ALUPROF: Standardul NZEB impulsioneaza cererea de sisteme performante |
Producatori & Furnizori Publicat de Ovidiu Stefanescu 07 Nov 2024 06:15 |
2024 reprezinta inca un an de succes pentru Aluprof, comercializarea solutiilor de tamplarie din aluminiu furnizate in Romania fiind asigurata direct de catre compania-mama, Aluprof SA Polonia, sau prin intermediul subsidiarei, Aluprof System Romania. In primele 9 luni ale anului, compania locala a inregistrat vanzari de peste 19 milioane de euro, reprezentand o crestere de 30% fata de aceeasi perioada a exercitiului financiar precedent si Hubert Nuckowski, managing directorul Aluprof Romania, estimeaza un prag de business de 25 milioane de euro in 2024, in contextul consolidarii pozitiei de lider pe piata de solutii arhitecturale din aluminiu. Aluprof face parte din grupul polonez Kęty, cu o experienta de peste 70 de ani in domeniu si care colaboreaza in prezent cu peste 1.900 de clienti permanenti si realizeaza anual vanzari de peste 438 milioane de euro, din care circa 40% generate pe piete externe, inclusiv Romania. Hubert Nuckowski, managing directorul Aluprof, se refera in continuare la activitatea companiei si perspectivele de dezvoltare pentru perioada urmatoare, punctand importanta implementarii rapide a prevederilor standardului NZEB.
- Cum a evoluat piata romaneasca de produse pentru cladiri eficiente energetic/ NZEB in ultimii doi ani si cum credeti ca se va dezvolta acest sector in perioada 2025-2030?
- Piata din Romania este extrem de dinamica si in ceea ce priveste sectorul nostru de activitate, contextul actual - in speta cerintele NZEB - reusind sa impulsioneze oarecum un segment aflat intr-un proces de recalibrare, dupa criza pandemica. Este evident ca "unde-i lege nu-i tocmeala", iar ordinul privind Metodologia de calcul al performantei energetice a cladirilor, indicativ Mc 001-2022, a reusit sa se impuna, generand o crestere semnificativa a cererii pentru sisteme eficiente energetic. Pentru Aluprof, evaluam ca astfel de solutii au inregistrat cresteri anuale de peste 15% in decursul ultimelor doua exercitii financiare, iar pentru acest an estimam o majorare cu peste 35% cu tendinte, care va continua, in mod cert, inclusiv in anii urmatori. Trebuie sa precizam ca beneficiarii au inteles ca cerintele NZEB nu reprezinta nicidecum o constrangere, ci, de fapt, o investitie in viitor, in sustenabilitate si confort.
- Ce produse dedicate cladirilor NZEB si eficiente energetic aveti in portofoliu si care au fost cele mai solicitate de piata in 2024?
- Solutiile Aluprof, recunoscute nu numai in Romania, ci si pe plan mondial, ca un reper privind calitatea si performantele, indiferent daca vorbim despre sistemele de tamplarie si fatade sau despre cele de umbrire si control solar, au reusit sa se impuna cu succes in actualul context. Solutiile pentru tamplarie cele mai utilizate au fost MB-79N, MB-86N, MB-77HS, MB-82HS si chiar MB-104Passive (sistem certificat de catre PHI atat pentru ferestre cat si pentru usi). Daca ne referim la sistemele pentru fatade, MB-SR50N HI+, MB-TT50 si MB-MT50N SI (sisteme certificate de asemenea de catre PHI) continua sa fie utilizate cu succes, iar in gama sistemelor de umbrire si control solar, modelele de rulouri tencuibile SP si SP-E (certificate PHI), impreuna cu cele suprapuse SK Opoterm si SKB Styroterm, reprezinta categoriile cu cea mai ridicata pondere. Se bucura, insa, de atentia utilizatorilor si sistemele SkyFlow sau SkyRoll, destinate jaluzelelor sau roletelor textile exterioare, si mai ales solutia "hibrid" SkyTwin, reprezentand primul produs care integreaza screen textil impreuna cu rulou de exterior. Acestea incep sa se impuna rapid pentru toate categoriile de cladiri.
- Ce caracteristici au noile produse din portofoliul companiei, in contextul necesitatii de rezilienta si adaptare la schimbarile climatice?
- Grupul Aluprof implementeaza o serie de initiative in scopul diminuarii impactului activitatii sale asupra mediului. Impreuna cu grupul Kęty, din care Aluprof face parte, am actualizat analiza detaliata a amprentei de carbon a produselor noastre si am prezentat angajamentele legate de dezvoltarea durabila. Printre numeroasele actiuni privind protectia mediului se numara tinta de realizare a neutralitatii climatice. Partea-cheie in strategia noastra, obiectivul nostru central, este sa atingem neutralitatea climatica pana in anul 2050, iar pana in 2025 sa reducem amprenta de carbon cu 15%. In cazul Aluprof, emisia calculata de dioxid de carbon transformata intr-o tona de produse atinge un parametru foarte redus: 2,79 t CO2 emis pentru produsele cu emisii reduse realizate in fabricile din Kęty, pe linia Low Carbon Kęty. Pentru comparatie, productia unei tone de aluminiu primar in lume genereaza in medie emisii de 16,7 t CO2e, de aproape 6 ori mai mari. Nivelul redus a putut fi atins datorita utilizarii instalatiilor si utilajelor moderne in procesul de productie si continutului ridicat de materii prime secundare – deseurile din aluminiu reciclate fiind la un nivel mediu de 65%.
- Precizati nivelul cifrei de afaceri realizate de companie in primele 9 luni din 2024 si efectuati o estimare pentru intregul an in curs.
- 2024 reprezinta inca un an de succes pentru Aluprof, prezenta solutiilor noastre furnizate in Romania fiind asigurata direct de catre compania-mama, Aluprof SA Polonia, sau prin intermediul subsidiarei, Aluprof System Romania. In primele 9 luni ale anului am inregistrat vanzari de peste 19 milioane de euro, reprezentand o crestere de 30% fata de aceeasi perioada a exercitiului financiar precedent si speram sa atingem 25 milioane de euro la finele anului fiscal in curs, reusind astfel sa ne consolidam pozitia de lider pe piata din Romania pentru solutiile arhitecturale din aluminiu. Pentru toate acestea se cuvine sa multumim in primul rand partenerilor, in special firmelor de executie, care ne-au acordat incredere si carora le promitem ca nu o sa abdicam de la principiile noastre, caracterul win-win al relatiilor, profesionalism si competenta pentru toate planurile.
- Care sunt problemele majore existente pe piata, in acest moment, in domeniul constructiilor de cladiri NZEB/ eficiente energetic?
- Din pacate, problemele apar chiar de la demararea investitiei, adica inca din faza de finantare. Creditele ipotecare au devenit mai greu accesibile, unitatile bancare crescand cerintele pentru debitori, insa este de mentionat ca exista programe de finantare speciale pentru constructii noi sau reabilitari ale cladirilor care respecta standardul NZEB. O alta problema este legata de lipsa personalului calificat in domeniul constructiilor. Firmele resimt acut aceasta stare care are ca rezultat, de cele mai multe ori, erori si neconformitati generate in timpul constructiei.
De ce sa nu recunoastem, de multe ori investitorii insisi aleg "cea mai ieftina oferta", care la final nu respecta standardele NZEB. Vorbim aici despre toate fazele de constructie si nu numai despre cele legate de tamplarie si fatade.
- Ce provocari si oportunitati intrevedeti in domeniul constructiilor eficiente energetic pe termen scurt si mediu?
- Ne confruntam, inca de la finele anului 2023 cu o usoara tendinta de ocolire, ca sa ne exprimam asa, a reglementarilor legale, continuata accentuat in 2024. Sunt invocate cel mai adesea procesele de licitatie care au avut loc inainte de 17.01.2023, data publicarii MC001/2022 in Monitorul Oficial al Romaniei. Consecinta fireasca este necesitatea reluarii procesului, in conditiile modificarii cadrului legislativ, cu elementele pozitive si negativ generate de aceasta. Nu sunt putine situatiile in care se declara parametri mult supraevaluati in raport cu performantele energetice ale ansamblurilor de tamplarie. Acesta este motivul pentru care inca mai construim sau renovam cladiri publice, scoli, gradinite, spitale folosind sisteme cu adancimi constructive din gama 50 - 60 mm, echipate cu vitraje termoizolante cu doua foi de sticla, specifice secolului trecut si nu tendintelor si obligatiilor actuale. Avem insa convingerea ca suntem "pe drumul cel bun". Trebuie sa recunoastem ca strategia de dezvoltare a Aluprof pentru urmatorii ani are in vedere si recent adoptatul ordin referitor si la implementarea criteriilor NZEB in Romania, care consideram ca va determina o crestere a ponderii solutiilor eficiente energetic - segment pe care Aluprof poate sa raspunda la cel mai ridicat nivel.
- Ce prevede strategia de dezvoltare a companiei pentru intervalul 2025-2030?
- Incercam sa continuam promovarea unui nivel inalt al calitatii produselor si serviciilor catre toti partenerii, imbunatatind continuu reactia noastra. Pentru 2025, Aluprof isi propune inclusiv prin intermediul subsidiarei din Romania consolidarea pozitiei de lider global in sisteme si solutii arhitecturale din aluminiu. Evident, vom continua demersurile pentru dezvoltarea de aplicatii eficiente din punct de vedere energetic, care vor fi disponibile inca din prima parte a anului urmator, precum instruirea tuturor celor implicati in domeniul nostru de activitate prin programe si activitati specifice. Gratie unei echipe competente, asa cum este si cea din Romania, impreuna cu partenerii locali avem convingerea ca vom reusi in 2025 rezultate care sa se ridice cel putin la nivelul celor din ultima perioada.
|