Agenda Constructiilor
Luni, 22 Iulie 2024
RAWLPLUG
Home - Stiri - Antreprenori & Dezvoltatori - Centrul de Inovare si proiectul Bonatzbau, repere ale performantei STRABAG
Centrul de Inovare si proiectul Bonatzbau, repere ale performantei STRABAG
Antreprenori & Dezvoltatori Publicat de Ovidiu Stefanescu 19 Iul 2024 06:25
La finele lunii iunie a.c., grupul tehnologic european pentru servicii de constructii, STRABAG, care pentru 2023 a raportat o valoare a productiei de 19,13 miliarde euro (+8%), incasari de 17,66 miliarde euro (+4%) si lucrari in curs de executie (backlog) totalizand 23,46 miliarde euro (-1%), a organizat la Stuttgart – Germania, la sediul subsidiarei ZÜBLIN, o reuniune in cadrul careia au fost prezentate informatii referitoare atat la politica de sustenabilitate a grupului, cat si la lucrarile reprezentative derulate in acest moment. ” Odata cu publicarea misiunii noastre "Work on Progress", sustenabilitatea si inovatia au fost evidentiate ca piloni strategici ai activitatii de baza a STRABAG. [...] Suntem constienti de responsabilitatea noastra sociala si dorim sa ne-o asumam. Prin urmare, sprijinim initiative selectate pe termen lung pentru a aduce o contributie sustenabila si eficienta. Unul dintre indicatorii pe care ii folosim pentru a ne masura angajamentul este suma pe care o cheltuim pentru aceste initiative. In 2023, aceasta s-a ridicat la 6,16 milioane euro (2022: 4,86 milioane euro)”, s-a aratat in cel mai recent raport de sustenabilitate al grupului. 

 
BIM 5D si principiile LEAN, pentru maximizarea caracteristicilor de sustenabilitate
Platforma ”Work on Progress” are rolul declarat de a prezenta cele mai importante masuri, in vederea atingerii scopului ambitios de a atinge neutralitatea climatica, la nivelul intregului lant valoric, pana in 2040. Detalii suplimentare referitoare la acest subiect au fost oferite de reprezentantii STRABAG si ZÜBLIN, la Centrul de Inovare din Stuttgart. Noua cladire a fost inaugurata in octombrie 2022 si reprezinta un exemplu de sustenabilitate in toate fazele, de la proiectare, la constructie si la exploatare. Printre materialele si tehnologiile prietenoase cu mediul utilizate se numara: betonul cu nivel scazut de carbon; pentru ferestre si constructia post-traverse, aluminiul cu un continut reciclat de aproximativ 70%, care este si complet reciclabil; vata minerala executata din tipuri de roci care se gasesc in cantitati aproape nelimitate, cum ar fi feldspatul, dolomitul si bazaltul si care este aproape complet reciclabila; fatada partial verde care are o functie izolatoare suplimentara si contribuie la imbunatatirea calitatii aerului prin producerea de oxigen, filtrarea particulelor si reducerea zgomotului etc. Constructia este echipata cu o pompa de caldura de tip apa-apa ce asigura atat incalzirea, cat si racirea cladirii, in mod sustenabil. De asemenea, este disponibil un sistem fotovoltaic extrem de eficient, furnizat de subsidiara Hummel Systemhaus, amplasat pe acoperisul imobilului si care, in combinatie cu un sistem de stocare pe baza de acumulatori, permite o autonomie mare din punct de vedere al alimentarii cu energie electrica. Cele 24 de statii de incarcare amplasate  in parcarea subterana si pe locurile de parcare exterioare, la care se adauga conexiunile suplimentare din garajul pentru biciclete cu 116 locuri, completeaza infrastructura sustenabila de mobilitate. La interior, placile de mocheta sunt certificate "cradle-to-cradle" (C2C), fiind realizate in intregime din materiale reciclate. In fazele de design si executie a cladirii, utilizarea BIM 5D si a principiilor LEAN au asigurat optimizarea costurilor, eficienta operationala si gestionarea eficienta a proiectului.
 
 
De la reciclarea asfaltului, la procesarea aditiva prin printare tridimensionala
Prezentarile care au avut loc in cadrul Centrului de Inovare au fost sustinute de expertii STRABAG - Dr. Marcus Ehrenberger Senior Function Lead, Sustainability Management, sectia Environment & Energy si Alexander Caran, Senior Specialist Digital Production - care s-au referit pe larg la temele de sustenabilitate si digitalizare. In privinta primului subiect, atentia este in permanenta concentrata pe identificarea unor combustibili alternativi (cum ar fi HVO – uleiuri vegetale hidrogenate ce inlocuiesc motorina) sau reciclarea asfaltului. Datele curente arata ca, in prezent, STRABAG foloseste in Austria, Germania si Polonia circa 1,3 milioane de tone de asfalt reciclat. ”Utilizarea unui recuperator special permite incalzirea asfaltului reciclat fara ca acesta sa intre in contact cu o flacara deschisa. Astfel, se evita deteriorarea bitumului avand rol de material de adeziune. Tehnic vorbind, se poate atinge o rata de reciclare de 100%, dar normativele actuale valabile in statele unde se aplica acest sistem permit doar un nivel maxim de 70%. La nivel de grup, acoperim o mare parte din necesarul nostru de asfalt si, prin urmare, suntem in masura sa optimizam procesul de fabricatie in mod directionat”, a subliniat in interventia sa Dr. Marcus Ehrenberger, care a adaugat ca actualul proces de orientare spre dezvoltarea durabila ”este, mai degraba, un maraton decat un sprint”. In ceea ce priveste digitalizarea, Alexander Caran a aratat ca accentul se pune, printre altele, pe implementarea conceptului BIM, analiza proceselor de fabricatie si procesarea aditiva (printarea 3D). Expertul STRABAG a prezentat invitatilor o definitie a BIM, vazut ca ”o resursa comuna de cunostinte si informatii despre o un produs de constructii care se constituie intr-o o baza fiabila pentru decizii adoptate pe parcursul ciclului sau de exploatare, de la design pana la demolare”. In continuare, el a detaliat modul concret in care grupul face eforturi continue de adaptare la aceste principii, prin dezvoltarea unor solutii de design generativ, productie digitala, robotica, printare tridimensionala etc. In ceea ce priveste acest din urma aspect, detalii interesante au fost prezentate in direct in cadrul intrunirii, prin folosirea tehnologiei disponibile pentru crearea unor elemente reprezentative de procesare aditiva.  
 
 
Proiect de 1,5 miliarde euro, pentru o imbinare armonioasa intre istorie si modernitate 
De asemenea, in cadrul evenimentului au fost prezentate pe larg performantele consemnate de subsidiara ZÜBLIN Romania, liderul pietei nationale de constructii geotehnice, cu o cifra de afaceri in 2023 de 139,27 milioane de lei si care ocupa o pozitie de top in randul operatiunilor externe ale companiei – mama Züblin Ground Engineering, cu venituri de peste 400 milioane de euro, din care circa 200 de milioane de euro doar in Germania. In final, capacitatea operationala a grupului STABAG/ZÜBLIN in Germania a fost exemplificata prin proiectul garii centrale din Stuttgart (Bonatzbau). Este vorba despre o lucrare monumentala, valoarea partii contractuale asumate de ZÜBLIN depasind 1,5 miliarde euro, dintr-un proiect extrem de complex, intitulat Stuttgart 21 si evaluat la suma de circa 40 miliarde euro. Pe scurt, compania germana este responsabila pentru restaurarea si extinderea fostei cladiri a Garii Centrale din Stuttgart, precum si pentru realizarea incluziva a unui interior complet nou, multifunctional, si, de asemenea, pentru construirea noii statii de metrou cu opt linii, care va inlocui cladirea existenta a Garii Centrale si va face din metropola germana un nod pe una dintre cele mai importante conexiuni est-vest. In ceea ce priveste gara centrala, aceasta va fi ”inima” proiectului Stuttgart 21 si va presupune rotirea cu 90 de grade a directiei liniilor de cale ferata, care se vor situa la circa 11 metri sub nivelul actual. Structura va fi conectata direct cu retelele regionale si federale de transport. Din punct de vedere constructiv, cele mai impresionante sunt coloanele futuriste din beton armat, a caror proiectare si executie a reprezentat o veritabila provocare pentru expertii de la STRABAG si ZÜBLIN.
 
 
Volum al productiei de aproape 520 milioane de euro in 2023
Activ in Romania de peste trei decenii, grupul STRABAG este prezent in toate sectoarele de constructii, in special in segmentele de infrastructura de transport, constructii de cladiri si inginerie civila, precum si in proiecte de constructii de mediu. In 2023, volumul productiei s-a majorat de la 315,46 milioane de euro la 519,26 milioane de euro, ca urmare a finalizarii cu succes a unor proiecte-cheie, care au contribuit in mod direct la consolidarea pozitiei competitive. Printre cele mai importante lucrari se numara sectiunea Chetani - Campia Turzii de pe Autostrada Transilvania (A3), care asigura o conectivitate critica, de mare viteza, intre Targu Mures, Timisoara si Arad, precum si cu Punctul de Trecere a Frontierei Nadlac, care a fost finalizata cu un avans de 8 luni. In plus, in 2023, a fost atinsa o alta etapa importanta, prin finalizarea noului Terminal T4 de la Aeroportul Iasi. In acest an, STRABAG Romania a finalizat drumul expres de aproximativ 19 km, care leaga Autostrada Transilvania (Biharia) de Soseaua de Centura a Municipiului Oradea (Santandrei), acesta fiind cel de-al patrulea proiect de infrastructura de transport executat inainte de termen in ultimii ani, dupa pasajul Mogosoaia de pe Centura Bucuresti si tronsoanele Ungheni - Targu Mures si Chetani - Campia Turzii, din Autostrada Transilvania.
 
 
”Work on Progress” - STRABAG modeleaza viitorul constructiilor din Romania 
Pe plan local, STRABAG se evidentiaza ca fiind unul dintre pionierii utilizarii BIM. Tehnologiile digitale au avut un rol important in finalizarea inainte de termen a lucrarilor derulate in Romania. Vizualizarea proiectului, scanarile santierelor cu drona, machine control si modelarea 3D pentru coordonarea tehnica si extragerea cantitatilor au fost cateva dintre cele mai dese utilizari ale conceptului BIM. De exemplu, in proiectul de la Oradea, STRABAG a utilizat capacitatile BIM pentru a eficientiza procesele de constructie si pentru a imbunatati transparenta in monitorizarea lucrarilor. Modelarea dinamica tridimensionala si actualizarile rapide de date oferite au facilitat minimizarea erorilor, optimizarea alocarii resurselor, precum si respectarea programului de lucrari. In ceea ce priveste proiectul de la Iasi, scanarile cu drona si incarcarea datelor procesate in cloud au oferit acces rapid la informatii atat pentru echipele din birou, cat si pentru cele de pe santier, asigurand o evaluare rapida a corectitudinii lucrarii si masurarea preliminara a stocurilor si cantitatilor de pe santier.
 
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
ABONARE REVISTEhiltiSISECAMALLBIM
ROCKWOOL 196
Editia
IUNIE/IULIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 183 (Iunie/Iulie 2024)
 

Autentificare

romania fara hospice
GHID de INSTALARE
ness project
noark
CDS
SSAB
rigips
theda mar
konsent
MAKITA
EDIT-Structural
leviatan
ERBASU CONSTRUCT
strabag nivel 1
BogArt
Arduro
Ubitech
concelex
viarom
CONCEPT STRUCTURE
Acvatot 2019
SIGM
siniat
quadratum

Parteneri

HABITAT
top 500
AHK 2022
FPSC_2019
econet
AICPS_30
ef-de-n
top 500
ROGBC 2016
top 500

pereti cortinatamplarie aluminiu Termopan Salamander