Transformarea digitala, accelerata de contextul actual al pandemiei
Desi, in ultimii ani, dupa cum s-a observat la expozitiile/conferintele internationale de profil (inclusiv la EURO-Fereastra), ca de altfel si in oferta furnizorilor de sisteme, ritmul de inovare in materie de produse specifice pietei de tamplarie termoizolanta s-a atenuat intr-o anumita masura, pe fondul epuizarii posibilitatilor fizico-chimice de dezvoltare, perspectivele de evolutie au ramas neschimbate, dar aproape exclusiv prin intermediul digitalizarii, inclusiv ca mijloc de comunicare. Si aceasta cu atat mai mult cu cat, in contextul pandemiei de Covid-19, ce a dus la impunerea de restrictii specifice, evenimentele traditionale care necesita contactul direct intre participanti, au fost amanate sau anulate, astfel incat, invariabil, viteza cu care digitalizarea influenteaza inclusiv acest domeniu de activitate a crescut considerabil, metodele digitale fiind percepute drept cele mai potrivite metode actuale de promovare a inovatiei. De asemenea, pe plan intern, prin intermediul Autoritatii pentru Digitalizarea Romaniei (aflata in subordinea Guvernului), urmeaza sa fie aplicate mult mai sustinut prevederile HG nr. 677/2020 privind aprobarea Programului national de digitalizare a microintreprinderilor, intreprinderilor mici si mijlocii.
Conceptul digitalizarii, care incepe sa fie implementat pe scara larga in industria de ferestre, mai ales in contextul actualei pandemii, nu inseamna numai utilizarea mijloacelor de comunicare sau lucru la distanta (telemunca, lucru de la domiciliu, unde sunt disponibile noi actualizari ale legislatiei), ci mai ales dezvoltarea si aplicarea unor solutii software care sa permita automatizarea pe cat posibil a productiei, coordonarea logisticii etc. Astfel, trebuie spus ca, desi piata nationala de software pentru domeniul ferestrelor continua sa fie una de nisa, cu o valoare a noilor licente comercializate care nu depaseste doua-trei milioane de euro pe an, firmele specializate dezvolta si/sau furnizeaza inclusiv aplicatii pentru alte domenii din constructii, industrie ori arhitectura, care contribuie atat la accelerarea implementarii procesului de digitalizare, cat si la cresterea pe baze sustenabile a cifrei de afaceri proprii sau a partenerilor. Mai ales in perioada crizei sanitare, acest segment, la fel ca intregul sector IT, se afla printre primele care s-a adaptat rapid situatiei (de exemplu, prin lucru la distanta sau asigurarea de asistenta tehnica online), astfel incat continua sa fie foarte dinamic si orientat spre inovatie, propunand producatorilor de ferestre atat programe noi, cat si imbunatatiri ale aplicatiilor existente, ceea ce permite configurarea unor solutii cu un grad sporit de complexitate, precum si a unor servicii auxiliare de consultanta si implementare la nivelul celor din Europa de Vest.
Datele prezentate in prima parte a analizei sunt completate, si aici, cu opinii ale reprezentantilor unor firme importante ale sectorului, precum: Alumni, Dualsoft, Elumatec Romania, Somfy Romania si Window & Façade Technology.