IGNA Instal mizeaza pe o crestere de 30% a cifrei de afaceri din acest an |
Antreprenori & Dezvoltatori Publicat de Ovidiu Stefanescu 25 Feb 2025 06:25 |
![]() Infiintata in urma cu un deceniu si parte a grupului de firme IGNA Construct, IGNA Instal este dezvoltata ca o antrepriza de instalatii, infrastructura organizatiei fiind compatibila cu necesitatile clientilor si partenerilor de afaceri, in ceea ce priveste executia proiectelor de instalatii si furnizarea serviciilor aferente acestora. Activitatea societatii se dezvolta in mod continuu, iar acest lucru este demonstrat de calitatea lucrarilor executate. Mai multe detalii despre proiectele curente si adaptarea la noua paradigma a pietei ofera in continuare Dipl. Ing. Rares Iacob, Business Development Manager IGNA Instal.
- Ce impact estimati ca vor avea noile masuri fiscale asupra activitatii companiei, dar si asupra pietei de constructii si a investitiilor?
- Daca in trecut vorbeam cu mai multa lejeritate despre proiectii financiare pe termen mediu sau lung, cred ca in prezent putem spune ca incertitudinea este termenul prevalent in orice domeniu, nu doar in cel de constructii. In acest context de predictibilitate redusa, generata atat de modificari fiscale substantiale - la care apreciem ca se vor adauga si altele pana la finalul anului, cat si de o situatie politica tulbure, ne este dificil sa estimam momentul in care vom atinge un orizont de stabilitate necesar pentru a calibra strategia de dezvoltare pe termen mediu. Desigur, nu ne putem permite sa fim simpli spectatori in asteptarea unor vremuri mai bune. Prin urmare, suntem obligati sa luam decizii imediate, asa cum am procedat in cazul abrogarii facilitatilor fiscale prevazute de OUG nr. 114/2018, hotarand in cadrul companiei sa nu reducem salariile angajatilor. Cel mai probabil, in perioada urmatoare vom asista la o migratie a fortei de munca de la companiile care vor intampina dificultati financiare catre cele care se bucura de o pozitie consolidata in piata de profil. Nici pentru acestea din urma nu va fi usor, avand in vedere costurile lunare ridicate asociate unei companii mature, care au demonstrat ca servicii de calitate pot exista doar printr-un aparat generos de specialisti si o suita de servicii conexe integrate.
Investitiile in sectorul constructiilor atat in domeniul privat, cat si in cel public, vor fi afectate indirect de noile masuri fiscale. Costurile majorate, in special cele legate de manopera, se vor transfera in mare parte catre clientul final pentru contractele noi. Va fi foarte dificil pentru cei care au intrat in noul an cu contracte de valori mari, semnate pe un buget de manopera stabilit in 2024, deoarece constructorii vor trebui sa acopere aceste costuri din propriile resurse.
![]() - Ce estimari aveti privind evolutia pietei de constructii in 2025, in raport cu anul 2024?
- Suntem dornici sa identificam vectorul de directie al pietei de constructii pentru 2025, dar cel mai probabil investitorii privati vor fi mai prudenti in luarea deciziilor, asteptand sa vada impactul financiar al noilor politici fiscale, dar si rezultatele sau efectele unor alegeri prezidentiale amanate si intens dezbatute. Este evident ca investitiile, in ceea ce priveste repartizarea lor pe harta tarii, nu sunt distribuite uniform. Exista zone noi care vor atrage mai multa forta de munca calificata decat in trecut.
In Capitala, investitiile in cladirile noi de birouri au fost afectate inca din perioada pandemiei si doar anul acesta au inceput sa arate semne timide de recuperare. Cel mai proeminent segment a fost dezvoltarea de locuinte noi, care probabil va continua sa fie pe primul loc si in 2025. Situatia intarzierii emiterii autorizatiilor de construire pentru proiectele noi din Bucuresti este o chestiune de notorietate publica ce afecteaza in mod nefavorabil piata constructiilor.
In sectorul public, conform publicatiilor recente referitoare la proiectul de buget pentru anul 2025, se anunta ca domeniul constructiilor va fi foarte dinamic, bazandu-se pe atragerea si utilizarea eficienta a fondurilor europene. Cu toate acestea, fara sa emit ipoteze, consider ca bugetul disponibil investitiilor publice ar trebui atent directionat catre investitii cu adevarat importante.
![]() - Ce alte provocari intampinati in desfasurarea activitatii, in prezent?
- Pe masura ce muncitorii experimentati se pensioneaza si numarul tinerilor care intra in industrie ramane redus, piata resimte acut penuria de fortei calificata de munca. Pe langa acestea, observam o lipsa cronica de interes pentru specializare si calificare in randul fortei de munca existente, iar acest fenomen se resimte si mai acut in cazul noilor angajati. Astfel, a crescut necesitatea implementarii unor proceduri bine definite si a dezvoltarii unor instrumente de control bine concepute, pentru a ne asigura ca lucrarile executate indeplinesc toate cerintele de calitate. Suntem incantati sa avem in cadrul companiei echipe de management cu vasta expertiza si numerosi muncitori cu calificari certificate. Totusi, acest lucru nu diminueaza importanta de a continua sa acordam atentie pregatirii celor care ni se vor alatura in viitor.
Pe termen scurt, constatam ca resursa umana disponibila si calificata este epuizabila, iar pe termen lung ne ingrijoreaza capacitatea redusa a acesteia de regenerare, avand in vedere tendintele demografice si scaderea interesului pentru formare profesionala.
![]() - La ce proiecte lucrati in aceasta perioada?
- Avem o serie de proiecte in desfasurare, inclusiv fit-out office, un nou proiect de retail de bricolaj in capitala, un proiect industrial pentru un producator de scule electrice, un hypermarket tip cash&carry in zona Sibiu si suntem foarte aproape de a finaliza lucrarile la o baza militara in Campia Turzii. Tot in categoria fit-out office, am inceput o noua etapa a unui proiect din Amsterdam, pentru un prestigios client din domeniul e-commerce. Lucrarile aflate in desfasurare ne asigura un orizont de lucru pana la finalul trimestrului al trei-lea al acestui an, iar intreg portofoliul de lucrari contractat in acest moment depaseste 10 milioane de euro.
![]() - Care este stadiul in care se afla compania in procesul de transformare digitala?
- De aproximativ un an, ne concentram cu mare interes pe transformarea digitala, implicand resurse interne pentru a identifica solutii optime care sa imbunatateasca functionarea liniilor noastre de business. Momentan nu putem spune ca am optat pentru o platforma unica sau o suita de platforme pentru procesul de digitalizare, dar suntem foarte aproape de a lua o decizie. Evident, va urma o perioada de implementare si testare, dar speram ca in decursul unui an sa ajungem la obiectivele propuse. La inceputul proiectului, parea ceva simplu, crezand ca putem alege usor un software din multitudinea de optiuni care sa se potriveasca nevoilor noastre. Totusi, acest lucru s-a dovedit a fi dificil. In domeniul constructiilor, sunt putine solutii de digitalizare "tailored to fit", chiar daca la inceput ti se spune ca solutiile prezentate sunt exact cele de care ai nevoie. Daca reusesti sa treci de bariera de marketing a furnizorilor de solutii si sa colaborezi cu ei pentru a rezolva acele detalii care te vor conduce la o exploatare mai eficienta si un control mai bun, atunci poti spune ca ai traversat cu succes un proces de transformare digitala.
![]() - Care sunt directiile de actiune viitoare, in vederea dezvoltarii companiei?
- Despre digitalizare am mentionat traseul pe care il urmam, avand incredere in reusita acestui proiect important atat pentru noi, cat si pentru clientii nostri. Intr-o piata in care, de cele mai multe ori, pretul cel mai mic este determinantul succesului in procesul de licitatie, este dificil sa aduci factori diferentiatori care sa te mentina in zona de "optiune valida". Experienta vasta pe care o avem si abordarea detaliata a proceselor de executie ne-au permis sa ne identificam zonele de vulnerabilitate si procesele ce pot fi optimizate. In contextul unor bugete de executie predominant limitate, ne straduim sa gasim tehnologii noi de executie sau echipamente care sa reduca timpii de executie, oferind astfel un dublu avantaj clientului final. Formarea specialistilor reprezinta unul dintre obiectivele strategice in procesul de reorganizare structurala pe care il parcurgem in prezent. In unele cazuri, este vorba despre un simplu proces de imbunatatire a unor deprinderi profesionale deja cunoscute, iar in altele despre un proces de tranzitie mai amplu, de la novice la expert. Formarea specialistilor presupune, in primul rand, existenta unor formatori profesionisti, pe care ii avem ca resursa interna, si, nu in ultimul rand, necesitatea ca cei instruiti sa manifeste apetitul pentru cunoastere.
![]() Dezvoltam si consolidam segmentul de mentenanta, constientizand importanta unei intretineri corespunzatoare a instalatiilor pe care le executam. Nivelul de intelegere a instalatiilor realizate intr-o investitie este cel mai bine asimilat de catre executant. Astfel, suntem optiunea ideala pentru a oferi servicii de mentenanta preventiva si corectiva.
Unul dintre factorii critici de succes in realizarea proiectelor de instalatii este noul departament de BMS (Building Management Systems) pe care l-am construit recent. Adaugam valoare proiectului inca din etapa de ofertare, analizand integrabilitatea acestuia la un nivel de detaliu care, in mod traditional, devine evident doar intr-o faza tarzie de executie. Reusim astfel sa aducem un nivel crescut de claritate in proiect, cu mult inainte de etapele de executie sau testare, contribuind astfel la diminuarea efortului de coordonare din partea consultantilor de specialitate.
|