Romania - o piata cheie pentru AKTOR, un avanpost al reconstructiei Ucrainei |
Antreprenori & Dezvoltatori Publicat de Elena Icleanu 11 Apr 2024 10:47 |
Compania Aktor, parte a grupului Intrakat, urmareste sa-si extinda prezenta in Romania, pe care o considera o piata-cheie ce va deveni si mai interesanta pentru grup in contextul planurilor de reconstructie a Ucrainei. "Romania ramane o prioritate pentru grup", a declarat Alexandros Exarchou, presedintele si directorul executiv al Aktor, cu prilejul participarii la conferinta Romanian Business & Investment Roundtable, organizata de Economist Impact la inceputul lunii aprilie 2024 la Bucuresti.
"Aktor este o companie care functioneaza deja de 20 de ani in Romania. In noiembrie 2023 am intrat in grupul Intrakat, pentru recapitalizare, si am resetat activitatea noastra din Romania. (…) Am oprit activitati pe piete foarte indepartate, precum Australia, si am inceput sa ne concentram pe Grecia si Romania, pentru ca noi credem in potentialul pietei est-Europene, mai ales al Romaniei, nu numai din perspectiva nevoii de infrastructura, cat si a pozitiei geopolitice pe care o ocupa. Ruta reconstructiei Ucrainei trece si prin Romania. Este nevoie de noi infrastructuri rutiere si de cale ferata care sa lege Marea Egee de Marea Neagra. Romania va ramane o prioritate pentru noi, dorim sa ne consolidam activitatea si sa crestem investitiile aici", a declarat Alexandros Exarchou.
Vorbind despre diferitele modalitati de sporire a implicarii in tara noastra, managerul a subliniat determinarea Aktor de a creste prezenta in Romania inclusiv prin Parteneriate Public-Private (PPP), o metodologie moderna de implementare a proiectelor de infrastructura la cheie daca si cand guvernul implementeaza acest tip de dezvoltare a infrastructurii. "Ideea ar fi sa avem o companie Aktor Romania la acelasi nivel cu Aktor Grecia. Sper sa ne putem dubla prezenta aici in cativa ani", a adaugat el.
Compania Aktor Construction a fost achizitionata, in noiembrie 2023, de Intrakat Group, lider al industriei de constructii din Grecia, obiectivul setat fiind de a deveni lider de piata in Europa de Sud-Est in anii urmatori.
Peste 500 de muncitori si 270 de vehicule pe santierul A0
Managerul Aktor a prezentat un bilant al progreselor inregistrate de proiectele majore aflate in curs de executie in Romania, cu un buget cumulat de 1,3 miliarde euro. Printre altele, Alexandros Exarchou a mentionat Lotul 3 al Autostrazii Bucuresti A0, pe care estimeaza ca ar putea deveni operationala din toamna acestui an, precum si subtronsonul 2 al liniei de cale ferata Apata-Cata, ce a ajuns la un stadiu fizic de 21,7%, un proiect dificil din punct de vedere tehnic si unul dintre putinele din Europa in care se va fora, in paralel, cu 4 masini de sapat tuneluri.
Peste 500 de muncitori si ingineri de toate specializarile, cu aproximativ 270 de vehicule grele si masini precum excavatoare, buldozere, macarale grele, betoniere, batiuri pentru lucrari de fundare a podurilor, macarale tip portal pentru constructia de poduri, sau autocamioane, lucreaza non-stop pe santierul Autostrazii Bucurestiului (A0), in peisajul plat din sud-vestul Capitalei, pe o fasie de pamant si pietris lunga de 18 km. Potrivit estimarilor Aktor, circulatia ar putea fi deschisa din toamna acestui an.
"Am asigurat personal Guvernul Romaniei ca vom fi gata pana la sfarsitul lunii august, inceputul lunii septembrie", a declarat Alexandros Exarchou.
4 utilaje TBM vor sapa tuneluri prin muntii din centrul Transilvaniei
Un alt mare proiect in care Aktor este implicat in Romania este reabilitarea liniei de cale ferata Brasov-Simeria, parte a Coridorului Rin-Dunare, pentru trafic cu o viteza maxima de 160 km/h, tronsonul Brasov-Sighisoara, subsectiunea 2 Apata-Cata. Proiectul este cofinantat de Uniunea Europeana, iar contractul a fost semnat de Compania Nationala de Cai Ferate (CFR SA) cu consortiul Aktor SA - Alstom Transport SA - Compania Arcada. Pentru urgentarea lucrarilor pe aceasta sectiune, constructorul a investit aproape 70 de milioane de euro pentru 4 masini de forat (TBM) care vor sapa 4 tuneluri pe sub muntii din centrul Transilvaniei, pentru a face loc viitoarei linii ferate Brasov - Sighisoara.
Acest proiect presupune forarea a 4 tuneluri cu lungimea cumulata de 24 km, in perechi gemene de cate doua, sub doi mici munti din centrul Transilvaniei, pentru a scurta pe sub ei calea ferata existenta, care in prezent urmeaza firul raului Olt. Aceasta inseamna ca, incepand de la un anumit moment in 2025, Aktor va opera simultan 4 masini de forat tuneluri in doua directii divergente, un eveniment rar in toata Europa.
Conform datelor companiei, primele doua TBM-uri existente, printre cele mai mari din Europa, poarta numele "Eleni" si respectiv "Varvara", in spiritul traditiilor miniere. Eleni este un nume simbolic care inseamna "Raza de soare" iar Sfanta Varvara este ocrotitoarea minerilor.
Eleni este primul TBM pornit pe 5 martie si care va fora unul dintre tunelurile gemene Ormenis din munte, cu o lungime de 6,9 km fiecare, intre Racos si Ormenis, pe segmentul sudic al tronsonului de cale ferata care va strapunge muntii din zona. O a doua pereche de tuneluri, numita Homorod, cu o lungime de 5,1 km fiecare, va fi forata intre Racos si Homorod.
Tunelurile vor fi conectate prin galerii de legatura: 13 galerii de legatura, cu o lungime totala de 601 metri liniari pentru tunelul Ormenis, respectiv 10 galerii de legatura, cu o lungime totala de 417 metri liniari pentru tunelul Homorod.
Pasajele subterane Ormenis/Homorod vor fi formate fiecare din cate doua tuneluri feroviare cu cate o linie de cale ferata. Distanta dintre cele doua tuneluri forate va fi variabila si este planificata sa fie cuprinsa intre 30 de metri langa zonele de intrare si 70 m langa zona cu suprasarcina mare.
Cele patru tuneluri vor avea un diametru interior de 8,6 metri (un diametru exterior de 9,4 metri, datorita captuselii din beton). Acestea vor fi forate cu ajutorul a patru TBM-uri, construite de compania Herrenknecht.
|