram pe investitia in programe de training si certificare pentru angajati, in vederea cresterii competentelor acestora si, totodata, pentru a reduce dependenta de specialisti externi. De asemenea, pentru a asigura continuitatea si inovatia, acordam atentie deosebita recrutarii si retentiei personalului inalt calificat.
(articol aparut in revista Agenda Constructiilor, editia August 2024)

Produse & tehnologii

Stiri & Comunicate

Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
BIMTotalEnergiesALLBIMhilti
ROCKWOOL 196
Editia
IUNIE-IULIE 2025!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 191 (Iunie-Iulie 2025)
 

Autentificare

romania fara hospice
GHID de INSTALARE
quadratum
GEWISS
ERBASU CONSTRUCT
theda mar
TECNIC
MAKITA
ELECTROGRUP
Ubitech
EURO BUILD
KADRA
Acvatot 2019
EDIT-Structural
Daikin
concelex
Arduro
MCA
BogArt
CDS
SIGM
noark
AED
SSAB
leviatan
CONCEPT STRUCTURE
Eco Garden Construct
strabag nivel 1

Parteneri

HABITAT
FPSC_2019
 

Tamplarie aluminiu Termopan Salamander Pereti cortină Tâmplărie din aluminiu urmarirea comportarii in timp a constructiilor