PMR: Din perspectiva bugetului UE, nicio autostrada nu va fi definitivata curand |
Actualitatea interna Publicat de Elena Icleanu 09 Sep 2010 08:29 |
Reteaua de transport rutier din Romania este cel mai putin dezvoltata din tarile Uniunii Europene, in tara noastra existand, in prezent, numai 320 km de autostrada. Nici in privinta proiectelor specifice realizabile statul roman nu se afla intr-o situatie mai buna, deoarece nu beneficiaza de fondurile necesare pentru extinderea retelei. Astfel, trebuie finalizate lucrarile la A1 (sectiunea Pitesti - Nadlac), A2 (Bucuresti - Constanta) si A3 (Transilvania) - intarziate in mod repetat din cauza problemelor cu antreprenorii desemnati, a exproprierilor si - nu in ultimul rand - a lipsei banilor. Mai mult, lucrari viitoare precum A4 (Iasi - Targu Mures) si A5 (Albita - Focsani - Ploiesti) - care trebuiau finalizate in 2013, respectiv 2016 - nici nu au mai fost luate in calcul in proiectiile viitoarelor bugete pentru investitii. Potrivit unui studiu realizat de compania de consultanta PMR, din Polonia, niciuna dintre autostrazi nu va fi definitivata curand din perspectiva bugetului Uniunii Europene. Conform proiectelor Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale realizate inaintea recesiunii, pana in 2016 Romania ar fi trebuit sa aiba aproximativ 1.874 km de autostrada.
Proiecte de 15 miliarde euro, in Europa Centrala
Fondurile alocate pentru dezvoltarea infrastructurii din regiunea Europei Centrale vor creste considerabil in urmatorii doi ani, potrivit studiului citat. Totusi, din cauza complexitatii proiectelor planificate, nu toate investitiile finantate cu ajutorul UE vor fi realizate pana in 2013. In aceste conditii, aprobarea formei finale a bugetului european pentru perioada 2014 - 2020 este esentiala pentru dezvoltarea tarilor din regiune. Astfel, dupa un declin de 2% al pietei constructiilor de drumuri din Europa Centrala, analistii PMR estimeaza o revenire la o rata de crestere medie de 5% in urmatorii ani, urmand a depasi valoarea de 15 miliarde euro, anual in 2012 si 2013. Polonia va exercita, in continuare, cea mai puternica influenta asupra domeniului specific, in aceasta tara fiind alocate circa 40% din proiectele actuale, datorita - in special - pregatirii pentru Campionatul de Fotbal Euro 2012. "In prezent, in Polonia sunt in executie circa 1.300 km de drumuri expres si autostrazi, in valoare de peste 14 miliarde euro, acestea fiind deja contractate. De asemenea, contracte pentru executia altor 600 km vor fi scoase la licitatie pana la sfarsitul acestui an", a precizat Bartlomiej Sosna, autor al studiului PMR. Pentru informatii suplimentare, www.pmrcorporate.com
|