GUVERN: Majorarea TVA la 24% - o masura inevitabila |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de Cosmin Dincu 28 Iun 2010 15:12 |
In cursul zilei de 27 iunie 2009, in cadrul unei videoconferinte cu prefectii, primul-ministru al Guvernului Romaniei le-a solicitat reprezentantilor sai din teritoriu "sa informeze populatia si mediul de afaceri cu privire la masurile pe care Executivul le-a adoptat deja sau le are in vedere pentru sustinerea activitatii economice si reducerea deficitului bugetar", se arata intr-un comunicat al autoritatilor centrale. "Obiectivul nostru este de a scoate Romania din recesiune, chiar daca masurile pe care suntem nevoiti sa le luam par uneori extrem de grele si nepopulare. Dupa cum se cunoaste, planul initial de reducere a cheltuielilor bugetare, prin diminuarea salariilor si pensiilor a fost amputat de Curtea Constitutionala (CC) pe cea de-a doua componenta, iar in contextul actual Guvernul a fost nevoit sa recurga la majorarea TVA. Aceasta reprezinta o masura care trebuie luata, desi cunoastem ca are efecte dureroase pentru economie, ca incetineste iesirea din criza financiara, dar in conditiile date, dupa decizia CC, majorarea TVA cu 24% ne poate asigura echilibrul financiar intern si finantarea deficitului prin mentinerea acordurilor internationale. Nu in ultimul rand, avem posibilitatea de a continua reformele structurale ale statului, pe care trebuie sa le ducem pana la capat", a declarat seful Executivului. Masura de crestere a taxei pe valoarea adaugata a fost stabilita in regim de urgenta, cu prilejul unei sedinte de guvern desfasurate sambata, 26 iunie 2010 si ar urma sa intre in vigoare de la data de 1 iulie a.c. Deocamdata, Guvernul nu a prezentat un alt proiect de ordonanta sau o forma legislativa diferita care sa stipuleze sporirea TVA (cu aplicabilitate peste numai trei zile). In schimb, s-a modificat o ordonanta existenta, pentru a forta publicarea acesteia astazi, in Monitorul Oficial, lucru care de altfel s-a si intamplat. Astfel, valoarea TVA de 24% devine valabila de la data de 1 iulie 2010. In schimb, reprezentanti ai Opozitiei au sustinut ca masura respectiva trebuie luata prin modificarea Codului Fiscal (respectiv, prin lege dezbatuta si adoptata in Parlament) si, in orice caz, ar trebui sa intre in vigoare de la 1 ianuarie 2011 (intrucat prevederile actuale ale Codului Fiscal sunt valabile pana la finele anului in curs). De asemenea, ordonanta contestata in ceea ce priveste legalitatea sa ar putea fi atacata la CC, prin sesizarea institutiei Avocatului Poporului. O serie de neclaritati, neelucidate pana in prezent, pot fi observate si in ceea ce priveste pachetul legislativ initial al masurilor de austeritate, respins partial de judecatorii Curtii Constitutionale, care - potrivit legii - dupa pronuntarea expunerii de motive a magistratilor (fundamentarea sentintelor a fost publicata astazi - n.r.) trebuie retransmis Parlamentului pentru modificare, adnotare si reaprobare. Reuniunea de lucru a birourilor permanente ale celor doua camere legislative a fost convocata pentru astazi, iar in cursul zilei de marti, 29 iunie a.c., de la ora 10:00, se va desfasura sedinta comuna a membrilor Parlamentului, pentru a se incerca adoptarea si readaptarea cat mai urgenta a proiectelor legislative ale austeritatii. De altfel, in motivarea sa CC a specificat: "Potrivit art.147 alin.(2) din Constitutie, Curtea constata ca este de competenta exclusiva a Parlamentului reexaminarea dispozitiilor constatate ca fiind neconstitutionale pentru punerea lor de acord cu decizia Curtii Constitutionale, iar reexaminarea se va realiza tot in sedinta comuna a celor doua Camere ale Parlamentului".
Acte normative importante, aflate pe ordinea de zi a senatorilor si deputatilor
In cursul zilei de astazi, pe ordinea de zi a celor doua camere ale Parlamentului sunt inscrise spre dezbatere mai multe proiecte legislative importante. Astfel, pana la ora 18:00 senatorii vor aproba sau respinge urmatoarele:
- L428/15.06.2010 - Proiect de lege pentru ratificarea amendamentului convenit prin schimb de scrisori intre Romania si Banca Europeana de Investitii, la acordul de imprumut dintre tara noastra, BEI si RADET, privind finantarea Proiectului de reabilitare si modernizare a sistemului de termoficare din municipiul Bucuresti (adoptat deja de Camera Deputatilor). Potrivit documentului, pentru proiectul de reabilitare RADET ar urma sa beneficieze de un credit in valoare de 35 milioane ECU (European Currency Unit, echivalent euro) din partea BEI, iar de la Fondul de Dezvoltare Sociala a Consiliului Europei, prin Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei, de un imprumut in valoare de 10 milioane ECU;
- L204/13.04.2010 - Propunerea legislativa pentru modificarea si completarea Legii nr. 85/2006 privind procedura insolventei (articol unic, cu o modificare, avand ca termen de adoptare tacita data de 30 iunie a.c.). Conform formei initiatorului, dupa alin. (2) al art. 6 din Legea 85/2006 privind procedura insolventei, se introduce alin. (3) cu urmatorul cuprins: "(3) De la data sesizarii instantei cu o cerere de deschidere a procedurii insolventei, debitorul nu mai are posibilitatea schimbarii sediului social intr-un judet din afara circumscriptiei tribunalului investit, pana la data solutionarii cererii.";
- L224/13.04.2010 - Propunerea legislativa pentru modificarea Legii nr. 85/2006 privind procedura insolventei (articol unic, cu 18 modificari, in general ale unor termene), care vizeaza, printre altele: examinarea situatiei economice a debitorului si a documentelor depuse de acesta, precum si intocmirea unui raport prin care sa se propuna fie intrarea in procedura simplificata, fie continuarea perioadei de observatie in cadrul procedurii generale si supunerea raportului respectiv judecatorului sindic intr-un termen stabilit de acesta, dar care nu va mai putea depasi 15 zile de la desemnarea administratorului judiciar; examinarea activitatii debitorului si elaborarea unui raport amanuntit asupra cauzelor si imprejurarilor care au dus la aparitia starii de insolventa, mentionarea persoanelor carora le-ar fi imputabila si existenta premiselor angajarii raspunderii acestora in cel mult 30 de zile de la desemnarea administratorului judiciar; prevederea termenului maxim de 30 de zile si in cazul procedurii simplificate (cu un raport amanuntit si o stabilire a premiselor angajarii raspunderii asemanatoare procedurii generale); posibilitatea obligarii creditorilor care au introdus cererea sa consemneze, in termen de 10 zile, la o banca, o cautiune de cel mult 10% din valoarea creantelor. Cautiunea va fi restituita creditorilor, in cazul in care cererea acestora va fi admisa. Daca aceasta este respinsa, cautiunea va fi folosita pentru a acoperi pagubele suferite de debitori; examinarea cererii in termen de 10 zile, de catre judecatorul sindic, la o sedinta in care vor fi convocati administratorul judiciar, comitetul creditorilor si administratorul special; de asemenea, in cazul in care se propune intrarea in faliment a debitorului, aceasta va fi dezbatuta in termen de cel mult 10 zile de la primirea raportului administratorului judiciar.
Totodata, Senatul discuta astazi si propunerea legislativa privind stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor apartinand intreprinzatorilor tineri, debutanti in afaceri - avand raport de respingere din partea comisiilor parlamentare de resort.
Procedura de urgenta pentru parteneriatele public-private
In calitate de for decizional, Camera Debutatilor dezbate astazi - in procedura de urgenta - Proiectul de lege privind parteneriatele incheiate intre sectoarele public si privat (adoptat deja de Senat). Legea ar putea avea un impact deosebit asupra domeniului constructiilor, reglementand - conform noilor norme europene - edificarea si exploatarea unor obiective de interes major, ce vor reprezenta investitii importante in domeniu. Dintre initiativele cu propunere de respingere din partea comisiilor de specialitate, se disting doua modificari ale Legii insolventei, propunerea legislativa referitoare la Programul national de realizare a cadastrului general in mediul rural (respinsa de Senat) etc. Completarea art. 140 din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, precum si proiectul de lege pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr.41/2005 privind reglementarea unor masuri financiare reprezinta acte normative a caror dezbatere a fost amanata de deputati. Pentru informatii suplimentare, www.gov.ro
|