REVEAL: 44% dintre romani nu inteleg prea bine liberalizarea pietei de energie |
Actualitatea interna Publicat de Elena Icleanu 03 Feb 2021 09:27 |
Desi 88% dintre romani cunosc faptul ca piata de energie electrica s-a liberalizat de la 1 ianuarie 2021, aproape jumatate dintre acestia (44%) declara ca nu au inteles prea bine care sunt schimbarile aduse de aceasta, iar 11% spun ca nu au inteles deloc, arata rezultatele unui sondaj Reveal Marketing Research, pe acest subiect.
Astfel, conform cercetarii, 88% dintre romani declara ca stiau ca piata de energie electrica s-a liberalizat de la 1 ianuarie 2021, 7% dintre respondenti spun ca nu stiau de schimbare, iar 5% au refuzat sa raspunda.
Totdata, 69% dintre respondenti declara ca stiu ce presupune liberalizarea pietei de energie electrica, in schimb 20% dintre acestia nu stiu ce inseamna. Potrivit Reveal Marketing Research, 44% dintre romani declara ca nu au inteles prea bine care sunt schimbarile aduse de liberalizarea pietei de energie electrica, iar 11% spun ca nu au inteles deloc. In schimb, 41% dintre respondenti afirma ca au inteles bine ce presupun aceste modificari. Numai 4% spun ca le este clar totul.
Intrebati pe ce tip de piata sunt clienti, 43% dintre romani au spus ca se afla pe piata reglementata, comparativ cu 26% care declara ca sunt pe piata concurentiala. 31% dintre romani nu stiu unde sunt clienti. Persoanele educate, cu venituri medii si mari, afirma in mai mare masura ca sunt clienti pe piata reglementata - peste jumatate dintre tinerii profesionisti (53%) si aproximativ acelasi procent dintre familiile moderne (51%).
65% dintre romani cred ca preturile vor fi afectate in mare si in foarte mare masura de aceasta schimbare. Intrebati in ce fel, 83% dintre respondenti cred ca preturile vor creste ca urmare a liberalizarii.
Cand au aflat despre trecerea la piata concurentiala si care au fost sursele de informare?
Desi prevederile legii privind liberalizarea pietei de energie electrica au fost modificate in iulie 2020, aproape jumatate dintre respondenti (48%) spun ca au aflat despre acest lucru in perioada septembrie-decembrie 2020. In schimb, o treime dintre romani (33%) a aflat despre liberalizarea pietei de energie abia dupa 1 ianuarie 2021. 10% dintre respondenti au refuzat sa raspunda, intrebati cand au aflat despre schimbarile cu privire la piata de energie electrica.
Mai mult de jumatate dintre romani (54%) declara ca au aflat despre renuntarea la piata reglementata de energie electrica de la televizor. Aproape un sfert dintre romani (24%) declara ca au fost informati de catre furnizorul lor de energie electrica cu privire la noua lege. Platformele de stiri online au fost o sursa de informare cu privire la liberalizarea pietei de energie electrica pentru peste o treime dintre respondenti (34%). Retelele de socializare au fost mentionate de doar 17% dintre respondenti atunci cand au fost intrebati de unde au aflat despre liberalizare. In schimb, 13% dintre romani spun ca au aflat de la rude, prieteni sau cunostinte despre aceste schimbari pe piata de energie. Dintre segmente, maturii fara partener au selectat in proportia cea mai mare varianta informarii de la TV - 70%, fiind urmati de 59% dintre familiile traditionale cu aceeasi optiune. Familiile moderne au selectat in proportia cea mai mare varianta publicatiilor de stiri online - 45%, arata datele Reveal Marketing Research.
Numai 6% dintre romani vor sa-si schimbe furnizorul de energie
Din totalul esantionului, 44% dintre respondenti declara ca au fost informati de catre furnizorul lor de energie electrica privind trecerea la piata concurentiala. La polul opus, 45% afirma ca furnizorul nu i-a informat. 10% dintre respondenti nu au vrut sa raspunda la aceasta intrebare.
Desi foarte multi romani spun ca nu au fost informati de catre furnizorul de energie electrica legat de piata concurentiala, totusi nu renunta la acesta: 64% dintre respondenti spun ca intentioneaza sa pastreze acelasi furnizor de energie electrica in continuare. Doar 6% dintre romani declara ca intentioneaza sa isi schimbe furnizorul. Un procent semnificativ este cel al nehotaratilor: 25% dintre romani nu s-au decis inca cum sa procedeze, iar 5% au refuzat sa raspunda la aceasta intrebare. Dintre segmente, 71% dintre persoanele educate, cu copii (familiile moderne) spun ca vor ramane la acelasi furnizor, fata de 58% dintre familiile traditionale cu acelasi raspuns.
Conform Reveal Marketing Research, intrebati daca intentioneaza sa isi schimbe furnizorul, 84% dintre respondenti spun ca se vor informa cu privire la procedura de mutare direct la furnizor. Informatiile culese de la familie, prieteni sau cunoscuti au fost selectate de 48% dintre romani. Presa a fost mentionata de doar 22% dintre respondenti atunci cand se gandesc la sursele lor de informare pentru procedura de mutare.
Cum evalueaza romanii modalitatile de informare a publicului?
Peste jumatate dintre romani (53%) declara ca modalitatile de informare a publicului cu privire la noua piata concurentiala de energie electrica au fost nesatisfacatoare. Cei care au evaluat informarea publicului drept "buna si foarte buna" au fost doar 18% dintre respondenti. Seniorii pensionari si familiile moderne sunt segmentele care se arata cele mai nemultumite de acest aspect - 66%, respectiv 65% au selectat optiunea "nesatisfacator" in legatura cu informarea oamenilor despre liberalizare.
Intrebati cine cred ca este responsabilul principal pentru nivelul de informare a publicului, 52% dintre romani au mentionat ANRE (Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei) si autoritatile statului. 38% dintre romani au mentionat furnizorul de energie electrica. Dintre segmente, aproape jumatate dintre tinerii profesionisti (49%) spun ca responsabilitatea apartine furnizorului. Doar 9% dintre respondenti indreapta responsabilitatea asupra presei.
Ce spun consumatorii vulnerabili?
Dintre consumatorii vulnerabili (cei care au un consum mediu de sub 55 kW/luna, potrivit ANRE), 65% dintre acestia spun ca au fost informati de catre furnizorul lor de schimbarile pe piata de energie, comparativ cu 26% care declara contrariul. 9% dintre consumatorii vulnerabili au refuzat sa raspunda la intrebare. Peste jumatate dintre cei aflati in categoria consumatorilor vulnerabili (55%) spun ca intentioneaza sa ramana la acelasi furnizor, iar 34% dintre ei nu s-au hotarat inca. Un procent de doar 7% dintre cei cu un consum de sub 55 kW/luna afirma ca intentioneaza sa schimbe furnizorul de energie. 4% dintre aceiasi consumatori au refuzat sa raspunda.
In ceea ce priveste nivelul de informare, 56% dintre consumatorii vulnerabili il evalueaza, la randul lor, ca fiind "nesatisfacator", comparativ cu 20% dintre acestia care spun ca modalitatile de informare au fost "bune si foarte bune".
Mai mult de jumatate (58%) dintre cei cu un consum de sub 55 kW/luna spun ca nu prea au inteles care sunt schimbarile aduse de liberalizarea pietei de energie electrica, iar 17% spun ca nu au inteles deloc. Un sfert dintre ei (25%) declara ca au inteles foarte bine modificarile.
***
Pentru a se transpune in legislatia romaneasca prevederile Directivei 2009/72/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 13 iulie 2009, Parlamentul a aprobat in 2012 legea nr. 123 privind liberalizarea pretului la energie electrica. Mare parte dintre prevederile acesteia au fost modificate in 2020 prin legea 155/24.07.2020. Astfel, de la 1 ianuarie 2021 piata de energie electrica urma sa fie liberalizata. Pe fondul dezbaterilor din spatiul public legate de o informare insuficienta a consumatorilor despre modificari, Reveal Marketing Research a derulat un studiu pe aceasta tema. Care este perceptia romanilor in legatura cu trecerea la piata concurentiala a energiei electrice?
Metoda folosita a fost CAWI (Computer Assisted Web Interview) si au fost derulate 1.011 interviuri online cu respondenti cu varsta peste 18 ani, online users, pe un esantion reprezentativ la nivel national urban si rural in perioada 19-25 ianuarie 2021. Eroare de esantionare +/- 3%. Nivel de incredere 95%.
Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piata full-service, specializata in marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Pentru informatii suplimentare, click aici!
|