Industria de vitraje, sub semnul reformei legislative si al inflatiei costurilor
O analiza pertinenta a situatiei actuale si perspectivelor ce evidentiaza caracteristicile industriei autohtone de vitraje pentru aplicatii arhitecturale, fie ca este vorba despre segmentul de sticla, fie despre cel de geam termoizolant si alte elemente transparente, releva faptul ca, spre deosebire de sectorul caruia i se adreseaza, respectiv cel de constructii (marcat in ultimul timp de o revenire valorica si a activitatii), firmele specializate parcurg, in ultimii ani, o perioada de crestere peste media pietei (cu unele exceptii), fiind stimulate, mai ales, de exportul efectuat de fabricantii de tamplarie. Desi in perioada marcata de restrictiile impuse ca urmare a declansarii si extinderii pandemiei globale de Covid-19, care a continuat cu razboiul din Ucraina, exportul a consemnat un regres punctual, in timp ce, la inceputul crizei sanitare, comenzile pe plan intern au cunoscut fluctuatii, marii operatori din industria sticlei si-au stabilizat activitatea.
Totodata, cele mai recente informatii disponibile pentru domeniul fabricarii vitrajelor termoizolante arata ca, dupa ce trendul ascendent a fost intrerupt punctual, in 2017, acesta s-a consolidat destul de puternic la nivelul anilor trecuti, mai ales in conditiile unor sporiri consecutive ale volumului lucrarilor de constructii, cu majorari relativ optime in 2020 si cu o scadere asimilata unei stabilizari in 2021, care au impulsionat piata interna. Cu toate acestea, problemele globale privind pandemia si razboiul din Ucraina, cu disfunctionalitati privind aprovizionarea cu materii prime, precum si - mai ales - sporirea aproape generalizata a cotatiilor (exacerbata de inflatie), fac ca in prezent intreaga industrie de vitraje sa stea sub semnul cresterii costurilor cu materia prima.
Astfel, pentru actualul exercitiu financiar, toate semnalele indica unele fluctuatii ale livrarilor, ca urmare a crizei sanitare, razboiului si penuriei de materiei prime, insa pe scara probabil mai restransa (asemanatoare celei din 2021). Actualmente, desi absolut nimic nu este sigur, se pare ca, impreuna cu partenerii lor de afaceri (fabricantii de tamplarie), companiile din industria de vitraje vor continua sa se orienteze mai putin spre piata interna si mai degraba spre export, pentru a-si sustine incasarile si, implicit, rentabilitatea, care este un model demn de urmat pentru intreaga piata de ferestre. Totusi, evolutia pietei specifice din acest an depinde mai ales de publicarea si, mai ales, de implementarea efectiva a unor noutati legislative, menite sa aduca o reforma reala in domeniu, precum Indicativul C 47-2022.
Analiza este completata cu opinii ale managerilor unor firme reprezentative din domeniu, precum AGC Flat Glass Romania, Saint-Gobain Glass, Sisecam, Valras Prod, Achetrans, Brad Glass, Elvimar Glass, Giba, Gridoma Serv-Com, Magnicom, Modern Ambient, Ro Grup Glass, TDC RO si Tiberiu Glass.