Agenda Constructiilor
Duminica, 22 Decembrie 2024
Home - Stiri - Antreprenori & Dezvoltatori - AUTOTEHNOROM: Contracte majore de peste 200 milioane euro, in ultimii 10 ani
AUTOTEHNOROM: Contracte majore de peste 200 milioane euro, in ultimii 10 ani
Antreprenori & Dezvoltatori Publicat de Ovidiu Stefanescu 25 Iul 2024 06:25
Compania Autotehnorom, cu sediul central in Suceava, a incheiat anul 2023 cu o cifra de afaceri neta de peste 200 de milioane de lei, avand mai mult de 500 de angajati. Pentru 2024, Vasile-Ion Ripan, administratorul societatii, estimeaza o crestere de minimum 25% a businessului, in special datorita mobilizarii in executia lucrarilor din cadrul contractelor aferente celor doua loturi ale Axei Rutiere Strategice 1: Iasi - Suceava, precum si a celor din cadrul drumului expres pentru realizarea conexiunii dintre Autostrada A3 (Zona Turda) si DN1 (Zona Tureni). 
Fondata in anul 2005, Autotehnorom este, dupa aproape 20 de ani de activitate, o prezenta proeminenta in sectorul constructiilor de drumuri si autostrazi, societatea fiind recunoscuta pentru executia de proiecte complexe. Firma face parte din grupul Operational, alaturi de Operational Autoleasing, Operational Finop Leasing IFN si Operational Autoservice, asigurand o combinatie eficienta de resurse ample si flexibilitate unei firme locale.
 
- La ce proiecte lucrati in aceasta perioada si ce ne puteti spune despre acestea?
- Suntem intr-o perioada foarte aglomerata si avem in desfasurare un proiect important pentru zona Moldovei - si anume "Regiunea Nord-Est - Axa Rutiera Strategica 1: Iasi - Suceava", format din doua loturi. Atat Lotul 1: DJ 208 limita judet Iasi - Budeni - Dolhasca si DJ 208A Suceava - Ipotesti - Bosanci - Udesti - Liteni - Dolhasca (46,2 km), cat si Lotul 2: DJ 209C Suceava - Frumoasa - Liteni si DJ 209D Liteni - Stroiesti - Costana - Darmanesti (29,54 km) se afla intr-o etapa finala de executie, stadiul fizic fiind de 90%. In cadrul ambelor loturi, se executa in prezent lucrari de asternere a celor doua straturi de mixtura asfaltica, lucrari cu o incidenta mare in totalul valorii contractelor. De asemenea, se vor executa lucrari la poduri, podete, sistem de iluminat, parapete metalice, semnalizare rutiera etc. Echipa noastra specializata si parteneriatele solide ne faciliteaza realizarea obiectivelor, cu un accent deosebit pe calitate si punctualitate, astfel incat apreciem ca vom finaliza acest proiect pana la sfarsitul acestei veri.
De asemenea, ne concentram eforturile inclusiv asupra sectorul de drum expres pentru realizarea conexiunii dintre Autostrada A3 (Zona Turda) si DN1 (Zona Tureni), in calitate de asociat. In perioada urmatoare, se va intensifica ritmul lucrarilor pe acest santier.
Portofoliul nostru cuprinde si o serie de lucrari de o anvergura mai mica, ce constau in servicii de intretinere curenta vara/ iarna pe drumuri nationale judetene si locale. In prezent, oferim servicii complete de constructie drumuri si autostrazi, cum ar fi lucrari de terasamente, de infrastructura si suprastructura, precum si executia de poduri, podete tubulare si podete casetate. Producem si prestam servicii de asternere a mixturilor asfaltice si a betoanelor rutiere, amenajam spatii dedicate, etc.
In ceea ce priveste termenele de executie, putem spune ca suntem foarte multumiti de evolutia lucrarilor. Echipele de santier si personalul tehnic s-au mobilizat exemplar, astfel incat preconizam ca vom finaliza toate lucrarile in timpul propus, unele chiar inainte de termenele prevazute in contracte.
 
 
- La ce valoare se ridica portofoliul total de proiecte ale companiei si ce orizont temporar acopera?
- Integritatea si calitatea sunt principiile fundamentale ale activitatii noastre. Aceste considerente ne-au ajutat sa construim relatii durabile, bazate pe incredere si respect mutual, astfel ca din anul 2020 compania s-a dezvoltat exemplar, numarand peste 20 de proiecte de constructie si reabilitare a infrastructurii rutiere atat ca antreprenor general sau lider de asociere, cat si ca subantreprenor. Dintre acestea, putem enumera cateva proiecte finalizate cu succes, precum: varianta de ocolire Suceava (in perioada de garantie), DN 18 lot 3 Sesuri - Carlibaba (judetul Suceava), DN 18 lot 4 Carlibaba - Iacobeno (Suceava), DJ 186 Sacel - Barsana (Maramures) - in perioada de garantie, DJ 178C Radauti - Vicovu de Sus (Suceava), DN 29D Botosani - Stefanesti (Botosani) - in perioada de garantie etc. Facand abstractie de contractele "mici", incheiate cu diferiti beneficiari (primarii, sectii de drumuri judetene/ nationale, terti), constand in lucrari de intretinere curenta vara/ iarna pe drumuri judetene/ nationale din judetele Suceava si Botosani, modernizari de drumuri comunale, livrari de betoane si mixturi asfaltice etc., valoarea proiectelor importante derulate de companie in perioada 2015 pana in prezent se ridica la peste 900 de milioane de lei. Acest fapt se reflecta si in cifrele de afaceri realizate in perioada 2015-2023, care au cumulat un total de peste un miliard de lei (200 de milioane de euro).
 
- Cum a evoluat activitatea companiei in prima jumatate a acestui an si ce estimari aveti pentru urmatoarele 6 luni si in perspectiva (2025-2030)?
- Dupa cum am precizat, tranzitam o perioada destul de aglomerata din toate punctele de vedere, suntem cu "motoarele turate la maximum" am putea spune, o evolutie ce reflecta un inceput solid de an si indica o continuitate in ritm ascendent al activitatii economice a companiei. Fiind an electoral, se resimte o presiune dinspre aceasta zona, insa acest aspect ne motiveaza si mai mult in livrarea de produse si servicii, care nu doar indeplinesc, ci depasesc standardele, intrucat urmarim ca acestea sa fie realizate responsabil si sustenabil. Pe termen scurt, vom finaliza cele doua loturi din cadrul proiectului Axa Rutiera Strategica 1: Iasi - Suceava, insumand patru drumuri judetene in lungime de circa 76 km, iar la inceputul lui 2025 - drumul expres A3-DN1, impreuna cu ceilalti parteneri din cadrul asocierii, un proiect vital pentru judetul Cluj si regiunea Transilvaniei.
La momentul actual, compania noastra in calitate fie de lider, fie de asociat, a participat la proceduri de licitatii pentru proiecte importante (de exemplu, variantele de ocolire din Botosani si Timisoara). Procedurile se afla in derulare, termenele de adjudecare/ atribuire fiind in luna august 2024. Urmarim cu interes anuntatele proiecte majore de infrastructura din regiunea noastra geografica (cum ar fi autostrada A7 Pascani - Suceava si Suceava - Siret, varianta de ocolire Gura Humorului, drumul expres Suceava - Botosani), precum si unele proiecte locale (modernizari de drumuri nationale si judetene).
 
 
- Ce cifra de afaceri ati inregistrat in 2023 si la ce valoare estimati ca va ajunge aceasta in 2024?
- 2023 a fost un an provocator din toate punctele de vedere, insa toate aceste aspecte au concurat la obtinerea unei cifre de afaceri nete ce depaseste valoarea de 200 de milioane de lei. Astfel, ne aflam pe un trend ascendent de dezvoltare, devenind in evidentele ANAF unul din marii contribuabili din Romania, cu peste 500 de angajati. Intrucat mobilizarea in executia lucrarilor din cadrul contractelor aferente cele doua loturi ale Axei Rutiere Strategice 1: Iasi - Suceava, precum si cele ce se executa in cadrul obiectivului de investitii: drumul expres pentru realizarea conexiunii dintre Autostrada A3 (Zona Turda) si DN1 (Zona Tureni) in anul 2024 este una exemplara atat din prisma capitalului investit, cat si a personalului implicat, cu siguranta vom depasi valoarea cifrei de afaceri inregistrata in anul anterior cu minimum 25%. 
Cifra de afaceri inregistrata de la inceputul anului pana in prezent depaseste 100 de milioane de lei, cu 49% mai mult decat ceea ce am realizat in 2023 in aceeasi perioada. Asadar, perspectivele sunt cele mai optimiste in ceea ce priveste frontul de lucru si dinamica activitatii companiei.
 
- Cum vedeti evolutia investitiilor publice in 2024 si cum credeti ca se va dezvolta infrastructura Romaniei pe termen scurt si mediu, avand in vedere perioada electorala pe care o traversam, inflatia persistenta si mentinerea dificultatilor bugetare?
- Daca privim de la un nivel micro, apreciem faptul ca in ultimul an s-au inregistrat unele depasiri ale costurilor initial bugetate pe contracte, din cauza cresterii preturilor materialelor de constructii, ale costurilor cu forta de munca, dobanzi bancare etc. Sunt provocari ce pot destabiliza activitatea companiei, insa mereu trebuie sa identificam noi oportunitati si sa transformam in avantaje ceea ce aparent poate parea un obstacol. Ca solutii in vederea depasirii acestor impedimente, precum si in fluidizarea procesului de absorbtie a fondurilor europene punctam urmatoarele: imbunatatirea cadrului legal, reducerea birocratiei in interactiunea dintre mediul de afaceri si administratia publica, o conduita fiscala previzibila si usor de aplicat, mentinerea unui mediu concurential, precum si sanctionarea ferma si fara exceptii a practicilor incorecte in vederea pastrarii unor conditii echitabile pentru toate companiile pe domenii specifice de activitate.
 
 
Ceea ce se evidentiaza, la nivel national, din prisma santierelor deja existente, precum si a licitatiilor lansate, putem afirma cu certitudine ca plaja constructiilor de drumuri si autostrazi este si va fi una din ce in ce mai ofertanta, in primul rand din prisma "necesitatii" acestora. Ne dorim ca lucrarile sa evolueze cel putin la fel de alert si dupa incheierea perioadei electorale, intrucat infrastructura rutiera are efecte favorabile in lant pentru evolutia economica atat la nivel regional, cat si national.
Recunoastem ca accesarea de fonduri europene reprezinta motorul de crestere si dezvoltare economica, cel putin pentru tarile din Europa de Est, inclusiv Romania, insa, din pacate, acestea nu sunt suficiente pentru acoperirea tuturor investitiilor promise si incepute, tocmai din considerentele mai sus amintite. Mai mult decat atat, se identifica chiar impedimente ce infraneaza absorbtia fondurilor primite de la UE, precum nerespectarea clauzelor de executie impuse, climatul economic si geopolitic volatil si lipsa de consecventa a autoritatilor nationale in atitudinea fata de investitorii straini.
 
- Care sunt principalele provocari pe care le intampinati in activitate, in prezent, in industria constructiilor?
- In ceea ce priveste provocarile din prezent, trebuie inainte de toate punctate cateva aspecte din trecut, respectiv o serie de factori externi care au afectat si continua sa afecteze activitatea firmelor din industria constructiilor (si nu numai), factori care nu au depins si nici nu depind de actiunea sau inactiunea firmelor de constructii. Este vorba despre criza economica postpandemica, ce a determinat cresteri ale indicelui de cost total in constructii cauzate de cresterea pretului la materiale (beton, otel, bitum, ciment, agregate etc.) si manopera.
La aceasta se adauga situatia de criza generata de razboiul din Ucraina, incepand cu luna februarie 2022 si prin actele de putere publica ale Uniunii Europene care au impus sanctiuni Federatiei Ruse si Republicii Belarus, avand ca efect cresterea preturilor la energie si materii prime. De asemenea, criza energiei a determinat majorari necontrolate la pretul combustibilului, energiei si gazelor naturale. Nu trebuie uitata nici criza generata de conflictul militar din regiunea Marii Negre, cu impact asupra cresterii pretului la materiale, echipamente, utilitati publice, inclusiv energie, utilaje, precum si dotari independente, iar impactul asupra cresterii elementelor de cost este reflectat in indicele de cost in constructii total, indicele de cost in constructii pentru costul materialelor, indici publicati de Institutul National de Statistica al Romaniei. Prin adoptarea unor ordonante de urgenta, Guvernul a urmarit crearea unui cadru legislativ care sa asigure toate premisele pentru salvarea contractelor de achizitie publica aflate in derulare in aceasta perioada, la nivel national. In acest "vartej" de actualizare a preturilor contractelor a fost angrenata si compania noastra.
Un alt aspect major, deloc de neglijat in prezent, este acela al lipsei fortei de munca, in special cea a personalului calificat. Avand in vedere pozitionarea geografica a firmei si volumul de lucrari, nu de putine ori am fost nevoiti sa solicitam sprijinul autoritatilor locale, al Agentiei Judetene pentru Ocuparea Fortei de Munca si chiar, in cateva cazuri, al Penitenciarului Botosani, pentru a suplimenta necesarul fortei de munca. De asemenea, nu ascundem faptul ca am procedat la recalificarea locul de munca, la diverse specializari, la colaborari cu persoane aflate la pensie si mai ales la angajarea si relocarea personalului din alte judete (in special cel tehnic, de care judetul Suceava duce o lipsa acuta). Estimam faptul ca vom fi nevoiti sa procedam la fel ca pana acum si in perioada urmatoare, in contextul in care in zona de nord-est a tarii se prognozeaza un potential imens de lucrari de infrastructura.
 
 
- Ce obiective aveti pentru perioada urmatoare, la nivel de companie?
- Obiectivul nostru este sa fim un furnizor international de servicii complete de constructii de drumuri si autostrazi prin mentinerea standardelor inalte de calitate si precizie in toate aspectele activitatii noastre. Intrucat reputatia noastra se bazeaza pe integritate, siguranta in munca si gestionarea proiectelor complexe, ne dorim sa pastram aceste atribute si sa le exploatam in toate lucrarile noastre viitoare. In ansamblu, anii imediat urmatori vor aduce perspective promitatoare pentru sectorul constructiilor de drumuri si autostrazi cel putin la nivel national. In tandem cu noile proiecte vizate suntem intr-un proces continuu de modernizare a echipamentelor tehnologice si a parcului de masini si utilaje. In acest sens, doar in primul trimestru al anului 2024 am facut investitii ce depasesc 6 milioane de lei. 
Desigur ca viitorul in domeniul constructiilor - si nu numai - il reprezinta inteligenta artificiala, sustinuta de digitalizare, bineinteles, considerente care ne motiveaza in acumularea de noi cunostinte in domeniu prin participarea la conferinte, simpozioane si cursuri de pregatire de specialisti in domeniu. Ne dorim sa putem integra cat mai curand posibil beneficiile AI, precum reducerea costurilor prin calculul exact de necesar de materiale pentru realizarea lucrarilor, diminuarea timpului de executie printr-o mai buna planificare a utilajelor si a echipamentelor, respectiv optimizarea tuturor proceselor din companie pentru a ramane competitivi in viitor. Desigur, aceste investitii vor sprijini si dezvoltarea socio-economica si vor contribui la imbunatatirea vietii cetatenilor, a noastra, a tuturor.
 
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
hiltiTotalEnergiesSISECAMRAWLPLUGABONARE REVISTEALLBIM
ROCKWOOL 196
Editia
NOIEMBRIE-DECEMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 187 (Noiembrie-Decembrie 2024)
 

Autentificare

Editia
OCTOMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 186 (Octombrie 2024)
 
Editia
SEPTEMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 185 (Septembrie 2024)
 
romania fara hospice
GHID de INSTALARE
concelex
Acvatot 2019
EURO BUILD
noark
konsent
VEGO
rigips
Ubitech
CDS
MAKITA
leviatan
AED
theda mar
Arduro
DRS
strabag nivel 1
ELECTROGRUP
EDIT-Structural
ERBASU CONSTRUCT
SSAB
quadratum
GEWISS
CONCEPT STRUCTURE
SIGM
BogArt

Parteneri

HABITAT
top 500
FPSC_2019
top 500

pereti cortinatamplarie aluminiu Termopan Salamander
urmarirea comportarii in timp a constructiilor<