ADURO contribuie activ la tranzitia catre o economie sustenabila si ecologica |
Antreprenori & Dezvoltatori Publicat de Ovidiu Stefanescu 28 Aug 2024 06:20 |
Fondata in 2012, compania ADURO este specializata in lucrari de proiectare si constructii, obiectivul principal fiind acela de a sprijini firmele private si institutiile publice in realizarea proiectelor cu profesionalism si integritate. Beneficiind de aportul unei echipe experimentate si dedicate de specialisti, ADURO ofera in prezent servicii de proiectare si asistenta tehnica cu privire la infrastructura de transport, drumuri si poduri, aeroportuara, constructii civile si industriale, infrastructura de mediu, supervizare si management de contract si executie. Societatea a inregistrat o crestere de aproape 4 ori a cifrei de afaceri in anul 2023, incasarile din anul precedent ajungand la aproape 50 de milioane de euro. Aceasta evolutie a fost generata, pe de o parte, de dezvoltarea diviziei de antreprenoriat general si, pe de alta parte, de numarul important de proiecte majore, contractate si demarate in ultimul timp. Despre toate acestea ofera in continuare informatii suplimentare ing. Cezar Serban, directorul general al companiei ADURO.
- Ce proiecte de infrastructura de aparare, aeroportuara, portuara (proiecte speciale) aveti in lucru? In ce stadiu de implementare sunt si ce termene de executie au acestea?
- Pe segmentul infrastructurii de aparare, lucram la realizarea infrastructurii Bazei 57 Aeriene "Mihail Kogalniceanu", pentru care perioada de proiectare s-a incheiat si la care au inceput lucrarile de executie, pe care le desfasuram impreuna cu partenerii de asociere Bog’Art si STRABAG si care au o durata estimata de 40 de luni. De asemenea, ne ocupam de reabilitarea si extinderea bretelei H in cazarma 546 Otopeni. Lucrarile de executie s-au finalizat in perioada 2023-2024, iar acum ne pregatim pentru receptia acestora. In ceea ce priveste lucrarile de interventii la pavilioane si asigurare utilitati in cazarma 1181 Vladeni, s-a incheiat faza de proiectare si a inceput procesul de executie, care vor dura aproximativ 34 de luni.
De amintit sunt si lucrarile de infrastructura necesare functionarii Colegiului National Militar "Alexandru Ioan Cuza" in cazarma 3607 Constanta. Contractul se afla in perioada de proiectare, fiind in curs de finalizare. Alte proiecte se refera la NSIP-3AF3541 - Asigurare cai de rulare la platforma de parcare aeronave si NSIP-3AF35042 - Asigurare platforma parcare si mentenanta, ambele aflate in faza de proiectare.
In domeniul infrastructurii aeroportuare, mentionam Aeroportul International Galati-Braila, unde in prezent se lucreaza la planul de investitii/master plan si la Studiul de Fezabilitate, necesare pentru pregatirea studiilor asociate fazei de proiectare SF aferente viitorului obiectiv de investitii.
In ceea ce priveste infrastructura portuara, putem mentiona master planul infrastructurii rutiere si de acces a Portului Constanta, care include extinderea, modernizarea si reabilitarea drumurilor si pasajelor din Port, precum si parcarea securizata cu facilitati de stationare in vecinatatea accesului din A4.
- Cum a evoluat activitatea companiei in 2023 si in primele 6 luni din 2024 si ce estimari aveti pentru 2024 si in perspectiva anilor 2025-2030?
- In 2023, activitatea companiei s-a axat pe finalizarea contractelor de executie semnate in anii anteriori si pe initierea activitatilor de proiectare pentru proiectele mentionate mai sus. De asemenea, am organizat noul sediu al companiei si am realizat o reorganizare interna, prin definitivarea organigramei finale si demararea procedurilor de angajare a personalului suplimentar, necesar pentru derularea contractelor in conditii optime. Pe parcursul anului curent, ne mentinem concentrata atentia pe finalizarea proiectelor existente, cu scopul de a le finaliza conform termenelor asumate, si pe imbunatatirea performantei organizationale. Totodata, lucram la optimizarea activitatii pentru maximizarea profitului si investim in dezvoltarea profesionala a angajatilor prin cursuri de specializare si formare continua. In perioada 2025-2030, avem in vedere continuarea derularii de proiecte cu impact major la nivel national, in special in domeniile infrastructurii de aparare, aeroportuare, civile si portuare. De asemenea, ne dorim sa ne implicam in proiecte noi, aliniate cerintelor Uniunii Europene prin programul European Green Deal, contribuind, astfel, la tranzitia catre o economie sustenabila si ecologica, inclusiv prin dezvoltarea de cladiri Nearly Zero-Energy (NZEB), care vor juca un rol esential in reducerea consumului de energie si a emisiilor de carbon.
- Cum vedeti evolutia activitatii din domeniul de proiectare si constructii de infrastructura de aparare, aeroportuara, portuara, in prima jumatate a anului 2024 si cum credeti ca se va dezvolta acesta pe termen scurt si mediu?
- Avand in vedere incheierea exercitiului financiar 2015-2021(+2) si lipsa fondurilor europene destinate infrastructurii aeroportuare, preconizam o scadere semnificativa a activitatii de proiectare in acest domeniu, aeroporturile civile fiind nevoite sa se bazeze pe incasarile proprii si pe finantari prin credite pentru viitoarele proiecte. Astfel, este posibil ca atentia sa se concentreze mai mult pe intretinerea si modernizarea infrastructurii existente in detrimentul derularii unor proiecte de investitii majore.
Pe de alta parte, infrastructura militara isi continua dezvoltarea intr-un ritm constant, sustinuta de contextul geopolitic actual care a accentuat necesitatea intaririi capacitatilor de aparare. Investitiile in acest domeniu au inclus modernizarea bazelor si facilitatilor existente, precum si construirea de noi structuri esentiale pentru securitatea nationala. Acest segment a beneficiat de sprijin financiar stabil, atat din fonduri nationale, cat si internationale, asigurand continuitatea si expansiunea proiectelor.
De asemenea, in sectorul infrastructurii portuare, in special in Portul Constanta, s-a observat o crestere a activitatii comerciale, datorata in principal cresterii volumului de cereale tranzitate. Acest fenomen, alimentat de evolutiile geopolitice, a determinat o crestere a necesitatii de extindere si modernizare a infrastructurii portuare.
Proiectele speciale, incadrate in aceste trei categorii, se caracterizeaza printr-o valoare ridicata a investitiei, datorita suprafetelor extinse si complexitatii lucrarilor. Acestea necesita o mobilizare semnificativa de utilaje si personal, iar durata scurta de realizare impune o coordonare eficienta si o gestionare riguroasa a resurselor.
- Ce planuri si obiective de dezvoltare aveti, la nivel de companie, pe termen scurt, mediu si lung?
- In ceea ce priveste planurile de dezvoltare a companiei pentru anii urmatori, ne propunem sa investim in imbunatatirea calitatii personalului prin organizarea unor cursuri de dezvoltare profesionala si extinderea echipei cu aproximativ 20%, angajand specialisti cu experienta relevanta in proiectele noastre. De asemenea, vizam mentinerea unui ritm sustinut de crestere a cifrei de afaceri si lucram la implementarea unor aplicatii dezvoltate intern pentru digitalizarea proceselor companiei, inclusiv integrarea Autodesk Construction Cloud, pentru a optimiza fluxurile de proiectare si a creste eficienta operationala.
- Care sunt principalele provocari pe care le intampinati in activitate, in aceasta perioada?
- In prezent, ne confruntam cu mai multe provocari majore, care impacteaza activitatea noastra, una dintre cele mai importante fiind deficitul de personal calificat. In contextul cresterii numarului de proiecte din Romania, atat in sectorul privat, cat si in cel public, avem dificultati in atragerea si retentia specialistilor necesari. Acest deficit este agravat de fenomenul emigratiei si de scaderea numarului de ingineri formati de institutiile de invatamant tehnic, care nu reusesc sa acopere cerintele actuale ale pietei muncii. In plus, schimbarile frecvente si adesea complexe in legislatia din domeniul constructiilor si al achizitiilor publice reprezinta o provocare semnificativa. Aceste modificari afecteaza predictibilitatea proiectelor si impun ajustari constante ale procedurilor si strategiilor noastre. Astfel, este necesara o adaptare continua a personalului pentru a asigura conformitatea si eficienta in derularea proiectelor. De asemenea, integrarea tehnologiilor avansate si digitalizarea proceselor reprezinta un alt set de provocari. Implementarea solutiilor digitale necesita nu doar resurse tehnice, dar si o pregatire adecvata a echipei pentru a integra aceste tehnologii in mod eficient, fara a perturba operatiunile curente.
|