Digitalizarea in contextul pandemiei - un punct nevralgic in acest an
Conceptul digitalizarii, care incepe sa fie implementat pe scara larga in industria de ferestre, mai ales in contextul actualei pandemii, nu inseamna numai utilizarea mijloacelor de comunicare sau lucru la distanta, ci mai ales dezvoltarea si aplicarea unor solutii software care sa permita automatizarea pe cat posibil a productiei, coordonarea logisticii etc. Astfel, desi piata nationala de software pentru domeniul ferestrelor continua sa fie una de nisa, cu o valoare a noilor licente comercializate care nu depaseste doua-trei milioane de euro pe an, firmele specializate dezvolta si/sau furnizeaza inclusiv aplicatii pentru alte domenii din constructii, industrie ori arhitectura, care contribuie atat la accelerarea implementarii procesului de digitalizare, cat si la cresterea pe baze sustenabile a cifrei de afaceri proprii sau a partenerilor. Mai ales in perioada crizei sanitare, acest segment, la fel ca intregul sector IT, a fost printre primele care s-a adaptat rapid situatiei (de exemplu, prin lucru la distanta sau asigurarea de asistenta tehnica online), astfel incat continua sa fie foarte dinamic si orientat spre inovatie, propunand producatorilor de ferestre atat programe noi, cat si imbunatatiri ale aplicatiilor existente, ceea ce permite configurarea unor solutii cu un grad sporit de complexitate, precum si a unor servicii auxiliare de consultanta si implementare la nivelul celor din Europa de Vest. De altfel, se cunoaste ca, in sectorul de software (mai ales in cazul in care licentele nu se reinnoiesc, fiind permanente), flexibilitatea suplineste eventualele fluctuatii ale cererii, prin adaptarea rapida la cerintele pietei, orientate acum preponderent spre automatizare si digitalizare, iar serviciile de mentenanta, actualizarile periodice si perfectionarea profesionala a utilizatorilor au, de multe ori, o valoare adaugata mai mare decat programele in sine.
Datele prezentate in prima parte a analizei sunt completate, si aici, cu opinii ale reprezentantilor unor firme importante ale sectorului, precum: Klaes Romania, WinDo Imaging - Digital Business Solutions, Dualsoft, Orgadata Romania, Window & Façade Technology, Alumni, BIT Windoors, Ceneco, Elumatec si Somfy Romania.