ANALIZA: Peste 51% din muncitorii din constructii lucreaza "la negru" |
Actualitatea interna Publicat de Elena Icleanu 24 Sep 2014 15:32 |
Evaziunea fiscala a depasit 23 miliarde euro in 2013, situandu-se la 16% din PIB, cea mai mare parte fiind generata de neachitarea TVA (75%) si de munca "la negru" (15%), potrivit raportului anual al Consiliului Fiscal. Astfel, circa 75% din evaziunea fiscala este generata de TVA (12,21% din PIB), in timp ce contributiile sociale au un aport de 15%, in special din cauza salariatilor angajati in economia subterana ("la negru"). La nivelul anului 2012, in Romania erau circa 1,57 milioane salariati, patroni si intreprinzatori individuali neinregistrati, reprezentand aproximativ 27,7% din totalul fortei individuale de munca a economiei locale. Potrivit raportului citat, contributia cea mai importanta la munca "la negru" o are industria (548.400 de persoane), urmata de comert (358.900 de angajati), constructii (335.600 de salariati) si transport/ comunicatii (163.300 de persoane). Printre sectoarele cu ponderea cea mai mare a muncii "la negru" in totalul fortei de munca din economie se afla segmentul constructiilor de cladiri (66,2% din forta de munca din domeniu este subterana), repararea, intretinerea si instalarea masinilor si echipamentelor (63,6%), activitati de servicii informatice (60,3%), fabricarea produselor textile (48,1%), transporturi terestre si prin conducte (40,6%).
Potrivit datelor Institutului National de Statistica (INS), in sectorul constructiilor sunt angajate legal circa 350.000 de persoane (indicator calculat ca medie lunara) si, avand in vedere evaluarile Consiliului Fiscal, potrivit carora 335.600 de salariati sunt angajati "la negru", rezulta ca in domeniul constructiilor din Romania lucreaza peste 685.000 de operatori, din care mai mult de jumatate (51%) sunt in ilegalitate.
Gradul de colectare a taxelor nu a depasit 60%
Pe baza calculelor Consiliului Fiscal aferente evaziunii fiscale, se poate calcula un grad de conformare la principalele impozite si taxe, ca raport intre veniturile incasate efectiv la buget si veniturile teoretice (care includ evaziunea fiscala si veniturile incasate in mod efectiv). In ansamblu, gradul de conformare la plata impozitelor si taxelor a fost in 2013 la nivelul de circa 55,8%, in usoara imbunatatire insa fata de 2012, cand s-a atins un minimum al ultimilor 12 ani. Cel mai inalt grad de colectare in perioada 2001-2013 a fost atins in anul 2006, de 73,9% impozite si taxe incasate din obligatiile teoretice de plata. Cel mai scazut grad de conformare se inregistreaza la TVA, de numai 40,38% TVA incasat din obligatiile teoretice de plata a TVA in 2013. De asemenea, se remarca in cazul TVA, ca de altfel si la accize si taxa pe viciu la alcool si tutun, o usoara deteriorare a gradului de conformare in perioada 2012-2013. Totusi, la CAS, impozit pe venit si impozit pe profit se remarca o imbunatațire a conformarii in perioada 2012-2013. De asemenea, in cazul impozitului pe venit se constata o imbunatatire a gradului de conformare in perioada 2005-2006, dupa introducerea cotei unice de impozitare de 16%, dupa care in perioada 2007-2013 se observa o stagnare a gradului de conformare si ulterior o degradare a acestuia pana la niveluri chiar inferioare perioadei de dinainte de 2005. De asemenea, se remarca o deteriorare a gradului de conformare in cazul CAS in perioada 2009-2013 fața de anul 2008, cand a avut loc creșterea cotelor CAS, insa o usoara imbunatatire comparativ cu anul 2012. Daca Romania ar colecta integral impozitele si taxele, ar avea venituri bugetare ca procent din PIB peste media europeana, in conditiile in care nivelul legal al principalelor taxe si impozite din tara noastra este mai mare decat media UE (la nivel european, Romania are a treia cea mai mare cota standard de TVA si a saptea cea mai mare povara fiscala pe munca - generata in special de CAS). In acelasi timp Romania are una dintre cele mai mici cote legale de impozitare a profitului si venitului personal din Uniunea Europeana, insa acestea au o pondere scazuta in cadrul veniturilor bugetare.
|