Alexandru Fulga, PPC: Vrem sa ne afirmam pozitia distincta in domeniul constructiilor |
Arhitectura & Proiectare Publicat de Elena Icleanu 07 Aug 2025 14:03 |
![]() Discutia a atins subiecte cheie precum avantajele reprezentarii institutionale a breslei, nevoia unei reforme legislative coerente, repozitionarea proiectantului in raport cu constructorii si beneficiarii, dar si demersurile PPC pentru profesionalizarea meseriei si consolidarea unui dialog cu autoritatile.
In cele ce urmeaza, sintetizam ideile centrale din dialogul purtat de Alexandru Fulga in cadrul podcastului eDevize.
Necesitatea infiintarii PPC
Intr-un peisaj economic in care organizatiile patronale ale constructorilor si-au consolidat vocea in ultimele decenii, domeniul proiectarii a ramas prea multa vreme fara o reprezentare institutionalizata. Alexandru Fulga subliniaza ca nevoia unui patronat al proiectantilor exista inca de la inceputurile organizarii sectorului.
"Nevoia probabil ca era de acum 20 de ani, de cand au inceput constructorii si s-au organizat in PSC. Probabil ca trebuia sa existe si o organizatie patronala la nivelul proiectantilor. Nu s-a intampla la acea vremet", a declarat reprezentantul PPC.
Patronatul Proiectantilor in Constructii (PPC) a fost infiintat formal la inceputul anului 2024, ca urmare a unor discutii initiate in toamna anului 2023. Lansarea oficiala a coincis insa cu un an marcat de instabilitate institutionala si un climat politic dominat de campanii electorale succesive - un context complicat pentru consolidarea unui dialog real cu autoritatile.
"Ne-am asezat la masa si am infiintat patronatul undeva la inceputul lui 2024, efectiv. Discutia a fost in toamna 2023, dar hotararea judecatoreasca undeva in ianuarie 2024. Am avut ghinionul cumva sa trecem si printr-un an 2024 in care partenerul nostru de dialog, legiuitorul, a fost prins doar in campanii electorale si alegeri", a precizat Alexandru Fulga.
In ciuda acestui debut dificil, PPC a fost gandit de la inceput ca o structura functionala, condusa de antreprenori, cu o agenda clara si o orientare pragmatica.
"Patronatul e format din antreprenori, de patroni. Si noi suntem obisnuiti sa fim foarte eficienti si foarte la obiect si am venit cu agende, am venit cu obiective clare", a adaugat Alexandru Fulga.
Rolul PPC ca partener de dialog
De la inceput, PPC a urmarit sa devina un partener de dialog clar si aplicat in relatia cu statul. Scopul a fost acela de a contribui la simplificarea legislatiei si de a aduce meseria de proiectant mai aproape de realitatile din teren.
"Ne-am infiintat cu scopul de a inlesni, de a modifica, de a usura si de a face mai bine aceasta meserie", a mai spus Alexandru Fulga.
Totusi, dialogulul s-a dovedit a fi dificil si fragmentat. Fulga subliniaza ca orice progres presupune reciprocitate - iar aceasta nu a fost usor de obtinut.
"Avem nevoie de dialog, de un partener de dialog cu care sa poti face toate acestea, iar acest lucru a fost destul de complicat. Speram ca acum sa existe acest partener, mai ales ca avem aceasta legislatie integratoare - sa spunem - codul urbanismului, pe care Romania si l-a asumat prin PNRR, l-a mai modificat, l-a mai amanat, dar pe care, in cele din urma, va trebui sa-l aprobe", a adaugat reprezentantul PPC.
In ciuda obstacolelor, PPC continua sa propuna solutii si sa participe activ la discutiile privind reformarea legislatiei din domeniu.
CATUC si initiativele PPC
Unul dintre punctele centrale pe agenda Patronatului Proiectantilor in Constructii este Codul Amenajarii Teritoriului, Urbanismului si Constructiilor - un instrument legislativ asumat de Romania prin PNRR, dar aflat inca in proces de adoptare. PPC isi exprima speranta ca acest cod va aduce ordine intr-un sistem fragmentat si incoerent, marcat de suprapuneri si contradictii intre acte normative.
"Este important pentru noi pentru ca nu avem o lege unitara ca alte state europene. Avem Legea 10, mai avem Legea 50, mai avem HG 907... intre ele, care la un moment dat se mai bat cap in cap", a declarat Alexandru Fulga.
In acest context, PPC a venit cu propuneri punctuale, atat privind bugetarea proiectarii, cat si repartizarea responsabilitatilor in procesul investitional.
"CATUC ar trebui sa integreze cumva si partea asta de buget, in care am venit cu o propunere, si partea de responsabilitati. Pentru ca, in momentul de fata, proiectantul are foarte multe responsabilitati. Nu neaparat prin lege, ci mai degraba dintr-o logica de tipul: Pai cine? Proiectantul. Ce ai aici? Pune proiectantul. Adica lucruri de genul acesta, impamantenite, care, coroborate cu acel 3%, devin destul de frustrante. Ajungi sa-ti asumi foarte multe raspunderi", a subliniat Alexandru Fulga.
PPC urmareste, asadar, nu doar clarificarea legislatiei, ci si o reasezare a rolului proiectantului in raport cu celelalte parti implicate in procesul de construire.
PPC si relatia proiectant–constructor in contextul design & build
Generalizarea procedurii design & build in licitatiile publice - in special pentru marile proiecte de infrastructura - a modificat profund raportul de forte dintre proiectanti si constructori. In locul unui model cu roluri clar delimitate, proiectarea a devenit o anexa in structurile de tip consortiu.
"Puterea financiara fiind in mana constructorului, tu intri acolo un fel de anexa. Esti cumva o unealta prin care el isi construieste. Tu, ca proiectant, ajungi sa fii un fel de anexa - o unealta prin care el construieste. Dar, in acelasi timp, trebuie sa-i urmaresti interesul, sa-i optimizezi procesele, sa folosesti tehnologia lui. Practic, iti pierzi cumva rolul acela de profesionist independent. Si exact din acest motiv s-a infiintat si patronatul. E unul dintre motivele pentru care am vrut sa luptam mai departe, ca sa ne putem afirma pozitia distincta in lantul actorilor din domeniul constructiilor. In acest lant trebuie sa existe clar o separare: proiectantul, executantul, beneficiarul prin reprezentantul sau - dirigintele de santier sau altcineva - toti acesti actori trebuie sa fie bine delimitati", a explicat Alexandru Fulga.
In esenta, PPC isi asuma rolul de a readuce proiectarea in centrul procesului decizional, cu toate responsabilitatile si drepturile ce decurg din aceasta pozitie.
Profesionalizarea meseriei si certificarea competentelor
Unul dintre obiectivele PPC este ridicarea standardelor profesionale in proiectare si eliminarea practicilor care compromit calitatea lucrarilor publice. Patronatul sustine ideea unei certificari diferentiate a firmelor de proiectare, in functie de nivelul de competenta si de tipologia proiectelor abordate.
"Exista, intr-adevar, o problema mare legata de calificarea profesionala, iar noi, la nivelul patronatului, ne straduim sa introducem conceptul de certificare a firmelor pe niveluri de competenta", a precizat Alexandru Fulga.
Scopul acestui demers este clar: protejarea proiectelor publice de riscurile generate de documentatii tehnice intocmite de echipe nepregatite, in special in faza de studiu de fezabilitate.
Ne dorim ca aceia care sunt cu adevarat pregatiti, care bifeaza anumite atuuri profesionale, sa poata proiecta lucrari corespunzatoare nivelului lor. Astfel, sa nu mai ajungem in situatia in care studii de fezabilitate sunt realizate de persoane nepregatite, iar ulterior, in cadrul unor licitatii de tip design and build, firmele castigatoare sunt nevoite sa refaca complet documentatia. Abia atunci isi dau seama ca bugetul este, de fapt, la jumatate din cat ar trebui sa fie, ceea ce duce inevitabil la blocaje", a mai adaugat reprezentantul PPC.
Colaborarea cu mediul universitar
Un alt pilon al viziunii PPC il reprezinta parteneriatul dintre mediul profesional si cel academic. Patronatul sustine necesitatea unei corelari mai stranse intre ceea ce se preda in universitatile tehnice si realitatile pietei de proiectare si executie.
"Participam la o serie de sedinte consultative alaturi de reprezentanti ai mediului academic, pentru a vedea cum putem, noi - mediul privat - sa sprijinim universitatile si sa contribuim la apropierea continutului predat in facultati de nevoile reale din practica", a declarat Alexandru Fulga.
Diferenta dintre formarea teoretica si cerintele din teren ramane una semnificativa, iar numarul absolventilor pregatiti pentru piata este, in continuare, insuficient.
"Din pacate, in continuare, numarul absolventilor ramane redus. La asta se adauga si problema continutului predat in facultati, precum si faptul ca salariile profesorilor sunt foarte putin ofertante - ca sa nu spunem deloc. Astfel, media de varsta a cadrelor didactice din universitati este tot mai ridicat", a mai spus presedintele PPC.
In acest sens, PPC atrage atentia asupra nevoii de modernizare a programelor universitare si de sustinere reala a cadrelor didactice, fara de care formarea unor profesionisti bine pregatiti devine imposibila.
Nevoia unei viziuni coordonate la nivel national
Lipsa unei viziuni coordonate si a unei institutii centrale care sa urmareasca eficienta proceselor in domeniul investitiilor publice este, in opinia PPC, una dintre slabiciunile majore ale sistemului actual.
"Nu exista, din pacate, o institutie care sa aiba o viziune de ansamblu si care sa vada toti actorii implicati, sa inteleaga cum functioneaza procesele si cum pot fi optimizate. Fiecare companie, in interiorul ei, isi analizeaza procesele, incearca sa le imbunatateasca, sa le automatizeze, sa le faca mai eficiente si mai rapide. La nivel macro, ar trebui sa existe o institutie formata din reprezentanti ai ministerelor si ai institutiilor-cheie, care sa ofere directii clare si sa elaboreze strategii pe termen mediu, ca sa nu spun lung, dar pe care sa incepem sa le implementam efectiv", a declarat Alexandru Fulga.
Desi PPC constata unele progrese punctuale - precum digitalizarea anumitor proceduri - acestea raman izolate si incapabile sa genereze o transformare sistemica.
"Sunt imbunatatiri. Din pacate, pentru ca nu exista o gandire unitara, lucrurile astea sunt izolate. Ori lucrurile izolate n-au cum sa genereze un impact extraordinar", a mai spus specialistul.
Prin participarea sa in dialogul cu Ministerul Dezvoltarii si alte institutii, PPC sustine ideea constituirii unui cadru strategic comun, capabil sa alinieze obiectivele si sa profesionalizeze procesul decizional in investitiile publice.
"Noi, prin organizatia patronala, suntem deschisi la dialog in acest sens. Si intr-adevar, Ministerul Dezvoltarii este un partener de dialog. Incercam sa facem pasi in directia asta, dar, repet, sunt pasi mici, izolati - iar daca nu se fac viziuni coerente, la nivel macro si sistemic, lucrurile devin foarte complicate", a precizat reprezentantul PPC.
Implicarea in reconstructia Ucrainei
Alexandru Fulga a subliniat ca vede in reconstructia Ucrainei o oportunitate reala pentru firmele romanesti de proiectare, mai ales in contextul scaderii investitiilor interne. Patronatul sustine ca statul roman ar trebui sa joace un rol activ in deschiderea acestor piete pentru companiile locale.
"Ne dorim ca firmele romanesti sa fie un pion activ in reconstructia Ucrainei. In acest sens, ne propunem – atat prin patronat, cat si prin Federatia Societatilor din Constructii - sa organizam evenimente dedicate acestei teme, pentru a arata ca suntem pregatiti, ca avem capacitatea si dorinta de a contribui. Cu atat mai mult cu cat, daca nivelul investitiilor din Romania va scadea, este firesc sa ne orientam spre alte piete, iar Ucraina poate deveni una dintre acestea. Noi suntem aici, la granita, am fost printre primii care am primit refugiati, avem experienta, stim sa facem. Suntem antrenati si pregatiti.
Dar este esential ca statul sa recunoasca si sa sustina aceasta resursa valoroasa. Sa o valorifice si sa se mandreasca cu ea. Pentru ca, in cele din urma, este in interesul sau: daca noi mergem acolo, lucram si castigam, aducem acei bani inapoi in economia romaneasca", a declarat reprezentantul proiectantilor in constructii.
Dincolo de potentialul economic, PPC vede in acest demers o oportunitate pentru recunoasterea internationala a competentelor ingineresti romanesti si pentru consolidarea pozitiei firmelor autohtone intr-un context european si regional.
Prin acest podcast, Alexandru Fulga a oferit o imagine clara a directiilor pe care PPC le urmareste in mod constant: sprijinirea breslei printr-o voce comuna, contributia la reformarea legislatiei din domeniul constructiilor, cresterea standardelor profesionale si construirea unui parteneriat functional cu autoritatile. Intr-un context in care proiectarea ramane adesea in plan secund, PPC isi propune sa aduca meseria inapoi in centrul procesului decizional.
|