GUVERN: Programul Investitional 2021-2027, cu proiecte de 72 miliarde euro, aprobat |
Actualitatea interna Publicat de Stelian DINCA 03 Ian 2022 13:57 |
Executivul a aprobat Hotararea de Guvern pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 666/2016 pentru aprobarea documentului strategic Master Planul General de Transport al Romaniei, act normativ prin care este aprobat Programul investitional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2021-2030
Aprobarea Programului Investitional este parte a jaloanelor asumate de Romania in cadrul Planului national de Redresare si Rezilienta pana in 31.12.2021, fiind in acelasi timp o conditie favorizanta pentru aprobarea noului cadru financiar multi-anual 2021-2027.
In contextul politicii europene in domeniul transporturilor, care prevede realizarea unei retele europene integrate, orientata spre dezvoltarea unei retele centrale, cu termen de finalizare 2030 (TEN-T Core) si a unei retele globale ce va sustine reteaua centrala, cu termen de finalizare 2050 (TEN-T Comprehensive), Romania trebuie sa creasca eficienta investitiilor in infrastructura de transport atat de interes european, cat si de interes national orientate spre dezvoltarea conectivitatii nationale si internationale, precum si cresterea accesibilitatii tuturor regiunilor Romaniei la oportunitatile Pietei Unice.
Lipsa unei coerente in planificare la nivel national reprezinta un obstacol care impiedica realizarea investitiilor in infrastructura de transport din Romania, prin urmare, dezvoltarea unui cadru strategic stabil in sectorul transporturilor reprezinta o necesitate la care acest Program isi propune sa raspunda in mod adecvat si eficient printr-o foaie de parcurs cu obiective clare.
Din punct de vedere al abordarii politicilor europene si nationale prezentul Program Investitional reprezinta corelarea a trei arii majore de interes pentru perioada 2021 - 2030, referitoare la recuperarea deficitului de infrastructura de baza la nivel national pe toate domeniile de transport, dar mai ales in sectorul de transport rutier, aplicand politicile si standardele UE referitoare la retelele transeuropene de transport, indeosebi in cadrul sectorului feroviar, cu respectarea tintelor de inverzire a sectorului de transport stabilite in cadrul Pactului Ecologic European si a pachetului Fit for 55, mai ales in ceea ce priveste sectorul rutier.
In acest sens, masurile, investitiile individuale, precum si metodologia de prioritizare a proiectelor din prezentul program sunt ghidate si conditionate de cele trei domenii majore de interes mentionate mai sus.
Odata cadrul politic european si national setat, prezentul Program descrie pentru fiecare sector de transport situatia existenta, principalele nevoi de dezvoltare, identificarea proiectelor de investitii, metodologia de prioritizare, bugete si calendar de implementare, precum si aspectele legate de guvernanta sectorului, operarea si intretinerea infrastructurii nou create, siguranta si tehnologii de management al traficului, precum si, nu in ultimul rand, aspecte privind protectia mediului si adaptarea climatica.
La baza dezvoltarii componentelor din capitolele strategice sectoriale a stat utilizarea modelelor de trafic nationale gestionate la nivelul MT si al Cestrin, precum si cooperarea cu expertii Bancii Europene de Investitii in cadrul asistentelor tehnice JASPERS si PASSA.
Abordarile strategice sectoriale reflecta gandirea europeana de stabilire a diferite paliere de importanta in cadrul retelelor de transport, astfel incat pentru fiecare sector Programul prezinta o ierarhizare a importantei strategice la nivel de retele primare, secundare si tertiare dupa caz. De asemenea, programul investitional atinge aspectele integrarii tiparelor de calatorie de lung parcurs cu cele de scurt parcurs in special in nodurile urbane importante ale Romaniei.
Programul acopera nevoile integrale de dezvoltare a infrastructurii de transport din Romania si prevede necesitatea realizarii a 6624.1 km de retea rutiera (autostrazi, drumuri expres, transregio, variante ocolitoare) din care 2900,5 km aferenti retelei primare si 3723,6 km aferenti retelei secundare. In ceea ce priveste reteaua feroviara, programul vizeaza realizarea a 3274,8 km de cale ferata aferenti retelei primare si 1228 km aferenti retelei secundare.
Din perspectiva sumelor prevazute in cadrul financiar dezvoltat de prezentul Program, este importanta asigurarea capacitatii de cheltuire a acestor fonduri si de aceea Programul cuprinde prevederi cu privire la cresterea capacitatii administrative si a cooperarii interinstitutionale pentru asigurarea unui parcurs eficient al proiectelor prioritizate.
In concluzie, Programul Investitional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport din Romania pe perioada 2021-2030 reprezinta o actualizare a Master Planului de Transport a Romaniei aprobat in 2016, nemodificand aspectele importante ale acestuia, dar folosindu-se de experienta obtinuta la nivelul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii si a beneficiarilor acestuia, vizeaza un parcurs eficient al proiectelor astfel incat la finele decadei sa se recupereze o mare parte din decalajul de dezvoltare fata de celelalte State membre, precum si o participare activa la modernizarea conectivitatii europene si introducerea noilor tehnologii sustenabile.
Master Planul General de Transport al Romaniei analizeaza obiectivele majore ale sistemului national de transport. Prin urmare, acesta constituie un instrument strategic de planificare a interventiilor majore (proiecte si alte actiuni) ce sunt semnificative pentru obiectivele de transport la scara nationala.
***
Listele de proiecte sunt disponibile aici
Lista de proiecte prioritare ce vor beneficia de finantare de la bugetul de stat in 2022 este disponibila aici
|