BOG’ART: Portofoliu de lucrari de 500 milioane euro si perspective pozitive |
Antreprenori & Dezvoltatori Publicat de Elena Icleanu 04 Iun 2024 06:25 |
Activitatea de constructii a companiei Bog’Art in primele luni din 2024 a decurs conform planului de business stabilit la sfarsitul anului trecut. Potrivit lui Sorin Greu, directorul general al Bog’Art, toate etapele proiectelor planificate au fost finalizate la timp si in limitele bugetelor, demonstrand o excelenta coordonare si executie din partea echipei. In 2023, Bog'Art a inregistrat o cifra de afaceri de 166 milioane de euro, iar pentru anul in curs, managerul estimeaza o crestere cu 10% a acesteia. Pana in prezent, portofoliul de contracte semnate, evaluat la 500 de milioane de euro, asigura 80% din cifra de afaceri preliminata pentru anul 2024. Pentru perioada urmatoare, conducerea companiei isi propune o participare intensiva in licitatii publice pe toate cele trei sectoare de business de interes, respectiv constructii civile, infrastructura si edilitare, concentrandu-se pe contractarea de noi proiecte si pe dezvoltarea de parteneriate solide. In acest context, Bog’Art investeste activ in dezvoltarea sustenabila a companiei, pricipalele directii de interes fiind oamenii si cultura organizationala, procesele si procedurile functionale si tehnologiile noi in domeniul constructiilor.
- Care sunt principalele proiecte de cladiri publice la care lucrati in aceasta perioada?
- Bog’Art detine in prezent un portofoliu diversificat de proiecte, in care suntem implicati individual sau in diverse asocieri, din care mentionam: extinderea si modernizarea Aeroportului International "Avram Iancu" din Cluj-Napoca si a Aeroportului International din Satu Mare. Anul trecut, am finalizat Aeroportul International Sibiu si Aeroportul Tuzla. Aceste proiecte vizeaza imbunatatirea capacitatilor operationale si a facilitatilor pentru pasageri, contribuind la cresterea eficientei si confortului in transportul aerian.
In sectorul de infrastructura, lucram la reabilitarea Pasajului denivelat suprateran Pod Grant, un element crucial pentru traficul bucurestean si la proiectul de reconstructie totala a Planseului Unirii si a Pasajului Unirii, esential pentru asigurarea sigurantei si fluidizarii traficului in centrul Capitalei. De asemenea, finalizam lucrarile la nodul modal Eroii Revolutiei, un proiect important pentru facilitarea transferului eficient intre diferite mijloace de transport public, contribuind astfel la imbunatatirea mobilitatii urbane si la reducerea congestiei traficului.
In domeniul medical, avem in derulare mai multe proiecte menite sa imbunatateasca infrastructura de sanatate. Printre acestea se numara construirea si modernizarea Spitalului Orasenesc Sinaia, constructia Maternitatii Bucur situata in curtea Spitalului Sf. Ioan din Bucuresti, realizarea Sectiei de Ortopedie si a Bancii de Tesuturi din cadrul Spitalului Colentina, precum si Blocul chirurgical Politrauma din Sibiu, destinat ingrijirii pacientilor cu leziuni multiple si complexe.
Proiectele de infrastructura militara in care suntem implicati includ dezvoltarea si modernizarea Bazei 57 Aeriene Mihail Kogalniceanu si a unei baze militare din zona Brasov, esentiale pentru intarirea capacitatilor de aparare si asigurarea conditiilor optime de operare pentru fortele armate.
In sectorul de constructii edilitare avem in derulare proiecte de modernizare a retelelor de alimentare cu apa si canalizare din judetele Dambovita si Buzau, proiecte dedicate sa ofere servicii de calitate si fiabile comunitatilor locale, contribuind la imbunatatirea calitatii vietii si la protectia mediului.
In total, portofoliul actual de proiecte al companiei are o valoare aproximativa de 500 milioane de euro si include proiecte planificate a fi realizate pana in prima jumatate a anului 2027.
- Cum ati caracteriza, pe scurt, piata constructiilor de cladiri publice, avand in vedere experienta pe care o aveti in domeniu?
- Piata constructiilor publice din Romania este caracterizata printr-o dinamica si activitate intensa, cu o varietate mare de proiecte in derulare si in diverse stadii de licitare. Categoriile principale de proiecte, precum infrastructura medicala, educationala, de transport (inclusiv aeroporturi) si de retele de alimentare cu apa si canalizare, contribuie semnificativ la expansiunea si dezvoltarea pietei de constructii autohtone. Aceste proiecte acopera un spectru larg de valori financiare, variind de la zeci de milioane de lei pana la miliarde de lei pentru un proiect, reflectand diversitatea si complexitatea lucrarilor in desfasurare.
Infrastructura medicala se extinde rapid pentru a raspunde nevoilor crescande ale populatiei, inclusiv constructia si modernizarea spitalelor si unitatilor de ingrijire medicala. Sectorul educational este, de asemenea, in plina dezvoltare, cu constructia de scoli noi si extinderea campusurilor universitare pentru a sustine educatia si cercetarea. Infrastructurile de transport, retelele electrice, de alimentare cu apa si canalizare joaca un rol crucial in asigurarea functionarii eficiente a oraselor si regiunilor, contribuind la cresterea economica si la imbunatatirea calitatii vietii.
- Care sunt dificultatile si provocarile pe care le intampinati in constructia de cladiri publice?
- Una dintre principalele provocari cu care ne confruntam sunt termenele stranse de executie ale lucrarilor, impuse adesea de programele de finantare europene. Acest aspect presupune gestionarea unui volum mare de lucrari intr-un timp relativ scurt. Aceasta necesitate de a livra intr-un interval de timp limitat aduce cu sine o provocare, dar si o presiune continua asupra echipei in procesul de executie, pentru a asigura calitatea si conformitatea proiectelor.
Disponibilitatea limitata a fortei de munca calificata este, de asemenea, o provocare semnificativa, avand in vedere ca proiectele pe care le gestionam au o dispersie la nivel national. Recrutarea si mentinerea unei echipe de muncitori calificati si experimentati reprezinta o prioritate constanta pentru a asigura executia corecta si eficienta a proiectelor in care suntem implicati.
Competitia operatorilor economici din piata constructiilor publice impune necesitatea de a lucra cu bugete restranse, ceea ce creste presiunea asupra resurselor si necesitatea de a le gestiona eficient. O alta provocare in desfasurarea eficienta a proiectelor o constituie procedurile lungi si deseori complicate de obtinere a avizelor si a autorizatiilor de construire.
- Ce investitii si obiective aveti planificate pentru dezvoltarea activitatii, in perioada urmatoare?
- Pentru dezvoltarea activitatii companiei, avem clar planificate investitii in modernizarea si extinderea bazei de utilaje si echipamente, in tehnologii specifice noi pentru a spori eficienta si competitivitatea operationala, dar si in digitalizarea proceselor si a implementarii de solutii de inteligenta artificiala. Ne angajam, in continuare, sa investim in dezvoltarea competentelor si aptitudinilor angajatilor nostri prin programe de formare, traininguri si proiecte de dezvoltare profesionala.
De asemenea, continuam sa fim dedicati in a ne asuma responsabilitatea sociala si de mediu. In acest an vom publica primul nostru raport de sustenabilitate (ESG), reflectand angajamentul companiei fata de comunitatile in care operam si fata de mediul inconjurator, evidentiind eforturile noastre de a reduce impactul asupra mediului si de a contribui pozitiv la evolutia societatii.
Pe o piata a muncii aflata in continua schimbare, invatamantul dual este o solutie la nevoia de forta de munca calificata. Sistemul dual este o forma de organizare a invatamantului profesional si tehnic, care se desfasoara in parteneriat intre un operator economic, o unitate de invatamant si o unitate administrativ teritoriala. Anul acesta Bog’Art, in colaborare cu Colegiul Tehnic "Anghel Saligny" si Primaria Sectorului 3, a facilitat sponsorizarea si sustinerea unei clase de 24 de elevi cu calificari profesionale in constructii. Organizatia noastra intelege si promoveaza profesionalizarea de calitate si pune la dispozitie o baza logistica complexa, in care elevii pot invata si experimenta activitati specifice.
Bog’Art si-a asumat intotdeauna rolul de formator profesional atat pentru tinerii absolventi ai institutiilor tehnice de invatamant superior, cat si pentru personalul direct productiv. Acest rol bine definit face parte din politica noastra de implicare in industria constructiilor si in comunitate, asigurand un nivel ridicat de performanta in management, executie si proiectare.
Aceste initiative fac parte dintr-o strategie ampla de crestere durabila si responsabila, menita sa sprijine succesul pe termen lung al companiei.
- Care sunt principalele provocari cu care va confruntati in activitate, in aceasta perioada?
- Principalele provocari cu care ne confruntam in activitatea noastra includ duratele lungi ale procedurilor licitatiilor publice. Acestea pot dura chiar si un an pana la emiterea rapoartelor de evaluare. In acest context, neavand o predictibilitate a termenelor de finalizare a evaluarilor respective, suntem nevoiti sa ajustam continuu planificarea productiei si sa ne adaptam strategia de contractare la conditiile de piata.
In plus, intarzierile frecvente ale autoritatilor contractante la plata facturilor afecteaza fluxurile de numerar si suntem nevoiti sa asiguram surse de finantare alternative pentru a nu afecta executia proiectelor conform graficelor stabilite.
La nivel national, se inregistreaza un deficit considerabil de forta de munca autohtona pe piata, atat in randul muncitorilor calificati, cat si de ingineri constructori, aspect ce ingreuneaza stabilizarea personalului calificat necesar pentru derularea portofoliului de proiecte.
Nu in ultimul rand, reglementarile de mediu si cerintele tot mai stricte privind materialele de constructii impun adaptari si investitii constante pentru conformarea la standardele actuale. Aceste cerinte includ eficienta energetica NZEB+ si respectarea regulilor DNSH conform Regulamentului (UE) 2020/852. De asemenea, se impune utilizarea de produse si materiale certificate prin sistemul international EPD si certificarea cladirilor ca verzi prin LEED sau BREEAM.
|