Agenda Constructiilor
Vineri, 27 Decembrie 2024
Home - Stiri - Afaceri, Juridic, Finante & Impozite - FRAMES: Constructia noului mall din Pitesti afecteaza zona „Lacul Lanariei”
FRAMES: Constructia noului mall din Pitesti afecteaza zona „Lacul Lanariei”
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de AG&F 28 Nov 2018 06:00
Constructia noului mall din Pitesti si a celor doua blocuri de locuinte de 16 etaje din zona Lanariei determina tot mai multe controverse. ONG-urile reclama incalcarea regulilor privind protectia mediului, analistii de la firma de consultanta Frames isi pun intrebari legate de oportunitatea investitiei pentru oras, in timp ce locuitorii din zona asteapta, in continuare, lamuriri cu privire la planul de constructie si date concrete privind modul in care le va afecta cartierul, amenintand cu procese, se precizeaza intr-un comunicat al Frames, dat publicitatii la 27 noiembrie 2018.
Discutiile pe marginea oportunitatii constructiei unui nou mall in Pitesti continua, semn ca dezbaterile unor astfel de proiecte cu impact major asupra orasului isi gasesc, in sfarsit, locul in comunitate.
Pe de o parte, sunt sustinatorii proiectului, constructorii si unii reprezentanti ai autoritatilor care considera ca, prin constructia noului mall (al treilea din oras) si a celor doua blocuri cu 16 etaje, Pitestiul va avea de castigat din punct de vedere economic si urbanistic.
Pe de alta parte, exista o parte din oamenii care locuiesc in cartierul respectiv, organizatiile de mediu si expertii economici care ridica numeroase semne de intrebare, de la cele legate de protectia mediului, la trafic si strategie economica locala.
„Investitorii au, probabil, un studiu care le arata ca exista vad comercial in zona Tudor Vladimirescu. Intrebarea este daca municipalitatea vrea inca o investitie in comert, in consum, sau priveste in viitor, incercand sa atraga investitiile in productie, in structuri economice care sa creeze plusvaloare, lanturi de productie la nivel local, locuri de munca solide, de perspectiva. Consumul e pe val acum, dar ce se va intampla cand va veni criza?” se intreaba analistii de la Frames.
„Bineinteles ca pentru politicieni e mai simplu sa sustina astfel de investitii decat sa dezvolte o strategie de atragere a unor investitori de perspectiva, cum se intampla la Cluj, la Timisoara, in Arad si in alte orase. E o problema pe care am sesizat-o si in alte zone unde politicieni de conjunctura, interesati de voturi si mai putin de viitor, cauta solutii simple si banoase, in ton cu vremelnicia functiilor pe care le detin”, afirma acestia.
Ce are de castigat orasul
Investitia celor de la PK EMERALD SRL isi propune sa transforme radical cele 13 hectare detinute de METABET CF si OMNIUM DISTRIBUTION SRL. Doua blocuri-turn, o parcare uriasa si un mall de 55.000 mp vor lua locul fostei zone industriale, aflata in prezent intr-o stare deplorabila. Mai mult, investitorii vor sa construiasca si o pasarela auto de acces, pe banii lor, initiativa pe care primaria o considera salutara.
Ce va insemna pentru oras aceasta investitie?
Dincolo de transformarea urbanistica a zonei, se pune problema unor castiguri la nivel local din taxe si impozite si infiintarea unor noi locuri de munca.
In Pitesti mai exista inca doua sau trei mall-uri, multiple supermarket-uri internationale si cateva nume locale, precum si magazine stradale in zona pietonala si la parter de bloc, alaturi de pietele traditionale cu produse proaspete, autohtone. Mai e loc de inca un mall?
Si nu e singurul semn de intrebare. 14 familii din zona Lanariei au semnat o petitie, inaintata catre Primarie si Agentia pentru Protectia Mediului, in care reclama faptul ca investitiei i-ar lipsi o multitudine de documente, de la studiul geotehnic care sa arate daca solul suporta constructia, la cel privind traficul si poluarea fonica.
Potrivit petitiei, initiatorii investitiei nu ar fi prezentat niciun studiu privind poluarea fonica a locuitorilor din Dragos Voda, avand in vedere ca noua pasarela auto, care va asigura accesul la mall, va fi ridicata la numai 5 metri de case.
In plus, n-ar exista un studiu de trafic si noxe, avand in vedere ca mall-ul ar putea atrage un flux de minim 10.000 de autovehicule pe zi, inclusiv TIR-uri de marfa, si nici un studiu de insorire, care sa arate daca nu cumva casele oamenilor vor ramane fara lumina naturala, in umbra blocurilor gigant.
Locuitorii au mai reclamat lipsa de la dosar a avizelor de securitate la incendiu, circulatie rutiera si pietonala, si absenta unor date concrete privind investitia, de la numarul locurilor de parcare, avand in vedere ca strazile din zona si asa abia fac fata traficului din prezent, la dimensiunile spatiilor verzi asigurate de dezvoltator.
Mall-ul cu probleme de mediu
Dincolo de semnele de intrebare ridicate de locuitori, in privinta proiectului s-au sesizat si organizatiile de mediu. Fundatia Eco-Civica si Federatia Coalitia Natura 2000 afirma, intr-o scrisoare transmisa Agentiei pentru Protectia Mediului din Pitesti, ca Planul de Management aferent investitiei este slab realizat si ca problema ariei protejate „Lacul Lanariei”, in vecinatatea caruia ar urma sa fie construit mall-ul si blocurile turn, a fost tratata cu superficialitate.
„Nu am vazut un plan mai slab realizat. Este inadmisibil sa ai un sit de protectie avifaunistica, pe care poposesc 20.000 de pasari, si tu sa nu ai prevazute si cadastrate coridoarele ecologice. Pe unde vin si pleaca 20.000 de pasari? Si evaluarea de mediu a PUZ este una din cele mai slabe citite vreodata. Nici evaluatorul nu a pomenit nimic de coridoarele ecologice, nu s-a „complicat” cu acest lucru dar a admis ca turnuri cu 16 etaje pot fi „benefice” pentru noua investitie. Daca prin turnul ala vin si pleaca pasarile pe lac, daca de aceste noi constructii se lovesc pasarile, cateva specii fiind in declin major? Nu a mentionat nici macar de zona de protectie de minim 50 m impusa, nu este marcata pe plan si nici nu a analizat cat si daca ar trebui marita pe portiunea de vecinatate a proiectului cu aria”, afirma ecologistii. Mai mult chiar, Fundatia Eco-Civica afirma ca dezvoltarea santierului ignora regulile elementare de urbanism.
„Planul prevede realizarea unui pasaj rutier aerian, a unui sens giratoriu si a unor cai de acces auto si de marfa in zona. Legea spune ca nu se pot institui circulatii majore prin zone rezidentiale. Se poate permite acest lucru daca se pot asigura distante si fasii de protectie care sa nu afecteze zonele de locuit. In plus, nu este permis ca aprovizionarea unor platforme comerciale sa se faca prin zone rezidentiale sau propuse a fi rezidentiale, vezi noile turnuri propuse. De asemenea, in zonele rezidentiale nu sunt recomandate pasaje supraterane care genereaza zgomot si noxe la ferestrele locuintelor”, afirma Dan Trifu, reprezentantul ONG-ului.
„Tot acest pasaj (care va asigura accesul la noul mall- n.r.) se termina intr-un sens giratoriu care va reduce semnificativ viteza comerciala, s-ar putea crea ambuteiaje, avand in vedere numarul de vehicule atrase, iar stationarea lor, mai mult timp in trafic, poate duce la un nivel ingrijorator al emisiilor. De asemenea, invocarea Codului Civil intr-o zona in care institui Lege Locala prin PUZ-ul propus este ilegala si denota superficialitate sau necunoasterea legii. Codul Civil este o exceptie si se aplica in situatiile in care nu am o regula urbanistica si se poate merge pe o „intelegere” intre vecinatati”, a mai spus expertul.
Terenul, potential focar toxic
Ecologistii mai reclama un fapt ingrijorator. Terenul de 13 hectare, detinut de METABET CF si OMNIUM DISTRIBUTION SRL, ar putea fi un focar toxic.
„In zona detinuta de SC METABET SA, trebuie mentionata existenta unui depozit de carburanti si a unui bazin de carburanti, identificate pe Planul de situatie anexat la pozitia 336/9‐C3 si 336/9‐C4, precum si a doua ateliere mecanice (83214‐C6 si 83214‐C7), al caror impact asupra solului si subsolului trebuie luat in considerare. In aceste conditii, prin realizarea investitiei propuse, se poate considera ca starea solului si apei subterane va cunoaste o imbunatatire prin eliminarea unei surse potentiale de poluare, reprezentata de industria existenta. Cladirea forja (83220‐C2), chiar in conditiile incetarii activitatii (generator de zgomot), ridica problema posibilei existente a metalelor grele in zona invecinata”, afirma dezvoltatorii.
„Ni se spune ca nu sunt date referitoare la calitatea solului, dar ca se cunosc agenti economici care detin perimetre poluate si perimetrul a fost si este afectat, destul de grav, de activitatile economice. Evaluatorul vrea sa ne spuna ca, daca tot este poluat amplasamentul, este mai bine sa se implementeze noul plan. Consideram ca de la aceasta faza trebuia sa analizeze calitatea solului, sa prezinte buletinele de analiza, sa ne spuna care sunt perimetrele foarte poluate, daca recomanda sau nu edificarea de locuinte pe acea zona, care este adancimea de poluare, daca panza freatica este afectata, masurile propuse (…). Legiuitorul precizeaza clar ce trebuie sa evidentieze aceste studii geo. Nu ni se spune nimic de ce se intampla in subsolul perimetrului studiat. Daca nu exista date despre subsol si acvifer, asta este treaba evaluatorului si evaluarii sa le determine”, afirma activistii de mediu.
Dan Trifu, reprezentantul ONG-ului, afirma ca „si pe aer „beneficiem” de acelasi tratament lipsit de profesionalism. Este ingrijorator ca evaluatorul nu ne prezinta actuala stare a traficului, cate vehicule circula si cate vor circula prin noua propunere de plan. Care sunt emisiile actuale si care sunt cele preconizate? Nu ni se spune ca sunt propuse 2.200 de locuri de parcare, cam ce numar de autovehicule sunt atrase de noile functiuni, la care se adauga traficul cotidian si cel de aprovizionare, plus un trafic suplimentar atras de noile facilitati de trafic. Tot acest trafic genereaza o cantitate de emisii care trebuie comparata cu cea actuala si abia atunci vom vedea daca se imbunatatesc sau nu factorii de mediu-aer”.
Dezvoltatorii sunt dispusi la discutii?
Reprezentantii firmei PK EMERALD au declarat, in cadrul dezbaterii organizate recent la Primaria din Pitesti, ca toate problemele ridicate de cetateni si ONG-uri isi vor gasi raspunsuri.
Intre timp, proiectul constructiei noului mall isi continua parcursul legal. Pentru a dezvolta investitia, mai sunt necesare o multime de avize, urmand ca apoi sa se organizeze o noua dezbatere publica, inainte de votul din Consiliul Local, dupa cum se mai arata in comunicat.
***
Frames este o companie privata, infiintata in anul 2012, cu scopul de a furniza servicii de consultanta strategica si de dezvoltare pentru mediul de afaceri si administratia publica centrala si locala. Frames are o vasta experienta in consultanta in management (strategie generala, analiza economica si financiara, operatiuni si administrativ, strategie de marketing, consultanta sectoriala, antreprenoriat & industrii creative), precum si in politici publice si strategii de dezvoltare (planificare strategica, studii sectoriale, cercetare si analiza, dezvoltare concepte integrate), asigurand asistenta tehnica (evaluare de program, planificare strategica, programe operationale, studii) si sprijin pentru antreprenoriat si inovare (dezvoltare, cercetare, inovare).
 
SISECAMhiltiALLBIMABONARE REVISTETotalEnergiesRAWLPLUG
ROCKWOOL 196
Editia
NOIEMBRIE-DECEMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 187 (Noiembrie-Decembrie 2024)
 

Autentificare

Editia
OCTOMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 186 (Octombrie 2024)
 
Editia
SEPTEMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 185 (Septembrie 2024)
 
romania fara hospice
GHID de INSTALARE
leviatan
Arduro
CDS
konsent
concelex
Ubitech
EURO BUILD
SIGM
ERBASU CONSTRUCT
DRS
noark
rigips
CONCEPT STRUCTURE
theda mar
BogArt
Acvatot 2019
strabag nivel 1
quadratum
MAKITA
GEWISS
SSAB
ELECTROGRUP
EDIT-Structural
AED
VEGO

Parteneri

HABITAT
top 500
FPSC_2019
top 500

pereti cortinatamplarie aluminiu Termopan Salamander
urmarirea comportarii in timp a constructiilor<