AKTOR a inceput forajul la al 4-lea tunel pe sectiunea de cale ferata Apata-Cata |
Infrastructura Publicat de AG&F 03 Ian 2025 12:30 |
Compania de constructii AKTOR foreaza acum toate cele patru tuneluri de pe firul viitoarei linii de cale ferata Brasov-Simeria, parte din Coridorul Rin-Dunare, tronsonul Brasov-Sighisoara, subsectiunea 2: Apata-Cata dupa pornirea celei de-a patra masini de foraj TBM (tunnel boring machine), denumita Konstantina, la jumatatea lunii decembrie.
Cu o lungime de 100 de metri, ”cartita” de 1.500 de tone a inceput sa sape in panta dealului situat la doar 4 km vest de Racos (locatie pe harta), alaturandu-se masinii de foraj Alexandra, care a inceput lucrul la jumatatea lunii octombrie si acum este deja inauntrul muntelui. Cele doua masini de foraj vor sapa o pereche de tuneluri lungi de cate 5,1 km in directia Homorod. Este vorba de perechea nordica de tuneluri forate de Aktor pe acest viitor segment de cale ferata, si care continua perechea de tuneluri sudica, in lungime de 6,9 km, unde TBM-urile Varvara si Eleni au inceput lucrarile in primavara si au ajuns deja in adancul muntelui, in directia Apata.
“Acesta este un proiect de amploare, unul dintre putinele din Europa in care patru masini foreaza patru tuneluri in acelasi timp, dovada a capacitatii AKTOR de a livra proiecte de infrastructura de ultima generatie, care sporesc conectivitatea in Romania si in intreaga regiune. Toata echipa este mandra sa participe la aceasta lucrare istorica, de consolidare a Coridorului Rin-Dunare, contribuind la cresterea durabila si mobilitatea regiunii pentru generatiile viitoare. Le multumesc muncitorilor implicati pentru efortul si daruirea lor si autoritatilor pentru sprijin”, a declarat Alexandros Exarchou, Presedinte al Consiliului de Administratie si CEO al Aktor Group.
Pe masura ce avanseaza in interiorul muntelui, TBM-urile monteaza in jurul lor prefabricate de beton de 1,5 metri latime fiecare, ca un inel, pentru a crea forma circulara a tunelului.
“Procesul de asamblare si pozitionare a unui TBM si inceperea operatiunii de foraj este complex si necesita planificare, pregatire si executie detaliata. Folosind TBM-uri, putem fora tuneluri cu o mai mare precizie, siguranta si protectie a mediului decat permit metodele traditionale. Aceasta abordare inovatoare a forajului de tuneluri deschide noi posibilitati pentru dezvoltarea infrastructurii, minimizand in acelasi timp impactul asupra zonei inconjuratoare”, explica Sotirios Koropoulis, directorul de proiect tronsonul Apata-Cata, santier Lot 2. Iata si un scurt reportaj de pe santier, aici.
Tunelurile vor fi interconectate prin 13 galerii de legatura, cu o lungime totala de 601 metri liniari pentru tunelurile Ormenis, respectiv 10 galerii de legatura, cu o lungime totala de 417 metri liniari pentru tunelurile Homorod.
Pasajele subterane Ormenis/Homorod vor consta fiecare din doua tuneluri feroviare cu cate o linie de cale ferata. Distanta dintre cele doua tuneluri forate va fi variabila si este planificata sa fie intre 30m in apropierea zonelor de intrare si 70m in apropierea zonei de suprasarcina inalta.
Cele patru tuneluri vor avea un diametru interior de 8,6 metri (un diametru exterior de 9,4 metri, datorita captuselii din beton). Cele patru TBM folosite de Aktor au fost construite de compania Herreknecht.
Un TBM poate sa foreze tuneluri cu o viteza medie de 10-15 metri pe zi, timp sase zile pe saptamana, urmate de o zi de intretinere.
Tunelurile se afla pe firul viitoarei linii de cale ferata Brasov-Simeria, parte din Coridorul Rin-Dunare, tronsonul Brasov-Sighisoara, subsectiunea 2: Apata-Cata. Proiectul este cofinantat de Uniunea Europeana, iar contractul a fost semnat de Compania Nationala de Cai Ferate (CFR SA) cu consortiul AKTOR SA – Alstom Transport SA – Compania Arcada.
***
AKTOR Group of Companies este un jucator de top pe piata din Europa de Sud-Est, valorificand 70 de ani de experienta pentru a implementa proiecte tehnice la scara larga si pentru a investi strategic in sectoare precum energia verde, imobiliare, proiecte de concesiune, parteneriate public-private (PPP), si managementul integrat al instalatiilor. Grupul AKTOR va directiona 2 miliarde euro in achizitii si investitii pentru a realiza o cifra de afaceri de 1,4 miliarde euro si un EBITDA de 184 milioane euro pana in 2025, printr-un portofoliu diversificat de activitati. Pana in 2025, forta de munca a Grupului este de asteptat sa depaseasca 8.800 de angajati in Grecia si in strainatate. Misiunea Grupului AKTOR este de a deveni o forta motrice pentru progres in domeniile sale de operare, creand valoare pentru actionarii sai si societate, contribuind la progres si prosperitate si imbunatatind viata oamenilor catre un viitor durabil.
AKTOR Romania este cea mai mare subsidiara de constructii a grupului si este prezenta in tara de peste 20 de ani. Compania a finalizat sase proiecte majore si are inca sapte in derulare. Dintre acestea, reabilitarea liniei de cale ferata Brasov – Simeria (tronsonul Coslariu – Sighisoara – sub-tronsoanele: 1. Brasov-Apata si 3. Cata-Sighisoara si sub-tronsoanele 2. Apata – Cata) presupune modernizarea unei parti vitale a Coridorul IV paneuropean pentru calatorii cu trenul de mare viteza.
|