JLL: Piata tranzactiilor cu spatii de retail alimentar intra in atentia investitorilor |
Antreprenori & Dezvoltatori Publicat de Stelian DINCA 20 Mai 2021 13:20 |
Rezilienta cheltuielilor pentru produse alimentare creste apetitul investitorilor pentru proprietatile imobiliare ancorate de retelele de retail alimentar. Un nou raport realizat de JLL & Union Investment evidentiaza cresterea tranzactiilor cu spatii ocupate preponderent de retaileri alimentari. Ponderea acestora a ajuns in 2020 la 22% din totalul investitiilor imobiliare in sectorul de retail european, fata de 6% in 2016.
Potrivit raportului, piata imobiliara a retailului alimentar a rezistat incertitudinii economice, pandemia Covid-19 oferind noi oportunitati de crestere si sporind apetitul investitorilor. Aceasta evolutie ar putea contribui la o revenire a sectorului de retail in piata investitiilor imobiliare, tendinta ce isi face simtita prezenta si in Romania.
Sectorul de retail a pierdut in ultimii ani din interesul investitorilor, in detrimentul proiectelor de birouri si industriale. Nici piata de investitii din Romania nu a facut exceptie, fiind dominata in ultimii 6 ani de tranzactiile cu birouri. In 2019, 23% din volume au fost cu spatii de retail, iar in 2020 ponderea s-a redus la doar 4%.
”Succesul retelelor de retail alimentar si implicit al schemelor ancorate de acest tip de magazine se vede si din datele privind cifra de afaceri din comertul cu amanuntul, care a crescut cu 2,2% in 2020 in principal datorita cresterii cu 5% a vanzarilor de produse alimentare. In acelasi timp, ultimul an a marcat ascensiunea unor formate de retail operate de companii locale, precum DCN EU sau La Cocos, care au reusit sa se pozitioneze cu succes pe o piata dominata autoritar de jucari internationali. Cu siguranta performanta excelenta a acestor magazine va atrage atentia investitorilor care au fonduri disponibile pentru proiecte de retail”, a declarat Andrei Vacaru, Head of Capital Markets JLL Romania.
Potrivit raportului "The European Grocery Real Estate Market" realizat de JLL si Union Investment, activele imobiliare inchiriate sau detinute de operatori de retail alimentar, care au atras 6,7 miliarde de euro in 2020, vor continua sa fie in atentia investitorilor si in 2021.
Rezistenta sectorului in timpul pandemiei a facut ca randamentele pentru proprietatile de calitate destinate sectorului alimentar din Europa sa continue sa inregistreze o comprimare, ceea ce demonstreaza un apetit crescut al investitorilor.
Desi exista inca incertitudini in ceea ce priveste implicatiile pe termen lung ale pandemiei, raportul incearca sa identifice tendintele care vor afecta piata imobiliara destinata retailului alimentar.
"In ciuda cresterii vanzarilor online de produse alimentare in timpul pandemiei, ne asteptam ca aceasta rata de crestere dupa pandemie sa incetineasca", mai spune reprezentantul JLL.
Activele imobiliare ancorate de magazine alimentare s-au dovedit a fi unul dintre cele mai rezistente segmente ale pietei de investitii de retail. Soliditatea acordurilor incheiate de catre retailerii din sectorul alimentar a consolidat atractivitatea acestui segment de piata in timpul pandemiei.
Sectorul este capabil sa ofere atat proprietati premium care sa aduca venituri pe termen lung pentru investitorii care nu vor sa-si asume un risc prea mare, cat si produse mai vechi si care au contracte de inchiriere pe perioade mai scurte, dar cu posibilitati de crestere.
Populatia urbana in crestere va crea oportunitati pentru magazinele de produse alimentare bine conectate. In pofida pandemiei, migratia catre orase va continua. Prin urmare, magazinele de produse alimentare bine conectate in cadrul aglomerarilor urbane in crestere pot atrage noi clienti, se arata in raport.
"Schimbarile in preferintele clientilor vor fi principalele motoare ale consumului de produse alimentare, cu accent pe sustenabilitate, accesibilitate si calitate. Aceste schimbari vor necesita o evaluare continua a portofoliilor actuale de magazine. Schimbarea preferintelor de cumparare determinata de factori demografici, schimbarea tiparelor de munca, tehnologie si sustenabilitate vor fi factori cheie pentru performanta diferitelor formate de magazine alimentare. Adaptabilitatea va fi esentiala pentru ca sectorul alimentar sa raspunda rapid la aceste preferinte in schimbare", subliniaza Andrei Vacaru.
|