Agenda Constructiilor
Marti, 24 Decembrie 2024
Home - Stiri - Punct de vedere - Progrese reduse pe santierele de modernizare a caii ferate in primele 6 luni din 2024
Progrese reduse pe santierele de modernizare a caii ferate in primele 6 luni din 2024 Imprimare Email
Punct de vedere Publicat de AG&F 19 Aug 2024 09:33
Discrepante intre evolutia lucrarilor la proiectele de autostrazi si la calea ferata
Multiplele randuri de alegeri din acest an isi pun amprenta si asupra proiectelor de infrastructura. Efectul electoral muta accentul de la programele destinate infrastructurii locale (PNDL, Programul Anghel Saligny, etc.) spre marile proiecte de infrastructura finantate din fonduri europene. Din nefericire, doar pe segmentul rutier.
 
2023 vs. 2024
Opt dintre principalele santiere ale infrastructurii rutiere erau deschise si in ianuarie 2023, aflandu-se in executie si la data de 30 iunie 2024.
Cele mai mari progrese s-au inregistrat pe autostrada A7, sectiunea Ploiesti – Buzau, lotul 1: Dumbrava – Mizil (70,50%) si lotul 2: Mizil – Pietroasele (70%).
Intre 1 ianuarie 2023 si 30 iunie 2024, progrese ale lucrarilor de aproximativ 50% s-au consemnat pe drumul expres Craiova – Pitesti, lotul 4: Colonesti – Oarja – Pitesti.
Avans de peste 40 de procente s-a inregistrat pe autostrada A1, sectiunea Sibiu – Pitesti, lotul 4: Curtea de Arges – Pitesti (48,68%), pe autostrada A0 (autostrada de centura a Capitalei), pe loturile Glina – Vidra (45,29%) si Bragadiru – Joita (44,65%).
In acelasi interval de 18 luni, cele mai mici progrese, sub 30%, s-au inregistrat pe autostrada A3, loturile Nadaselu – Mihaiesti – Zimbor (29,93%) si Zimbor – Poarta Salajului (24,15%).
Astfel, performeri ai celor 18 luni sunt constructorii Pizzarotti – Retter si Coni – Trace, pe autostrada A7, intre Ploiesti si Buzau iar repetente sunt companiile grupului UMB, pe autostrada A3.
Totusi, responsabilitatea rezultatelor slabe de pe sectiunea transilvaneana dintre Cluj Napoca si Bors este partajata intre constructorul roman, cu o mobilizare slaba pe santier si autoritati, care au generat intarzieri in procedura de licitare a unor lucrari suplimentare.
Mobilizarea slaba cu episoade de abandon al santierului si progresele nesemnificative consolideaza imaginea de esec al grupului UMB pe Autostrada Transilvania, in contrast cu lucrarile de pe Autostrada Moldovei (cu grad de dificultate mai redus).
Doua dintre proiectele pe care lucrarile au avansat, amplasate pe sectiunea Ploiesti – Buzau a autostrazii A7 au inregistrat cele mai insemnate progrese in primele 6 luni din 2024, respectiv lotul 2: Mizil – Pietroasele (cu un avans de 36,30%) si lotul 1: Dumbrava – Mizil (29,00%).
Campioni ai lucrarilor in prima jumatate a anului sunt turcii de la Ozaltin, pe cei 17,70 km dintre Craiova si Robanesti (parte a drumului expres Craiova – Pitesti), cu un progres de aproximativ 50 de procente, pentru lucrarile relicitate.
Un progres foarte bun au inregistrat si austriecii de la PORR Construct, pe lotul Tigveni – Curtea de Arges, al autostrazii A1, sectorul Sibiu – Pitesti (24,29%) si gratie avansului la cele doua galerii ale tunelului de pe acest segment.
Practic, in mai putin de 12 luni, PORR a ajuns aproape la jumatatea lucrarilor.
Dintre proiectele care au demarat lucrarile dupa 1 ianuarie 2024, doar pe doua loturi au fost consemnate progrese:
  • Pe autostrada A0, lotul 3, sectorul Nord, chinezii de la China Civil Engineering Construction Corporation (CCECC) au avut un avans de 10%.
  • Pe autostrada A7, sectorul Ploiesti – Buzau, lotul 3: Pietroasele – Buzau, asocierea Nurol – Makyol, a reusit un progres de 7,50% in numai 2 luni.
 
Calea ferata cu viteza melcului
Pe santierele de modernizare a caii ferate, situatia a fost diferita, progresele fiind reduse. In primele 6 luni anului 2024, pe un singur lot s-au inregistrat progrese de peste 20% si pe doar doua loturi avansul a fost mai mare de 10%.
Pe santierul din statiile Ciulnita si Fetesti (de pe linia Bucuresti – Constanta), asocierea Arcada Company – ISPCF avut un progres de 22 de procente, incepand cu 1 ianuarie 2024, in timp ce pe lotul 2: Apata – Cata al sectiunii Brasov – Sighisoara, progresul asocierii Aktor – Alstom – Arcada Company a fost de 14,30%.
In 2024 au demarat lucrarile pe sapte dintre cele opt loturi finantate prin PNRR, aferente proiectelor de modernizare a liniei feroviare Caransebes – Timisoara – Arad si modernizare si electrificare a liniei Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihorului.
Intre acestea, cele mai mari progrese au fost inregistrate pe magistrala feroviara Cluj Napoca – Episcopia Bihorului, pe lotul 2: Aghires – Poieni (15%) si pe lotul 1: Cluj Napoca – Aghires (8%).
Aceste progrese sunt mai mari decat avansul lucrarilor de pe fiecare dintre cele patru loturi ale sectiunii dintre Curtici si Simeria din ultimele 12 luni.
Practic, pe loturile dintre Curtici si Simeria, in acest interval, progresul fizic a fost intre 4,5% pe lotul Barzava – Iteu si 7,4%, pe cei aproximativ 40 km dintre Gurasada si Simeria.
Avans modest a lucrarilor a fost consemnat in ultimul an si intre Brasov si Sighisoara, pe lotul 1: Brasov – Apata si  lotul 3: Cata – Sighisoara (sub 8%).
Este prea devreme pentru a putea considera ca progresul de pe primele loturi ale proiectului feroviar dintre Cluj Napoca si Episcopia Bihorului este un succes, avand in vedere ca saltul semnificativ a fost realizat intr-o singura luna (mai 2024), in lunile anterioare progresul fiind sub 3%, iar in iunie 2024, pe cele doua loturi (Cluj – Aghires si Aghires – Poieni), lucrarile nu au avansat.
Concentrarea pe segmentele autostrazii A7, in special in zona Buzau, pe sectoarele Ploiesti – Buzau si Buzau – Focsani evidentiaza dorinta de a capitaliza electoral, in perioada alegerilor,  potentiala finalizare a unor portiuni de autostrada. Mai ales ca aceasta are vizibilitate mediatica si impact electoral.
Si cum intreg sectorul Ploiesti – Buzau este practic imposibil de finalizat in acest an, cei 14 km ai lotului 3 dintre Pietroasele si Buzau au fost intarziati in etapa licitatiilor (cu 7,5% stadiu fizic la 30 iunie 2024), se incearca o operatiune de imagine.
Astfel, loturile Dumbrava – Mizil si Mizil – Pietroasele au sanse mari de a fi finalizate inainte de alegeri, daca se mentine un ritmul de lucru.
Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, a anuntat deschiderea circulatiei in acest an pe cele patru loturi dintre Buzau si Focsani. Pentru realizarea acestui deziderat este necesar un efort consistent al constructorului roman avand in vedere stadiul la mijlocul anului (intre 40% si 50%) si faptul ca in ultimele 6 luni progresul a fost de aproximativ 20 de procente. Deci, fara un efort sustinut, inaugurarea acestor loturi este incerta in anul 2024, chiar in conditiile in care activitatea grupului UMB este intensa, dublata de o scadere a activitatii pe cele doua loturi ale Autostrazii Transilvania.
Speranta inaugurarii unor tronsoane de drumuri rapide se leaga si de cei aproximativ 18 km ai tronsonului 1 Craiova – Robanesti (parte a drumului expres Craiova – Pitesti), unde asocierea condusa de turcii de la Ozaltin a avansat cu peste 40 de procente din martie 2024, ajungand la un stadiu fizic total de 76,16%, incluzand si lucrarile realizate de Tirrena Scavi, inainte de rezilierea contractului sau de drumul expres Braila – Galati.
Dar lovitura de imagine ar putea fi data de o eventuala finalizare, de catre WeBuild (fosta Astaldi), a ultimului lot din autostrada Sibiu – Pitesti, cel dintre Curtea de Arges si Pitesti, ajuns la mijlocul anului 2024 la 73,08%.
Impactul electoral al inaugurarii loturilor de autostrada este evidentiat de modul in care se raporteza autoritatile, care participa si organizeaza actiuni pe santierele autostrazilor, in timp ce calea ferata este ignorata.
La fel cum s-a intamplat si in cazul actualizarii costurilor proiectelor de infrastructura sau intarzierii procedurilor de expropriere.
Speranta ramane pentru 2025, cand nu vor mai fi alegeri si atentia s-ar putea indrepta si spre infrastructura feroviara, cenusareasa marilor proiecte.
Atunci, poate infrastructura va deveni mai importanta decat panglicile taiate de politicieni.
***
Articol publicat de Horia Banescu pe portalul contributors.ro.
Horia Banescu este expert in investitii in infrastructura si fonduri europene, activand timp de 10 ani ca expert evaluator al proiectelor de infrastructura locala, finantate din fonduri europene, la Agentia pentru Finantarea Investitiilor Rurale si a celor finantate din fonduri nationale, la Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice (pentru proiecte aferente Programului National de Dezvoltare Locala – PNDL). Licentiat in Stiinte Administrative la SNSPA Bucuresti si al absolvent al unui Masterat in domeniul Managementul Proiectelor, intre domeniile de interes regasindu-se investitiile publice, infrastructura, transporturile si politicile de mobilitate. A realizat o serie de analize referitoare la cauzele esecurilor unor proiecte de infrastructura (de ex. autostrada Comarnic - Brasov, PNDL)
 
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
RAWLPLUGhiltiALLBIMABONARE REVISTETotalEnergiesSISECAM
ROCKWOOL 196
Editia
NOIEMBRIE-DECEMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 187 (Noiembrie-Decembrie 2024)
 

Autentificare

Editia
OCTOMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 186 (Octombrie 2024)
 
Editia
SEPTEMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 185 (Septembrie 2024)
 
romania fara hospice
GHID de INSTALARE
leviatan
Acvatot 2019
VEGO
rigips
EDIT-Structural
SSAB
strabag nivel 1
EURO BUILD
konsent
SIGM
BogArt
theda mar
CDS
MAKITA
quadratum
DRS
AED
noark
concelex
GEWISS
ELECTROGRUP
Arduro
Ubitech
ERBASU CONSTRUCT
CONCEPT STRUCTURE

Parteneri

HABITAT
top 500
FPSC_2019
top 500

pereti cortinatamplarie aluminiu Termopan Salamander
urmarirea comportarii in timp a constructiilor<