Agenda Constructiilor
Joi, 21 Noiembrie 2024
Home - Stiri - Antreprenori & Dezvoltatori - RESITA: Investitiile in modernizare - baze ale unui oras nou, sustenabil
RESITA: Investitiile in modernizare - baze ale unui oras nou, sustenabil
Antreprenori & Dezvoltatori Publicat de Elena Icleanu 10 Iun 2024 06:20
Misiunea administratiei din municipiul Resita este de a crea un cadru propice cresterii calitatii vietii cetatenilor valorizand la maximum potentialul local prin utilizarea tuturor resurselor acestuia, in vederea atingerii unui echilibru firesc pe cele trei axe: economica, sociala si mediu. Potrivit primarului Ioan Popa, prioritatea numarul 1 este transformarea orasului intr-un pol de dezvoltare si revitalizare urbana prin asigurarea unei dezvoltari urbanistice propice, a unei infrastructuri tehnico-edilitare bune, prin revitalizarea zonelor degradate si accesul facil al cetatenilor la utilitatile urbane (apa, canal, servicii de salubritate etc). Strategia de dezvoltare municipala are ca obiective crearea unui oras cu o infrastructura locala de transport moderna, un transport public eficient si atractiv pentru cetateni, cu o retea utila si sigura de piste pentru biciclisti, precum si spatii de parcare suficiente si o infrastructura verde propice si cu cladiri eficiente energetic. Despre planurile de dezvoltare ale municipiului Resita si proiectele majore aflate in implementare relateaza, in continuare, primarul Ioan Popa.
 
 
- Cum ati caracteriza, pe scurt, dezvoltarea urbanistica a municipiului in ultimul deceniu? Care sunt principalele aspecte la care ati lucrat in aceasta directie si care sunt cele mai mari reusite pe care le aveti, pana in acest moment?
- Resita - orasul-santier, orasul-uzina, Resita SRL, numiti-o cum doriti, respira accelerat in ultima perioada si s-a inscris pe drumul spre maine: batranul oras cu furnale, mine, cuptoare si hale numeroase trece printr-un amplu proces de transformare. Orasul se trezeste de dimineata in zgomotul-promisiune al masinilor si utilajelor care sapa si reconstruiesc din temelii, dupa proiecte ambitioase, viitorul oras turistic, oras boutique.
E cazul sa intelegem, odata pentru totdeauna, ca orasele sunt PENTRU OAMENI. Calitatea vietii intr-un astfel de oras este influentata puternic de perceptiile imediate: cum simtim un spatiu public, cum il vedem, cum il auzim si, de ce nu, cum il mirosim. Cu acest crez am gandit, alaturi de colegii mei si specialisti de top din tara, un plan de dezvoltare urbanistica a municipiului Resita, care "lucreaza" pentru transformarea vechiului centru industrial intr-un oras boutique, curat, verde, pentru oameni.
Mobilitatea verde/ transportul sustenabil este una dintre prioritatile administratiei locale. La ora actuala, avem in oras 80 de masini electrice detinute de persoane fizice si 86 de masini electrice apartinand persoanelor juridice. Daca la acestea adaugam tramvaiul electric si cele 24 de autobuze electrice, pistele de biciclete, serele din perioada comunista, pe care le-am pastrat si acestea functioneaza din plin, parcurile care se intind pe o suprafata totala de 132.921 mp, locurile de joaca si spatiile de recreere pentru copii si adulti nou create, putem spune ca ne indreptam in directia buna.
Mai avem un proiect foarte interesant de introducere a padurilor limitrofe intr-o perdea de protectie, de transformare a lor intr-un parc natural urias, unde locuitorii si turistii sa poata iesi "la iarba verde".
In ciclul financiar 2014-2020, Resita a avut peste 42 de proiecte finantate din fonduri europene, in valoare de 160 de milioane de euro, fara proiectele pe fonduri guvernamentale. Banii au mers in mobilitate urbana, modernizarea infrastructurii si educatie. In Resita nu exista scoala fara lucrari de modernizare, ca eficienta energetica, mobilier si pregatirea continua a dascalilor.
In prezent avem 27 de proiecte finalizate, alte 29 in executie si 76 de proiecte in diverse stadii de pregatire pentru finantare, majoritatea pe partea de regenerare urbana. Cel mai important ca amplitudine si efecte pe termen lung este proiectul de modernizare a transportului public local, cu o investitie de 110 milioane de euro.
Este un proces greu de suportat, orasul este in santier, oamenii sunt deranjati. Dar este un proces necesar. Nu poti sa faci lucrari de infrastructura majora fara sa ataci in maniera aceasta orasul. Nu poti face omleta fara sa spargi oua. Am modernizat drumuri neatinse de 70 de ani. Proiectele sunt facute pe noile tendinte in urbanism. Am avut consultanta din partea unor experti recunoscuti international, care pledeaza pentru orase pentru oameni.

 
- Care sunt cele mai mari proiecte de investitii pe care le aveti in dezvoltare, in acest moment, in municipiu?
- Cel mai important ca amplitudine si efecte pe termen lung este proiectul de modernizare a transportului public local, care va fi finalizat anul acesta, in septembrie. Practic, prin acest proiect de mobilitate urbana avem o "coloana vertebrala" a Resitei noi, moderne, care strabate aproape intregul oras, de la nord la sud, cu tot ceea ce inseamna functiuni si amenajari adiacente. Beneficiile conexe sunt numeroase si reprezinta mare parte din investitie: reabilitarea integrala a tramei stradale pe o lungime de 8 km, modernizarea depoului de tramvaie, construirea a doua statii de transport intermodale ce vor deservi atat transportul public cu tramvaie, cat si cel cu autobuze electrice, modernizarea Pietei Republicii, amenajarea unei parcari park&ride, reabilitarea integrala a sistemului de colectare a apelor pluviale si a retelelor de canalizare si apa potabila, trecerea in subteran a retelelor furnizorilor de telefonie, internet si televiziune, modernizarea iluminatului public pe intregul tronson, reabilitarea integrala a trotuarelor, reamenajarea spatiilor verzi, construirea de noi parcari si integrarea pistelor de biciclete pe tot traseul, implementarea unui sistem modern de management al traficului ce include instalarea de aparate GPS pe toate garniturile de tramvai, autobuze si microbuze utilizate la transportul public, implementarea unui sistem de supraveghere video pentru siguranta rutiera ce va fi amplasat in principalele intersectii si in fiecare mijloc de transport public. Desigur, mai avem in lucru si alte proiecte mari, le voi dezvolta mai jos, dar reintroducerea tramvaiului (electric) in oras reprezinta primul punct din manifestul de regenerare urbana a Resitei.

 
- Ce proiecte/ planuri aveti privind necesitatea de consolidare si reabilitare termica a cladirilor din oras? Ce buget si obiective aveti, in aceasta directie?
- In ceea ce priveste cladirile publice, toate unitatile de invatamant din Resita au trecut, rand pe rand, prin lucrari de modernizare si reabilitare. Prin intermediul proiectelor derulate pe fonduri europene, cu o contributie (mai mare sau mai mica) a administratiei locale, gradinitele, scolile si liceele resitene au devenit, practic, de nerecunoscut. Si in acest caz, nu vorbim doar de anvelopare sau schimbarea acoperisului. S-au facut interventii serioase inauntru, in salile de clase, podele, iluminat, senzori de fum, de incendii, de securitate, asupra sistemelor de supraveghere video etc.
Reabilitarea termica a cladirilor rezidentiale este o alta prioritate a administratiei locale. Astfel, avem 5 blocuri mari finalizate, cu o investitie de peste 6 milioane de lei, 21 de blocuri se afla in stadiul de executie, cu o investitie de peste 106 milioane de lei, in vreme ce alte 6 blocuri urmeaza sa fie reabilitate, investitia fiind de peste 77 milioane de lei. Desigur, pe langa izolarea termica a fatadelor, inchiderea balcoanelor si alte tipuri de izolatii specifice, avem prevazute inlocuirea lifturilor acolo unde este cazul, ori montarea unora noi acolo unde exista doar casa liftului, inlocuirea circuitelor electrice ale partilor comune, reparatii ale fatadelor, construirea sau repararea, dupa caz, a acoperisurilor, adaptarea infrastructurii pentru persoanele cu dizabilitati etc.

 
- La ce alte proiecte lucrati (elaborarea/ actualizarea PUG, proiecte europene etc.)?
- Actualizarea PUG-ului este in lucru, acesta va fi realizat si transpus in format digital cu bani europeni.
Un proiect extrem de important, pe fonduri europene, este Parcul Fotovoltaic. Acesta a fost proiectat la 8,5 MW pentru ca sa asigure in totalitate necesarul de energie pentru cladirile publice, tramvaie si autobuze electrice.
Proiectul de reabilitare a tronsonului de cale ferata Resita-Timisoara, cu o investitie de 400 milioane de euro, va mari viteza de mers a trenurilor pana la 120 km/h si va transforma calatoria intr-o experienta moderna si eficienta, in acord cu secolul XXI. Introducerea trenurilor cu baterii reprezinta un angajament puternic catre sustenabilitate, reducand emisiile de carbon si consolidand imaginea orasului Resita ca destinatie ecologica si inovatoare. Prin legatura directa cu Aeroportul International "Traian Vuia" din
Timisoara si granita cu Serbia, Resita va deveni un nod de transport regional important, facilitand turismul si oferind oportunitati noi pentru dezvoltarea afacerilor locale si promovarea patrimoniului cultural si natural unic al regiunii.
Spitalul Judetean, un proiect matur realizat in parteneriat cu Consiliul Judetean, este pregatit pentru a fi implementat, terenul este deja alocat prin Hotarare de Consiliu Local: 40.000 mp construiti, 530 de paturi, sali de operatie moderne, ATI, CT, RMN etc.
 
 
Proiectul Campusului Dual Integrat Banatul Montan reprezinta o mare sansa pentru tinerii din oras, din mediul educational universitar si preuniversitar. Este un sprijin enorm pentru agentii economici, este un semnal pentru cei care doresc sa caute un loc unde sa investeasca, pentru ca cea mai mare nevoie in Europa, la ora aceasta, este nevoia de resursa umana calificata.
Avem investitii in extinderea si modernizarea infrastructurii rutiere, un exemplu fiind fosta zona industriala Mociur, care se afla in acest moment in plin proces de transformare radicala si reprezinta o alternativa de mobilitate la tramvai, aceasta incluzand noi poduri rutiere peste Barzava.
Odinioara o artera industriala necesara, funicularul din calcar al Resitei isi reinventeaza astazi rolul, transformandu-se dintr-o simpla relicva a epocii industriale intr-o inovatie urbana si o destinatie turistica de neratat printr-un proiect extraordinar de reconversie. Pozitionat strategic in centrul orasului, la aproape 30 de metri deasupra pulsului urban, cu o lungime impresionanta de aproape 500 de metri, funicularul promite sa ofere atat locuitorilor, cat si vizitatorilor, o experienta unica. In acest nou capitol de viata, funicularul va gazdui o pista dedicata bicicletelor si o promenada panoramica, permitand vizitatorilor sa se bucure de o perspectiva aeriana asupra Resitei. O serie de facilitati de agrement vor completa transformarea: bungee jumping, tiroliana si un panou de alpinism. Fiecare facilitate este proiectata nu doar pentru divertisment, ci si pentru a imbunatati stilul de viata activ si sanatos al comunitatii.
Alte proiecte ample de regenerare urbana ce urmeaza sa fie implementate in Resita vizeaza modernizarea Bd. A. I. Cuza, mai multe proiecte de infrastructura verde langa viitorul Spital Judetean etc. 

 
- Ce probleme intampinati in desfasurarea activitatii si care sunt factorii care afecteaza demararea/ derularea lucrarilor de constructii?
- Infuzia uriasa de fonduri nerambursabile pe piata genereaza automat nevoia de cat mai multe firme serioase de constructii. Acest lucru reprezinta o problema cu care se confrunta toate administratiile, pe langa birocratia greoaie care insoteste tot ce inseamna aceste fonduri.

- Care sunt principalele obiective pe care le aveti, in directia de dezvoltare urbanistica, in perioada urmatoare?
- Resita are o mostenire de peste 400 ha de situri foste industriale, cea mai mare din tara, pentru care avem in derulare o ampla initiativa de cartografiere si planificare strategica a fostelor zone industriale publice si private, precum si elaborarea de scenarii strategice alternative pentru regenerarea urbana a acestora. Primele proiecte-pilot in aceasta directie sunt funicularul de calcar si hala Minda, care va primi sprijin prin New European Bauhaus, axa de finantare PRVEST 2021-2027.
Pe langa toate acestea, Resita va dezvolta o strategie ITI (Investitii Teritoriale Integrate) dedicata dezvoltarii Banatului Montan.
 
RAWLPLUGhiltiABONARE REVISTETotalEnergiesALLBIMSISECAM
ROCKWOOL 196
Editia
OCTOMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 186 (Octombrie 2024)
 

Autentificare

Editia
SEPTEMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 185 (Septembrie 2024)
 
romania fara hospice
GHID de INSTALARE
ELECTROGRUP
Acvatot 2019
CONCEPT STRUCTURE
ness project
BogArt
SIGM
rigips
SSAB
Ubitech
noark
ERBASU CONSTRUCT
strabag nivel 1
DRS
Arduro
concelex
quadratum
leviatan
MAKITA
theda mar
CDS
konsent
viarom
VEGO
EDIT-Structural

Parteneri

top 500
HABITAT
FPSC_2019
top 500

pereti cortinatamplarie aluminiu Termopan Salamander
urmarirea comportarii in timp a constructiilor<