Agenda Constructiilor
Miercuri, 25 Decembrie 2024
Home - Stiri - Antreprenori & Dezvoltatori - Portul Constanta va beneficia de investitii de 2,5 miliarde euro pe termen lung
Portul Constanta va beneficia de investitii de 2,5 miliarde euro pe termen lung
Antreprenori & Dezvoltatori Publicat de Elena Icleanu 12 Aug 2024 06:25
In 2023, traficul total de marfuri in Portul Constanta a inregistrat peste 92,7 milioane de tone, in crestere cu 22,5% fata de cele 75,5 milioane de tone consemnate in 2022, reprezentand o performanta istorica pentru port. In acest an, in primele 6 luni, traficul de marfuri se mentine la acelasi nivel cu cel inregistrat in aceeasi perioada a anului trecut, respectiv la peste 40 de milioane de tone. Pentru Portul Constanta, 2023 a reprezentat anul recordurilor absolute in ceea ce priveste traficul de marfuri, contextul economic fiind puternic influentat de conflictul din Ucraina. Pentru a sustine aceasta evolutie si a-si mentine competitivitatea, Portul Constanta va beneficia de investitii majore de circa 2,5 miliarde euro in anii urmatori, in extindere si dezvoltare. Proiecte cu o valoare cumulata de 750 de milioane de euro sunt in pregatire, unele dintre acestea fiind programate sa inceapa chiar din acest an. Finantarile includ extinderea si modernizarea infrastructurilor portuare, executia de dragaje, precum si realizarea de cheuri si alte facilitati necesare unei functionari optime a portului. De asemenea, pe termen lung va fi implementat un proiect de peste un miliard de euro pentru extinderea capacitatii de operare a portului, o alta investitie, de 700 de milioane de euro, vizand dezvoltarea unei insule artificiale.
Interviu cu Mihai Teodorescu, directorul general al Companiei Nationale "Administratia Porturilor Maritime" SA.
 
- Care sunt cele mai mari proiecte coordonate de Compania Nationala "Administratia Porturilor Maritime Constanta", realizate in ultima perioada?
- Pentru a gestiona cu succes traficul de marfuri tot mai important derulat prin Portul Constanta, Compania Nationala "Administratia Porturilor Maritime" (CN APM) SA Constanta a accelerat substantial atragerea fondurilor europene pentru dezvoltarea proiectelor de infrastructura portuara si nu numai.
La inceputul acestui an s-au finalizat un drum nou si o parcare pentru 80 de camioane, situate intre portile 7 si 9 din portul Constanta. Investitia "Drum si parcare in zona cheului fluvio-maritim al Portului Constanta", reprezinta un proiect realizat cu finantare europeana prin Programul Operational Infrastructura Mare, initiativa Solidarity Lanes. Contractul de finantare are o valoare de 13,46 milioane de lei (fara TVA). In cadrul proiectului s-au construit un drum cu imbracaminte asfaltica cu lungime de 2.237 metri liniari, cu doua benzi de circulatie (cate una pe sens) si o parcare cu suprafata de 14.000 mp, unde pot fi stationate circa 80 de camioane. Pentru asigurarea unui iluminat stradal eficient si in concordanta cu ultimele standarde nationale si internationale, noua investitie beneficiaza de un sistem de iluminat realizat cu lampi LED. Au fost montati 91 de stalpi de iluminat cu o inaltime de 8 metri, echipati cu console si lampi. Terenul pe care s-a realizat investitia este castigat din mare, fiind o suprafata pe care, de-a lungul timpului, s-au facut mai multe umpluturi rezultate din excavatii. Faptul ca noul drum poate face legatura dintre Poarta 7 si Poarta 9 il face important pentru fluidizarea traficului rutier cu cereale, deschizand noi oportunitati de dezvoltare a zonei, sectorul fluvio-maritim dispunand de un mare potential de atragere de noi activitati cu efecte economice.
De asemenea, in prezent, sunt in implementare si se vor finaliza, in acest an, doua proiecte importante, finantate cu fonduri europene prin Programul Operational Infrastructura Mare (POIM) 2014-2020, a caror valoare depaseste 43 milioane de euro. Primul dintre acestea vizeaza modernizarea infrastructurii de distributie a energiei electrice in Portul Constanta (23 milioane de euro), iar cel de-al doilea, extinderea cheurilor danelor 10 si 12 din zona Midia, inclusiv consolidari in spatele cheurilor (16,93 milioane de euro).
Prin CEF Transport, este in derulare proiectul pentru Asigurarea conditiilor electrice de racordare la cheu a navelor in Portul Constanta (regim Cold Ironing) - E-COLD, in valoare de 18,8 milioane de euro.
 
- Ce investitii aveti in plan, in perioada urmatoare, pentru extinderea si dezvoltarea Portului Constanta?
- Proiecte cu o valoare totala de 476,1 milioane de euro sunt avizate la nivel de Hotarare de Guvern, urmand ca in acest an sa inceapa lucrarile, cu finantare prin Programul Operational Transport 2021-2027. Primul dintre acestea vizeaza extinderea la patru benzi a drumului dintre Poarta 7 si jonctiunea obiectivului "Pod rutier la km 0+540 a Canalului Dunare - Marea Neagra" cu drumul care realizeaza legatura intre Poarta 9 si Poarta 8 spre zona de nord a Portului Constanta. Investitia are o valoare estimata de 50 de milioane de euro si o perioada de realizare cuprinsa intre 2024 si 2027. 
Un alt proiect programat sa inceapa in acest an vizeaza reabilitarea, modernizarea si extinderea infrastructurii rutiere (drumuri, pasaje, inclusiv pod rutier peste Canalul de legatura) si de acces in Portul Constanta si zona Midia. Lucrarile au o valoare estimata 122,6 milioane de euro si sunt programate sa se finalizeze in 2028.
Alte investitii majore aflate in etapa de achizitie publica vizeaza modernizarea infrastructurii de distributie a energiei electrice in Portul Constanta - Etapa a II-a (valoare estimata 95 milioane euro, perioada de realizare 2024-2027) si extinderea si modernizarea infrastructurii de apa si a sistemului de canalizare - Etapa I (cu o valoare estimata la 28 milioane de euro si perioada de realizare 2024-2026. In cazul ambelor proiecte, procedura de atribuire este in derulare, fiind in evaluare propunerile tehnice.
Nu in ultimul rand, in 2024 va incepe si proiectul de executie a unor noi dragaje in Portul Constanta, in zonele Constanta, Midia si Mangalia, inclusiv largirea gurii de acces Midia, investitie cu o valoare de 180,5 milioane de euro.
Tot prin POT 2021-2027 sunt in stadiu avansat de pregatire proiecte in valoare totala de 270 de milioane de euro (fara TVA). Acestea vizeaza dezvoltarea capacitatii feroviare in Sectorul fluvio-maritim al Portului Constanta - Etapa II (20 de milioane de euro), realizarea de cheuri in Portul Constanta - zona Midia, inclusiv umpluturi in spatele constructiilor de acostare si sistematizarea teritoriului (202 milioane de euro, etapa I), realizarea unui parc fotovoltaic (11,3 milioane de euro), constructia unei parcari securizate cu facilitati de stationare, in vecinatatea accesului din A4 (18 milioane euro), precum si realizarea unui cheu intre Dana 8 si postul de acostare si sistematizare teritoriu aferent (17,6 milioane de euro).
 
- Care sunt principalele obiective stabilite la nivelul companiei in urmatorii ani (2024-2030)?
- CN APM SA a investit continuu in Portul Constanta, dar in ultima perioada, in noul context geopolitic, a fost necesar sa se reanalizeze prioritatile si sa fie adaptat planul de investitii. Toate proiectele figurau deja in strategia de dezvoltare a Portului Constanta, inceperea razboiului grabind realizarea unora dintre acestea. Obiectivul nostru principal, stabilit inaintea conflictului, este consolidarea rolului Portului Constanta si a pozitiei sale ca cea mai importanta poarta a Europei la Marea Neagra. Pe termen scurt si mediu, obiectivele de dezvoltare se refera la investitii care vizeaza dezvoltarea infrastructurii de transport: dragaj de investitii pentru cresterea adancimilor, modernizare a drumurilor, realizare cheiuri, umpluturi, modernizare retele (energetice, apa, canal, gaz), care reprezinta domeniul public al statului. Unele dintre acestea sunt deja in derulare, altele in pregatire. De asemenea, ne concentram pe mentinerea, in comunitatea portuara, a unui mediu de afaceri bazat pe dialog cu cele peste 700 de entitati - operatori portuari, firme de logistica si transporturi, institutii publice, autoritati, etc.care activeaza pe platforma portuara.
 
- Ce includ obiectivele de dezvoltare a Portului Constanta, pe termen lung?
- Pe termen lung, CN APM SA Constanta a initiat un proiect de extindere a capacitatii de operare a Portului Constanta, cu circa 20%, prin crearea de noi teritorii si dane de operare care vor deservi terminale specializate.
Acest deziderat poate fi atins prin implementarea unui proiect de anvergura pentru Portul Constanta, respectiv realizarea lucrarilor de infrastructura, cai de acces si utilitati, in vederea dezvoltarii de terminale specializate in Portul Constanta Sud - Molurile III S si IV S, desemnat de Guvern ca obiectiv strategic de interes national. Valoarea acestei investitii este de peste 1 miliard de euro.
In configuratia propusa in studiu, se vor obtine un total de 155 ha platforma operare, 36 ha zona logistica si 17 dane nou create, astfel: 
• Mol III S: 45 ha platforma de operare, 11 ha zona logistica, 7 dane (adancime la dana -16,5 m);
• Mol IV S: 110 ha platforma operare, 25 ha zona logistica, 10 dane (dintre care 5 dane cu adancimea -16,5 metri si 5 dane cu adancimea de -19 metri).
De asemenea, va creste volumul schimburilor comerciale. Exista si o importanta componenta sociala, avand in vedere crearea de noi locuri de munca, datorita demararii lucrarilor necesare realizarii acestui obiectiv de investitii. CN APM SA a initiat, deja, demersurile pentru organizarea procedurii de achizitie publica privind elaborarea studiului de fezabilitate aferent proiectului, din surse proprii. Valoarea estimata a studiului este de 4 milioane euro.
Dezvoltarea insulei artificiale, cu o valoare estimata de peste 700 milioane euro, este un alt proiect important pentru portul Constanta pentru care a fost depusa cerere de finantare in cadrul apelului CEF 2 Transport, in vederea obtinerii finantarii din fonduri europene a studiului de fezabilitate, valoarea estimata a acestuia fiind de 10 milioane euro.
 
- Care este, pe scurt, situatia Portului Constanta, in acest moment? Ce evolutie a avut traficul de marfuri din port in 2022 si 2023 si ce estimari sunt pentru 2024 si 2025?
- Portul Constanta este cel mai mare la Marea Neagra, fiind un important hub european de cereale si un nod maritim vital pentru legatura intre Europa de Vest si Est-Centrala cu Asia Centrala, Orientul Indepartat si Africa de Nord. Importanta portului este data inclusiv de conexiunile strategice navale cu Dunarea, dar si feroviare sau rutiere, fie cu alte state membre ale Uniunii Europene, fie cu state non-UE. 
Administratia Porturilor Maritime s-a implicat activ intr-un proces continuu de mentinere si cautare a unor noi parteneriate intre porturile de la Marea Neagra, cu scopul deschiderii de noi rute comerciale cu porturi din intreaga lume. In prezent, Portul Constanta este legat cu porturi din intreaga lume de 13 linii regulate de containere si 3 linii regulate de RO-RO.
Traficul total de marfuri in porturile maritime romanesti a inregistrat, in anul 2023, un trafic de peste 92,7 milioane tone, o crestere de 22,5% fata de 2022, reprezentand o performanta istorica a portului Constanta. Traficul maritim a crescut cu 18% fata de 2022, la valoarea de 71 milioane tone, iar cel fluvial a crescut cu 40% fata de anul anterior, ajungand la 22 milioane tone.
Cerealele s-au mentinut in topul cresterilor de trafic, cu peste 50%, depasind 36 milioane tone in 2023, fata de 2022, cand s-au inregistrat 24 milioane tone. Acestea sunt cele mai exportate marfuri din Portul Constanta, de circa 15 milioane tone in 2023, principalele tari de destinatie fiind: Egipt, Iordania, Spania, Maroc si Coreea de Sud. 
In ultimii ani, cantitatile de marfuri care au trecut prin Portul Constanta au batut record dupa record, trendul fiind sustinut prin investitii in infrastructura, pentru a veni in sprijinul agentilor economici din port si pentru a le oferi conditii de atragere a traficului de marfuri.
 
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
SISECAMTotalEnergiesALLBIMABONARE REVISTERAWLPLUGhilti
ROCKWOOL 196
Editia
NOIEMBRIE-DECEMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 187 (Noiembrie-Decembrie 2024)
 

Autentificare

Editia
OCTOMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 186 (Octombrie 2024)
 
Editia
SEPTEMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 185 (Septembrie 2024)
 
romania fara hospice
GHID de INSTALARE
DRS
Acvatot 2019
BogArt
VEGO
rigips
quadratum
GEWISS
EURO BUILD
AED
leviatan
strabag nivel 1
noark
SIGM
CONCEPT STRUCTURE
MAKITA
SSAB
concelex
ELECTROGRUP
ERBASU CONSTRUCT
konsent
theda mar
Arduro
EDIT-Structural
Ubitech
CDS

Parteneri

HABITAT
top 500
FPSC_2019
top 500

pereti cortinatamplarie aluminiu Termopan Salamander
urmarirea comportarii in timp a constructiilor<