ELECTROPLAST: Business stabil si noi perspective, la aniversarea de 30 de ani |
Instalatii Electrice & Automatizari Publicat de Elena Icleanu 14 Nov 2023 06:20 |
Electroplast, lider al pietei de cabluri electrice pentru infrastructura feroviara si parte a grupului ROCA Industry, a realizat o cifra de afaceri de 77,5 milioane de lei in primele 6 luni ale acestui an, in crestere cu 17% fata de nivelul din perioada similara a anului precedent. In volum, cresterea a fost de 14%, ceea ce in conditiile unei piete in scadere, inseamna de fapt o crestere a cotei de piata, conform datelor companiei. Pentru intregul an in curs, Dan Burian, CEO Electroplast, estimeaza afaceri totale de circa 157 milioane de lei, in crestere cu 17% fata de anul 2022.
Cu o experienta de peste 30 de ani in fabricarea de cabluri electrice din cupru si aluminiu, compania a inregistrat la finalul anului 2022 o cifra de afaceri de 134 milioane de lei (+47% fata de anul 2021), EBITDA in suma de 10 milioane de lei - cu o marja de 7,47% din cifra de afaceri si un profit net de 3 milioane de lei.
Produsele principale ale Electroplast sunt cablurile electrice din cupru sau aluminiu, cu o gama variata in ceea ce priveste tipul si grosimea, dar si tipul de izolatie folosita. De asemenea, compania detine un laborator de incercari modern, acreditat de RENAR (organismul national de acreditare in domeniu) si de AFER (autoritatea feroviara romana), pentru incercari aferente domeniului feroviar.
- Cum a evoluat piata de cabluri electrice in 2022 si in primele 9 luni din 2023 si ce perspective sunt in acest domeniu?
- Piata de cabluri electrice a crescut in anul 2022, atat in volum, cat si in valoare, in conditiile in care efectele crizei energetice, ale razboiului din Ucraina si ale inflatiei s-au resimtit incepand cu ultimul trimestru al anului. In aceeasi nota a inceput si 2023, piata inregistrand o scadere a cererii si o amanare a demararii proiectelor, pe fondul inflatiei si al cresterii costurilor in domeniul constructiilor.
Previziunile expertilor arata ca piata de cabluri electrice va urma un trend usor crescator in urmatorii ani, iar pe termen mediu si lung asteptam o consolidare a cresterii pe fondul investitiilor in domeniul civil, rezidential, militar si in infrastructura energetica si feroviara, ca parte a PNRR. Focusul in viitor va fi pe tranzitia spre energie cat mai verde si pe sustenabilitate.
- Ce impact au exigentele de constructii NZEB si tendintele de digitalizare si sustenabilitate asupra activitatii companiei?
- La Electroplast tinem cont de reglementarile si directivele UE privind eficienta energetica, sustenabilitate si digitalizare in sectorul industrial. NZEB a creat pentru Electroplast o noua oportunitate de business, respectiv o crestere importanta a cererii pentru produse care se utilizeaza in instalatii fotovoltaice, precum cablurile solare sau cablurile de energie, care conecteaza parcurile fotovoltaice la sistemul energetic national. Ne dorim sa contribuim la constructia viitorului bazat pe energie regenerabila, astfel ca am luat deja masuri de reducere a amprentei de carbon in unitatea noastra de productie prin instalarea unui sistem fotovoltaic care genereaza energie verde si prin solutii de luminat de tip LED in toate halele de productie, depozite si spatii administrative.
In momentul de fata avem in desfasurare un proiect finantat prin POIM gestionat de Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene prin care se urmareste reducerea consumului de energie electrica din surse clasice si implicit reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera prin inlocuirea unor motoare vechi, ce implica consumuri ridicate de energie, cu produse noi si eficiente din punct de vedere energetic, precum si achizitionarea unui sistem de monitorizare a consumului de energie. Un alt proiect industrial important in curs de implementare consta in preluarea de date in sistem automatizat, avand astfel informatii reale privind eficienta in executie a utilajelor, gradul de utilizare a echipamentelor si informatii legate de productivitatea operatorilor.
In trimestrul I al anului 2023 am implementat un soft specializat de planificare a productiei, prin care se realizeaza o coordonare mai eficienta a comenzilor, la nivelul fazei de executie, si care tine cont de disponibilitatea resurselor umane, materiale si a resurselor de utilaje/ timpi de executie in concordanta cu termenele solicitate de catre clienti.
- Pentru ce proiecte de anvergura livrati sisteme, in aceasta perioada?
- Compania noastra livreaza, in acest moment, cabluri destinate marilor proiecte de infrastructura aeroportuara, civila, industriala si feroviara. Printre unitatile utilate de Electroplast, proiecte importante din portofoliul companiei, se numara si aeroporturile din Sibiu, Constanta, Iasi si Tulcea, fabrica Nokian Tyres din Oradea, dar si Spitalul Clinic de Urgenta Targu Mures. Alte proiecte de anvergura sunt reprezentate de reinnoirea instalatiilor electrice de la Rafinaria Arpechim Pitesti, coridorul feroviar IV pan-european si multe altele.
- Ce categorii de produse au inregistrat cea mai mare cerere in ultimele 12 luni?
- Printre categoriile de produse ce au inregistrat cea mai mare cerere in ultimele 12 luni se afla cablurile halogen-free, ce au aplicatii in cladiri publice, gari, aeroporturi, statii de metrou, supermarketuri, sali de spectacole, spitale si muzee. Aceste tipuri de cabluri nu emit gaze toxice si corozive, au o emisie redusa de fum si sunt proiectate pentru functionarea in siguranta a activitatilor oamenilor, dar si pentru a proteja viata in caz de incendiu. Alte produse care au inregistrat cereri semnificative sunt cablurile de comanda si semnalizare feroviara pentru controlul si siguranta traficului feroviar, cablurile de energie, cu aplicatii in toate proiectele de investitii pentru alimentarea cu energie electrica si cablurile solare pentru sisteme, panouri si parcuri fotovoltaice.
- Ce obiective aveti stabilite pe termen scurt, mediu si lung?
- Este important unde am ajuns, dar consideram si mai important sa stim directia in care mergem. Mediul complicat, situatiile noi fara experiente anterioare similare sau retete de aplicat, necesita creativitate si perseverenta. Pe termen scurt, focusul este finalizarea proiectelor de investitii incepute in anul 2022, respectiv retehnologizare prin adaugare si inlocuire de echipamente de productie si introducerea acestora in fluxul de fabricatie. De asemenea, in zona de operatori suntem intr-un proces de schimbare de generatii, axandu-ne pe formarea la locul de munca a noilor angajati, in paralel cu retentia in firma a operatorilor experimentati, care implicit devin trainerii acestora.
Obiectivele pe termen mediu si lung sunt legate de imbunatatirea competitivitatii, prin investitii in retehnologizare si dezvoltarea ramurii de sustenabilitate, prin cresterea eficientei energetice.
Daca vorbim si de planul comercial al companiei, ne dorim sa mentinem echilibrul intre ponderile diferitelor canale de vanzari, dar si sa crestem vanzarile la nivel regional si european.
- Care sunt principalele dificultati/ provocari pe care le intampinati in activitate, in aceasta perioada? Mai sunt probleme in lanturile de aprovizionare?
- Una dintre cele mai mari provocari este atragerea fortei de munca in zona Bistritei, o zona destul de puternic industrializata. Cautam, in general, forta de munca cu un anumit grad de calificare, dar in conditiile actuale ne adaptam si investim resurse in dezvoltarea programelor de formare, pentru ca operatorii sa fie echipati cu competentele necesare. O provocare recent intalnita este presiunea incasarilor si respectarea termenelor de plata. Astfel, blocajele pe care le observam la multi dintre clientii nostri ne obliga sa apelam la solutiile de finantare alternative. Cu privire la lanturile de aprovizionare, am observat deblocarea acestora ca si disponibilitatea materiilor prime de baza, dar in continuare asistam la termene lungi in livrarea componentelor pentru echipamentele pe care le asteptam pentru retehnologizare.
- Anul acesta impliniti 30 de ani pe piata. Ce s-a schimbat in tot acest timp si ce masuri ati implementat rapid pentru a tine pasul?
- Cu ocazia aniversarii de 30 de ani pe piata a companiei Electroplast, suntem recunoscatori ca am parcurs etapele necesare dezvoltarii unui brand romanesc puternic, care totodata ne-au adus numeroase lectii, transformate in decizii strategice. In toata aceasta perioada am inteles nevoile si tendintele pietei, structura si modul de business care permit adaptarea la vremuri cu provocari, dar si cu oportunitati, pentru a putea raspunde pe masura, prin servicii si produse corespunzatoare.
Am trecut prin multe crize si momente grele, dar toate acestea ne-au calit, ne-au facut mai agili, mai perseverenti si mai motivati. Simtim mult mai bine piata si raspundem mult mai alert la schimbarile care apar. Cu o activitate de trei decenii, am luat parte direct la construirea si conectarea Romaniei la vremurile moderne.
O miscare strategica, care ne deschide acum noi orizonturi, este parteneriatul cu ROCA Industry, holdingul de materiale de constructii din care facem parte, prima structura de acest tip din Romania. Este un model bazat pe parteneriate si sinergii de grup, prin care punem la comun expertiza tuturor companiilor din portofoliul, dar si a specialistilor din holding, pentru a naviga cu succes catre destinatia finala - pozitii de campioni industriali regionali.
- Care sunt cele mai importante lectii invatate in tot acest timp?
- Electroplast a fost de la inceput prezenta in domeniul productiei de cabluri care transporta energia, asigurand astfel dezvoltarea comunitatilor si legaturilor intre acestea. Cererea de energie este in continua crestere, unele studii aratand ca, pana in 2040, consumul de energie la nivel global va creste cu 50% fata de nivelul actual. Aceasta dezvoltare va necesita constructii de noi infrastructuri energetice si, implicit, oportunitati, dar si provocari pentru producatorii de cabluri.
Experienta ne-a dovedit ca investitiile directionate catre retehnologizare, optimizarea proceselor si digitalizare, genereaza valoare pe termen lung si suportul pentru dezvoltare. In continuare, planuim sa investim in automatizarea managementului de productie, in surse curate de energie si in dezvoltarea de produse noi. Suntem un business de conversie si stim ca materiile prime au cea mai mare pondere atunci cand vorbim despre costuri. Astfel, controlam costurile printr-o abordare riguroasa a acestora la nivelul fiecarui compartiment, dar si prin initiative de reducere a consumului. Scumpirile nu sunt o solutie pe termen lung, este una dintre lectiile invatate.
In tot acest timp, am urmat obiective strategice, sa fim o companie performanta, care sa aduca valoare adaugata in industrie si sa creeze un impact considerabil la nivel local si national.
|