CRIZA de materiale, generata de import si volumul mare de lucrari de infrastructura |
Producatori & Furnizori Publicat de Elena Icleanu 08 Aug 2024 13:26 |
Cresterea duratelor de livrare a materialelor de constructii importate, in contextul volumului mare de lucrari de infrastructura actuale si viitoare cu termene stranse de implementare, genereaza deja o criza pe piata de profil care poate genera intarzieri majore in derularea proiectelor de investitii si blocaje in intreaga industrie de constructii. Potrivit Guvernului, Romania importa aproximativ jumatate din materialele de constructii utilizate pe santiere. In plus, cererea mare pune presiune pe preturi.
"Lipsa materialelor in acest moment e o problema care va trebui sa fie abordata separat la nivel de Guvern, pentru ca se construieste foarte mult in acest moment in Romania, cererea este foarte mare si atunci trebuie sa venim cu solutii sa nu ajungem in blocaje, care sa duca la intarzieri pentru darea in circulatie pe anumite tronsoane de autostrada, de drum expres sau chiar variante ocolitoare", a declarat Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor si Infrastructurii, cu prilejul unei vizite, alaturi de premierul Marcel Ciolacu, pe santierul Autostrazii A7, pe santierele tronsoanelor Buzau - Focsani si Ploiesti - Buzau.
O prima masura care ar trebui sa sprijine productia interna de materiale de constructii este lansarea programului Construct Plus, care, alaturi de scheme mai recente, precum Investalim, au fost concepute pentru a reduce deficitul comercial al Romaniei.
"Trebuie sa pornim automat, asa cum am promis, si pe Investalim, si pe materialele de constructii. In urmatoarea perioada, si ministrul agriculturii si ministrul economiei, o sa vina cu listele cu companiile care au accesat fondurile pentru dezvoltarea materialelor de constructii sau pentru industria alimentara. Cu alte cuvinte, mergem, cumva, atacand toate fronturile si incercand, dupa ce am reusit sa mai scadem cu aproape 4 miliarde de euro deficitul comercial, sa avem o perspectiva mult mai buna. Aproape jumatate din materialele de constructii, in acest moment, Romania le importa. N-ar fi acesta cel mai mare capat de lume. Faptul ca, tot vorbind cu domnul Grindeanu, cu constructorii, exista si acolo un delay de aproape sase luni de la comanda pana cand vin materialele", a precizat prim-ministrul Marcel Ciolacu.
Potrivit oficialului, ministrul Economiei, Radu Oprea, va prezenta, in curand, o lista cu primele alocari, de 150 de milioane de euro, pentru productia de materiale de constructii.
Potrivit calculelor Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, pentru proiectele de infrastructura rutiera si feroviara care vor fi demarate in perioada urmatoare va fi necesar un volum total de peste 20 de milioane de tone de mixtura asfaltica si balast.
Conform datelor Patronatului Producatorilor de Agregate Minerale din Romania (PPAM), productia de roci pentru constructii in Romania s-a situat, in ultimii ani, la 120 de milioane de tone pe an, in contextul in care necesarul anual depaseste 200 de milioane de tone.
|