La data de 13 septembrie 2019, in calitate de senator, ministrul Finantelor Publice, Eugen-Orlando Teodorovici, a inregistrat la Senat pentru dezbatere, in calitate de initiator, proiectul B436/2019 - propunere legislativa pentru modificarea si completarea Legii nr.241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale. Avand in vedere ca a fost invocata procedura de urgenta, Senatul, ca prima camera sesizata (caz in care Camera Deputatilor reprezinta forul decizional), a trimis proiectul pentru aviz la Consiliul Economic si Social, respectiv la Consiliul Legislativ (acest for are si termen sa se pronunte, la data de 24.09.2019), precum si pentru a se obtine un punct de vedere de la Guvern. Prezent la Palatul Parlamentului, ministrul de resort a explicat ca propunerea legislativa pe care a initiat-o si a inregistrat-o la Senat se va aplica tuturor firmelor din Romania, indiferent ca sunt private sau publice, urmand „sa salveze mii de companii de prevederea penala”. „Probabil ca astazi o sa punem public situatia cu miile de companii pentru care, in anii trecuti, ANAF, pentru sume derizorii, facea dosarele penale, pentru ca asta este legea astazi... si atunci aceasta prevedere, odata trecuta de Parlament si promulgata de presedintele Romaniei si aparuta in Monitorul Oficial, duce la tratarea acelor companii dupa noua lege, fiind mai favorabila. Deci salvam mii de companii de prevederea penala prin aceasta lege. Mai mult, sunt cateva plafoane acolo, sub 100.000 de euro, sub care suma respectiva nu mai reprezinta motiv de aplicare a unei prevederi penale”, a declarat Eugen Teodorovici. Ulterior, ministrul Finantelor Publice a revenit asupra declaratiei initiale si a subliniat ca nu va mai promova proiectul legislativ pana nu strange 10.000 de semnaturi din partea mediului de afaceri. „Ma opresc din promovarea proiectului de lege privind pedeapsa cu inchisoarea pentru evaziune pana vor fi stranse 10.000 de semnaturi de sprijin al lui de catre mediul de afaceri”, a mentionat Eugen Teodorovici, constrans si de faptul ca unii reprezentanti ai mediului de business si anumiti experti in materie financiar-fiscala au adus critici acestui proiect, care este destul de neclar. De exemplu, termenul stabilit in proiectul legislativ, de 30 de zile ce au trecut de la termenul scadent, este mult prea scurt. Se poate intampla ca o firma care functioneaza de peste 10 ani si care si-a platit in toata aceasta perioada la timp taxele si impozitele sa intampine la un moment dat probleme cu banii si sa nu isi poata achita contributiile la timp. Este incorect, astfel, ca administratorul acelei companii sa riste sa ajunga la inchisoare din acest motiv. De asemenea, sunt situatii in care firma respectiva intra in incapacitate temporara de plata din cauza ca nu a incasat bani de la client, iar clientul sa fie chiar statul. In noua propunere legislativa pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale nu este specificat ce se intampla in astfel de cazuri, de exemplu, daca persoanele aflate in culpa, ce pot primi pedepse privative de libertate, sunt chiar reprezentantii statului. Pentru a descarca proiectul legislativ, in forma initiatorului, cu expunere de motive si adresa de inaintare a initiativei legislative pentru dezbatere,
click aici!