MT: 550 km de autostrazi /drumuri expres in lucru si 1.000 km in proiectare avansata |
Infrastructura Publicat de AG&F 20 Mar 2024 11:31 |
Cei 550 de kilometri de autostrazi si drumuri expres aflati in prezent in lucru, dar si cele 300 de contracte de modernizare a caii ferate, vor avea un rol pozitiv in cresterea sigurantei rutiere si a calitatii vietii, a declarat, marti, Mariana Ionita, secretar general in Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI), citata de Agerpres.
"Noi, ca minister, pe langa elementele strategice pe care le-am aprobat in ultimii ani, respectiv strategia nationala privind siguranta rutiera, care se axeaza in special pe politica europeana, adica pornind de la analiza cauzelor si nu a efectelor, si mergem pe politica europeana - viziune zero: zero accidente, zero persoane decedate - rolul nostru este sa dam viata vietii si mai ales calitate vietii. Si la asta lucram acum. Si cred ca cei 550 km de autostrazi aflati in prezent in lucru si drumuri expres si inca 1.000 km aflati in proiectare avansata spun multe. Nu vreau sa uit si de cele 300 de contracte de modernizare a caii ferate, pentru ca ele vor avea un rol pozitiv in cresterea sigurantei rutiere. Lasand la o parte impactul asupra mediului, avem certitudinea ca, atunci cand calea ferata va oferi conditii de viteza si conditii bune comerciale, va prelua mult din traficul greu", a spus Mariana Ionita, la conferinta "Drumurile sigure salveaza vieti", organizata de Deltabloc.
In acest context, ea a precizat ca in 2024 pe autostrada Sibiu-Pitesti se va lucra "de la un cap la altul", deci si pe loturile 2 si 3, iar cativa ani "trebuie sa avem rabdare".
"Ati vorbit de DN2 spre Bacau. Si eu merg la Focsani foarte des si, intr-adevar, este cel mai periculos drum, din punctul meu de vedere, si mai ales noaptea. De Valea Oltului nu mai vorbim acum. Va rugam sa ne tolerati cu Valea Oltului, pentru ca, pe langa traficul acela infernal, se adauga si cel generat de transportul materialelor de constructii spre santiere. Si anul acesta va informam ca incepe tot Sibiu-Pitesti, de la un cap la altul, adica se va lucra si la loturile 2 si 3, in zona tunelurilor. Deci, cativa ani trebuie sa avem rabdare", a subliniat Ionita.
Revenind la DN2, Mariana Ionita a mentionat ca traficul pe acest drum va fi mult mai descongestionat din 2026, cand autostrada A7 va fi gata, cel putin pana la Pascani, conform termenelor.
"Acum traficul pe DN2 este infernal, Waze-ul te duce prin Mizil din acest motiv. Dar eu ma bucur, si de asta am adus in discutie DN2, ca sa vedeti ca ne gandim la ce se intampla in viitor si cum o sa eliminam aceste accidente. La Buzau se vede primul nod rutier de descarcare a autostrazii A7 si, asa cum ne-am angajat, autostrada va fi gata, cel putin pana la Pascani, in 2026 cel tarziu. Si atunci probabil DN2 va fi mult mai descongestionat. Depinde acum si de masurile coercitive pe care politia rutiera le va implementa in urmatorii ani, inclusiv pe autostrazi, pentru ca se vede ca si pe autostrazi sunt multe accidente", a subliniat oficialul MTI.
Ea a sustinut, totodata, ca si legatura intre DN2 si Autostrada Soarelui va fi finalizata, dupa ce mai multe contracte au fost realizate.
"In ce priveste Centura Bucuresti, de la Voluntari, acolo si fluctuatia politica si dorinta colegilor de a face repede lucrurile au dus la documentatii imature, cum zicem noi. Studiul de fezabilitate, documentatia tehnica, proiectul tehnic sunt foarte importante pentru a asigura o implementare rapida si lina a executiei lucrarilor. Dar atunci cand se fac documentatii care nu au in vedere situatia reala, existenta utilitatilor si faci deja un contract de proiectare si executie, avand si o Lege a achizitiilor publice care-ti impune niste limite, nu poti sa te duci mai departe cu contractul si din acest motiv s-au tot reziliat contractele acolo. Acum s-a lucrat la o documentatie buna si speram ca si legatura aceea intre DN2 si Autostrada Soarelui va fi finalizata", a explicat Ionita.
In opinia secretarului general, ar trebui demarata o campanie in randul copiilor, pentru a fi constientizati cu privire la ce inseamna sa conduci sub influenta bauturilor alcoolice sau a drogurilor.
"Ma bucur din suflet ca presa se orienteaza spre zona asta, poate va concentrati mai mult in urmatorii ani pe educatie, a participa impreuna cu cei indrituiti la educarea populatiei. Inca de la gradinita sa pornim cu educatia. (...) Ce-ar fi sa facem o caravana a sigurantei rutiere si sa mergem impreuna - societate civila, minister, autoritati locale, presa - sa incepem sa povestim copiilor in toata tara, sa le prezentam proiectele noastre, sa facem ziua portilor deschise pe santiere, ca sa inteleaga si ei cum vom imbunatati calitatea asta a transportului in Romania si in acelasi timp sa se formeze. Pe cei adulti nu putem decat cu sprijinul politiei sa ii constientizam si cred ca o lege ca aceea promovata de domnul senator (Robert Cazanciuc, Legea Anastasia - n. r.) va avea un impact deosebit in urmatorii ani", a sustinut aceasta.
Mariana Ionita a subliniat ca dupa pandemie a crescut numarul de accidente pe drumurile publice din cauza numarului mare de tiruri care vin dinspre Ucraina.
"V-am pus aici o evolutie accidentelor rutiere pe DN2. Mi-au dat-o colegii mei de la Compania de Drumuri, tocmai ca sa va aratam fluctuatia. In 2020 a fost pandemia si apoi se poate vedea ca a crescut numarul de accidente din cauza numarului mare de tiruri care vin dinspre Ucraina cu marfuri", a sustinut ea.
Potrivit acestei analize, daca in 2020 numarul de accidente rutiere pe DN2 era de 401, cu 713 autovehicule implicate si 67 de decese, in 2021 s-a ajuns la 472 de accidente, cu 899 de vehicule implicate si 103 decese. In 2023, numarul accidentelor pe DN2 urcase la 485, iar numarul de autovehicule implicate a atins 936, numarul deceselor fiind de 82.
Numarul ranitilor grav a evoluat in scadere - de la 111 in 2020, la 99 in 2021 si la 69 in 2023, in schimb a crescut numarul ranitilor usor in aceste accidente, de la 452 in 2020, la 622 in 2021 si 2022, pana la 695 in 2023.
|