Agenda Constructiilor
Marti, 23 Aprilie 2024
hilti
Home - Stiri - Afaceri, Juridic, Finante & Impozite - Consultanti Fiscali: Masuri pentru atenuarea efectelor coronavirusului in economie
Consultanti Fiscali: Masuri pentru atenuarea efectelor coronavirusului in economie
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de Stelian DINCA 16 Mar 2020 16:01
Camera Consultantilor Fiscali a realizat o lista de 31 propuneri-masuri pentru autoritati, din cauza coronavirusului, pornind de la premisa ca statul este singura entitate care va avea acces la imprumuturi in aceasta perioada in care necesarul de finantare va creste exponential. O alta premisa este faptul ca turismul, horeca, transportul de persoane, organizarea de evenimente raporteaza deja scaderi semnificative. CCF anticipeaza scaderi foarte mari in industria auto si in industriile conexe de asemenea.
Cele 31 propuneri de masuri:
1. Amanarea declararii si platii pentru cel putin un trimestru - (cu posibilitate de prelungire in functie de evolutia situatiei) pentru Impozit pe venit si Contributii sociale, Impozit pe profit / impozit pe veniturile micro-intreprinderilor , TVA - cu urmatoarele alternative:
Fara dobanda sau cu dobanda de politica monetara 2,5%;
Cu garantii dupa aceasta perioada.
Bonificatii pentru contribuabilii care platesc obligatiile in termen, cu aplicabilitate directa (e.g. 5-10%) sau prin extra deducere pentru orice suma platita in trimestrul I si II - Credit fiscal incepand cu trim. III.
Prelungirea termenelor de plata a unor obligatii sau esalonarea acestora in favoarea altor plati esentiale cum ar fi salarii, furnizori etc.
2. Amanarea termenelor pentru:
a. Depunerea Situatii Financiare aferente anului 2019;
b. Depunerea D101, deconturi TVA, D390, D394,
c. Incepere a unor controale de fond (cu exceptia celor legate de rambursari de TVA - sau rambursari cu control ulterior generalizate) si amanarea termenelor de plata obligatiilor suplimentare stabilite in urma acestor controale.
d. Extindere termen notificare restructurare fiscala;
e. Raportarile DAC 6, prioritizand alte masuri. In contextul actual, contribuabilii vor trebui sa aloce resurse de personal pe alte probleme, prioritati care vor ajuta societatile si economia pe viitor ;
f. Depunerea rapoartelor de reevaluare in scopuri fiscale (terenuri si cladiri) si a termenului de plata a taxelor la bugetul local.
3. Declaratii online pentru taxe locale precum taxa de publicitate, de afisaj etc.
4. Scutire de impozit si contributii pentru 3/6 luni pentru salariile platite in perioada de somaj tehnic;
5. Scutire temporara de impozit si contributii sociale pentru orele suplimentare din urmatoarele 3/6 luni pentru personalul medical;
6. Modificarea H.G. 1186/2000 prin adaugarea COVID19 pe lista bolilor infectocontagioase asa incat sa beneficieze de indemnizatie si cei fara stagiu de cotizare.
7. Posibilitatea compensarii datoriilor comerciale ale statului catre operatorii economici cu taxele datorate de catre acestia.
8. Eliminarea termenului de exercitare a optiunii privind TVA la incasare astfel incat agentii economici eligibili sa dreptul sa poata implementa acest sistem oricand in timpul anului.
9. Acordarea posibilitatii de a reveni la declararea si plata impozitului pe profit trimestrial (in sistemul real) pentru agentii economici care au optat pentru calculul, declararea si plata impozitului pe profit anual, cu plati anticipate.
10. Scutirea de impozit pe venit si de impozit pe profit pentru venituri din:
a. dobanzi aferente obligatiunilor listate;
b. castiguri de capital din tranzactionarea actiunilor societati listate,
c. dividende platite de societatile listate.
11. Scutirea de impozit pe venit si de contributii sociale a sumelor din rezerve si profituri nedistribuite utilizate pentru acordarea de plati salariale. Actionarii care utilizeaza profitul nerepartizat (sau renunta la profiturile repartizate drept dividende) pentru salarii sa fie scutiti de orice sarcina fiscala;
12. Modificari ale OUG 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, incat si persoanele fizice independente sa poata fi indemnizate la un nivel minim (sunt o serie de activitati cu sezonalitate mare care nu au obtinut venituri in ultimele sase luni).
13. Acordare deductibilitate din perspectiva impozitului pe profit pentru plata daunelor (aferente unor riscuri neasigurabile - excluse din politele de asigurare).
14. Analiza din perspectiva dreptului european si initierea cu CE a unor discutii privind exceptarea de tarife vamale a oricaror echipamente/substante/materiale necesare in tratarea ss prevenirea virusului.
15. Diminuare plafon certificat de amanare a platii TVA in vama (100 milioane lei in prezent)
16. Trecerea medicamentelor materialele/serviciile SSM necesare pentru preventie/dezinfectie/protectie de la cota redusa sau standard de TVA la cota de 5%.
17. Eliminarea deductibilitatii limitate de 30% la cesiunea de creante. Portofoliul de creante neperformante va creste considerabil in contextul economic actual, iar fiscalizarea ridicata a acestei operatiuni economice va bloca posibilitatea sistemului financiar de a-si recupera pierderile suferite.
18. Deductibilitate fiscala pentru provizioanele de continuitate a activitatii. In aceasta perioada multe industrii/activitati se vor confrunta cu riscul afectarii continuitatii activitatii, ceea ce ii obliga sa constituie provizioane de risc. Tinand cont de actualul context, ar trebui sa se introduca in randul provizioanelor deductibile si acest tip de provizion de risc de continuitate.
19. Eliminarea plafonelor pentru constituirea de provizioane pentru riscul de neincasare a clientilor.
Masuri din afara ariei de impozitare
20. Publicarea si comunicarea cat mai rapida a unui plan prin care sunt injectate lichiditati in economie (e.g. facilitarea accesului la finantari ieftine pentru sectoarele vulnerabile).
21. Ajutoare de stat in baza Art. 107 (3) b din TFUE - Italia a primit acordul de la Comisia Europeana sa utilizeze acest articol - „ajutoarele destinate să promoveze realizarea unui proiect important de interes european comun sau să remedieze perturbari grave ale economiei unui stat membru.
22. Accesarea cu celeritate a fondurilor internationale disponibile pentru combaterea efectelor Corona - (FMI care si a anuntat disponibilitatea, BERD s.a.m.d.)
23. Masuri de incurajare a relocarii - suspendarea obligativitatii autorizarii unui agent de munca temporara - leasing de personal (din sectoare cu excedent catre sectoare cu deficit) (e.g. turism catre Farma si alimentare). Crearea in cadrul AJOFM-uri a unor burse in acest sens;
24. Extindere aplicare Lege 52/2011 privind zilierii;
25. Subventii directe pentru sectoarele afectate care pastreaza angajatii, incurajarea de angajari noi prin facilitati fiscale (e.g. scutiri la CAS in anul 2021 pentru cei care nu fac disponibilizari in anul 2020, si scutiri pentru cei care fac angajari in sectoare critice)
26. Limitarea prin lege a preturilor unor produse esentiale (dezinfectante, masti de protectie etc.)
27. Modificarea procedurii pentru obtinerea certificatului de forta majora si eliminarea taxei pentru obtinerea acestuia
28. Organizarea de conferinte on line (la nivel de structuri ANAF din teritoriu) in fiecare saptamana pentru a lua informatii in timp real cu privire la problemele cu care se confrunta, asa incat masurile de contracarare sa poata fi luate cu celeritate si in cunostinta de cauza.
29. Amanare termen implementare proiecte finantate prin Start-up Nation 2018 (cel putin pana la sfarsitul anului 2020).
30. Pentru a preveni riscul de sistare a furnizarii utilitatilor catre unitatile medicale - modificarea ordinul ministrului economiei privind lista infrastructurilor critice. Creerea de echipe de interventie rapida (pot avea personal mixt angajati de la stat si mediu privat), subventionate de catre guvern. La ora actuala desi legislatia permite includerea in lista de infrastructura critica a tuturor elementelor de pe lantul de distributie de utilitati pentru spitale sunt foare multe care nu sunt incluse. De exemplu pe partea de furnizare a energiei electrice ar trebui incluse urgent statiile si punctele de transformare care deservesc spitale de la distribuitori (e.g. Enel, CEZ, Electrica…).
31. Urgentarea emiterii cartilor de identitate electronice - pentru a implementa masuri care permit populatiei depunerea/obtinerea de documente on line (in lipsa certificatelor electronice).
 
SISECAMRAWLPLUGABONARE REVISTEALLBIM
ROCKWOOL 196
Editia
MARTIE/APRILIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 181 (Martie-Aprilie 2024)
 

Autentificare

romania fara hospice
GHID de INSTALARE
leviatan
rigips
ERBASU CONSTRUCT
CDS
Ubitech
Acvatot 2019
concelex
siniat
ness project
CONCEPT STRUCTURE
noark
strabag nivel 1
viarom
theda mar
quadratum
MAKITA
EDIT-Structural

Parteneri

HABITAT
top 500
AHK 2022
FPSC_2019
ef-de-n
top 500
ROGBC 2016
econet
AICPS_30
top 500

pereti cortina si tamplarie aluminiu exigeretamplarie aluminiu Termopan Salamander