NACO: Cresterea traficului aerian impune extinderea aeroporturilor din zona Capitalei |
Info-Santiere Publicat de Elena Icleanu 14 Dec 2023 15:11 |
Traficul aerian din zona Bucurestiului ar putea sa ajunga la 33 milioane de pasageri pe an pana in 2050, context in care se impune o extindere majora a celor doua aeroporturi, potrivit unui raport realizat de compania olandeza de consultanta si inginerie aeroportuara NACO pentru Fondul Proprietatea. Studiul ofera o perspectiva asupra capacitatii actuale si a potentialului de crestere a Aeroportului Baneasa (BBU) si o imagine de ansamblu a infrastructurii si a cererii de transport aerian pentru intreaga zona metropolitana a Capitalei.
"Abordarea noastra bazata pe date, ghidata de cifrele reale de trafic si de tendintele din industrie, evidentiaza nevoia critica de extindere a capacitatii in zona Bucurestiului, pentru a deservi in mod eficient cererea tot mai mare de transport aerian din regiune. Consideram ca Aeroportul Baneasa ar putea functiona ca un aeroport complementar la Aeroportul Otopeni, dar mai multi factori limiteaza capacitatea sa de procesare. Astfel, solutia principala pentru limitarile induse de capacitatea aeroportului o constituie constructia unui nou terminal in urmatorii ani", a declarat René Hopstaken, Consultant Aeroportuar la NACO.
Specialistii au identificat o potentiala oportunitate pentru Aeroportul Baneasa de a atrage traficul suplimentar care nu poate fi preluat de Aeroportul Otopeni din cauza limitarilor de capacitate. "Cele mai potrivite companii aeriene candidate pentru a deservi Aeroportul Baneasa vor fi companiile aeriene independente mai mici, care opereaza in prezent la orele de varf de pe Aeroportul Otopeni, ceea ce inseamna aproximativ 300.000 - 500.000 de pasageri anual. Restrictia impusa pe timp de noapte pentru zborurile comerciale (intre orele 22:00 - 6:00) reprezinta un obstacol major pentru marii transportatori low-cost", au precizat consultantii NACO.
Studiul exploreaza mai multe oportunitati de extindere a capacitatii pentru Aeroportul Baneasa, cu posibile solutii pentru cresterea numarului de miscari de aeronave si de pasageri procesati pe ora. Indiferent de solutiile tehnice si de cheltuielile de investitii, toate scenariile potentiale de crestere a capacitatii ar putea creste capacitatea doar pana la un maxim de 4 miscari de aeronave pe ora. Acest lucru ar putea creste traficul anual maxim de la 0,7 la 1,3 milioane de pasageri, tinand cont de interdictia de zbor pe timp de noapte.
In concluzie, raportul NACO ofera informatii valoroase cu privire la potentialul Aeroportului Baneasa si subliniaza in mod clar limitele de capacitate ale aeroportului. Constatarile contrazic mai multe dintre ipotezele raportului de evaluare a terenurilor Aeroportului Baneasa, care este utilizat pentru majorarea de capital social de la Aeroporturi Bucuresti, contestata de Fondul Proprietatea. Evaluatorul a folosit un trafic anual de aproximativ 3 milioane de pasageri incepand cu anul 2022, mai mult decat dublu fata de ceea ce ar putea fi realizat pe aeroportul Baneasa cu infrastructura actuala, in toate scenariile de investitii analizate.
Plan de investitii de 1,33 miliarde euro in extinderea aeroportului din Otopeni
Potrivit planului de investitii al Aeroportul International Henri Coanda Bucuresti (AIHCB), pana la finalul in 2030 acesta va benefica de investitii de peste 1,33 miliarde euro in modernizare si extindere. Proiecte cu o valoare totala de peste 2,5 miliarde lei (500 de milioane de euro) vor fi implementate pana la finalul anului 2027, in modernizarea, extinderea si cresterea capacitatii operationale a aeroportului existent, in timp ce aproape 800 de milioane de euro vor fi alocati ulterior, pentru constructia unui nou terminal al AIHCB, proiect ce va fi derulat pe o perioada de 5 ani, dupa cel mai probabil dupa finalizarea lucrarilor de modernizare si extindere a capacitatii actuale. Pentru informatii suplimentare, click aici!
|