APDP: Dezvoltarea infrastructurii rutiere - rol major in cresterea economica |
Infrastructura Publicat de Ovidiu Stefanescu 02 Iul 2024 06:25 |
Asociatia Profesionala de Drumuri si Poduri din Romania (APDP) este o organizatie al carei scop este de a reprezenta, promova si apara, la nivel national si international, interesele profesionale ale membrilor sai, din domeniul de drumuri si poduri. De asemenea, APDP isi propune, prin statut, analizarea si dezbaterea problemelor care trateaza drumurile si transportul rutier, urmarind, totodata, promovarea unor forme moderne si unitare de organizare a domeniului rutier. In fine, un obiectiv major este acela de informare si perfectionare profesionala continua a membrilor. In continuare, Liliana Horga, presedinte al APDP, se refera la situatia actuala pe segmentul infrastructurii rutiere din tara noastra, precum si la perspectivele de dezvoltare a retelei nationale de drumuri pe baza finantarilor importante disponibile in aceasta perioada.
- Cum caracterizati, pe scurt, infrastructura de transport a Romaniei?
- Reteaua de drumuri aflata in administrarea CNAIR are un total de 16.344 km, din care 925,17 km de autostrada si 15.607 km de drumuri nationale (pana la 31 decembrie 2022), cu un trend anual de crestere in concordanta cu executia si intrarea in exploatarea de noi sectoare de autostrazi, autostrazi si ocolitoare. Principalele directii strategice asumate la nivelul CNAIR sunt:
• Constructia de autostrazi, modernizarea retelei de drumuri nationale si programul de constructie a ocolitoarelor, conform prioritatilor identificate in Master Planul General de Transport al Romaniei, in vederea cresterii eficientei, vizand nivelurile de performanta ale administratorilor de infrastructura europeni;
• Cresterea nivelului de siguranta a transportului rutier;
• Promovarea sistemului de transport rutier, prevenirea si minimizarea impactului asupra mediului in beneficiul populatiei si al generatiilor viitoare, asigurand dezvoltarea durabila;
• Asigurarea satisfacerii cerintelor clientilor si partilor interesate si imbunatatirea continua a calitatii si performantelor de mediu a proceselor si serviciilor prestate in vederea satisfacerii cerintelor clientilor CNAIR SA.
- Ce s-a schimbat in ultimii doi ani, in ceea ce priveste siguranta traficului, si ce considerati ca ar trebui facut pentru imbunatatirea conditiilor de transport?
- CNAIR, ca institutie care participa la consolidarea unui sistem national de transport echilibrat si modern este parte implicata activ pentru cresterea gradului de siguranta rutiera atat pentru participantii la traficul rutier, cat si pentru utilizatorii vulnerabili, prin actiuni de recunoastere a sectoarelor de drum periculoase si implementarea de masuri viabile pentru crearea unui climat de circulatie civilizat si sigur, astfel ca a considerat necesara demararea unei campanii de siguranta rutiera in scopul gestionarii inteligente a riscului rutier. Romania se situeaza pe ultimele locuri in UE si in ultima treime a listei tarilor din lume, in ceea ce priveste mortalitatea cauzata de accidentele rutiere atat ca numar, cat si raportat la un milion de locuitori sau la 10.000 de autovehicule inmatriculate. Aceasta realitate reclama recunoasterea ca parametrii caracteristici, precum si calitatea interactiunii elementelor sistemului de transport rutier, sunt afectate.
Deficitul de infrastructura se reflecta intr-o mobilitate redusa, conectivitate insuficienta la nivelul anumitor regiuni, slaba interconectare a principalelor centre economice si urbane, trafic de tranzit ridicat la nivelul a numeroase localitati care nu beneficiaza de variante de ocolire, timpi mari de parcurs, blocaje in trafic. Din punct de vedere al infrastructurii, Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, prin CNAIR, prioritizeaza intensificarea constructiei de autostrazi si de centuri ocolitoare, precum si modernizarea drumurilor existente si cresterea sigurantei rutiere, prin introducerea de solutii tehnologice noi si avansate in domeniul sigurantei rutiere. Astfel, Compania a desfasurat in ultimii doi ai activitati pentru diminuarea numarului cat si a impactului accidentelor rutiere plecand de la imbunatatirea cadrului legislativ si a normelor tehnice cat si prin implementarea de masuri tehnice si verificarea in teren a acestora.
- Ce fonduri/ programe sunt disponibile pentru cresterea sigurantei traficului, in acest moment?
- Pentru zona de siguranta a circulatiei s-a manifestat un interes pentru utilizarea fondurilor externe fiind promovate si implementate numeroase proiecte de siguranta circulatiei cu finantare de POIM, BEI si PNRR.
In cadrul programului de finantare BEI dintre Romania si Banca Europeana de Investitii in valoare de 100,02 milioane de euro din care valoarea suportata de BEI va fi de 50%, iar cea suportata de Guvernul Romaniei va fi de 50%, sunt in curs de derulare urmatoarele obiective din cadrul Proiectului "Investitii prioritare in domeniul sigurantei rutiere in Romania": pasaje rutiere - 6 obiective; sensuri giratorii - 40 obiective; dirijare/ semnalizare - 43 obiective. In cadrul Planului National de Redresare si Rezilienta (PNRR), Pilonul 1 - Tranzitia spre o economie verde, Componenta C 4. Transport sustenabil, Reforma R1 - Transport sustenabil, decarbonizare si siguranta rutiera RI.3. Siguranta Rutiera, compania are responsabilitati in atingerea Jaloanelor privind implementarea de investitii in infrastructura existenta pentru siguranta rutiera. De asemenea, parte a activitatilor de intretinere a retelei, au fost implementate pe teren lucrari de siguranta rutiera, de semnalizare orizontala si verticala, montarea in teren de produse de siguranta pasiva rutiera, respectiv parapete elastice si rigide, ansambluri luminoase, indicatoare si marcaje rutiere. S-a continuat demararea/ derularea de proceduri de achizitie publica pentru marcaje rutiere (strat gros/ in strat subtire/ produse plastice aplicate la cald/ produse plastice aplicate la rece, vopsea de marcaj rutier, semnalizare verticala (indicatoare rutiere, mijloace auxiliare de semnalizare). CNAIR va derula in continuare proiecte pentru identificarea, analiza si eliminarea punctelor periculoase de pe reteaua de drumuri nationale aflate in administrare.
- Ce prevede dezvoltarea progresiva a sistemelor de transport inteligente?
- Romania cunoaste, in prezent, o dezvoltare progresiva a sistemelor de transport inteligente pe reteaua rutiera nationala, proces realizat in paralel cu programul de dezvoltare a sectorului rutier prevazut in Master Planul General de Transport si in stransa corelatie cu actiunile derulate la nivel european si international. Acest proces are in vedere cel putin trei planuri: tehnologic, operational si investitional, cu principalele obiective reducerea numarului de accidente (inclusiv reducerea impactului accidentelor) si reducerea poluarii (abordarea temei schimbarilor climatice). Obiectivul general pentru siguranta rutiera vizeaza reducerea pana in 2030 cu 50% a deceselor in accidente rutiere fata de nivelurile din 2019, in conformitate cu Cadrul de politica al UE privind siguranta rutiera 2021-2030. Pentru reteaua de drumuri nationale si autostrazi, CNAIR are ca obiectiv impus prin PNRR reducerea cu 45% a numarului de puncte negre, reprezentand 129 de sectoare de drumuri din totalul de 267 de sectoare de puncte negre, sectoare pe care se inregistreaza un numar mai mare de accidente rutiere soldate cu persoane ranite grav sau decedate decat media de pe intreaga retea/ categoria de drum analizat.
- Cum vedeti evolutia investitiilor in infrastructura in 2024 si cum credeti ca se va dezvolta infrastructura Romaniei pe termen scurt si mediu?
- Dezvoltarea infrastructurii rutiere joaca un rol important in integrarea pietei interne, dezvoltarea demografica si economica a zonelor conectate, valorificarea sectorului turistic, conectarea polilor urbani de zonele metropolitane si sustinerea imbunatatirii pozitiei geografice a Romaniei ca zona de tranzit, a coridoarelor identificate si promovate la nivel european prin documente de planificare strategica. Luand in considerare strategia de dezvoltare a infrastructurii rutiere stabilita prin Programul Investitional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2021-2030, aprobat prin Hotararea Guvernului Romaniei nr. 1312/2021, la nivelul CNAIR se deruleaza un amplu program de constructie autostrazi/ reabilitare drumuri nationale/ constructie variante de ocolire.
Evolutia investitiilor de infrastructura in anul 2024 a fost in continua crestere, fiind depasit pragul de 1.000 km de autostrada si drum expres in trafic si deschiderea cat mai multor santiere pe infrastructura rutiera, avand contracte pentru executie lucrari de aproximativ 800 km de autostrada si drum expres. Obiectivul principal al CNAIR este realizarea unei infrastructuri eficiente, conectate la reteaua europeana de transport, care sa contribuie la cresterea competitivitatii economice si sa faciliteze integrarea in economia europeana. Prioritatile strategice in domeniul infrastructurilor si serviciilor de transport, pentru perioada 2024-2027, vizeaza, in principal, cresterea accesibilitatii Romaniei prin integrarea retelelor nationale de transport feroviar, rutier, naval, aerian (si logistic) la retelele europene, respectiv la cele internationale, concomitent cu dezvoltarea echilibrata a sistemului national de transport, a economiei locale si regionale, imbunatatirea confortului calatorilor si cresterea sigurantei acestora, eficientizarea transportului de marfa, marirea mobilitatii populatiei si imbunatatirea calitatii mediului.
Prin urmare, CNAIR isi propune sa imbunatateasca continuu infrastructura si siguranta rutiera pe drumurile publice din Romania, identificand si intelegand particularitatile, corelatiile si interdependentele dintre elementele constitutive ale sistemului rutier. Se doreste initierea si promovarea actiunilor pragmatice, care, printr-o abordare coroborata a masurilor corective adecvate si necesare de implementat, sa duca la imbunatatirea apreciabila a parametrilor de stare caracteristici sistemului rutier. Planul National de Redresare si Rezilienta, componenta Transport sustenabil, gestionata de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, careia i-au fost alocate 7,62 miliarde euro din Mecanismul de Redresare si Rezilienta plus contributia nationala, inregistreaza deja progrese semnificative in implementarea reformelor si a investitiilor. In cadrul acestei componente se vor realiza reforme care vizeaza atat asigurarea cadrului pentru un transport sustenabil, decarbonizare si siguranta rutiera, cat si un management al calitatii bazat pe performanta in transport, respectiv imbunatatirea capacitatii institutionale si a guvernantei corporative. Astfel, printr-o conducere performanta a lucrarilor si a serviciilor de intretinere si reparare a drumurilor nationale si autostrazilor aflate in administrare, prin dezvoltarea si adecvarea infrastructurii la cerintele traficului rutier actual, ne putem astepta la stabilirea si consolidarea, in continuare, a indeplinirii cerintele circulatiei rutiere in conditii sigure si confortabile, precum si cu pastrarea patrimoniului rutier. Finantarea europeana acordata prin intermediul mai multor programe reprezinta principala sursa de finantare, acesta fiind un factor-cheie al modernizarii Romaniei. Uniunea Europeana incurajeaza statele in accesarea, pe langa fondurile europene, si a altor instrumente de finantare pentru a maximiza impactul acestora si pentru a permite dezvoltarea unui numar mai mare de proiecte. Pentru atingerea tuturor obiectivelor de dezvoltare ale infrastructurii, avem nevoie de resurse financiare, un management profesionist al proiectelor si un plan coerent, executat strategic pe termen lung.
|