Agenda Constructiilor
Luni, 03 August 2020
Home - Stiri - Afaceri, Juridic, Finante & Impozite - ANALIZA: Transferurile de bugete pentru investitii: la cine au ajuns banii ?
ANALIZA: Transferurile de bugete pentru investitii: la cine au ajuns banii ?
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de Elena Icleanu 07 Mar 2018 11:37
Discrepantele majore intre fondurile alocate de la bugetul de stat si implementarea proiectelor pentru care au fost acordate au continuat sa fie prezente la nivelul autoritatilor locale care solicita bani pentru investitii si in 2017, programele gestionate de MDRAP mentinandu-se in topul surselor clientelismului politic, potrivit celui mai recent raport realizat de asociatia civica Expert Forum (EFOR). Totusi, realizarea unei comparatii intre valoarea fondurilor alocate si transferurile reale in cazul banilor gestionati de catre MDRAP este o sarcina dificila. Pe de o parte, nu exista o statistica foarte clara pe ani si nici un sistem logic si unitar de numerotare a proiectelor aprobate. O investitie se poate regasi cu trei nume diferite in ani diferiti, astfel incat este dificil de urmarit ce fonduri a primit o localitate pentru un proiect de-a lungul timpului.
Mai mult, suprapunerea intre PNDL 1 si PNDL 2 complica si mai mult situatia, avand in vedere ca inca sunt destule proiecte din prima etapa care inca se implementeaza, desi se investeste, in paralel, si in PNDL 2. In plus, la inceputul anului 2018 au inceput sa circule zvonuri despre un PNDL 3, care sa serveasca primarii in anul electoral 2019 si sa treaca cu implementarea dincolo de 2020, ceea ce, dat fiind haosul administrativ descris, nu poate decat sa inrautateasca lucrurile.
Un exemplu de lipsa de coerenta se poate regasi in cazul proiectului de asfaltare a DC 27 intre Ozun si Lisnau Vale (din judetul Covasna), care figureaza pe listele de finantari din 2015-2019 cu denumirea "Asfaltare DC 27, 0+000-5+300, Ozun(DJ 103B) - Lisnau Vale, 5,3km, comuna Ozun, judetul Covasna", in 2014 apare sub titulatura "Asfaltare DC 27, 0+000-5+300, Ozun(DJ 103B) - Lisnau Vale, 5,3km", iar in programele anterioare anului 2014 poate fi gasit in liste ca "Asfaltare DC 27 (DJ 103B ‐ Lisnau Vale) 0+000‐5+300, 5,3km".
Prin OUG nr. 6/2017 Guvernul a pus bazele celei de-a doua etape a PNDL, care ar trebui sa acopere finantarea pentru 9.500 de obiective de investitii noi, din care 2.500 de crese si gradinite si 2.000 de unitati de invatamant preuniversitar. Trebuie mentionat ca cele 30 de miliarde de lei prevazute nu sunt fonduri reale, existente in buget pentru toti cei patru ani de implementare, ci reprezinta alocari maxime pe care le poate primi o primarie sau un consiliu judetean. Cu alte cuvinte, daca nu mai sunt bani in anii urmatori, un proiect poate sa nu mai primeasca fonduri. Pe de alta parte, pentru a finaliza o investitie inceputa, un primar se poate imprumuta, ceea ce duce la cresterea datoriei publice.
Prima etapa a PNDL ar fi avut alocata o suma totala de 19 miliarde lei, pentru 5.862 de proiecte, din care 4.442 sunt inca in curs de executie (prevazute in perioada 2015-2019).
Pentru PNDL 2 au fost depuse 13.096 de proiecte, care ar inseamna un efort bugetar de 67,4 miliarde lei. Dintre acestea au fost selectate 6.851, in valoare de 29,9 miliarde lei.
"Daca ne uitam la plati, situatia pare mai clara decat in cazul alocarilor. Este adevarat pot exista diferente intre data aprobarii unei investitii si plata propriu-zisa, avand in vedere ca PNDL functioneaza pe baza de decont. Cu alte cuvinte, banii pot veni foarte tarziu, in perioade electorale sau pot sa nu mai apara daca se schimba partidul de la guvernare, lasand administratia locala sa se descurce cu datoriile catre companiile furnizoare; acest fapt poate genera si cresterea datoriei publice la nivel local. Dar si platile arata, de fapt, cine a primit banii din deconturi si daca exista vreo legatura cu perioadele electorale sau schimbarea guvernului. Cele mai mari sume s-au platit autoritatilor locale in anii 2007, 2008, 2015 si 2016. A doua jumatate a anului 2016 se suprapune peste organizarea alegerilor parlamentare", se arata in raportul EFOR.
 
Cele mai multe fonduri prin PNDL au ajuns la comune
Scopul PNDL este de a sustine dezvoltarea cu precadere a mediului rural, regenerarea urbana si a infrastructurii la nivel judetean; cea mai mare parte din bani a ajuns la comune, aproape 56%, in timp ce o treime din fonduri a ajuns la consiliile judetene. In perioada analizata au primit bani (transferuri) in mod real ...

Pentru a continua lectura articolului in format complet
va rugam sa optati pentru
AUTENTIFICARE sau ABONARE STIRI

Va multumim! 

 
ABONARE (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
COVID-19VideoConfAC-iulallbimTeraSteelAUTODESK
ROCKWOOL 196
A aparut editia
IUNIE-IULIE 2020!

Autentificare

 
COVID-19
PIATA de CONSTRUCTII: Analiza 2019-2020 & Perspective 2021-2025
PIATA de TAMPLARIE: Analiza 2019-2020 & Perspective 2021-2025
GHID de INSTALARE
romania fara hospice
ERBASU CONSTRUCT
elmas 2017
Acvatot 2019
CELCO 2020
rigips
strabag nivel 1
ssab ag antrepriza generala

Parteneri

HABITAT
hilti
FPSC_2019
C4E FORUM
ef-de-n
econet
AHK 2018
AICPS_30
ROGBC 2016
Piata de Constructii 2014

pereti cortina si tamplarie aluminiu exigere