Agenda Constructiilor
Duminica, 25 August 2024
 
Home - Stiri - INFRASTRUCTURA - ANALIZA: Investitii de 42 miliarde euro pentru infrastructura rutiera si feroviara
ANALIZA: Investitii de 42 miliarde euro pentru infrastructura rutiera si feroviara
Infrastructura Publicat de Elena Icleanu 15 Aug 2024 06:25
Infrastructura mare de transport rutier si feroviar a Romaniei beneficiaza de investitii totale de peste 42 miliarde euro pana la finalul acestui deceniu, finantarile fiind asigurate atat din fonduri europene, cat si de la bugetul de stat. Fluxul implementarii proiectelor de infrastructura rutiera a avut la baza alocarile de fonduri europene, care totalizeaza aproximativ 37,9 miliarde euro. Din aceasta suma, prin Programul Operational Infrastructura Mare (POIM) 2014-2020, exercitiu financiar incheiat efectiv la finalul anului trecut, s-au atras 3,8 miliarde euro. Prin Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR) 2020-2026 sunt prevazute investitii de 7,1 miliarde euro, iar prin Programul Transport (PT) 2021-2027, exercitiu financiar ce se va incheia efectiv in decembrie 2029, sunt disponibile finantari de 27 miliarde euro doar pentru infrastructura de transport rutier, din care 17 miliarde euro (suma ce include procentul de supracontractare de 300%) sunt dedicate proiectelor incluse in componenta rutiera - atat proiecte fazate, cat si proiecte noi. In plus, mecanismul Connecting Europe Facility 2021-2027 prevede o alocare suplimentara de aproximativ 146 milioane de euro. La acestea se adauga si cofinantarile nationale care, pentru PT 2021-2027, vor trebui sa reprezinte 60% din valoarea proiectelor.
 
De asemenea, pentru asigurarea unei absorbtii facile a fondurilor nerambursabile, au fost considerate interventii specifice pentru asigurarea rambursarii progresive, astfel: fazarea obiectivelor aflate in derulare, ale caror cheltuieli vor putea fi rambursate din momentul "zero" al noii perioade de programare; promovarea spre finantare din CEF a proiectelor cu interferenta in zona de granita, pentru degrevarea bugetului alocat in cadrul PT 2021-2027, facilitandu-se astfel implementarea unui portofoliu mai amplu in anvelopa financiara a economiilor inregistrate; pregatirea proiectelor noi in perioada de programare POIM, pentru a se asigura proiecte fezabile si sustenabile spre finantare din PT.
Potrivit datelor furnizate de Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) SA, in Romania se circula, in prezent, pe mai mult de 1.100 km de autostrada si de drum expres, in timp ce aproape 800 km de drumuri de mare viteza sunt in proiectare si in executie, iar pentru constructia altor 200 km sunt lansate licitatii. Tot anul acesta vor fi dati in trafic si primii kilometri din A7 (Autostrada Moldovei) si a inceput proiectarea primelor loturi din A8 (Autostrada Unirii). In acest moment, sunt in diverse stadii de realizare toate cele 18 proiecte finantate prin PNRR (412,46 km), cu o valoare insumata de 27,7 miliarde lei (fara TVA). In plus, pana in anul 2030 vor fi lansate licitatii pentru etapele de proiectare si executie a inca aproximativ 2.100 km de drum de mare viteza.
 
Sens giratoriu - Pitesti
 
Retea nationala de drumuri de mare viteza de 2.800 km, pana in 2030
In prima jumatate a acestui an, CNAIR a deschis circulatia pe 26 km de drum de mare viteza, respectiv pe Legatura Centura Oradea - Autostrada A3 (Biharia), un drum de 19 km construit la profil de drum expres pe 13 km, iar pe 6 km este profil de drum national cu 4 benzi, si pe Autostrada de Centura a Capitalei A0 Sud lotul 1, de 7 km. Pana la finalul anului, se estimeaza deschiderea circulatiei si pe aproximativ 208,57 km de drum de mare viteza, dupa cum urmeaza: Autostrada A0, Sector Sud, lot 1 Glina - Vidra (9,3 km) si lot 3 Bragadiru - Joita (17,96 km), DEx12 Craiova - Pitesti, tronsonul 1 (17,7 km) si tronsonul 4 (31,82 km), dar si pe mai multe segmente din A7 Ploiesti - Buzau (lotul 1 Dumbrava - Mizil, 21 km, si lotul 2 Mizil - Pietroasele, 28,35 km), respectiv A7 Buzau - Focsani (82,44 km). In total, in acest an vor fi dati in circulatie, astfel, 228,57 km de drumuri de mare viteza, din care 62,52 km de drum expres si 166,05 km de autostrazi.
Investitiile publice in infrastructura mare prognozate pentru anul in curs sunt cu 20% mai mari decat anul trecut. Pentru 2024, sunt prevazute peste 120 de miliarde de lei de la bugetul national si din fonduri europene, ceea ce reprezinta echivalentul a 7,2% din PIB. Romania se apropie, astfel, de tinta de 10% din PIB, anuntata Guvern inca din mai 2023. Anul trecut, valoarea investitiilor publice a fost de 101 miliarde de lei, adica peste 20 de miliarde de euro.
In acest an, Ministerul Transporturilor si Infrastructurii a beneficiat de un buget de 30 de miliarde de lei, din care 20,4 miliarde de lei destinate bugetului de investitii din fonduri europene, ceea ce reprezinta o crestere de aproximativ 29% fata de nivelul din 2023. Sunt fonduri aferente PNRR, CEF si Programului Transport 2021-2027, din care cofinantarea asigurata de la bugetul de stat este de 11 miliarde lei.
Ministerul Transporturilor a cheltuit inca din primele 5 luni sumele alocate pentru intregul an, motiv pentru care a primit o suplimentare de circa 2,7 miliarde lei a bugetului pentru investitii.
Pana in 2030, planurile Companiei de Autostrazi vizeaza deschiderea circulatiei pe 1.509,47 km de autostrazi, respectiv Autostrada Transilvania (138,5 km), A0 (58,46 km), A7 Ploiesti - Pascani (319 km), A7 Pascani - Siret (118,03 km), A1 Sibiu - Pitesti (112 km), A1 Margina - Holdea (9,13 km), Craiova - Filiasi (47,4 km), A8 (304,1 km), Sibiu - Fagaras (68 km) si pe Autostrada Nordului, Oar - Suceava (335 km).
De asemenea, CNAIR va finaliza si 243,35 km de drumuri expres, respectiv: Arad - Oradea (120,47 km), Filiasi - Targu Jiu (62,6 km), Craiova - Pitesti (49,52 km) si Braila - Galati (10,76 km). In total, pana la finalul acestui deceniu este prevazuta finalizarea a 1.752,82 km de drumuri de mare viteza, care, adaugati la cei 1.071,45 km pe care se circula in acest moment, vor extinde reteaua nationala la peste 2.824,27 km.
Totodata, pana in anul 2030 vor fi lansate licitatii pentru etapele de proiectare si executie a inca aproximativ 2.100 km de drum de mare viteza. In prezent, cele mai mari proiecte de drumuri aflate in pregatire/ licitatie sunt: continuarea Autostrazii Moldovei A7, sectiunea Pascani - Suceava - Siret, Autostrada Timisoara - Moravita, DEx Bacau - Piatra Neamt, Varianta de ocolire Timisoara Vest (profil de autostrada), Alternativa Techirghiol (profil de autostrada), precum si drumurile expres Focsani - Braila, Tisita - Albita, Gaesti - Ploiesti, Braila - Tulcea, Constanta - Tulcea si Filiasi - Targu Jiu. Alte proiecte aflate in pregatire vizeaza constructia Autostrazii Sudului (Bucuresti - Alexandria, Craiova - Filiasi, Filiasi - Drobeta Turnu Severin - Domasnea - Caransebes), a DEx Arad - Oradea, a Autostrazii montane A8 (Targu Mures - Targu Neamt - Iasi - Ungheni), precum si Autostrada Nordului (Baia Mare - Bistrita - Vatra Dornei), DEx Oar - Satu Mare si autostrazile Ploiesti - Brasov si Brasov - Fagaras.
 
 
Peste 4,5 miliarde euro pentru modernizarea retelei de cai ferate
Potrivit datelor Companiei Nationale de Cai Ferate (CFR SA), infrastructura feroviara beneficiaza de fonduri pentru investitii de circa 4,55 miliarde euro asigurate de Comisia Europeana prin PNRR si prin PT 2021-2027, la care se adauga si contributia asigurata de Romania. Pana la acest moment au fost accesate 3,21 miliarde euro din aceasta suma. Pana la finalul anului 2030, conducerea CFR SA estimeaza finalizarea urmatoarelor proiecte: reabilitarea liniei CF Frontiera - Curtici - Simeria, Tronsonul 2 (km 614 - Gurasada) si Tronsonul 3, Gurasada - Simeria; reabilitarea CF Brasov - Simeria, Subsectiunile 1. Brasov - Apata si 3. Cata - Sighisoara; reabilitarea sectiunii de cale ferata Brasov - Sighisoara, subsectiunea 2 Apata - Cata; modernizarea CF Arad - Timisoara - Caransebes; electrificarea si reabilitarea CF Cluj-Napoca - Oradea - Episcopia Bihor; modernizarea infrastructurii feroviare in Portul Constanta - Etapa I - Valu lui Traian si Etapa II; modernizarea CF Bucuresti - Jilava - Giurgiu Nord - Giurgiu Nord Frontiera - Lot 2. La acestea se adauga si o serie de proiecte tip "Quick Wins" - lucrari de eliminare a restrictiilor de viteza pentru restabilirea parametrilor tehnici ai suprastructurii caii ferate.
Principalele obiective ale CFR SA, din punct de vedere al investitiilor in infrastructura, constau in finalizarea lucrarilor majore aflate in executie pe sectiunile km 614 - Simeria (141 km), Brasov - Sighisoara (112 km), Caransebes - Timisoara - Arad (162 km), Cluj-Napoca - Episcopia Bihor (166 km), Port Constanta I - Valu lui Traian, modernizarea statiei Gara de Nord - faza I, reinnoiri pe linia Bucuresti - Pitesti (217 km) si lucrari de reparatii tip Quick Wins (420 km).
Din punct de vedere al achizitiilor, obiectivele actuale constau in finalizarea licitatiilor pentru achizitia contractelor majore de proiectare si executie si demararea acestora in cadrul proiectelor de reabilitare/ modernizare a tronsoanelor CF Craiova - Caransebes, Bucuresti Progresu - Jilava - Giurgiu Nord - Giurgiu Nord Frontiera (Lot 2), Port Constanta - etapele II si III, electrificarea si reabilitarea sectiunilor CF Constanta - Mangalia, Radulesti - Giurgiu si Darmanesti - Vicsani (etapa I).
Pentru proiectele aflate in pregatire, CFR estimeaza finalizarea studiilor de fezabilitate si proiectare, dupa caz, pentru urmatoarele proiecte: Brasov - Predeal, Apahida - Suceava, Coslariu - Cluj-Napoca, Bucuresti - Craiova, Complexul Feroviar Bucuresti, Ploiesti Triaj - Focsani - Roman - Pascani - Darmanesti - Vicsani, respectiv Roman - Iasi - Frontiera si demararea lucrarilor in functie de identificarea surselor de finantare.
 
Sursa foto - DOKA 
***
Analiza pietei de constructii si investitii in infrastructura de transport rutier si feroviar pe anul 2024 a fost publicata in editia Iunie-Iulie 2024 a revistei Agenda Constructiilor. Pe langa datele introductive referitoare la programele de investitii publice si la marile proiecte lansate si propuse pentru dezvoltare in anii urmatori, analiza mai include informatii despre pietele de produse si materiale pentru constructii utilizate la infrastructura de transport rutier si feroviar, precum: ciment, agregate, betoane si utilaje terasiere.
Datele introductive sunt completate cu opinii ale managerilor unor companii reprezentative pentru industria constructiilor de cladiri publice, precum: 
  • Gabriel Budescu, directorul general al CNIR SA;
  • Liliana Horga, presedintele Asociatiei Profesionale de Drumuri si Poduri din Romania (APDP);
  • Andrei Negrescu, Coordonator Administrare Contracte in cadrul Departamentului de Supervizare a Transporturilor, la Egis in Romania;
  • Athanasios Stigas, directorul executiv al companiei Infra Consulting Hub (ICH);
  • Iulia Vizinteanu, directorul general al July Expert Consulting;
  • Alin Petroi, proiectant general si fondatorul Luna Engineering Group;
  • Ing. dipl. Maria Cuzic, administratorul Neo Plan;
  • Ionela Gheorghescu, director Stereogis;
  • Dr. ing. Elena Zaharcu, director general al Teche Construct Solutions;
  • Nadia Popescu, directorul general al Tecnic Consulting Engineering;
  • Vasile-Ion Ripan, administratorul Autotehnorom;
  • Ing. CFDP Mirela Crudu, reprezentanta Tehno-Edil AMF;
  • Dipl.-Ing, Dipl,-Wirtsch,-Ing Guido Retter, CEO la RETTER Projectmanagement;
  • Ion Craciunescu, CEO si fondator IBB Holding;
  • Marinela Dracea, presedintele CIROM;
  • Anca Alexandru, Director Divizia Betoane, Holcim Romania;
  • Florian Aldea, Director General al Heidelberg Materials Romania;
  • Liviu Neagu, CEO al Bergerat Monnoyeur;
  • Razvan Marcu, directorul general al Kuhn Romania;
  • Gheorghe Cristian George, directorul de vanzari al Doka Romania;
  • Marian Stanciucu, director executiv, WISE;
  • Ing. Adriana Iftime, directorul general al Federatiei Patronatelor Societatilor din Constructii (FPSC);
  • Dipl. ing. Gabriel Neculae, directorul general al SW Umwelttechnik Romania.
Analiza este disponibila GRATUIT pentru abonatii revistelor Agenda Constructiilor & Fereastra. Click aici pentru abonare!
 
ALLBIMSISECAMhiltiABONARE REVISTE
ROCKWOOL 196
Editia
IUNIE/IULIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 183 (Iunie/Iulie 2024)
 

Autentificare

romania fara hospice
GHID de INSTALARE
theda mar
Acvatot 2019
viarom
concelex
CONCEPT STRUCTURE
leviatan
ness project
MAKITA
CDS
siniat
ELECTROGRUP
ERBASU CONSTRUCT
EDIT-Structural
noark
Ubitech
strabag nivel 1
BogArt
Arduro
quadratum
SSAB
konsent
SIGM
rigips

Parteneri

AHK 2022
HABITAT
top 500
FPSC_2019
AICPS_30
econet
ef-de-n
top 500
top 500
ROGBC 2016

pereti cortinatamplarie aluminiu Termopan Salamander