Colliers: Potential semnificativ de crestere pe piata proiectelor de retail |
Antreprenori & Dezvoltatori Publicat de AG&F 16 Dec 2024 12:03 |
Nivelul consumului a atins un maxim istoric in 2024, iar piata continua sa prezinte oportunitati importante de crestere, daca tendintele actuale se mentin, subliniaza expertii Colliers intr-o analiza a pietei de retail. Achizitiile de bunuri nealimentare au crescut cu aproximativ 13% anul acesta fata de anul anterior, ajungand la valori cu 60% mai mari decat media din perioada 2018-2019, conform Eurostat. Romania inregistreaza o crestere de 58% a volumului cifrei de afaceri in comertul cu amanuntul de bunuri nealimentare, cea mai mare din Uniunea Europeana, subliniind potentialul semnificativ de dezvoltare al pietei locale de retail.
Anul acesta au fost construite centre comerciale moderne cu o suprafata inchiriabila totala de peste 160.000 de metri patrati, conform datelor preliminare citate de consultantii Colliers, care subliniaza ca piata locala inca ofera un potential semnificativ de crestere. Municipiul Pitesti s-a aflat in centrul atentiei in 2024, atragand aproape 45% din noile suprafete adaugate stocului national, care a ajuns la aproximativ 4,7 milioane de metri patrati. Performanta remarcabila a fost sustinuta de doua proiecte importante: Arges Mall, dezvoltat de Prime Kapital/MAS REI, si M Park Pitesti, realizat de Mitiska.
Noile proiecte au fost bine primite de piata si se observa in continuare un interes puternic din partea chiriasilor pentru deschiderea de magazine. Rata de neocupare ramane scazuta in proiectele dominante, chiar cu liste de asteptare in unele dintre cele mai populare mall-uri. O estimare preliminara pentru 2025 prevede aprox. 200.000 de metri patrati de noi livrari, incluzand extinderea Mall of Moldova in Iasi de catre Prime Kapital/MAS REI, cu 62.000 de metri patrati. Astfel, Romania ar putea depasi pragul de 5 milioane de metri patrati de spatii de retail pana la sfarsitul anului 2026, marcand un moment important pe piata din perspectiva dezvoltatorilor si investitorilor.
"Rezultatele obtinute de diversi retaileri arata ca Romania livreaza constant fie cele mai bune, fie printre cele mai bune performante din Uniunea Europeana in ceea ce priveste marjele de profit. Acest aspect indica un nivel scazut al concurentei, ceea ce inseamna ca exista inca loc pentru noi jucatori pe piata. Perspectivele pentru retailul fizic sunt incurajatoare, sustinute de cresterea cheltuielilor de consum, scaderea ratelor dobanzilor, intarirea increderii consumatorilor si avansul continuu al numarului de turisti. Stabilitatea regimului chiriilor si prognozele favorabile pentru acestea contribuie la mentinerea valorii pietei de retail si la dinamizarea activitatii investitionale. De asemenea, randamentele ridicate oferite de centrele comerciale reprezinta un factor cheie care va continua sa stimuleze revenirea investitiilor in anul urmator”, explica Silviu Pop, Director ECE & Romania Research la Colliers.
Companiile din sectorul comertului cu amanuntul din Romania au inregistrat in 2022 o marja operationala bruta de aproximativ 9%, potrivit datelor Eurostat, devansand usor tari precum Olanda, Germania si Polonia. Acest context favorabil a incurajat mai multe branduri internationale sa isi deschida in 2024 primul magazin fizic in Romania, dupa ce anterior erau prezente doar prin magazine multi-brand sau prin vanzari online. Printre acestea se numara Rituals Cosmetics si Kiko Milano in domeniul cosmeticelor, Budmil si Bogner in zona fashion, dar si Happy Restaurants si Hesburger in sectorul restaurantelor. De asemenea, anul acesta si-a facut intrarea pe piata locala si cel mai mare retailer polonez alimentar cu concepte de proximitate, Zabka, prin brandul Froo.
In termeni reali, ajustati la rata inflatiei, datele Institutului National de Statistica evidentiaza o dublare a puterii de cumparare a salariatului mediu in Romania din 2014 pana in prezent. Astfel, desi anii de pandemie au fost marcati de incertitudini, resursele acumulate in perioada anterioara au permis Romaniei sa obtina rezultate bune. Conform Eurostat, Romania a inregistrat o crestere de 58% a volumului cifrei de afaceri in comertul cu amanuntul de bunuri nealimentare, fiind lider in Uniunea Europeana. Pentru comparatie, alte state, precum Polonia (+40%), Ungaria (+14%) si Cehia (+10%), au inregistrat o crestere considerabil mai mica.
"Aceasta evolutie subliniaza atractivitatea pietei de retail din Romania, care continua sa atraga jucatori internationali de renume. Observam ca sectorul comercial a redevenit interesant pentru achizitii. Nu doar in Romania, ci si la nivel international, investitorii isi indreapta tot mai mult atentia catre aceasta clasa de active, care si-a demonstrat rezilienta in perioada pandemiei. In cazul Romaniei, cresterile au continuat sa fie sustinute. Exista, asadar, un calendar relativ aglomerat de tranzactii in desfasurare, care implica active comerciale. In ultimii doi ani, sectorul de retail a reprezentat aproximativ 40% din totalul tranzactiilor de investitii din Romania”, conchide Simina Niculita, Director | Partener | Retail Agency la Colliers.
|