| INDEX COMPANII | Inscriere/Adaugare |
![]() |
|
PORR CONSTRUCT SRL |
| Adresa: B-dul Dimitrie Pompeiu nr. 6E, Pipera Business Tower, Bucuresti, S2 |
| Telefon: 021/312.65.00 |
| Fax: 021/312.65.01 |
| E-mail: construct@porr.ro |
| Web site: www.porr.ro |
| Domenii: Antreprenori si firme de constructii |
| Descriere activitate
Constructii subterane si la nivelul terenului, constructii civile si industriale. |
| Prezentare companie/institutie
PORR România: Portofoliu de 331 milioane euro și orientare către digitalizare
Mario Proell
Functia/Firma: CEO, PORR România;
Experienta profesionala: 18 ani pe piața construcțiilor din România.
În condițiile în care piața locală a construcțiilor traversează o etapă de transformare accelerată, influențată de digitalizare, tehnologii moderne și standarde internaționale de interoperabilitate, Mario Proell, CEO PORR România, subliniază că adoptarea openBIM, a sistemelor Machine Control, a scanării 3D cu drone și a platformelor de analiză a datelor a transformat modul de execuție și monitorizare a proiectelor. Digitalizarea nu înseamnă doar viteză și productivitate, ci și consistență, predictibilitate și transparență în gestionarea lucrărilor complexe. PORR România integrează aceste tehnologii în toate fazele proiectelor, de la proiectare la execuție și operare, cu un accent puternic pe interoperabilitate și colaborare. Portofoliul companiei include proiecte majore de infrastructură - autostrăzi, porturi, linii de tramvai și parcuri eoliene, iar investițiile continue în echipamente, drone și utilaje inteligente consolidează competitivitatea companiei. Strategia PORR pentru perioada următoare vizează digitalizarea completă a proceselor, creșterea calității lucrărilor și formarea continuă a echipelor pentru a răspunde provocărilor sectorului de profil din România.
- Cum vă aliniați trendurilor din construcții? Care este impactul digitalizării și al noilor tehnologii în companie?
- Ne menținem conectați permanent la tendințele și inovațiile din industrie prin participarea activă la conferințe, competiții și parteneriate strategice, precum colaborarea cu buildingSMART România. Aceste contexte ne oferă acces direct la exemple de bune practici, la schimb de know-how cu experți internaționali și la cele mai recente direcții în digitalizarea construcțiilor și implementarea standardelor openBIM. Digitalizarea a avut un impact major asupra modului în care derulăm proiectele, ducând la optimizarea fluxurilor de lucru și la o integrare mai eficientă a datelor. Folosim unelte și platforme care comunică perfect între ele - de la soluții openBIM și sisteme Machine Control, până la analiza inteligentă a datelor prin PowerBI. Rezultatul este un proces de construcție mai transparent, mai predictibil și mai ușor de monitorizat în timp real. Credem că digitalizarea și standardizarea proceselor vor redefini modul în care se proiectează, se construiește și se gestionează infrastructura în România. Compania PORR își propune să aibă un rol activ și constructiv în această transformare. Prin intermediul asociației BIMTECH România, am contribuit direct la elaborarea cerințelor BIM pentru un proiect major de infrastructură, încorporând experiența acumulată în ultimii ani. Prin astfel de inițiative colective, dorim să generăm un impact pozitiv asupra întregului sector - accelerând adoptarea tehnologiilor moderne și creșterea calității construcțiilor.
- Care sunt principalele proiecte la care lucrați și ce proiecte ați contractat în 2025?
- Ne bucurăm să constatăm, de fiecare dată când ni se adresează această întrebare, că avem nevoie de un adevărat proces de preselecție atunci când vine vorba despre a ne enumera proiectele de referință. Nu din motivul că unele ar fi mai importante pentru noi decât altele, ci pentru a ne încadra în limitele de spațiu ale publicațiilor. Această constatare este un motiv de bucurie și de mândrie pentru noi, deoarece ea înseamnă, dincolo de cifre ori de numărul de caractere, contribuția noastră la realizări remarcabile pentru viitorul României. 2025 a fost anul în care am finalizat proiecte importante precum D.A.N.U.B.E. - Rețea de acces la Dunăre - deblocarea circulației în Europa prin dezvoltarea în România a unei infrastructuri de porturi TEN-T de înaltă calitate în condiții economice optime - Port Giurgiu. Acest proiect are o însemnătate aparte pentru noi, dat fiind că este primul port construit de la zero de PORR în România.
Este și anul în care continuăm, cu profesionalismul și seriozitatea pe care ni le cunoașteți deja, proiecte precum: Autostrada Sibiu - Pitești Lot 4 km (81+900 - km 91+76); sistematizarea suprafeței de mișcare a AIHCB în vederea creșterii capacității operaționale și asigurării conformării cu prevederile Regulamentului 139/2014 - Etapa I; construire terminal multimodal cu platformă portuară, anexe tehnice, împrejmuire, rețele edilitare exterioare, branșamente la rețele edilitare și organizare de șantier în zona de dezvoltare D pe MOL II-S Port Constanța Sud. Acesta este și anul care a marcat demararea lucrărilor la loturile de tramvai 1 (18 km, cel mai lung lot din proiectul Primăriei Capitalei) - "Reabilitare sistem rutier pe Bd. Th. Pallady, Bd. 1 Decembrie 1918, Bd. Basarabia, Calea Călărașilor, Bd. Corneliu Coposu, inclusiv Bucla Complex Titan", și 11 - "Reabilitare sistem rutier pe Bulevardul Expoziției, Strada Aviator Popișteanu, Strada Puțul lui Crăciun, Strada Dornei și Strada Clăbucet", precum și participarea noastră la construcția unuia dintre cele mai mari parcuri eoliene onshore din Europa în județul Buzău, Vifor 2. Suntem mobilizați în echipă completă și pregătiți de începerea lucrărilor la varianta ocolitoare Buftea. Dintre proiectele recent încredințate fac parte Școala verde Buftea, dar și Reabilitarea liniei feroviare Craiova - Drobeta-Turnu Severin - Caransebeș, lot 5. Portofoliul de proiecte al companiei în acest an se ridică la valoarea de 1,682 miliarde lei sau aproximativ 331,5 milioane de euro. - Care a fost cifra de afaceri a companiei în primele nouă luni ale acestui an și ce estimări aveți pentru 2025?
- Întregul context din ultima perioadă, marcat de instabilitatea politică la nivel local, evenimentele geopolitice turbulente și deficitul bugetar ridicat, tradus prin reducerea surselor de finanțare pentru proiecte publice, s-a soldat și cu repercusiuni economice reflectate în toate domeniile de activitate. În cel al construcțiilor, am remarcat și noi o scădere semnificativă a volumului de proiecte licitate pe care le considerăm de interes, dar și întârzierea din partea beneficiarilor publici a începerii unor proiecte deja atribuite. Toți factorii menționați s-au reflectat în activitatea noastră printr-o cifră de afaceri simțitor mai redusă comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Până la finalul anului 2025, ne așteptăm la o scădere a cifrei de afaceri cu până la 25% față de anul precedent.
- Ce investiții aveți planificate în perioada următoare?
- Spiritul de pionierat este unul dintre principiile fundamentale ale PORR, iar echipa noastră lucrează de câțiva ani la implementarea unor tehnologii inovatoare în construcții, utilizate deja în numeroase proiecte. Acest demers a presupus investiții constante în echipamente de ultimă generație - precum drone și utilaje de construcție dotate cu senzori de măsurare și monitorizare - investiții pe care intenționăm să le continuăm într-un ritm susținut, digitalizarea reprezentând umbrela sub care ne dezvoltăm strategia pentru viitor. Dincolo de calitatea lucrărilor, respectarea bugetelor și devansarea termenelor de execuție, suntem recunoscuți și apreciați pentru tehnologiile inovatoare pe care le utilizăm. Prezența noastră pe scena digitalizării mondiale a sectorului construcțiilor a fost confirmată la finalul anului trecut prin obținerea unui prestigios premiu în finala competiției internaționale openBIM Awards, care a validat efortul investițional al companiei în domeniul inovației digitale. De asemenea, investim anual în utilaje de construcții și echipamente de producție (asfalt, betoane etc.), pentru a răspunde atât nevoilor operative, cât și celor strategice ale companiei. Continuăm, totdată, să investim în dezvoltarea profesională a colegilor noștri și ne asigurăm că învățăm cât mai mult unii de la ceilalți, având în vedere varietatea de proiecte pe care le executăm. În felul acesta, echipele noastre se pot adapta ușor la orice provocare cu care ne confruntăm. Ca mențiune cu caracter general, aș preciza că investim întotdeauna atât cât este necesar pentru a ne atinge eficient obiectivele operative, de ESG și de digitalizare care, odată stabilite, nu sunt "negociabile", iar pentru investiții strategice (capacități de producție, spre exemplu) ne facem un business plan bine documentat, care ia în calcul și riscurile potențiale cunoscute.
(articol aparut in revista Agenda Constructiilor, editia Octombrie 2025)
PORR România accelerează marile șantiere, de la porturi la autostrăzi
Ana Maria Dolgae
Functia/Firma: CFO, PORR România;
Experiență profesională: peste 15 ani în poziții manageriale, în domeniul financiar.
PORR România accelerează dezvoltarea infrastructurii de transport, cu proiecte în derulare pe toate segmentele majore - rutier, feroviar și fluvial. De la modernizarea portului Constanța și construcția primului port realizat de la zero la Giurgiu, până la reabilitarea liniilor de tramvai din Capitală și execuția lotului 4 al autostrăzii Sibiu - Pitești, compania este implicată în obiective strategice pentru mobilitatea națională. În ciuda provocărilor economice și a presiunilor bugetare, PORR mizează pe continuitatea investițiilor publice și pe potențialul de transformare al sectorului prin digitalizare, tehnologii verzi și creșterea competențelor interne. Cu o cifră de afaceri de 2,4 miliarde lei în 2024 și estimări moderate pentru 2025, compania se adaptează unui climat instabil, dar rămâne optimistă cu privire la perspectivele pieței și rolul său în construirea infrastructurii de mâine.
- Cum a evoluat activitatea companiei în prima jumătate a acestui an și ce estimări aveți pentru următoarele 6 luni și în perspectiva anului 2030?
- În primele șase luni din 2025 și încă din trimestrul 4 al anului 2024, activitatea de construcții a fost influențată de o serie de factori economici, sociali și politici și a crescut moderat, susținută în special de sectorul de infrastructură publică. Instabilitatea geopolitică la nivel global și cea politică la nivel local, dar și nivelul ridicat al deficitului bugetar, împreună cu repercusiunile economice aferente se reflectă în toate domeniile de activitate. În zona construcțiilor, am remarcat o scădere ușoară a volumului de proiecte licitate care sunt de interes pentru compania noastră, dar și întârzierea din partea beneficiarilor publici a începerii unor proiecte deja contractate. Această evoluție se reflectă în activitatea noastră printr-o cifră de afaceri simțitor mai redusă comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Este de urmărit ce se va întâmpla în următoarele șase luni prin prisma provocărilor legate de costuri, creșteri de taxe, disponibilitatea forței de muncă și a modificărilor legislative cu impact major preconizate, și care va fi impactul economic. Investițiile în infrastructură sunt, însă, un important motor al economiei și al redresării economice, iar sectorul construcțiilor a avut creșteri în toată perioada recentă, în ciuda factorilor negativi menționați anterior. De aceea, avem încrederea că piața construcțiilor se va dezvolta susținut în perioada următoare, iar compania noastră va avea în continuare privilegiul de a contribui la această evoluție. Continuăm, de asemenea, să investim în dezvoltarea profesională a colegilor noștri și ne asigurăm că învățăm cât mai mult unii de la ceilalți, având în vedere varietatea de proiecte pe care le executăm. În felul acesta, echipele noastre se pot adapta ușor la orice provocare cu care ne confruntăm.
- Cum vedeți evoluția investițiilor în infrastructură în 2025 și cum credeți că se va dezvolta acest sector pe termen scurt și mediu?
- Investițiile în infrastructură sunt un motor economic important și esențial în redresarea economică. Am observat, din experiența noastră în ultimii 5 ani, că nivelul de implicare a autorităților în desfășurarea și finalizarea proiectelor publice de infrastructură este extrem de ridicat, așadar este evidentă prioritatea majoră pe care o reprezintă aceste proiecte. În plus, România are în continuare o poziție geopolitică strategică în Uniunea Europeană, iar dezvoltarea rutelor logistice din regiunea noastră va rămâne o prioritate pe termen lung. Având în vedere aceste aspecte, suntem încrezători că, pornind de la premisa unei stabilități politice, sectorul construcțiilor va cunoaște și în continuare o dezvoltare susținută. Din experiența proprie, toate proiectele de infrastructură majoră la care am lucrat și lucrăm au fost și sunt finanțate corespunzător, iar facturile noastre au fost și sunt achitate la termen.
![]() - Ce alte provocări întâmpinați în activitate, în prezent, în industria construcțiilor?
- În afara provocărilor menționate deja în răspunsurile anterioare, printre provocările industriei construcțiilor aș menționa, în continuare, forța de muncă insuficientă, volatilitatea prețurilor pentru materialele de construcții și, mai nou, și instabilitatea cursului valutar leu-euro. O altă provocare importantă este reprezentată de tot ce ține de obiectivele de decarbonizare și circularitate a materialelor în construcții. Este imperios necesar ca toate industriile, inclusiv cea a construcțiilor, să devină mult mai prietenoase cu mediul, însă această transformare vine cu niște costuri semnificative. De aceea, e nevoie de o solidaritate susținută în îndeplinirea obiectivelor stabilite la nivel european pe întreg lanțul valoric de producție și, în egală măsură, și din partea autorităților și clienților publici și privați.
- Care sunt direcțiile de acțiune viitoare, în vederea dezvoltării companiei?
- Direcțiile majore care conturează lumea în care trăim definesc societatea contemporană și determină evoluția sectorului european al construcțiilor rămân aceleași, chiar și într-un context național și mondial plin de provocări. Ele sunt cunoscute drept 4D și includ schimbările Demografice, Decarbonizarea, Deglobalizarea și Digitalizarea. Abordarea strategică a PORR, definită prin sintagma "Creștere inteligentă prin Green și LEAN", înglobează angajamentul nostru spre construirea unei lumi mai bune. Astfel, avem un plan ambițios pe care am început deja să îl aplicăm de câțiva ani în vederea decarbonizării și creșterii semnificative a circularității materialelor folosite în proiectele noastre. În plus, suntem dedicați conceptului LEAN, care se aplică deja în toate proiectele noastre mari și nu numai, fapt ce ne ajută să eficientizăm modul de lucru, costurile, dar și să scurtăm durata de execuție a proiectelor.
Digitalizarea e un pilon principal în strategia noastră viitoare. Avem o echipă care lucrează de câțiva ani deja la implementarea unor tehnologii inovatoare în construcții, pe care le-am folosit și le folosim în multe dintre proiectele noastre. Asta a presupus, bineînțeles, și investiția în achiziția de echipamente de ultimă generație (de exemplu, drone și utilaje de construcție dotate cu senzori de măsurare și monitorizare), pe care intenționăm să o continuăm într-un ritm susținut. Prezența noastră pe scena digitalizării mondiale a sectorului construcțiilor a beneficiat de recunoaștere la finalul anului trecut prin obținerea unui prestigios premiu în finala competiției internaționale openBIM Awards. Însă toate acestea ar fi demersuri sterile, dacă nu am investi la fel de mult și în dezvoltarea colegilor noștri. Pentru a atinge obiectivele complexe și ambițioase pe care le avem și pentru a ține pasul cu ritmul fără precedent al inovării și digitalizării, ne concentrăm pe investiția în programe de training și certificare pentru angajați, care să îi pregătească pentru viitorul inovator Green și LEAN pe care l-am planificat.
(articol apărut în revista Agenda Construcțiilor, ediția Iunie-Iulie 2025)
|