ESSA: Scade puterea de cumparare in 2021; romanii consuma ponderat |
Actualitatea interna Publicat de Stelian DINCA 26 Mai 2021 11:20 |
Pentru ESSA Group, unul dintre cei mai mari jucatori din piata serviciilor de trade marketing si vanzari din tara, 2019 ramane anul de referinta pentru tot ceea ce va furniza 2021 in termeni de vanzari, clienti, trafic si cos de cumparaturi. In 2020, s-au pierdut peste 18 procente din rezultatul financiar din cauza masurilor restrictive impuse de pandemie. Odata cu relaxarea acestor masuri, in vara anului trecut, s-a vazut si nevoia consumatorului de programe menite a impulsiona vanzarile, precum degustarile, campaniile informative sau campaniile cu premii.
”Daca in luna iunie a anului trecut promotiile reprezentau 2% din cifra de afaceri, la mai putin de doua luni acestea ajunsesera la peste 20% din volumul lunar de business. Avand aceste date si comparand masurile recente de relaxare, estimam ca, din trimestrul al treilea al anului in curs, rezultatele vor fi cel putin la nivelul lunii iunie din 2020. Din pacate, primele cinci luni nu au fost grozave, ceea ce va afecta rezultatul total, pana la finalul anului. Estimez o crestere anuala de peste 15% fata de 2020”, spune Eugen Saulea, fondatorul ESSA Group, un business de 15 milioane de euro anul trecut.
Potrivit analizelor de piata ale ESSA, 2021 este un an al promotiilor, al consultantilor si al actiunilor in contextul in care retailerii reclama deja lipsa vanzarilor si investesc in ideile care genereaza clienti. Mai mult, anul acesta va fi anul celor care vor reusi sa scoata produsele din magazine si nu al celor care pun produsele in raft.
Scaderea puterii de cumparare a romanilor, rezultata din majorarile substantiale de pret din primele luni ale acestui an, nu a putut fi acoperita de cresterea aproape insesizabila a salariului minim brut la nivelul tarii, astfel schimbandu-se si intentiile de consum. Cu alte cuvinte, consumatorii sunt mult mai precauti si mai restrictivi in ceea ce priveste achizitia din afara listei de cumparaturi si cauta cu foarte multa atentie cel mai bun pret si cele mai bune oferte.
”Inceputul lui 2021 a fost marcat de o crestere nesemnificativa a salariului minim brut, de doar 3,4%, in timp ce zona bunurilor de larg consum a inregistrat cresteri si de peste 20%. Anul acesta de Paste, traficul in magazine a fost unul scazut, cosul de cumparaturi unul redus, cumparaturile fiind mutate semnificativ in mediul online”, mai spune Eugen Saulea.
De altfel, in tot istoricul ESSA, ultima perioada a fost diferita prin prisma campaniilor organizate si implementate in mediul online, formele principale pentru care s-a optat fiind campaniile cu SMS si cele cu mecanisme accesate prin inscrierea consumatorului in pagini customizate ale promotiei. Totodata, cumparaturile online nu mai implica in prezent cosul saptamanal, asa cum se obisnuia in vizitele din magazine, ci se comanda putin, iar orice noua nevoie este acoperita prin acelasi tip de servicii, cu livrari rapide la domiciliu.
Campaniile clasice, preferate
La inceputul lui 2021, au aparut si concepte digitale, cum sunt vendomatele, care ar fi trebuit sa inlocuiasca promoterii si, astfel, consumatorii sa se familiarizeze cu o alta forma de activare a campaniilor. Insa, aceste medii digitale nu au reusit sa genereze rezultatele asteptate, asa cum se intampla in cazul campaniilor clasice.
”Cumparatorii din Romania sunt atipici. Chiar daca acestia consuma servicii virtuale, totusi, pentru zona de in-store, raman preferate clasicile campanii ce presupun interactiunea cu echipele de promoteri”, adauga fondatorul ESSA Group.
Anul trecut a fost pentru ESSA Group si un an de reorganizare in ceea ce priveste programele de management POSM. Identificate prin orice tip de materiale de comunicare, aceste programe au crescut cu peste 50% in 2020, prin comparatie cu 2019, in contextul in care toti jucatorii listati in canalul modern trade – din care fac parte hipermarketurile si supermarketurile - si-au dorit sa aiba vizibilitate maxima pentru a deveni prima optiune in randul consumatorilor.
Astfel ca, la nivelul acestei piete, s-au facut investitii semnificative mai ales in personalizarea spatiilor de vanzare. ”Noi reprezentam peste 40% din interesele partenerilor nostri in canalul modern trade. Mai exact, din totalul de standuri existente in acest canal de distributie, peste 40% au tranzitat depozitele ESSA si sunt implementate si intretinute de noi. Aceste standuri aduc, pe langa vizibilitate, si o suprafata suplimentara de vanzare”, conchide Eugen Saulea.
|