Agenda Constructiilor
Luni, 26 Februarie 2024
Frontale
Home - Stiri - Afaceri, Juridic, Finante & Impozite - USR PLUS cere criterii de finantare transparente si publice pentru sustinerea PNDL 3
USR PLUS cere criterii de finantare transparente si publice pentru sustinerea PNDL 3
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de AG&F 02 Sep 2021 11:07
USR PLUS a pus zece de conditii pentru sustinerea programului ”Anghel Saligny”, noul PNDL dorit de PNL şi UDMR, prin care autoritatile locale sa primeasca 50 de miliarde de lei pentru proiecte de asfaltari de drumuri, apa şi canalizare, printre care se numara introducerea unor criterii similare fondurilor europene, alocarea banilor pe baza de punctaj şi nu din pixul ministrului, iar toate criteriile de finantare sa fie publice şi transparente, au declarat pentru news.ro surse din conducerea USR PLUS.
Potrivit documentului care contine conditiile USR PLUS pentru sustinerea PNDL 3, consultat de news.ro, solutiile trebuie obligatoriu reglementate prin chiar OUG-ul de adoptare a programului. Acestea sunt in numar de zece:
1. Filosofie de chetuire similara fondurilor europene (simplificata in implementare);
2. Bugetare defalcata pentru fiecare dintre cele 5 tipuri de investitii;
3. Stabilire de indicatori de program;
4. Stabilire de criterii generale de eligibilitate şi ordinea de importanta a acestora;
5. Stabilire de cofinantare;
6. Decontare pe baza de costuri unitare maximale;
7. Mecanism de implementare şi control similar programelor operationale, simplificat şi adaptat la complexitate;
8. Structura dedicata cu asigurare de capacitate administrative;
9. Alocare de investitii pe baza de evaluare rezultata din punctaj şi nu pe baza de lista aprobata de ministru;
10. Transparenta prin crearea unui sistem informatic, public, care sa cuprinda toate informatiile legate de proiect (punctaj,contractor, durata, stadiu de executie şi plati, etc.).
Propunerile USR PLUS pe larg:
- articolul 4, alin.(1) din proiectul de OUG se completeaza cu stabilirea unor indicatori ai programului pe baza solicitarilor invocate de MDLPA in nota de fundamentare şi sau a estimarilor, respectiv:
= numar de kilometri retele alimentari cu apa şi numar de statii de tratare a apei, precum şi numarul de racordari şi numarul de locuitori beneficiari/populatie deservita;
= numar kilometri retele de canalizare şi numar de statii de epurare, precum şi numarul de racordari şi numarul de locuitori beneficiari/populatie deservita;
= numar de kilometri de drum şi numar podete, pasaje sau punti pietonale, precum şi numarul de locuitori beneficiari/populatie deservita;
= numarul de kilometri de retea de distributie a gazelor natural, precum şi numarul de racordari şi numarul de locuitori beneficiari/populatie deservita.
- articolul 4 se completeaza de asemenea cu bugetul defalcat pe fiecare dintre cele 5 tipuri de investitii mentionate la alin.(1).
- articolele 6, 8 şi 9 se completeaza/modifica in sensul introducerii de prevederi referitoare la stabilirea unui mecanism de implementare şi control la nivelul structurii responsabile din cadrul MDLPA (cu obligatia asigurarii capacitatii administrative corespunzatoare) careia ii vor fi stabilite :
= atributii de reglementare a criteriilor de eligibilitate,
= atributii de evaluare şi selectie a proiectelor,
= atributii de monitorizare şi atributii control (inclusiv al procedurilor de achizitie) şi atributii de recuperare.
- articolul 6 alin.(2) se modifica in sensul eliminarii oricarui mod similar functionarii in prezent a investitiilor derulate prin PNDL 1, PNDL2 sau CNI - tip de lista şi a aprobarii investitiilor prin ordin de ministru, urmind ca prin OUG sa fie stabilite criteriile generale care vor fi avute in vedere la detalierea subcriteriilor şi a punctajelor pentru aprobarea investitiilor cu incadrarea in alocarea bugetara, conform ordinii de prioritate de mai jos, investitiile urmind a fi aprobate in urma unei evaluari realizata cu personalul propriu al structurii de implementare şi/sau cu evaluatori independenti:
= Au prioritate proiectele din zonele de investitii acoperite de Anghel Saligny care au fost depuse la fonduri europene, au fost declarate eligibile, evaluate dar sunt pe lista de rezerva (lipsa de fonduri).
= Din cele neeligibile din programele operationale, au prioritare cele care sunt complementare unor proiecte finantate prin PNRR sau prin programele operationale, fie in sensul continuarii unor investittii (etape noi), fie sa suplineasca nevoile suplimentare care nu pot fi finantate din PNRR sau Programele Operationale.
= In cazul proiectelor care intra in sfera de investitii acoperite de PNRR (ex: canalizare), proiectele sa respecte criteriile PNRR (costing, cladiri eficiente energetic) astfel incat sa poata demara prin Anghel Saligny şi sa poate fi decontate din PNRR, daca decizia politica este de aşa natura incat sa ne incadram in spatiul bugetar.
= nu exista investitii nefinalizate prin PNDL 1, PNDL 2, CNI, sau proiecte cu finantare europeana reziliate.
= nu exista creante aferente PNDL 1, PNDL 2, CNI, sau proiecte cu finantare europeana.
= bugetul propriu este insuficient insa poate asigura o cofinantare consistenta;
= bugetul propriu nu mai poate asigura cofinantare intrucit nivelul maxim a fost deja atins ca urmare a altor proiecte cu finantare europeana aflate in derulare;
= gradul de contributie la indeplinirea obiectivelor/indicatorilor de program mentionati la art.4.
- Se va introduce un articol nou referitor la obligativitatea utilizarii unor costuri unitare maximale (diferenta urmind sa fie suportata de beneficiar) stabilite fie prin raportare la lucrari similare finantate din alte surse, cu prioritate din fonduri europene acolo unde exista sau pe baza unor proiecte tip, acolo unde este cazul.
- Se va introduce un articol nou referitor la crearea unui sistem informatic similar SMIS/MySMIS, simplificat, care sa fie public şi care sa ofere informatii despre proiectele finantate prin PNDL 3, respectiv punctajul obtinut (detaliat conform criterii generale), contractori, stadiu de executie, plati, etc.
 
 
 
RAWLPLUGALLBIMhiltiABONARE REVISTE
ROCKWOOL 196
Editia
NOIEMBRIE/DECEMBRIE 2023!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 179 (Noiembrie-Decembrie 2023)
 

Autentificare

romania fara hospice
GHID de INSTALARE
viarom
top 500
MAKITA
top 500
CDS
FRONTALE
leviatan
strabag nivel 1
Ubitech
concelex
Acvatot 2019
theda mar
top 500
rigips
CONCEPT STRUCTURE
quadratum
noark
ERBASU CONSTRUCT

Parteneri

AHK 2022
HABITAT
FPSC_2019
ef-de-n
AICPS_30
econet
ROGBC 2016

pereti cortina si tamplarie aluminiu exigeretamplarie aluminiu