ORSE: Trebuie grabite investitiile in reabilitarea cladirilor si a retelelor termice |
Sustenabilitate & CSR Publicat de Stelian DINCA 17 Mai 2023 12:25 |
Investitiile si reformele prevazute in pachetul REPowerEU din Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR) trebuie sa abordeze cu prioritate problema saraciei energetice si sa cuprinda masuri ce pot fi aplicate rapid pentru atenuarea efectelor crizei energetice, mai ales in randul celor mai vulnerabili consumatori. Sursa principala de vulnerabilitate si saracie energetica o reprezinta cheltuielile ridicate pentru incalzire, cauzate de ineficienta cladirilor si a sistemelor de incalzire / termoficare. In acest sens, ar trebui alocate cu precadere fonduri pentru reabilitarea termoenergetica a locuintelor, inclusiv a celor din mediul rural, cel mai expus riscului de saracie energetica in Romania. De asemenea, consumatorii vulnerabili trebuie sprijiniti sa aiba acces la sisteme moderne de incalzire si surse regenerabile de energie, atrag atentia expertii din cadrul Observatorului Roman al Saraciei Energetice (ORSE).
Aceste opinii cu privire la directionarea fondurilor europene in vederea combaterii saraciei energetice au fost exprimate in nenumarate randuri de expertii ORSE, in cadrul consultarilor si aparitiilor publice la care acestia au participat. De altfel, o parte dintre acestea se regasesc in punctul de vedere formulat de Consiliul Economic si Social (CES) cu privire la REPowerEU.
„Chiar daca trecem printr-o perioada de criza energetica ce aduce numeroase provocari legate de cresterea preturilor, aceasta este si un moment de oportunitate foarte mare, pentru ca exista fonduri europene care pot fi folosite pentru consumatorii vulnerabili si tratarea saraciei energetice. Romania nu trebuie sa rateze acest tren, insa evaluarile noastre arata ca politicile nationale de abordare a crizei energetice si cele de tranzitie verde esueaza in a tinti consumatorii vulnerabili”, declara Anca Sinea, vicepresedinte al Asociatiei Centrul pentru Studiul Democratiei si coordonatoarea ORSE.
„Toate politicile europene in domeniu spun ca programele de finantare pentru panouri fotovoltaice, pompe de caldura, eficientizarea energetica a locuintelor ar trebui sa prioritizeze consumatorii vulnerabili si pe cei aflati in saracie energetica. In momentul de fata, niciunul dintre programele existente la noi nu prioritizeaza astfel de consumatori. Fondurile disponibile prin REPowerEU trebuie sa puna consumatorul vulnerabil in centrul investitiilor - fie ca vorbim de consumatori casnici, fie de IMM-uri - si sa contribuie astfel la diminuarea saraciei energetice”, spune Corina Murafa, experta in politici energetice si climatice in cadrul ORSE si membru in CES.
Recomandari privind investitiile
Esenta pachetului de investitii si reforme REPowerEU este de a diminua saracia energetica si efectele crizei la nivelul Uniunii Europene. Dat fiind ca eficienta energetica scazuta este unul dintre factorii majori care conduc la saracie energetica, masuri precum imbunatatirea anvelopei cladirilor in care locuiesc consumatori vulnerabili si inlocuirea sistemelor de incalzire si racire cu echipamente moderne reprezinta cel mai eficient mod de a aborda problema saraciei energetice. Pe langa randamentul scazut in raport cu nevoia de incalzire, sobele vechi pot produce si alte efecte asociate, precum poluarea mediului inconjurator si interior sau diferite afectiuni respiratorii.
In paralel cu diminuarea consumurilor prin cresterea performantei energetice a cladirilor, trebuie implementate solutii moderne de incalzire, precum pompe de caldura, sobe eficiente energetic, dar si alte echipamente pentru productie si consum de energie regenerabila: panouri solare termice pentru producerea apei calde, panouri fotovoltaice, solutii de stocare etc. Totodata, ar trebui incurajata solutia alimentarii anumitor tipuri de municipalitati cu surse regenerabile de incalzire, spre exemplu pompele de caldura la nivel de cartier/ cvartal.
Asa cum expertii ORSE au semnalat in repetate randuri, in prezent, singurul remediu cu privire la saracia energetica este strict financiar, alcatuit din ajutoare pentru incalzire, fara sa fie finantate remedii structurale, ce rezolva pe termen mediu si lung cauzele acestui fenomen ce afecteaza milioane de romani.
Recomandari privind reformele
In ceea ce priveste reformele ce trebuie incluse in pachetul REPowerEU din PNRR, expertii ORSE se raliaza punctului de vedere al CES si recomanda masuri pentru eliminarea obstacolelor legislative in calea comunitatilor de energie. Totodata, solicita crearea unor conditii favorizante din punct de vedere legislativ si fiscal pentru dezvoltarea comunitatilor de energie regenerabila, un mijloc de a atenua criza energetica si de a scoate oamenii din saracie energetica.
De asemenea, este nevoie de imbunatatirea legislatieipentru prioritizarea consumatorilor vulnerabili in toate programele de finantare publica adresate prosumatorilor si eliminarea obstacolelor in calea racordarii rapide a acestora la retea.
O alta reforma necesara este elaborarea intr-un cadru multi-institutional a Planului National de Actiune privind Saracia Energetica, obligatie prevazuta de peste de 10 ani in Legea Energiei. Pentru evaluarea permanenta, reala si completa a saraciei energetice, ar trebui sa se acorde o atentie deosebita schimbului de date intre institutii, coroborandu-se datele legate de veniturile gospodariei, consumurile si starea energetica a locuintei. Asa cum ORSE a semnalat anterior, in acest moment, fiecare institutie urmareste culegerea de date in izolare fata de celelalte institutii ale statului. Pentru a gestiona aceasta tema transversala a saraciei energetice si schimbul corect de date, ORSE recomanda crearea unui instrument de consultare tripartita (autoritatile implicate, companiile din sectorul energetic si asociatiile de consumatori) la nivelul Guvernului, pe modele de bune practici si moduri de lucru existente, precum modelul Departamentului pentru Dezvoltare Durabila.
Acest schimb real de date si identificarea corecta a consumatorilor vulnerabili sunt necesare pentru a putea optimiza transferurile bugetare pentru acoperirea cresterii costurilor cu energia. In prezent, asa cum s-a vazut recent odata cu Ordonanta Austeritatii, sistemul de plafonare - compensare nu poate acoperi, din perspectiva veniturilor bugetare limitate, toti consumatorii din Romania. De aceea, este cu atat mai necesar sa se identifice, dupa un cumul de criterii, care sunt consumatorii ce trebuie ajutati cu prioritate.
|