PwC: Obligatie de depunere declaratie, fisier standard de control fiscal (SAF-T) |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de AG&F 03 Sep 2021 12:51 |
Ordonanta Guvernului nr. 11/2021 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala si pentru reglementarea unor masuri fiscale („OG nr. 11/2021”) aduce modificari semnificative Codului de procedura fiscala.
Obligatia de depunere a fisierului standard de control fiscal SAF-T - in vigoare de la 1 ianuarie 2022
Se instituie o noua obligatie in sarcina contribuabililor, aceea de a depune la organul fiscal o declaratie informativa care cuprinde informatii din evidenta contabila si fiscala, denumita fisierul standard de control fiscal (SAF-T).
Fisierul standard de control fiscal este un fisier de audit care contine date contabile ale contribuabilului si se depune electronic la organul fiscal, intr-un format standardizat de date pentru a se putea realiza mult mai usor o analiza si un control fiscal. Acesta va constitui o proba in cadrul inspectiei fiscale si va face obiectul verificarii organelor fiscale, si va fi pus la dispozitie in cadrul cailor administrative si judiciare de atac (dupa caz).
Natura informatiilor pe care contribuabilii trebuie sa le declare prin SAF-T, modelul de raportare, procedura si data de la care contribuabili sunt obligati sa depuna fisierul standard de control fiscal se vor aproba prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF).
Nedepunerea la termenele prevazute de lege sau depunerea incorecta ori incompleta a fisierului standard de control fiscal se sanctioneaza cu amenda contraventionala. Nu se sanctioneaza contraventional persoanele care corecteaza declaratia pana la termenul legal de depunere a urmatorului fisier, nici persoanele care, ulterior termenului legal de depunere, corecteaza declaratiile ca urmare a unui fapt neimputabil.
Obligatia colaborarii intre autoritatile publice, institutiile publice sau de interes public utilizand sistemul informatic propriu al Ministerului Finantelor/ANAF, denumit PatrimVen - in vigoare de la 1 martie 2022. Autoritatile publice si institutiile publice sau de interes public din administratia publica centrala şi locala au obligatia de a se inrola in sistemul informatic PatrimVen pentru furnizarea de informatii intre Ministerul Finantelor /ANAF si acestea.
Obligativitatea inrolarii persoanelor juridice, a asocierilor si altor entitati fara personalitate juridica, precum si a persoanelor fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent, in sistemul de comunicare electronica dezvoltat de Ministerul Finantelor - ANAF - in vigoare de la 1 martie 2022. Persoanele juridice, asocierile si alte entitati fara personalitate juridica, precum si persoanele fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent, au obligatia de a se inrola in sistemul de comunicare electronica dezvoltat de Ministerul Finantelor - ANAF, pentru comunicarea cererilor, inscrisurilor si oricaror altor documente. Documentele depuse in format letric nu vor fi luate in considerare, urmand ca organele fiscale sa notifice contribuabilii cu privire la obligativitatea comunicarii prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta.
Suspendarea executarii deciziei de declarare in inactivitate
In cazul suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate printr-o hotarare judecatoreasca dispusa de instantele de judecata in temeiul Legii nr. 554/2004, toate efectele deciziei de inactivare sunt suspendate pana la incetarea acesteia si contribuabilul se reactiveaza pe perioada suspendarii.
Corectarea declaratiilor fiscale
Declaratiile fiscale pot fi corectate si dupa anularea rezervei verificarii ulterioare ori de cate ori printr-o hotarare judecatoreasca definitiva sunt dispuse masuri care implica modificarea bazei de impunere sau stabilirea de diferente de obligatii fiscale suplimentare.
Refacerea inspectiei fiscale
Refacerea inspectiei fiscale poate fi realizata de catre aceeasi echipa de inspectie care a incheiat actul desfiintat daca, din motive obiective, nu exista posibilitatea refacerii de catre o alta echipa de inspectie.
Valabilitatea masurilor asiguratorii in cazul sesizarilor penale
In cazul unei sesizari penale dispuse de organele fiscale, masurile asiguratorii instituite raman valabile trei luni de la data efectuarii sesizarii penale. La implinirea acestui termen sau dupa instituirea masurilor asiguratorii de catre organele de urmarire penala potrivit Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala, dar nu mai tarziu de trei luni, masurile asiguratorii instituite de organul fiscal se ridica.
Executarea scrisorii de garantie bancara in ipoteza pierderii unui litigiu
In situatia in care pe perioada de valabilitate a scrisorii de garantie bancara/politei de asigurare contestatia sau - dupa caz - actiunea in contencios este respinsa definitiv, in totalitate sau in parte, organul fiscal va proceda la executare garantiei in termen de 30 de zile de la data la care actiunea in contencios este respinsa definitiv, dar nu mai tarziu de ultima zi de valabilitate a acesteia, in anumite conditii prevazute de lege.
Corectarea erorilor din documentele de plata
Este prevazut un nou caz de corectare a documentelor de plata, respectiv se considera valabila plata obligatiilor fiscale efectuata catre alt buget decat cel al carui venit este creanta fiscala platita, cu conditia ca plata sa nu fi stins creantele datorate bugetului in care s-a incasat suma platita eronat, cu exceptia cazului in care in evidenta fiscala debitorul inregistreaza sume platite in plus cel putin la nivelul platii eronate. Aceasta corectarea poate fi efectuata chiar si in ipoteza in care creanta fiscala este administrata de un organ fiscal diferit. In acest caz, cererea se depune de debitor la organul fiscal la care s-a creditat contul bugetar cu plata efectuata eronat.
Extinderea procedurii de rambursare a TVA cu control ulterior la toate categoriile de contribuabili, cu unele exceptii - in vigoare de la 1 februarie 2022. TVA solicitata la rambursare prin deconturile cu suma negativa de TVA cu optiune de rambursare se va rambursa, ca regula, cu control ulterior, in baza unei analize de risc, si va cuprinde exclusiv perioadele fiscale in care s-au derulat operatiunile care au generat soldul sumei negative a taxei, cu exceptia situatiei in care exista indicii privind nerespectarea legislatiei fiscale ori stabilirea incorecta a obligatiilor fiscale.
Rambursarea TVA se efectueaza cu control anticipat in urmatoarele situatii:
- in cazul deconturilor cu sume negative de TVA depuse de contribuabilii mari si mijlocii, daca: au inscrise in cazierul fiscal infractiuni; exista riscul unei rambursari necuvenite; a fost declansata procedura de lichidare voluntara sau a insolventei.
- in cazul deconturilor cu sume negative de TVA depuse de alti contribuabilii daca: au inscrise in cazierul fiscal infractiuni; exista riscul unei rambursari necuvenite; a fost declansata procedura de lichidare voluntara sau a insolventei, contribuabilul depune primul decont dupa inregistrarea in scopuri de TVA; soldul sumei negative de TVA solicitate la rambursare provine dintr-un numar de perioade mai mare decat numarul perioadelor de raportare utilizate intr-o perioada de 12 luni.
Se considera ca va exista riscul unei rambursari necuvenite de TVA in urmatoarele situatii:
- organele fiscale primesc documente oficiale care vizeaza aspecte de natura fiscala si se constata ca au incidenta in acordarea unei rambursari necuvenite de TVA;
- in cadrul actiunilor de control fiscal s-au constatat fapte care pot intruni elementele constitutive ale unor infractiuni;
- cu ocazia inspectiei fiscale ulterioare au fost stabilite diferente mai mari de 10% din suma rambursata, dar nu mai putin de 50.000 lei pentru fiecare decont de TVA care a facut obiectul inspectiei fiscale ulterioare;
- s-au constatat neconcordante semnificative, verificate şi confirmate de organul fiscal, intre informatiile inscrise in declaraţiile informative privind livrarile/prestarile şi achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA, depuse de persoana impozabila, şi cele depuse de partenerii de afaceri, şi/sau neconcordante semnificative intre datele primite prin sistemul VIES şi cele declarate de catre persoana impozabila prin declaraţia recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare.
Esalonarea simplificata introdusa prin OUG nr. 181/2020 devine o masura permanenta - in vigoare de la 1 ianuarie 2022. Pentru obligatiile fiscale principale si accesorii restante a caror vechime este de maximum 12 luni, contribuabilii pot obtine esalonarea la plata de o perioada de cel mult 12 luni printr-o procedura simplificata.
Pentru a beneficia de esalonarea la plata, debitorul trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
- sa depuna o cerere la organul fiscal, la care debitorul poate anexa graficul de esalonare;
- sa nu se afle in procedura falimentului;
- sa nu se afle in dizolvare;
- sa nu inregistreze obligatii fiscale restante cu o vechime mai mare de 12 luni anterioara depunerii cererii si nestinse la data eliberarii certificatului de atestare fiscala;
- sa nu i se fi stabilit raspunderea potrivit legislatiei privind insolventa si/sau raspunderea solidara, potrivit Codului de procedura fiscala. Daca suma stabilita potrivit actelor care atrag raspunderea a fost achitata, conditia se considera indeplinita.
- sa aiba depuse toate declaraţiile fiscale, potrivit vectorului fiscal. Aceasta condiţie trebuie indeplinita la data eliberarii certificatului de atestare fiscala.
Cererea debitorului se solutioneaza in cinci zile lucratoare de la data inregistrarii acesteia, prin decizie de eşalonare la plata ori decizie de respingere, dupa caz.
Obligatii fiscale accesorii pe durata esalonarii
Pentru obligatiile fiscale esalonate la plata se datoreaza şi se calculeaza dobanzi de 0,01% pentru fiecare zi de intarziere (cu exceptia celor prevazute la art. 173 alin. 2 Cod procedura fiscala).
In cazul achitarii cu intarziere a ratei de eşalonare pana la urmatorul termen de plata din grafic, precum şi pentru diferenţele de obligaţii fiscale marcate şi ramase nestinse dupa soluţionarea deconturilor cu suma negativa de TVA cu optiune de rambursare, se percepe o penalitate de 5%.
Mentinerea si modificarea esalonarii
Exista posibilitatea mentinerii valabilitatii unei esalonarii pierdute pentru nerespectarea conditiilor legale, caz in care debitorul datoreaza o penalitate de 5% sau, dupa caz, penalitatea de nedeclarare de 0,08% pe zi de intarziere, precum si dobanzi de 0,02% pe zi de intarziere pentru sumele ramase de plata din esalonare. Contribuabilul poate solicita modificarea esalonarii la plata, pe perioada de valabilitate a acesteia, putand depune cel mult doua cereri de modificare a deciziei de eşalonare la plata.
Debitorii care au in derulare esalonari la plata acordate potrivit capitolului IV - Inlesniri la plata potrivit Codului de procedura fiscala pot beneficia de esalonarea la plata in forma simplificata.
Situatia debitorilor a caror activitate este restransa/inchisa de catre autoritatile publice
Pentru debitorii a caror activitate este restransa/inchisa pe perioada starii de urgenta/alerta prin hotarari emise de catre organele abilitate ale statului, conditiile de mentinere a valabilitatii esalonarilor la plata in procedura simplificata se suspenda, la cerere, pana la data la care este reluata activitatea.
De asemenea, aceeasi masura se aplica si pentru debitorii care beneficiaza de esalonari la plata acordate de organul fiscal potrivit actelor normative in vigoare (eşalonare acordata potrivit cap. VI din cadrul titlului VII din Codul de procedura fiscala, eşalonare la plata in forma simplificata potrivit OUG nr. 181/2020).
Aceasta suspendare se acorda pana la data la care activitatea este reluata fara niciun fel de restrictie.
De asemenea, au fost reglementate o serie de reguli speciale de esalonare la plata pentru contribuabilii supusi impozitului pe profit pentru transferurile de active de rezidenta fiscala si/sau de activitate economica desfasurata printr-un sediu permanent pentru care Romania pierde dreptul la impozitare, potrivit art. 40 ind. 3 din Codul fiscal.
Modificari privind amnistia fiscala
Contribuabilii care au fost supuşi inspecţiei fiscale sau verificarii situaţiei fiscale personale incepute dupa data intrarii in vigoare a OUG nr. 69/2020 şi incheiate pana la data intrarii in vigoare a OUG nr. 19/2021 pot beneficia de anularea dobanzilor, penalitaţilor şi accesoriilor aferente obligaţiilor bugetare principale cu scadenţe anterioare datei de 31 martie 2020, cu respectarea condiţiei de plata integrala a obligaţiei bugetare principale in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a ordonantei (4 octombrie 2021) şi depunerea cererii de anulare pana cel tarziu la data de 31 ianuarie 2022 inclusiv.
Contribuabilii care au fost supuşi verificarii documentare si pentru care au fost stabilite obligati bugetare principale cu scadenţe anterioare datei de 31 martie 2020 si individualizate in decizii de impunere emise dupa data intrarii in vigoare a OUG nr. 69/2020, dar nu mai tarziu de 31 ianuarie 2022, pot beneficia de anularea dobanzilor, penalitaţilor şi accesoriilor aferente obligaţiilor bugetare principale, cu respectarea condiţiei de plata integrala a obligaţiei bugetare principale in termenul prevazut la art. 156 alin. 1 din Codul de procedura fiscala, pentru deciziile de impunere comunicate dupa data intrarii in vigoare a ordonantei, respectiv in termen de 30 zile de la data intrarii in vigoare pentru deciziile de impunere comunicate pana la data intrarii in vigoare şi depunerea cererii de anulare pana cel tarziu la data de 31 ianuarie 2022 inclusiv, respectiv in termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere daca termenul de 90 de zile se implineşte dupa 31 ianuarie 2022.
In ambele situaţii accesoriile stinse atat inainte, cat şi dupa data intrarii in vigoare a OG 11/2021 se restituie potrivit Codului de procedura fiscala.
|