BOSCH: Estimari de crestere cu 5%-7% a cifrei de afaceri, la nivel de grup |
Producatori & Furnizori Publicat de AG&F 18 Apr 2024 16:27 |
Grupul Bosch si-a marit cifra vanzarilor si veniturile in 2023 si isi implementeaza cu succes strategia de dezvoltare in ciuda unui mediu economic dificil. Prezentand cifrele anuale ale companiei, Stefan Hartung, presedintele consiliului de administratie al Robert Bosch GmbH, a declarat: „In anul financiar 2023 ne-am atins obiectivele financiare si ne-am consolidat pozitia pe piata intr-o serie de domenii de activitate, de la semiconductori la sisteme integrate pentru cladiri. Vizam inovatii, parteneriate si achizitii pentru a ne asigura ca ne dezvoltam pe masura ce industriile noastre se transforma, in ciuda dificultatilor economice.” Pe termen lung, furnizorul de tehnologie si servicii doreste sa atinga o crestere medie anuala intre 6 si 8 procente, cu o marja de cel putin 7 procente. De asemenea, isi propune sa se claseze printre primii trei furnizori de pe pietele sale cheie din toate regiunile lumii.
De asemenea, Bosch isi extinde strategic domeniile de inovare cu oportunitati de dezvoltare. In domeniul tehnicii medicale, de exemplu, a anuntat va lucra la o noua tehnologie, BioMEMS, care combina diagnosticarea moleculara cu tehnologia microsistemelor. Aceasta asigura efectuarea unor teste precise pentru pana la 250 de trasaturi genetice, cum ar fi agenti patogeni sau mutatii genetice, pe un singur cip si direct la locul acordarii de asistenta medicala, de exemplu in cabinetul unui medic. „BioMEMS combina diagnosticarea moleculara cu tehnologia microsistemelor pe care Bosch le implementeaza in smartphone-uri si sisteme ESP antiderapare”, a spus Hartung. Unul dintre primele teste BioMEMS la care lucreaza compania va viza diferiti agenti patogeni care provoaca septicemie sau otravirea sangelui. In acest scop, Bosch a incheiat recent un parteneriat de dezvoltare si vanzari cu Randox. Un alt parteneriat strategic cu R-Biopharm este destinat sa accelereze dezvoltarea unui test complet automatizat pentru bacterii multirezistente. Impreuna cu acesti doi parteneri, Bosch planuieste sa investeasca aproximativ 300 de milioane de euro pana in anul 2030.
Vanzarile si rezultatele imbunatatite in perioada 2023 – 2024 raman o provocare
In ultimul an financiar, Bosch a generat vanzari de 91,6 miliarde de euro, in ciuda conditiilor economice si de piata nefavorabile. Aceasta reprezinta o crestere de 3,8 procente sau una de 8 procente ajustata in functie de cursul de schimb valutar. Veniturile din operatiuni inainte de dobanzi si taxe (EBIT) s-au ridicat la 4,8 miliarde de euro (2022: 3,8 miliarde de euro). La 5,3 procente, marja EBIT din operatiuni a fost cu 1 punct procentual mai mare decat anul precedent. A fost mai mare decat se preconiza, dar totusi mai mica decat marja-tinta de cel putin 7 procente ceruta pe termen lung. Bosch intentioneaza sa atinga aceasta cifra pana in 2026. „Avem nevoie de un nivel ridicat de rentabilitate si putere financiara, astfel incat sa ne putem autofinanta obiectivele de dezvoltare cat de mult posibil”, a declarat Markus Forschner, membru al consiliului de administratie si director financiar al Robert Bosch GmbH. „Un sprint final de succes a contribuit la indeplinirea asteptarilor noastre, din 2023, in general. Cu toate acestea, anul financiar 2024 va fi cel putin la fel de provocator ca 2023.”
Perspectivele generale ale Grupului Bosch pentru anul in curs raman modeste, si nu in ultimul rand in lumina contextului economic actual. „Pentru anul 2024, nu ne asteptam la niciun avantaj economic”, a declarat Forschner. In consecinta, acesta preconizeaza o crestere economica globala de doar 2,3 procente in 2024, in conditiile unei productii auto stagnate si ale unei slabiciuni continue pe piata de inginerie mecanica. Cu toate acestea, ar putea exista o usoara imbunatatire a pietelor bunurilor de larg consum dupa doi ani de retinere din partea consumatorilor. Bosch se asteapta ca propria afacere sa se stabilizeze, la care ar trebui sa contribuie atat inovatiile, cat si extinderea amprentei sale internationale. De exemplu, o noua fabrica de cuptoare in Egipt si o fabrica de frigidere in Mexic, se construiesc in prezent. In primul trimestru al anului 2024, cifra vanzarilor a scazut cu 0,8 procente fata de anul precedent; dupa ajustarea pentru efectele cursului de schimb valutar, aceasta reprezinta o crestere de 2,7 procente. „Acest lucru demonstreaza cu claritate cat este de ambitioasa cresterea de 5 pana la 7 procente a cifrei vanzarilor pe care o preconizam in planificarea noastra pentru intregul an”, a spus Forschner. Directorul financiar a precizat ca va fi dificil sa se imbunatateasca marja EBIT din operatiuni fata de cifra din anul precedent: „Nu ne confruntam doar cu un mediu de piata modest si cu o crestere suplimentara preconizata a investitiilor initiale in domeniile de importanta strategica. Restructurarea si imbunatatirea proceselor vor avea, de asemenea, un impact negativ la inceput, efectul pozitiv al acestora fiind vizibil doar dupa o perioada.” In plus, Grupul Bosch intentioneaza sa reduca in continuare costurile si sa schimbe structurile pentru a ramane competitiv pe masura ce industriile sale se transforma. Dupa cum a subliniat Forschner: „Vom implementa masurile necesare in mod consecvent, dar cu simtul proportiei”. Orice ajustari de personal necesare vor fi facute fara concedieri obligatorii si in consultare cu partenerii sociali.
Domeniu de dezvoltare: mobilitatea sustenabila
In activitatea sa de baza din domeniul mobilitatii, Bosch continua sa ia decizii strategice pentru dezvoltarea viitoare. Numai in acest an va lansa aproximativ 30 de proiecte de productie pentru autovehicule electrice. „Electromobilitatea se apropie; singura intrebare este cat de repede va ajunge in diferitele regiuni ale lumii”, a declarat Hartung. „Estimam ca 70 de procente din numarul total al autovehiculelor noi din Europa vor fi pur electrice pana in anul 2030. Aceasta cifra va fi probabil de 40 pana la 50 de procente in China si America de Nord.” Acolo unde sunt necesare autovehicule grele pentru a parcurge distante mari, presedintele Bosch a declarat ca va continua sa existe cerere pentru solutii precum modelele hibrid plug-in si cele cu autonomie extinsa pentru o anumita perioada de timp. In cadrul sectorului de activitate Mobilitate este preconizat un stimulent suplimentar din partea tehnologiei pentru dinamica autovehiculelor. Datorita sistemelor de franare noi si redundante, adaptate pentru conducerea electrificata si automatizata, Bosch inregistreaza o crestere anuala de 10 procente, mult mai rapida decat cea a pietei. Iar prin managementul miscarii autovehiculului, sau pe scurt VMM (vehicle motion management), Bosch se angajeaza intr-o solutie inovatoare pentru sistem care va coordona toate aspectele miscarii autovehiculelor prin controlul franelor, directiei, grupului motopropulsor si amortizoarelor. Numai pentru ultimele teste de iarna, Bosch a echipat cu variante de VMM peste 20 de autovehicule de testare de marci importante. „Suntem printre primii in acest domeniu si vom lansa anul acesta prima noastra comanda pentru productia de masa”, a spus Hartung. In general, compania preconizeaza ca va realiza vanzari de sute de milioane pana in 2030.
Domeniu de dezvoltare: hidrogenul
Grupul Bosch si-a reafirmat asteptarile privind activitatea din domeniul de dezvoltare referitor la hidrogen: pana in 2030, cifra vanzarilor sale din domeniul tehnologiei hidrogenului ar putea ajunge la 5 miliarde de euro. „In 2023 am lansat productia de sisteme cu celule de combustie la Stuttgart, Germania si Chongqing, China”, a spus Hartung. China va fi probabil principala piata pentru moment; Bosch nu preconizeaza ca va inregistra o dezvoltare importanta in Europa sau America de Nord pana in urmatorul deceniu. Din punct de vedere tehnic, motoarele pe baza de hidrogen reprezinta calea cea mai rapida catre transportul cu autovehicule comerciale neutre din punct de vedere climatic. Bosch preconizeaza ca piata acestei tehnologii va avea o valoare de aproape 1 miliard de euro pana in 2030. Dupa cum a explicat presedintele Bosch: „Motorul pe baza de hidrogen cu tehnologia noastra de injectie va fi pe prezent pe soselele din India inca din acest an si lucram deja pentru cinci comenzi de productie de la producatori de camioane renumiti din toate cele trei regiuni economice importante ale lumii.” Bosch intentioneaza, de asemenea, sa participe pe piata productiei de hidrogen care inregistreaza o crestere rapida: pana in 2030, va exista o capacitate instalata de 170 gigawati pentru obtinerea hidrogenului prin electroliza in intreaga lume, de aproximativ 25 de ori mai mare decat in prezent. „Capacitatea noastra de electroliza este pe cale sa intre pe piata anul viitor”, a spus Hartung. „In viitor, Bosch va fi sinonim nu doar cu sistemele de propulsie pe baza de hidrogen, ci si cu productia de hidrogen. In calitate de furnizor, vom contribui activ la modelarea pietei viitoare.”
Domeniu de dezvoltare: pompele de caldura
De asemenea, Bosch exploateaza in mod sistematic oportunitatile de dezvoltare in domeniul tehnologiei pentru incalzire. Desi piata pompelor de caldura a stagnat Europa in 2023, Bosch a reusit sa-si dezvolte afacerea cu aproape 50 la suta. In anii urmatori, Bosch va continua sa se dezvolte semnificativ mai rapid decat piata din acest segment. „Nu doar am investit in capacitatea de productie, ci am si extins portofoliul de produse, care include pompe de caldura ce sunt silentioase, eficiente si rentabile in acelasi timp”, a declarat Hartung. Presedintele Bosch vede un potential suplimentar de vanzari in sistemele de incalzire hibride: o combinatie intre pompele de caldura pentru functionarea de baza si centralele termice pe gaz pentru sarcini de varf. Aceasta va permite decarbonizarea eficienta a milioane de cladiri existente. Bosch incepe acum sa furnizeze acest sistem de incalzire pentru blocurile de locuinte cu pana la 100 de unitati rezidentiale. Hartung s-a referit, de asemenea, la polemica referitoare la legea incalzirii din Germania, care a impiedicat deciziile de cumparare pe termen lung si a dus la o scadere severa a pietei sistemelor de incalzire. „In zonele in care politica climatica si cea energetica sunt in contradictie, investitorii nu investesc, ci asteapta”, a spus el. „Dezvoltarea necesita o politica clara si previzibila cu privire la subventii.”
Politica climatica: un viitor neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon necesita investitii sustinute
In ansamblu, actiunea climatica continua sa joace un rol central pentru Bosch. In viziunea lui Hartung, aceasta ofera oportunitati mari de dezvoltare, chiar daca pietele precum cea a electromobilitatii nu se dezvolta atat de rapid pe cat se preconiza. „Cu toate acestea, vedem ca actiunile climatice nu mai sunt singurele probleme aflate in fruntea agendei politice, in lumina geopoliticii complexe si a tensiunilor sociale in crestere din societatea noastra”, a declarat Hartung. Cu toate acestea, Bosch continua sa faca investitii initiale mari in tehnologii pentru un viitor neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon, pentru a contribui la modelarea acestei transformari de la varf. Hartung a spus: „Exista presiuni pentru a reduce subventiile pentru tehnologiile eficiente din punct de vedere al emisiilor de CO2. Dar actiunea impotriva schimbarilor climatice necesita investitii sustinute, din partea guvernului, a companiilor si a fiecaruia dintre noi.”
Anul financiar 2023: flux de numerar disponibil imbunatatit, investitii initiale substantiale
In timp ce nivelul stocurilor Bosch din anul precedent a fost inca puternic afectat de incertitudinile care au urmat pandemiei de Covid-19 si penuriei de cipuri, situatia revine acum la normal. Ca urmare, fluxul de numerar disponibil s-a imbunatatit, ajungand la 2,2 miliarde de euro. Constituind 2,4 procente din vanzari, acesta a depasit valoarea tinta minima de 1 procent. Rata capitalului propriu a fost de 44,2 procente (2022: 46,6 procente). Cheltuielile pentru cercetare si dezvoltare au ramas stabile, la un nivel ridicat, de 7,3 miliarde de euro (2022: 7,2 miliarde de euro), rezultand o rata a activitatii de cercetare si dezvoltare de 8 la suta (2022: 8,2 procente). Cheltuielile de capital au atins un nou maxim de 5,5 miliarde de euro (2022: 4,9 miliarde de euro). Dupa cum a subliniat Forschner: „Acordam, de asemenea, o atentie deosebita eficientei costurilor investitiilor noastre initiale, care au totalizat peste 12 miliarde de euro in 2023, si efectuam ajustari pentru proiecte daca este necesar”.
Anul financiar 2023: dezvoltare per sector de activitate
Sectorul de activitate Mobilitate a inregistrat o crestere a cifrei vanzarilor de 6,9 procente, pana la 56,2 miliarde de euro. Ajustata pentru efectele cursului de schimb valutar, cresterea echivaleaza cu 10,9 procente. Marja EBIT din operatiuni a fost de 4,4 procente (2022: 3,4 procente). In sectorul de activitate Tehnologie industriala, cifra vanzarilor a crescut la 7,4 miliarde de euro. Aceasta crestere de 6,8 procente, sau valoarea ajustata in functie de cursul de schimb valutar de 10,2 procente, se datoreaza consolidarii pentru prima data a achizitiilor HydraForce si Elmo Motion Control. Marja EBIT s-a stabilizat la 9,1 procente (2022: 9,8 procente). In sectorul de activitate Bunuri de larg consum, cifra vanzarilor a scazut cu 6,6 procente fata de anul precedent, la 19,9 miliarde de euro; valoarea ajustata pentru efectele cursului de schimb valutar inregistreaza o scadere usoara, de 1,2 procente. Marja EBIT din operatiuni a ramas neschimbata, de 4,5 procente. In sectorul de activitate Tehnologie pentru constructii si energie, cifra vanzarilor a crescut cu 10,5 procente, pana la 7,7 miliarde de euro, sau 13,2 procente dupa ajustarea pentru efectele cursului de schimb. Marja EBIT din operatiuni a atins 9 procente (2022: 6 procente).
Anul financiar 2023: dezvoltarea pe regiune
In Europa, vanzarile au totalizat 46,8 miliarde de euro. Aceasta reprezinta o crestere de 5,5 procente fata de anul precedent, sau 7,9 procente dupa ajustarea pentru efectele cursului de schimb valutar. In America de Nord, vanzarile au crescut cu 6,2 procente, pana la 15,2 miliarde de euro. Cu ajustarea pentru efectele cursului de schimb valutar, aceasta reprezinta o crestere de 8 procente. Vanzarile in America de Sud au totalizat 1,7 miliarde de euro, comparativ cu 1,8 miliarde de euro in anul precedent. Dupa ajustarea pentru efectele cursului de schimb valutar, aceasta scadere de 6,2 procente echivaleaza cu o crestere de 1,8 procente. In Asia Pacific, inclusiv in alte regiuni, vanzarile au totalizat 27,9 miliarde de euro. Dupa ajustarea pentru efectele cursului de schimb valutar, aceasta usoara crestere de 0,6 procente reprezinta o crestere semnificativa de 8,6 la suta.
Anul financiar 2023: umarul de angajati in crestere cu aproximativ 2 la suta
La finalul anului, compania avea 429.416 de angajati la nivel mondial, adica cu aproximativ 8.078 mai multi decat in anul precedent. Anul trecut, numarul angajatilor a crescut in toate regiunile, inclusiv in Germania. Cea mai puternica crestere regionala a fost inregistrata in America.
|