Constructia metroului din Cluj si Bucuresti, finantata prin certificate verzi UE |
Infrastructura Publicat de Elena Icleanu 09 Sep 2024 11:26 |
Constructia liniei de metrou din Cluj si extinderea magistralelor din Bucuresti ar putea sa fie finantate din sumele provenite din certificate verzi, fiind proiecte de transport ecologic, a declarat prim-ministrul Marcel Ciolacu.
"Impreuna cu ministrul Bolos, am inceput deja demersurile de a gasi alta cale de a finanta metroul de la Cluj. Acesta nu se facea cu 300 de milioane de euro, cat veneau din PNRR, ci costa peste doua miliarde euro, deci oricum aveam nevoie de o suma mai mare. Avem acces la o suma de aproximativ 4,5 miliarde euro din certificate verzi si acolo incercam sa introducem metroul, pentru ca este transport verde", a spus Marcel Ciolacu.
El a adaugat ca din aceste sume ar putea fi finantate si alte lucrari precum extinderea retei de metrou din Bucuresti, nu doar pentru cel de la Cluj.
"Sa mergem sa folosim acei bani pentru transport verde, respectiv metrou in Cluj si Bucuresti", a afirmat prim-ministrul.
Sapaturile pentru constructia primei magistrale a metroului din Cluj sunt programate sa inceapa pana la finalul acestui an. Proiectarea avanseaza, iar in paralel se desfasoara lucrari la devierea utilitatilor pe tronsonul Cluj-Floresti. La etapa de proiectare lucreaza Concept Structure, alaturi de partenerii de la QDC Engineering Services, Gülermak Romania, Alstom si Arcada Company, dar si de Yüksel Proje si Prota Engineering.
Antreprenor general este asocierea Gulermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhut AS - Gülermak Spólka Z Ograniczona Odpowiedzialnoscia - Alstom Transport SA - Arcada Company SA, avand ca subcontractanti si terti firmele: Sixense Solutions, Prospect Technical Studies, Siemens Mobility, Prelchim, YDA Insaat Sanayi ve Ticaret AS, Muzeul National de Istorie a Transilvaniei, Arhimar, Teknik Muhendislik AS, Tekfen Insaat ve Tesisat AS, Tekfen Mühendislik AS, Pirotehnic OSB, Vertatel International, Like Consulting si Octagon Fundatii Speciale.
Valoarea contractului de proiectare si executie a lucrarilor de infrastructura (structura de rezistenta, cale de rulare, finisaje, sisteme de instalatii), automatizarea traficului si racordarea la reteaua de energie electrica pentru Magistrala 1 este de 10,78 milioane de lei (circa 2,2 miliarde euro), inclusiv TVA. Valoarea totala a investitiei in dezvoltarea liniei de metrou din Cluj ajunge la circa 2,7 miliarde euro, termenul de finalizare a acesteia fiind prevazut in anul 2031.
Studiul de fezabilitate pentru linia de metrou a fost elaborat de asocierea formata din companiile SWS Engineering SPA, Systra si Metrans Engineering, valoarea contractului depasind 30 de milioane de lei.
In ceea ce priveste extinderea si modernizarea retelei de metrou din Bucuresti, Metrorex dispune de fonduri nerambursabile de circa 600 de milioane de euro pentru investitii, dar proiectele de dezvoltare sunt mult mai multe si mai costisitoare, iar pentru implementarea acestora vor trebui identificate si alte surse de finantare.
Cele mai mari proiecte alate in dezvoltare sunt reprezentate de constructia celor doua tronsoane ale Magistralei M6, 1 Mai - Otopeni. Stadiul lucrarilor pentru primul tronson, care va lega Piata 1 Mai de mall-ul de la Baneasa (1 Mai - Tokyo), a ajuns la 16%, in timp ce pentru al doilea tronson al magistralei, Tokyo - Aeroport Henri Coanda, a fost emisa autorizatia de construire, lucrarile urmand a incepe in saptamanile urmatoare. Valoarea totala a constructiei celor doua sectiuni din magistrala de metrou M6 se apropie de 10 miliarde lei (inclusiv TVA). Antreprenor general pentru tronsonul 1 este asocierea Alsim Alarko - Makyol - Gülermak - Somet, iar pentru cel de-al doilea tronson, asocierea Gülermak Ağir Sanayi Insaat Ve Taahhüt AS - Somet SA. Proiectarea si serviciile de supervizare a santierelor, in cazul ambelor loturi, sunt asigurate de consortiul international Padeco Co., Oriental Consultants Global Co., Ltd. si Metroul SA.
|