DELOITTE: Esalonarea la plata in forma simplificata, benefica in dificultati temporare |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de Stelian DINCA 23 Nov 2021 12:21 |
Conform celui mai recent raport de activitate publicat de Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF), pentru primul semestru al anului 2021, directiile majore de actiune ale institutiei in urmatorii patru ani vizeaza continuarea parteneriatului cu contribuabilii, mediul academic si mediul de afaceri, adoptarea de solutii digitale integrate si prevenirea si combaterea evaziunii fiscale. In acest scop, ANAF a implementat o serie de masuri de stimulare a conformarii voluntare care au vizat, printre altele, simplificarea procedurii de esalonare la plata, alaturi de anularea obligatiilor de plata accesorii ori restructurarea obligatiilor bugetare.
Potrivit raportului ANAF, rezultatul acestor masuri s-a concretizat in primul semestru al anului 2021 in mentinerea gradului de conformare voluntara la plata aproape de valoarea inregistrata in perioada similara a anului 2019 (respectiv 85,5%), mentinerea gradului de conformare voluntara la declarare la un nivel ridicat (94,3%), cresterea gradului de accesare a facilitatilor fiscale de la 4,6 miliarde de lei, la 30 iunie 2020, la 15,3 miliarde de lei, la sfarsitul primului semestru din 2021.
Rezulta ca masurile luate in vederea stimularii conformarii voluntare si-au dovedit eficienta, acesta fiind si unul dintre motivele pentru care esalonarea la plata in forma simplificata a devenit permanenta, fiind introdusa in Codul de procedura fiscala.
In acest context, recentul Ordin nr. 1767/2021 pentru aprobarea procedurii de acordare a esalonarii la plata, in forma simplificata, de catre organul fiscal central, isi propune sa reduca birocratia in procesul de accesare a inlesnirilor la plata si sa ajute contribuabilii care trec printr-o dificultate financiara temporara. Acestia vor avea dreptul sa achite obligatiile restante acumulate in ultimul an intr-o perioada rezonabila de timp (maximum 12 luni), fara a fi obligati sa constituie acele garantii costisitoare solicitate in cazul unei proceduri obisnuite de esalonare la plata.
Aplicabilitate si incompatibilitati
Sfera de aplicare a esalonarii simplificate, astfel cum este detaliata in procedura adoptata, este una extinsa si acopera, suplimentar fata de obligatiile fiscale principale si accesorii, amenzile sau creantele bugetare stabilite de alte organe si transmise spre recuperare autoritatilor fiscale (prevazute de OG nr. 11/2021) si creantele rezultate din savarsirea unor infractiuni, respectiv prejudicii, cheltuieli judiciare si amenzi/judiciare penale. Cu toate acestea, nu sunt vizate toate creantele rezultate din infractiuni - spre exemplu esalonarea nu poate fi dispusa pentru sumele ce fac obiectul confiscarilor sau cele ce reprezinta echivalentul in bani al unor bunuri care au fost considerate produsul unei infractiuni.
Totodata, esalonarea la plata, in forma simplificata, este incompatibila cu procedura restructurarii obligatiilor bugetare sau cu amnistia fiscala. Astfel, daca un contribuabil care a depus o notificare privind intentia de a beneficia de restructurarea obligatiilor bugetare (in temeiul OG nr. 6/2018) sau pentru a beneficia de anularea obligatiilor accesorii (in temeiul OUG nr. 69/2020), solicita si esalonarea la plata, in forma simplificata, risca sa piarda beneficiile aferente acestor proceduri.
Asadar, daca un contribuabil vrea sa beneficieze de restructurarea obligatiilor bugetare sau de amnistia fiscala, dar si-ar dori, din varii motive, sa efectueze plata si sa profite de efectele esalonarii la plata, in forma simplificata, trebuie sa efectueze, in prealabil, o analiza temeinica a indeplinirii conditiilor legale de acordarea esalonarii simplificate.
Spre exemplu, daca un contribuabil caruia i s-au stabilit obligatii suplimentare de plata in urma unei inspectii fiscale ar dori sa apeleze la amnistie, depunerea unei cereri pentru a beneficia de esalonare la plata simplificata nu ar fi una oportuna, deoarece s-ar pierde beneficiul obtinut prin depunerea notificarii privind obtinerea amnistiei (cum ar fi amanarea la plata a obligatiilor accesorii ce ar urma sa fie anulate ori suspendarea executarii silite a obligatiilor accesorii amanate la plata). Esalonarea la plata, in forma simplificata, ar ramane o optiune valida, totusi, in cazul in care contribuabilul nu ar avea posibilitatea sa achite sumele stabilite suplimentar prin decizia de impunere, conditie obligatorie pentru a beneficia de amnistia fiscala.
Procedura, mai simpla si mai scurta
Revenind la normele care detaliaza pasii ce trebuie urmati pentru a beneficia de esalonarea la plata, in forma simplificata (Ordinul 1767/2021), este de mentionat faptul ca cererea in acest scop trebuie depusa prin una dintre modalitatile prevazute de lege (registratura, serviciu postal, spatiul privat virtual), fara a fi necesare documente suplimentare (insa cu respectarea conditiilor legale pentru a beneficia de aceasta esalonare), spre deosebire de procedura greoaie a esalonarii la plata obisnuite (ce presupunea, spre exemplu, dovedirea dificultatii generate de lipsa temporara de disponibilitati banesti sau urmarea a procedurii de emitere a unui acord de principiu).
Singura exceptie de la aceasta regula este ipoteza in care contribuabilul opteaza pentru plata diferentiata a ratelor de esalonare, caz in care acesta trebuie sa prezinte o propunere de grafic de plata ce va cuprinde, pentru fiecare rata, si procentul care poate fi achitat din obligatiile ce fac obiectul facilitatii. Insa acesta nu poate sa fie mai mic de 5% din cuantumul obligatiilor ce pot fi esalonate la plata, pentru jumatate din perioada de esalonare solicitata.
In aceste conditii, durata de solutionare a cererii contribuabilului a fost redusa la 5 zile, de la 60 de zile in cazul procedurii anterioare.
In plus, esalonarea simplificata vine cu o multitudine de beneficii in favoarea contribuabililor, printre care se numara inclusiv faptul ca nu se impune constituirea de garantii. Nu trebuie uitat totusi de obligativitatea suportarii unei dobanzi in cuantum de 0,01% pe zi, calculata pentru fiecare rata incepand cu data emiterii deciziei de esalonare si pana la stingerea obligatiilor. Suplimentar, daca nu respecta graficul de esalonare, contribuabilul suporta o penalitate de 5% aplicata, in general, la suma neachitata din rata de esalonare.
In ceea ce priveste contribuabilii care nu au domiciliul fiscal in Romania, acestia pot beneficia de esalonarea la plata in forma simplificata numai daca desemneaza un imputernicit potrivit prevederilor din Codul de procedura fiscala.
In concluzie, reglementarea procedurii de acordare a esalonarii la plata, in forma simplificata, reprezinta un beneficiu pentru contribuabili si un stimulent pentru conformarea voluntara la obligatia de plata a creantelor datorate. Spre deosebire de esalonarea la plata obisnuita, noua procedura este mai putin birocratica, are termene de solutionare a cererilor semnificativ reduse, iar eliminarea obligatiei de a constitui garantii este, cu siguranta, un element determinant in alegerea acestei proceduri.
Material de opinie de Luiza Ionescu-Donoiu, Senior Managing Associate, Laura Epure (Spiridon), Senior Associate, Reff & Asociatii | Deloitte Legal, si Ana Petrescu-Mujdei, Senior Manager, Taxe Directe, Deloitte Romania
|