Sectorul rezidential al pietei imobiliare se distinge prin asimetrii informationale |
Actualitatea interna 30 Oct 2009 17:21 |
In acest context, rolul serviciilor conexe pietei imobiliare (notarii, agentiile imobiliare, expertii geodezi si evaluatorii) este extrem de important pentru estomparea asimetriilor informationale si cresterea transparentei. In plus, lichiditatea pietei poate fi ameliorata prin intermediul unor costuri de tranzactionare mai reduse, cresterea vitezei si a calitatii acestor servicii. Modalitatea cea mai eficienta pentru realizarea acestui obiectiv este cresterea gradului de concurenta pe pietele serviciilor conexe tranzactiilor imobiliare. Serviciile de intermediere imobiliara nu sunt reglementate, iar competitia intre agentiile imobiliare se desfasoara pe o piata cu structura concurentiala determinata in primul rand de lipsa barierelor la intrare. Cu toate acestea, concurenta prin pret este destul de scazuta, acest fapt datorandu-se, cel mai probabil, unor factori care tin de specificul activitatii cum ar fi: lipsa de experienta in negociere a consumatorilor, forma procentuala a comisioanelor determinata de necesitatea vanzatorilor de a stimula obtinerea unui pret mai mare sau existenta unor dimensiuni concurentiale suplimentare pentru agentiile imobiliare. Concurenta puternica pe piata serviciilor cadastrale Piata serviciilor cadastrale este caracterizata de un grad ridicat de concurenta, in absenta tarifelor reglementate si a barierelor cantitative la intrarea pe piata. in acelasi timp, restrictiile calitative de acces in profesie indeplinesc principiul proportionalitatii. Cu toate acestea, exista riscul aparitiei unor acte cu caracter anticoncurential care sa stabileasca limite minime si/sau maxime ale onorariilor. Aceasta situatie de incertitudine se datoreaza deciziei Curtii Constitutionale prin care Legea nr. 16/2007(Legea 16/2007 privind negocierea libera a onorariilor intre prestator si beneficiar pentru toate tipurile de lucrari a fost declarata neconstitutionala pe considerente tinand de forma si nu de fond) a fost declarata neconstitutionala, si interpretarii Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara (ANCPI) conform careia O.G. 10/2000 a fost repusa in vigoare. In absenta unui astfel de risc, concurenta intre geodezi se poate manifesta atat prin pret, cat si prin calitate (precizie si siguranta), nivelul de concentrare de pe piata fiind foarte scazut. Aceasta situatie se reflecta, in prezent, in nivelul onorariilor care este unul dintre cele mai reduse din Uniunea Europeana. In Romania, tarifele serviciilor cadastrale pentru locuinte reprezinta aproximativ 1/3 din media europeana. Este insa posibil ca o interventie a ANCPI in privinta reglementarii onorariilor sa elimine avantajele pe care le au, la momentul de fata, consumatorii de servicii cadastrale ca urmare a nivelului ridicat de concurenta care exista de facto pe aceasta piata.Un alt element cu impact anticoncurential datorat legislatiei din acest domeniu este prevederea referitoare la stabilirea limitelor minime si maxime pentru servicii cadastrale avand ca finalitate inscrierea in cartea funciara a terenurilor agricole si forestiere, prevazuta in Legea nr. 217/2007. In acest sens, proiectul de lege, care continea la momentul transmiterii numai nivelul maxim al acestor onorarii, a fost avizat nefavorabil de Consiliul Concurentei in anul 2007. Cu toate acestea, el a fost adoptat intr-o forma care cuprinde si limite minime ale onorariilor, avand astfel un caracter anticoncurential mai pronuntat decat forma initiala avizata nefavorabil. Astfel, Consiliul Concurentei va solicita Guvernului Romaniei eliminarea limitelor minime si maxime pentru servicii cadastrale avand ca finalitate inscrierea in cartea funciara a terenurilor agricole si forestiere din Legea nr. 217/2007. De asemenea, autoritatea de concurenta propune eliminarea prin intermediul unui act normativ a posibilitatii ca ANCPI sa stabileasca nivelul minim si/sau maxim al onorariilor percepute de expertii geodezi pentru serviciile pe care le presteaza, ca urmare a aplicarii prevederilor O.G. 10/2000. Pentru informatii suplimentare, www.competition.ro |