INDEX COMPANII | Inscriere/Adaugare |
PORR CONSTRUCT SRL |
Adresa: B-dul Dimitrie Pompeiu nr. 6E, Pipera Business Tower, Bucuresti, S2 |
Telefon: 021/312.65.00 |
Fax: 021/312.65.01 |
E-mail: construct@porr.ro |
Web site: www.porr.ro |
Domenii: Antreprenori si firme de constructii |
Descriere activitate
Constructii subterane si la nivelul terenului, constructii civile si industriale. |
Prezentare companie/institutie
PORR Romania se extinde pe segmentul proiectelor speciale de constructii
Mario Proell
Functia/Firma: CEO, PORR Construct;
Experienta profesionala: 17 ani pe piata constructiilor din Romania.
Pe segmentul proiectelor speciale, PORR Romania desfasoara lucrari de intretinere a infrastructurii rutiere si pietonale pe aeroporturile internationale "Henri Coanda" Otopeni (AIHCB) si Baneasa. De asemenea, compania asigura sistematizarea suprafetei de miscare a AIHCB in vederea cresterii capacitatii operationale si asigurarii conformarii cu prevederile Reg. 139/2014-Etapa I. In ceea ce priveste lucrari portuare, compania are in portofoliu doua proiecte. Primul dintre acestea vizeaza modernizarea si dezvoltarea capacitatii portului Constanta - dezvoltarea infrastructurii portuare in zona A, Mol II-S Port Constanta Sud, momentan pe 3 loturi. Cel de-al doilea este proiectul D.A.N.U.B.E - Retea de acces la Dunare - Deblocarea circulatiei in Europa prin dezvoltarea in Romania a unei Infrastructuri de porturi TEN-T de inalta calitate, in conditii economice optime - Port Giurgiu. Referitor la proiectele speciale, provocarile in implementarea acestora, dar si alte teme de actualitate din domeniul constructiilor am solicitat opinia lui Mario Proell, CEO PORR Romania.
- Cum ati caracteriza, pe scurt, piata proiectelor speciale de infrastructura de aparare, aeroportuara, portuara (porturi fluviale/maritime)?
- Se observa o crestere a investitiilor indeosebi in infrastructura porturilor fluviale, iar aici vorbim de proiecte precum Portul Giurgiu sau Portul Corabia. In ceea ce priveste porturile maritime, in prezent, in portul Constanta, se desfasoara lucrari pentru extinderea platformelor de preluare si stocare a containerelor. Pe langa acestea, sunt realizate si lucrari de creare a structurilor de consolidare cu palplanse, in adapostul carora se executa umpluturile primare care stau la baza platformelor din beton.
Infrastructura aeroportuara se concentreaza, in principal, pe reabilitarea si extinderea aeroporturilor existente. Ne referim aici la reabilitarea platformelor de parcare aeronavale, la caile de rulare si, in cazuri exceptionale, la reabilitarea pistelor. La fiecare reabilitare se include si sistemul de balizaj si dirijare aeronave, conform regulamentului international. Cat despre proiectele de infrastructura de aparare, piata este momentan restransa. Vorbim aici de aeroporturi militare cum este Mihail Kogalniceanu, care este executat de un consortiu sau de Baza NATO din Sibiu care va intra in licitatie. - Care sunt dificultatile si provocarile pe care le intampinati in executia acestor infrastructuri?
- Cea mai mare provocare in executia suprafetelor aeroportuare este aceea ca proiectul trebuie efectuat in plina functionalitate a aeroportului. Astfel, la etapizarea lucrarilor e nevoie sa tinem cont atat de programul de trafic al avioanelor, cat si de cel al traficului suport pentru acestea. De asemenea, pe motiv de siguranta aeroportuara, exista utilitati care nu sunt precizate in planul de coordonare, ceea ce poate ingreuna procesul de executie.
Lucrarile portuare vin la pachet cu alte provocari specifice. Aici amintim fluctuatiile cotelor de apa, adesea intalnite la Dunare, obstacolele de pe talvegul raului, care nu sunt vizibile la investigatii si se intercepteaza in timpul executiei sau realizarea platformelor de lucru in rau, cu ajutorul pietrelor de dimensiuni mari, pozitionate direct in apa. Provocatoare este si alegerea celei mai avantajoase solutii pentru executia lucrarilor. De exemplu, introducerea palplanselor de pe platformele flotante, asa cum se intampla in prezent in cadrul proiectului nostru de la Giurgiu. Foarte importanta este si alegerea materialelor potrivite pentru umpluturi si logistica de punere in opera. In multe cazuri, acest lucru se realizeaza prin transport cu barja si descarcare prin excavatoare. In cazul infrastructurii de aparare, provocari exista in privinta achizitionarii materialelor solicitate de clienti, care sunt uneori dificil de gasit in piata, a standardelor extrem de ridicate atunci cand vine vorba despre proceduri si executie, precum si a standardului de securitate si a lucrarilor desfasurate sub confidentialitate militara. In incinta unor astfel de proiecte, accesul este restrictionat si sunt necesare mai multe verificari si aprobari ce trebuie obtinute de companie inainte de inceperea lucrarilor. - Cum vedeti evolutia activitatii din sectorul de constructii in primele 6 luni din 2024 si cum credeti ca se va dezvolta aceasta in viitor?
- In primele sase luni din 2024 activitatea de constructii a fost influentata de o serie de factori economici, sociali si politici si a crescut moderat, sustinuta in special de sectorul de infrastructura publica. Proiectele guvernamentale, multe dintre ele finantate prin fonduri europene, sunt motorul acestei cresteri. De cealalta parte, costurile tot mai ridicate necesare fortei de munca sau achizitionarii materialelor reprezinta un factor limitativ important. Desi inflatia s-a stabilizat in ultima perioada, preturile materialelor precum otelul sau cimentul raman ridicate. Guvernul sprijina sectorul prin diverse programe de stimulare, dar implementarea acestora este provocatoare din punct de vedere birocratic.
Pana la sfarsitul anului ne asteptam ca sectorul constructiilor sa continue sa se dezvolte in acelasi ritm moderat care se datoreaza, in principal, proiectelor de infrastructura, investitiile publice reprezentand un factor esential. Cu toate acestea, orice socuri externe (conflicte geopolitice sau crize de aprovizionare) ar putea avea un impact negativ asupra acestor perspective. Mai mult decat atat, evolutia economica a Romaniei, inclusiv cresterea PIB-ului, a inflatiei, gradul de ocupare a fortei de munca, vor juca un rol crucial in determinarea cererii pentru constructii. Implicit, cresterea sustinuta a economiei va avea un efect pozitiv asupra sectorului. In 2025 ne-am putea confrunta cu o crestere mai lenta in domeniul constructiilor, prin prisma provocarilor legate de costuri, de disponibilitatea fortei de munca si a eventualelor ajustari legislative. Din ce in ce mai multe companii de constructii vor incepe sa se concentreze pe solutii mai eficiente si mai sustenabile, inclusiv adoptarea de tehnologii verzi si de metode de constructii moderne. Acest lucru ar putea ajuta la compensarea unor costuri mai mari si la imbunatatirea competitivitatii pe termen lung. - Care sunt directiile de actiune viitoare, in vederea dezvoltarii companiei?
- In prezent se remarca patru tendinte majore care contureaza lumea in care traim: schimbarile Demografice, Decarbonizarea, Deglobalizarea si Digitalizarea. Acesti 4D nu numai ca definesc societatea de azi, ci si determina evolutia sectorului european al constructiilor. Pe linia acestor tendinte, abordarea strategica PORR, definita de sintagma "Crestere inteligenta prin Green si Lean", vizeaza sa modeleze viitorul constructiilor in mod sustenabil si inglobeaza angajamentul nostru spre construirea unei lumi mai bune. Pentru a ne asigura succesul intr-un mediu economic dinamic si a ne dezvolta compania pe termen lung, strategia noastra cuprinde mai multe directii de actiune, cu accent pe digitalizare si tehnologii inovatoare, investitii in echipamente noi si performante si, in aceeasi masura, pe dezvoltarea resurselor umane. PORR Romania se afla, astfel, intr-un proces de transformare digitala si LEAN, implementand solutii care eficientizeaza procesele de lucru si ofera o mai buna vizibilitate asupra performantelor companiei. In ceea ce priveste personalul, ne concentram pe investitia in programe de training si certificare pentru angajati, in vederea cresterii competentelor acestora si, totodata, pentru a reduce dependenta de specialisti externi. De asemenea, pentru a asigura continuitatea si inovatia, acordam atentie deosebita recrutarii si retentiei personalului inalt calificat.
(articol aparut in revista Agenda Constructiilor, editia August 2024)
PORR Construct continua sa investeasca in echipamente si digitalizare
Mario Proell
Functia/Firma: COO Divizia Infrastructura si membru al board-ului director al PORR Construct.
Vladimir Spirescu
Functia/Firma: COO Divizia Constructii Civile si membru al board-ului director al PORR Construct.
Compania PORR Construct, parte a grupului austriac PORR, se mentine pe un trend ascendent si in 2021, dupa ce in 2020 a inregistrat o cifra de afaceri de 175,7 milioane de euro, dupa o crestere de 67,8% fata de nivelul din 2019. Potrivit datelor companiei, rezultatele din prima jumatate a acestui an sunt in conformitate cu previziunile realizate si in linie cu evolutia planificata de managementul societatii. In aceasta perioada, PORR Construct se concentreaza pe executia mai multor proiecte publice, dintre care cele mai mari sunt lotul 1 al autostrazii Sibiu-Pitesti (Sibiu-Boita) si centura ocolitoare a orasului Giurgiu (drumul de legatura DN5 - Soseaua De Centura - Pod Prieteniei). In primele luni ale acestui an, compania a obtinut contracte pentru executia mai multor proiecte de infrastructura, precum Sectiunea 4 a autostrazii Sibiu-Pitesti (10 km), in valoare de peste 340 de milioane de euro (fara TVA), dar si reabilitarea unor linii de tramvai in Timisoara (18 milioane de euro). In perioada urmatoare, compania va continua sa investeasca in dezvoltarea pe piata locala, strategia investitionala vizand cu precadere zona de echipamente de constructii.
- Ce estimari aveti privind evolutia activitatii companiei in perioada urmatoare?
- De regula, primele luni ale anului sunt la un nivel mai scazut in privinta activitatii, iar acest aspect are legatura cu sezonalitatea specifica industriei. Cu toate acestea, in 2021, ne-am incadrat in nivelul planificat al veniturilor, iar perioada care a urmat s-a conturat promitator pentru noi. In prezent, portofoliul PORR Romania este stabil si diversificat, avem multe proiecte de investitii publice care sunt deja in procese de licitatie sau urmeaza sa intre in procedura de licitatie, iar clientii publici ne arata deschidere catre colaborare si noi parteneriate. Ne asteptam ca 2022 sa fie, de asemenea, un an plin, care sa ne aduca rezultate la fel de bune.
- Care sunt principalele proiecte la care lucrati?
- Lotul 1 al autostrazii Sibiu-Pitesti reprezinta unul dintre cele mai mari si importante proiecte de infrastructura la care lucram in prezent. Contractual, Lotul 1 trebuie sa fie gata pana in 2023, dar avem toate sansele sa il finalizam mai repede, la inceputul anului 2023, poate chiar finalul anului 2022. Depindem foarte mult de conditiile atmosferice. In aceeasi categorie, mentionam si proiectul DN5, ce are ca scop principal asigurarea conexiunii rutiere intre DN5 si punctul de trecere a frontierei Giurgiu, precum si lucrarile de modernizare a liniei CF Comana - Gradistea, pe care le vom demara in perioada imediat urmatoare. Acestora li se adauga si proiecte de constructii civile, precum si alte lucrari de infrastructura de diferite dimensiuni pe care le efectuam in vestul, sudul si sud-estul tarii, unde avem clienti diverse autoritati publice. In prezent, valoarea proiectelor contractate si a lucrarilor pe care le avem de realizat asigura continuitatea afacerii si a planurilor de dezvoltare pentru urmatorii ani.
- Care sunt directiile de actiune viitoare, in vederea dezvoltarii companiei?
- In spiritul traditiei care ne-a consacrat, ne concentram sa consolidam cresterea inregistrata pana in prezent si sa asiguram totodata o dezvoltare sustenabila a afacerilor PORR in Romania. Acesta este motivul pentru care prioritatea noastra o reprezinta colegii nostri si investitia constanta in dezvoltarea, motivarea si loializarea acestora, fara de care orice alte investitii ar fi de prisos. O alta directie de investitie este cea privitoare la echipamente, aceasta atingand, in fiecare an, un nivel de aproximativ 2%-3% din cifra de afaceri. Vizam echipamentele fixe si mobile pentru a asigura servicii de constructii de calitate in toate zonele geografice unde suntem prezenti si unde ne dorim sa activam pe viitor, dar si in vederea asigurarii mix-ului de proiecte (mici, medii, mari si diversificate) necesar pentru dezvoltarea sustenabila dorita. Foarte importanta este si investitia in acele echipamente care ne permit sa utilizam tehnologii inovatoare pe piata constructiilor. Pe unele dintre acestea le testam deja in cateva dintre proiectele noastre, pentru a fi siguri ca suntem pregatiti de utilizarea lor la scara larga atunci cand industria constructiilor din Romania va permite acest lucru. Suntem, de asemenea, deschisi si catre asocieri si colaborari pe proiecte de nisa din industrie si acolo unde experienta locala sau a grupului nu este de ajuns. Pentru moment, insa, ariile unde nu avem experienta necesara si am dori sa activam sunt foarte limitate, iar piata nu ofera prea multe proiecte pe care sa le vizam. Strategia noastra ramane aceeasi pentru cea mai mare parte a portofoliului nostru: vom licita acele proiecte care se pliaza profilului de experienta si de risc al organizatiei noastre si pe care le putem implementa si finaliza cu resursele locale si/sau cu sprijin din partea altor companii ale grupului PORR.
In plus, continuam procesul de transformare digitala prin implementarea proiectului pilot “Deep soil", prin care urmarim optimizarea procesului de proiectare cu BIM 5D, controlul automatizat 3D al masinilor pe santier, gestionarea flotei de vehicule grele, inregistrarea rezultatelor in timp real, inclusiv elaborarea de rapoarte automate, identificarea rapida a oricaror abateri prin utilizarea instrumentelor de realitate augmentata, precum si verificarea datelor prin utilizarea dronelor. - Care sunt dificultatile si provocarile pe care le intampinati in lucru?
- Una dintre provocarile cu care ne confruntam in prezent se refera la recrutarea specialistilor in contextul deficitului de talente si al competitiei de pe piata muncii pentru anumite competente tehnice.
In ceea ce priveste cresterea preturilor materialelor de constructii aceasta are, fara indoiala, un impact negativ in rezultatele financiare ale proiectelor noastre. In contractele unde pretul serviciilor noastre este fix sau all in, acest impact negativ este chiar semnificativ. Noi continuam lucrarile conform planului de executie agreat cu clientii nostri si la acelasi nivel calitativ ridicat pe care ni l-am asumat dar, din pacate, suntem nevoiti sa sustinem pierderile rezultate din aceste cresteri de preturi din resurse financiare care erau destinate dezvoltarii viitoare a business-ului PORR in Romania. Consideram ca adaptarea legislativa a formulei de calcul pentru escaladarea preturilor la actuala evolutie a pietei materialelor si serviciilor de constructii ar echilibra mai echitabil presiunea acestor cresteri de preturi. (articol aparut in revista Agenda Constructiilor, editia Septembrie 2021)
PORR Construct: Portofoliu de lucrari de peste 300 milioane de euro
Klaus Bleckenwegner (42 de ani)
Functia/Compania: administrator, Porr Construct;
Experienta profesionala: 18 ani in domeniul constructiilor.
Porr Construct, subsidiara grupului austriac de constructii PORR, a incheiat anul 2018 cu afaceri de circa 100 de milioane de euro, nivel similar celui din 2017. Premisele pentru 2019 sunt favorabile, avand in vedere portofoliul de lucrari de peste 300 milioane de euro detinut in Romania si noile proiecte de cladiri si infrastructura care vor incepe in acest an. In plus, activitatea din anii urmatori a companiei va fi sprijinita si de investitiile din domeniul hotelier, realizate de UBM, firma-sora a Porr Construct, parte a aceluiasi grup PORR.Grupul austriac PORR aniverseaza, in 2019, 150 de ani de activitate.
- Cum va afecteaza criza fortei de munca din constructii?
- Nu putem spune ca avem o problema din acest punct de vedere. Avem aproape 800 de angajati, din care 70% sunt ingineri si specialisti. Lucram numai cu angajati romani si, in principiu, situatia de pe piata ar trebui sa se imbunatateasca in urma OUG nr. 114/2018. Pentru muncitori era timpul pentru cresteri de salarii, majorari care aproape nu au existat in ultimii 15 ani.
- La ce proiecte lucrati, in acest moment, in Romania?
- Pe segmentul constructiilor de cladiri, avem in executie ansamblul de birouri Bucharest Business Garden, cu o suprafata construita totala de 85.000 mp, dezvoltat de Vastint. Termenul de finalizare a proiectului este stabilit in mai 2019. Pana in 2021 vom fi implicati in constructia hotelului SwisshÔtel, tot in Bucuresti, investitie a grupului Niro. Printre proiectele mari la care lucram se afla si cladirea de birouri Continental din Iasi si Campusul scolar DSBU din Bucuresti, ambele cu termene de finalizare stabilite in 2020, si altele. In domeniul infrastructurii, ne concentram, in continuare, pe proiectul autostrazii Sibiu-Pitesti (lotul 1) - care se afla, in prezent, in etapa de proiectare, si pe cel de dublare a liniei ferate pe tronsonul Mogosoaia - Balotesti, lucrari ce vor fi demarate in urmatoarele doua luni.
- Ce obiective si investiti aveti planificate in perioada urmatoare?
- In principal, vom investi in unitatile de productie detinute intern si in echipamente. In ceea ce priveste investitiile imobiliare, vom sprijini compania-sora UBM in dezvoltarea a doua proiecte hoteliere in Bucuresti. Dupa cum am anuntat recent, ne-am activat in Romania componenta de dezvoltari imobiliare UBM, care opereaza deja in Austria, Germania, Cehia si Polonia. Prin parteneriate, avem in plan dezvoltarea unui hotel de 4 stele, cu 230 de camere, in zona Pipera si transformarea unei vechi cladiri de birouri tot in hotel de 4 stele, cu 180 de camere. Investitiile totale se vor ridica, probabil, la circa 100 de milioane de euro.
- Ce evolutie estimati ca va avea piata constructiilor din Romania, in viitor?
- Asteptam mari provocari in 2019-2020. Piata va creste si principalele motoare vor fi marile proiecte de infrastructura (autostrazile Sibiu-Pitesti, Pitesti-Craiova, centura Capitalei, Autostrada Transilvania etc.), cu finantare europeana si nationala. Vor continua si investitiile private, in special in cladiri de birouri, hoteluri si parcuri logistice.
(articol aparut in revista TOP-Agenda Constructiilor, editia Mai 2019)
|