Deloitte: Digitalizarea ANAF, esentiala in cresterea gradului de colectare a taxelor |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de Elena Icleanu 12 Ian 2021 11:25 |
Contextul bugetar dificil al anului 2021 nu mai permite amanari in implementarea de masuri eficiente pentru cresterea colectarii veniturilor la bugetul de stat, dat fiind faptul ca mediul de afaceri va avea nevoie de stimulente si in acest an, cel putin, pentru a depasi dificultatile financiare cauzate de pandemia de Covid-19. Accelerarea digitalizarii este deja resimtita in intreaga societate, pe fondul restrictiilor impuse pentru limitarea raspandirii virusului, inclusiv in administratia publica. Aceasta evolutie face posibil ca, la mai bine de 15 ani de la initierea fisierului standard international de control pentru operatorii economici (SAF-T) de catre Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE), acesta sa devina functional si in Romania.
Procesul de digitalizare a administratiei fiscale din tara noastra a trenat in ultimii ani, insa acesta a fost reluat pe parcursul anului 2020. Potrivit declaratiilor oficiale de la momentul respectiv, sistemul SAF-T ar fi trebuit sa inceapa sa functioneze in Romania la sfarsitul anului 2020, insa, conform comunicatului de presa publicat recent pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF), acesta va fi finalizat in luna iulie 2021.
Cresterea gradului de colectare a taxelor este absolut necesara in conditiile in care tara noastra este pe penultimul loc in UE (dupa Irlanda) in functie de ponderea veniturilor fiscale in PIB, cu mai putin de 27% din PIB in 2019, fata de o medie europeana de peste 40% din PIB. De-a lungul timpului, s-a demonstrat faptul ca modificarile de taxe nu au efectele scontate in sensul cresterii gradului de colectare a veniturilor la buget si reducerii evaziunii fiscale, atat timp cat acestea nu sunt insotite de informatizarea si digitalizarea administratiei fiscale.
Beneficii atat pentru contribuabili, cat si pentru ANAF
Tara noastra se afla, de mai multi ani, pe locuri codase in UE la digitalizare si colectarea taxei pe valoarea adaugata (TVA), potrivit studiilor realizate de Comisia Europeana. Deficitul de incasare la TVA in Romania (diferenta dintre veniturile din TVA preconizate si cele incasate efectiv) s-a situat la 33,8% in 2018, iar pentru 2020 este estimat sa se adanceasca la 37,4% pe fondul blocajelor cauzate de pandemie, potrivit celui mai recent raport publicat de Comisia Europeana.
Avand in vedere experienta tarilor vecine, introducerea sistemului SAF-T ar putea determina scaderea deficitului de incasare la TVA, demonstrandu-se a fi benefic atat pentru contribuabili (procedura de control fiscal va fi mai putin ingreunata, pregatirea datelor esentiale pentru declarare si control va fi automatizata, rambursarea de TVA va fi posibila intr-un timp mai scurt, diminuarea concurentei neloiale etc.), cat si pentru administratia fiscala (va avea acces permanent la toate operatiunile efectuate de catre contribuabili, evaziunea fiscala se va reduce datorita identificarii mai rapide a tranzactiilor care prezinta un risc ridicat de frauda etc.).
Asadar, analizand impactul generat de implementarea acestui sistem in economiile altor state, introducerea SAF-T poate fi considerata un prim pas in digitalizarea sistemului fiscal din Romania, care va duce la cresterea veniturilor la bugetul de stat, prin extinderea gradului de colectare si diminuarea deficitului de incasare la TVA. Cu toate acestea, efectele implementarii noului sistem se vor resimti abia in anii care urmeaza.
Sisteme complementare cu SAF-T, implementate cu succes de alte state
Sistemul SAF-T a contribuit, incontestabil, la succesul unei mai bune colectari a taxelor in ultimii ani in statele in care a fost implementat (de exemplu Polonia), insa acesta nu a fost singurul instrument utilizat pentru imbunatatirea situatiei finantelor publice. Mai multe state membre ale UE utilizeaza in prezent raportarea electronica a unor documente, realizeaza controale fiscale online si au in functiune casele de marcat cu jurnal electronic. Trecerea acestor proceduri administrativ-fiscale in mediul online duce la cresterea gradului de incredere reciproca dintre administratia fiscala si contribuabili, asigurandu-se un nivel ridicat de transparenta intre parti, precum si simplificarea procesului birocratic de pregatire a documentelor necesare in cadrul unui control fiscal.
In concluzie, tinand cont de faptul ca tara noastra are nevoie de incasari mai mari la buget, in general, si cu atat mai mult in anii care urmeaza, si, in plus, se afla in vizorul Comisiei Europene din cauza deficitului ridicat de colectare a TVA, autoritatile din domeniu trebuie sa intensifice dezvoltarea infrastructurii administratiei fiscale prin digitalizare.
*** Material de opinie de Raluca Bâldea (foto), Partener Servicii Fiscale, si Monica Zipiș, Consultant Senior Taxe Indirecte, Deloitte Romania.
|